سیم مناسب کولر گازی

سیم مناسب کولر گازی

سیم مناسب کولر گازی سیمی است که می توان از آن برای سیم کشی انواع کولر گازی استفاده کرد. برق رسانی به کولر گازی مهمترین بخش در راه اندازی این وسیله است. سیم و کابل برق هر وسیله برقی باید متناسب با مصرف آن انتخاب شود. زیرا اگر از سیم ضعیف استفاده شود، تجهیزات الکتریکی آسیب می بینند و سیم نیز دچار آسیب یا اصطلاحاً سوختگی می شود.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

کولرهای گازی به خصوص کولر گازی اسپیلت به دلیل این که دو یونیت جداگانه دارند و باید ارتباط بین دو یونیت برقرار شود، نقشه سیم کشی آن ها نیز متفاوت است. همچنین به سیم برق با ویژگی های خاص نیاز خواهند داشت.

معمولاً برروی پلاک کولرهای گازی مقدار ظرفیت سرمایشی و گرمایشی آن ها برحسب وات نوشته شده است. براساس این اعداد می توان مقطع مناسب سیم برای این کولرها را پیدا کرد. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که سیم مناسب کولر گازی چه سیمی است؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی سیم های مناسب می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

روش محاسبه سیم مناسب

برروی تمامی کولرهای گازی و آبی ظرفیت سرمایش و گرمایش (در صورت داشتن تکنولوژی گرمایشی) نوشته شده است. این عدد برحسب وات نشان داده می شود. روش خاصی برای پیدا کردن سیم مناسب کولر گازی وجود دارد.

مقدار نوشته شده برروی پلاک کولر گازی باید بر 3.5 تقسیم شود و حاصل در 12 ضرب شود. مقداری که حاصل می شود را BTU یا British Thermal Unit می گویند. در برخی مواقع نیز مقدار BTU پس از محاسبات برروی کولر نوشته می شود.

  • برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

اگر ظرفیت سرمایشی یک کولر گازی 7000 وات باشد و این عدد به 3.5 تقسیم و در 12 ضرب شود، عدد 24000 حاصل می شود. در نتیجه به این کولر، کولر گازی 24 هزار گفته می شود. 24000 همان عدد BTU است. حال باید این عدد به 2000 تقسیم شود. عددی که به دست می آید، مقدار جریان مصرفی کولر گازی براساس آمپر است. در نتیجه یک کولر گازی 24 هزار تقریباً 12 آمپر جریان می کشد.

با این محاسبات می توان از جدول سطح مقطع سیم و کابل سیم مناسب کولر گازی را پیدا کرد. به عنوان مثال برای یک کولرگازی که 12 آمپر جریان می کشد، سیم با نمره 1.5 نیاز است.

در برخی از مواقع تمامی این اعداد روی پلاک کولر گازی نوشته شده است و نیازی به حساب کردن آن ها نیست.

سیم مناسب کولر گازی
سیم مناسب کولر گازی

بیشتر بخوانید: محاسبه سطح مقطع کابل براساس مسافت و جریان به همراه جدول


انتخاب سیم به صورت تجربی

سیم مناسب کولر گازی را می توان از طریق محاسبات بالا به دست آورد. اما این سیم در صورتی برای کولر گازی مناسب است، که شرایط کاملاً ایده آل باشد. می دانیم که سیم نمره 1.5 می تواند حدوداً 14.5 آمپر برق از خود عبور دهد و سیم 2.5 توانایی عبور دادن 18 آمپر برق را دارد. این در شرایطی است که دمای هوا 24 درجه باشد. طول سیم به دلیلی اضافه نشده باشد. سیم در مسیر سیم کشی تکه تکه و چسب خورده نشده باشد. سیم های دیگری در کنار سیم قرار نگرفته باشد و موارد دیگر.

این شرایط همیشه فراهم نیست به همین دلیل نمی توان تنها از روی محاسبات بالا سیم مناسب کولر گازی را به دست آورد. برخی از تکنسین های برق و نصابان کولر گازی براساس تجربه و با در نظر گرفتن شرایط محیطی سیم مناسب را انتخاب می کنند.

  • یک نکته مهم در نصب کولر گازی این است که این کولرها در زمان استارت اولیه به جریان بیشتری معادل 1.5 برابر حالت عادی نیاز خواهند داشت. در نتیجه در انتخاب سیم مناسب باید این نکته را در نظر بگیرید.
انتخاب سیم به صورت تجربی
انتخاب سیم به صورت تجربی

بیشتر بخوانید: کابل کولر چیست و چه کاربردی دارد؟


تاثیر مسافت برروی سیم

یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب سیم مناسب کولر گازی باید به آن توجه کنید، مسافت منبع برق تا کولر گازی است. به عنوان مثال اگر فاصله کابل مصرفی تا محل کولر گازی تقریباً 10 متر و ظرفیت کولر 18 هزار باشد، می توانید از کابل 3 در 2.5 استفاده کنید. هرچه مسافت بیشتر شود به سیم و کابلی قوی تر، سطح مقطعی بزرگتر و تعداد رشته ای بیشتر نیاز است.

  • یک نکته مهم در انتخاب کابل و سیم مناسب کولر گازی توجه به مکان نصب کولر است. محاسبات بالا و روش های ذکر شده برای پیدا کردن سیم مناسب، مخصوص شهری همچون تهران است. در شهرهای جنوبی، گرم و شرجی سایز این کابل ها متفاوت در نظر گرفته می شود و اغلب باید یک نمره به حالت استاندارد آن ها اضافه کرد.
تاثیر مسافت برروی سیم
تاثیر مسافت برروی سیم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل


کابل فرمان کولر

به کابلی که از محل قرارگیری کولر گازی یعنی یونیت داخلی به کندانسور یا یونیت خارجی کشیده می شود، کابل فرمان گفته می شود. همان طور که از اسم این کابل مشخص است، وظیفه تبادل فرمان بین این دو قسمت را برعهده دارد. این کابل ها اغلب در لوله های مخصوص به کار گرفته می شوند و نصب آن برعهده نصابان کولر گازی است. این کابل ها می توانند 4، 5، 6 یا 7 رشته باشند و قطر نمره آن ها اغلب 1.5 است. تعداد رشته کابل فرمان به امکانات کولر و نوع آن بستگی دارد.

کابل فرمان کولر
کابل فرمان کولر

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل کنترل یا کابل فرمان


نکات مهم در انتخاب سیم و کابل کولر گازی

  • سیم تکه تکه شده و چسب خورده به هیچ وجه برای کولر گازی مناسب نیست. زیرا این سیم ها در محل هایی دچار گرمای زیادی می شوند و آتش سوزی به وجود می آید.
  • سیم بهتر است از جعبه فیوز یا کنتور اصلی به صورت مستقیم تا محل کولر گازی کشیده شود.
  • سیم ها باید از مراکز فروش معتبر خریداری شوند. زیرا امروزه سیم های تقلبی زیادی در بازار وجود دارند که به اندازه سیم های 1.5 و 2.5 استاندارد نیستند.
  • برای افزایش ایمنی و جلوگیری از ورود آسیب به کولر بهتر است از فیوز مینیاتوری در مسیر سیم کشی کولر استفاده کنید. این فیوز اغلب جریانی بین 16 تا 25 آمپر دارند.
  • کولرهای گازی خانگی یک تکه یا دو تکه (اسپیلت) هستند. نحوه سیم کشی این دو کولر با هم تفاوت دارد.
  • اگر در ساختمان سیستم ارتینگ وجود دارد باید یک سیم دیگر از کولر به عنوان سیم ارت کشیده شود.
نکات مهم در انتخاب سیم و کابل کولر گازی
نکات مهم در انتخاب سیم و کابل کولر گازی

بیشتر بخوانید: بهترین برند سیم و کابل