راهنمای خرید کابل کولر

راهنمای خرید کابل کولر

راهنمای خرید کابل کولر به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل کولر نوعی کابل برق است که در هنگام نصب کولر به کار گرفته می شود. این کابل وظیفه انتقال جریان الکتریکی از موتور کولر به کلید و برعکس را برعهده دارد. بدون کابل کولری نمی توان کولر آبی راه اندازی کرد. این کابل ها هادی های مسی و روکش پی وی سی سفید رنگ دارند. انواع مختلفی از کابل های کولر به بازار عرضه می شوند.

خرید انواع کابل کولر
خرید انواع کابل کولر

اگر قصد راه اندازی کولر آبی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل کولر و راهنمای خرید کابل کولر آبی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل کولر چیست؟

در ابتدای موضوع راهنمای خرید کابل کولر به معرفی این کابل می پردازیم. کابل کولر یک کابل فشار ضعیف است که از آن در محدوده ولتاژی 300 تا 500 ولت استفاده می شود. کابل کولر هادی مسی از نوع آنیل شده دارد. به همین دلیل جریان الکتریکی را به بهترین شکل ممکن انتقال می دهند. برخی از کارخانه ها کابل هایی با هادی آلومنیومی با روکش مس عرضه می کنند. این کابل ها استاندارد نبوده و برای کولر آبی مناسب نیستند.

این کابل ها برای کولر آبی به کار گرفته می شوند. کابل کولر آبی وظیفه ایجاد ارتباط میان موتور کولر تا کلید کولر را برعهده دارد. از این تجهیزات اغلب در داخل ساختمان ها و به صورت توکار استفاده می شود. البته برای نصب از لوله برق های مخصوص استفاده می کنند. کابل برق کولر گازی هم در بازار موجود است که ویژگی های آن با کابل برق کولر آبی تفاوت دارد. لوله و کابل کولر گازی باید متناسب با توان و ولتاژ کولر انتخاب شود. لازم به ذکر است که قیمت این کابل ها از نوع کولر آبی بیشتر است.

برای خرید کابل مناسب برای کولر آبی باید به پلاک ثبت شده روی کولر توجه کرد. توان مصرفی هر کولر بر روی پلاک آن ثبت شده است. با توجه به این پلاک باید کابل مورد نظر را انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله به بررسی موضوعات مهمی که در راهنمای خرید کابل کولر باید به آن توجه کنید، خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید کابل کولر
راهنمای خرید کابل کولر

بیشتر بخوانید: کابل کولر چیست و چه کاربردی دارد؟


ساختار کابل کولر

در راهنمای خرید کابل کولر باید به ساختار کابل ها توجه کرد.

  • هادی کابل: برای این که کابل بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، باید هادی مسی و آنیل شده داشته باشد.
  • شکل هادی: کابل کولر استاندارد، کابلی است که هادی افشان داشته باشد. البته در برخی موارد نیز از کابل های مسی مفتولی استفاده می شود. کابل مفتولی کولر مقاومت فیزیکی بالایی دارد و از آن در شرایط محیطی سخت استفاده می شود.
  • جنس روکش: کابل های کولر اغلب روکش و عایق از جنس پی وی سی دارند. این روکش دوام بالایی دارد. اما با این حال برای نصب زیر گچ و به صورت توکار از لوله برق استفاده می شود. امروزه غلاف هایی از جنس XLPE نیز در بازار موجود هستند که مقاومت بالایی دارند و قیمت آن ها نیز بیشتر است. روکش کابل های کولر سفید و در برخی موارد نیز مشکی است.

بیشتر بخوانید: سیم مناسب کولر گازی


سایز کابل کولر

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در راهنمای خرید کابل کولر باید به آن توجه کنید، سایز کابل کولر است. کابل مخصوص کولر آبی در دو سایز 1.5*4 و 1.5*5 به بازار عرضه می شود. انتخاب این سایز به محل استفاده و کاربرد کابل ها بستگی دارد. به غیر از تعداد رشته کابل کولر که اغلب 4 رشته و 5 رشته است، شرکت های سازنده کابل کولر، این تجهیزات را گاهی با سطح مقطع 1 و گاهی هم با سطح مقطع 2.5 میلی متر مربع به بازار عرضه می کنند. در حالت استاندارد کابل کولر، ضخامت این کابل حدوداً معادل 7 میلی متر است. این کابل ها در قرقره های 100 متری بسته بندی می شوند. برای کولرهای آبی بزرگ تر که موتور قوی تری دارند، اغلب از کابل با سطح مقطع بالا استفاده می شود.

سایز کابل کولر
سایز کابل کولر

بیشتر بخوانید: تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب


ویژگی های کابل کولر

در راهنمای خرید کابل کولر بهتر است ویژگی های کابل کولری را با کولر مورد نظر مقایسه کنید تا بتوانید بهترین کابل را انتخاب کنید.

کابل مناسب کولر باید ظرفیت جریان پذیری پایین داشته باشد. کابل های سطح مقطع پایین تر تا 16 آمپر قابلیت پذیرش دارند، در صورتی که در هنگام استفاده از کولر گازی، ممکن است جریان تا 2 برابر جریان مجاز کابل نیز نیاز باشد. در بیشتر مواقع سطح مقطع کابل های کولر گازی بیشتر از 4 میلی متر مربع است.


بیشتر بخوانید: برای خرید کابل برق به چه پارامترهایی توجه کنیم؟


انواع مارک کابل کولر

کابل های مناسب کولر آبی می بایست ظرفیت جریان پذیری پایین تری داشته باشند و از سطح مقطع پایین تری در ساخت آن ها استفاده شود. کابل های سطح مقطع پایین تر تا 16 آمپر قابلیت پذیرش دارند، در صورتی که در هنگام استفاده از کولر گازی، ممکن است جریان تا 2 برابر جریان مجاز کابل نیز نیاز باشد. معمولاً سطح مقطع کابل های کولر گازی بیشتر از 4 میلی متر است.

جمع بندی

در این بخش از موضوع راهنمای خرید کابل کولر به بررسی بهترین برندهای این کابل می پردازیم. بهتر است برای نصب کولر از کابل هایی استاندارد و تاییدیه دار استفاده کنیم. در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت کابل برق و انواع کابل کولر می پردازند. از بهترین این شرکت ها می توان به سیم و کابل البرز الکتریک نور، سیم و کابل پرتو الکتریک، تک سیم البرز، مغان و دیگر موارد اشاره کرد.