برای خرید کابل برق به چه پارامترهایی توجه کنیم؟

برای خرید کابل برق به چه پارامترهایی توجه کنیم

پارامترهای خرید کابل برق می تواند نوع هادی، جنس کابل، نوع عایق، ضخامت، تعداد رشته ها، جنس روکش و دیگر موارد باشد. کابل برق یکی از پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی است. از روشنایی مجموعه ها گرفته تا برقراری جریان برق در کارخانه ها و محیط های صنعتی همگی به واسطه کابل برق صورت می گیرد. سیم و کابل امکان بهره مندی امن از انرژی برق را برای کاربران فراهم می کند.

برای این که مجموعه بتواند به فعالیت های خود ادامه دهد، باید به درستی کابل کشی شود. اگر قصد خرید کابل برق برای مجموعه خود دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی پارامترهای مهم در هنگام خرید کابل برق می پردازیم.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل برق چیست؟

برای این که بتوانیم پارامترهای خرید کابل برق را بهتر بررسی کینم، ابتدا به معرفی این محصول می پردازیم. کابل برق وظیفه انتقال جریان الکتریکی از نقطه ای به نقطه دیگر را برعهده دارد. این تجهیزات از هادی، عایق و روکش ساخته شده اند. هادی این کابل ها فلزی رسانا از جنس مس یا آلومینیوم است. این هادی با عایق پی وی سی پوشانده شده است و سپس یک لایه روکش مرغوب از کابل حفاظت می کند. روکش کابل با توجه به کاربرد آن انتخاب می شود و اغلب از مواد مستحکمی همچون PVC، ترموپلاست و پلی ونیل ساخته شده است.

کابل برق کاربردهای زیادی دارد. این کابل ها باید متناسب با محیط به کار گرفته شوند. برخی از این کابل ها انتقال جریان، برخی دیگر انتقال اطلاعات را برعهده دارند. این کابل ها در منازل مسکونی، اداره ها، مراکز تجاری، کارخانه ها و دیگر موارد کاربرد دارند.

پارامترهای خرید کابل برق
پارامترهای خرید کابل برق

بیشتر بخوانید: کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل برق

یکی از مهم ترین موضوعات در پارامترهای خرید کابل برق بررسی انواع کابل است. هرچقدر که تجهیزات الکتریکی پیشرفته تر شوند، ساخت کابل ها نیز پیشرفته تر می شود. تولیدات هر شرکت ممکن است با دیگر شرکت ها تفاوت داشته باشد. اما استانداردهایی وجود دارد که در تمامی برندها مشترک است. به همین دلیل اگر بخواهیم کابل ها را تقسیم بندی کنیم نباید تنها یکی از ویژگی های آن را در نظر بگیریم. زیرا این تجهیزات از نظر سطح مقطع، نوع و جنس هادی، نوع عایق و عملکرد باهم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی انواع کابل می پردازیم.

 


انواع کاربرد کابل برق

مهم ترین موضوعی که در لیست پارامترهای خرید کابل برق باید به آن توجه کنید، کاربرد کابل است. کابل ها با توجه به وظیفه و عملکردی که دارند، می توانند در مکان های مختلفی به کار گرفته شوند. از پرکاربردترین کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع کاربرد کابل برق


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


سطح مقطع کابل برق

پارامترهای خرید کابل برق تنها به کاربرد کابل محدود نمی شود. بلکه باید سطح مقطع و ابعاد آن را هم بررسی کنید. انتخاب یک کابل با سطح مقطع پایین، احتمال وقوع آتش سوزی را بیشتر می کند. کابل با سطح مقطع بیشتر از حد استاندارد نیز سبب هدر رفتن برق می شود. به همین دلیل، پیش از خرید کابل باید اطلاعات کافی جمع آوری کنید.

به طور استاندارد، کابل های فشار ضعیف (LV) یک تا پنج رشته، فشار متوسط (LV) یک تا سه رشته و کابل های فشار قوی (LV) یک تا سه رشته هستند.

کابل افشان

یکی از پارامترهای خرید کابل برق بررسی شکل هادی های کابل برق است. کابل افشان نوعی کابل برق است که هادی آن از رشته های نازک و سیم های افشان ساخته شده است. این کابل ها نسبت به دیگر کابل ها انعطاف پذیری بیشتری دارند. به همین دلیل در مسیر‌های پر پیچ و خم به کار گرفته می شوند. البته لازم به ذکر است که سطح مقاومت آاین کابل ها از کابل های مفتولی کمتر است. در نتیجه زمان خرید حتماً باید سطح مقطع مناسب را انتخاب کرد.

کابل مفتول

در لیست پارامترهای خرید کابل برق ، افشان یا مفتولی بودن کابل ها اهمیت زیادی دارد. سیم های به کار رفته شده در این کابل ها از نوع مفتول و خشک است. سطح مقاومت این کابل ها بالا است. به همین دلیل و بهترین انتخاب برای لوازم الکتریکی پرمصرف به شمار می‌روند. به دلیل آلیاژی که در این کابل ها به کار رفته، کابل مفتول نسبت به کابل افشان قابلیت انعطاف پذیری کمتری دارد.

  • کابل های نیمه افشان کابل هایی هستند که خاصیتی بین کابل افشان و مفتول دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل افشان و مفتول


کابل فشار قوی

از دیگر پارامترهای خرید کابل برق که باید به آن توجه کنید، سطح ولتاژی کابل ها است. کابل ها از نظر میزان ولتاژ قابل تحمل به چند دسته تقسیم بندی می شوند. کابل هایی که قابلیت انتقال ولتاژ بالا (بیش از 30 کیلو وات) را دارند، کابل فشار قوی یا کابل قدرت نامیده می شوند. این کابل ها یک سیستم عایق بندی کامل دارند. اغلب دکل های بزرگ و بین شهری از این کابل ها بهره برده اند.

کابل فشار ضعیف

این کابل ها در ولتاژهای پایین تر به کار گرفته می شوند. در ساخت تجهیزات الکتریکی و روشنایی مجموعه ها این کابل به کار گرفته می شود. این محصولات می توانند ولتاژ معادل 300 تا 600 ولت و تا 1 کیلوولت را تحمل کنند.

  • کابل های فشار متوسط نیز به بازار عرضه می شوند که می توانند ولتاژی مابین کابل فشار ضعیف و فشار قوی را تحمل کنند. کابل های فوق فشار قوی نیز مصارفی خاص دارند و اغلب در مکان های صنعتی و نیروگاه ها از آن استفاده می شود.

 

کابل نسوز

در لیست پارامترهای خرید کابل برق نسوز بودن کابل باید بررسی شود. این کابل ها تحمل دمای بالایی دارند به همین دلیل در مکان هایی که احتمال وقوع آتش‌ سوزی و حریق وجود دارد به کار گرفته می شود. این نوع روکش برای انواع مختلفی از کابل همچون کابل کنترل، کابل قدرت، کابل اعلام حریق و دیگر موارد به کار گرفته می شود. از کابل نسوز اغلب در صنایع فولاد، پزشکی، خودروسازی، صنایع نفت و پتروشیمی، کشتی سازی و حمل و نقل استفاده می شود.

کابل نسوز
کابل نسوز

کابل مسلح

در این بخش از موضوع پارامترهای خرید کابل برق به بررسی کابل های مسلح می پردازیم. کابل هایی که به نوعی شیلد یا زره مجهز شده اند، کابل مسلح نامیده می شوند. این کابل ها در برابر عوامل محیطی همچون کشش، ضربه، فشار، خوردگی و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهند. کابل های مسلح شیلدهایی از جنس آلومینیوم، فولاد یا آلیاژهای دیگر دارند.