مقایسه کابل مسی و آلومینیومی

مقایسه کابل مسی و آلومینیومی | مزایا و معایب

مقایسه کابل مسی و آلومینیومی سؤالی است که ذهن بسیاری از متخصصان برق را به خود مشغول کرده است. شناخت انواع کابل و دانستن تفاوت کابل مسی و آلومینیومی یکی از مهم ترین نکته هایی است که برقکاران باید مورد توجه قرار بدهند.

برای مشاهده قیمت سیم و کابل برق می توانید با مراجعه به سایت راندنو با ده ها فروشنده به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

تفاوت بین آلومینیوم و مس

کابل مسی یا آلومینیومی؟ این سؤالی است که تمامی تکنسین های برق پیش از شروع پروژه کابل کشی مورد بررسی قرار می دهند. برای درک بهتر این نکته که کابل آلومنیومی بهتر است یا کابل مسی، بهتر است با ویژگی های هر کدام آشنا شویم.

برای مقایسه کابل مسی و آلومینیومی ابتدا باید بگوییم آلومینیوم و مس هر دو فلزهایی هستند که در دسته فلزات رسانا قرار می گیرند. رسانایی فلزاتی هم چون مس، آلومینیوم و نقره از دیگر فلزات موجود در طبیعت بیشتر است.

به همین دلیل از این فلزات در ساخت انواع سیم و کابل استفاده می شود. نقره فلز گرانبهاتری نسبت به مس و آلومینیوم است. به همین دلیل در صنایع سیم و کابل سازی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید کابل آلومینیومی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

در این مقاله به مقایسه هر دو نوع کابل برق خواهیم پرداخت و مزایا و معایب آن ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. با مجله راندنو همراه باشید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با کابل فشار قوی، کابل آلومینیومی بخریم یا کابل مسی؟


کابل آلومینیومی

آلومینیوم نسبت به مس رسانایی کمتری دارد. به طور میانگین، مس 61 درصد رسانایی دارد. به همین دلیل، برای عبور یک میزان توان مشخص از کابل های مسی و آلومینیومی، اغلب کابل آلومینیومی می بایست سطح مقطع بزرگتری نسبت به کابل مسی داشته باشد.

همچنین چگالی آلومینیوم نیز از فلز مس کمتر است و تقریباً یک سوم چگالی مس را تشکیل می دهد. به همین دلیل در یک متراژ مشخص، کابل های آلومینیومی نسبت به کابل های مسی از وزن کمتری برخوردار هستند.

فلز آلومینیوم انعطاف پذیری کمی دارد. به همین دلیل، هادی این نوع کابل ها همواره از نوع مفتول و خشک است. کابل آلومینیوم زمینی، هوایی، خودنگهدار و کابل آلومینیوم زره دار نیز به بازار عرضه می شوند.

از کابل های آلومینیومی می توان در پست های توزیع و انتقال برق، ترانس ها، تابلوهای توزیع، نیروگاه ها و … استفاده کرد.

کابل آلومینیومی
کابل آلومینیومی

بیشتر بخوانید: کابل هوایی چیست | آشنایی با انواع کابل هوایی و کاربردهای آن


مزایای کابل آلومینیومی

  1. قیمت کابل آلومینیومی از قیمت کابل مسی کمتر است.
  2. وزن کم
  3. نصب آسان
  4. هدایت الکتریکی یکنواخت
  5. کاهش خطر سرقت کابل
  6. حمل و نقل آسان

بیشتر بخوانید: تفاوت سیم و کابل چیست؟


معایب کابل آلومینیومی

  1. هدایت الکتریکی کمتر
  2. انعطاف پذیری کم
  3. دوام و طول عمر پایین تر
  4. واکنش سریع تر با اکسیژن هوا و اکسید شدن
  5. قابلیت تولید تنها به شکل مفتول

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم و کاربرد انواع آن، هر آنچه باید درباره کابل آلومینیوم بدانیم


کابل مسی

از زمان قدیم تا کنون، در ساخت انواع سیم و کابل از فلز مس استفاده شده است. این فلز بهترین هادی جریان الکتریکی است. افزایش قیمت مس سبب شد تا کابل های آلومینیومی جایگزین کابل های مسی شوند.

کابل های مسی با اکسیژن هوا واکنش نمی دهند و اکسید نمی شوند. این در حالی است که سرعت اکسیداسیون کابل های آلومینیومی بیشتر است. دوام و مقاومت این کابل ها در مقابل فشار، بیشتر از کابل های آلومینیومی است. در واقع کابل های مسی از استحکام مکانیکی بیشتری برخوردار هستند. برای خرید کابل مسی همین حالا اقدام نمایید.

این کابل ها براساس پارامترهایی همچون نوع هادی، کاربرد، سطح مقطع، تعداد رشته، ولتاژ، نوع نصب و … به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

کابل مسی
کابل مسی

بیشتر بخوانید: کابل مسی چیست


هادی کابل مسی

  • مفتولی: این کابل ها اصطلاحاً کابل خشک نیز نامیده می شوند. این دسته از کابل های مسی انعطاف پذیری کمی دارند اما از هدایت الکتریکی زیادی برخوردار هستند.
  • نیمه افشان: این کابل دارای رشته های مفتولی شکل است که به طور منظم به یکدیگر تابیده شده اند. انعطاف پذیری این کابل از نوع مفتول بیشتر و از نوع افشان کمتر است. تعداد مفتول های هادی، تعداد رشته های یک کابل نیمه افشان را مشخص می کند.
  • افشان: کابل افشان مسی از تعدادی رشته های نازک مسی تشکیل شده است که به هم تابیده شده اند. این کابل ها بیشترین کاربرد را در ایران دارند. کابل افشان انعطاف پذیری بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


هادی های کابل مسی را براساس نوع و درجه کلاس نیز می توان تقسیم بندی کرد:

  • هادی کلاس یک: به این کابل ها، کابل تک مفتولی نیز گفته می شود. این کابل ها انعطاف پذیری کمی دارند.
  • هادی کلاس دو: این هادی ها از نوع نیمه افشان هستند که به صوت منظم به هم تابیده شده اند.
  • هادی کلاس پنج و شش: این کابل ها هادی هایی از نوع افشان و انعطاف پذیر دارند. از این کابل ها اغلب در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: کابل افشان چیست و چه تفاوتی با کابل مفتول دارد؟


مزایای کابل مسی

  1. ضریب رسانایی بیشتر
  2. استحکام مکانیکی بالا
  3. مصرف انرژی کمتر
  4. انعطاف پذیری بیشتر
  5. کاهش اتلاف انرژی
  6. مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش
  7. شاخص الاستیک بیشتر مس نسبت به آلومینیوم
  8. ظرفیت بار بیشتر کابل مسی نسبت به کابل آلومینیومی

معایب کابل مسی

  1. قیمت گران تر نسبت به کابل آلومینیومی
  2. احتمال سرقت رفتن بیشتر کابل مسی
  3. وزن سنگین تر
  4. نصب تخصصی تر

بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار


مقایسه کابل آلومینیومی با کابل مسی

برای تبدیل و مقایسه کابل مسی و آلومینیومی یک جدول طراحی شده است که به کمک آن می توان سطح مقطع کابل های مسی را به کابل های آلومینیومی تبدیل کرد. براساس این جدول، در فاصله 250 متری، یک کابل مسی با سطح مقطع 120 میلی متر مربع با یک کابل آلومینیومی با سطح مقطع 185 میلی متر مربع برابری می کند و این کابل ها هر دو قابلیت تحمل 222 آمپر را دارند.

جدول محاسبه سطح مقطع در شبکه سه فاز با ولتاژ 380 ولت نسبت به شدت جریان مجاز و مسافت
جدول محاسبه سطح مقطع در شبکه سه فاز با ولتاژ 380 ولت نسبت به شدت جریان مجاز و مسافت

بیشتر بخوانید: محاسبه سطح مقطع کابل براساس مسافت و جریان به همراه جدول


تشخیص کابل مسی از آلومینیوم

  1. رنگ کابل مسی و آلومینیوم درست مانند فلزاتشان یعنی رنگ مس و نقره ای است و با یکدیگر تفاوت دارد.
  2. کابل مسی در یک سطح مقطع مشخص، وزنی بالاتر از کابل آلومینیومی دارد.
  3. کابل مسی به صورت افشان، نیمه افشان و مفتول تولید می شود. در صورتی که کابل آلومینیوم بیشتر به صورت نیمه افشان تولید می شود.

بیشتر بخوانید: تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب


جدول تبدیل کابل مسی به آلومینیومی

جهت تبدیل و معادل کردن سایز کابل مسی و آلومینیوم می توانید از جدول زیر استفاده کنید:

جدول تبدیل کابل مسی به آلومینیومی
جدول تبدیل کابل مسی به آلومینیومی

خرید کابل آلومینیومی و مسی

کابل تقلبی مسی یا آلومینیومی هر دو از آلیاژهای تعریف نشده و غیر استانداردی تشکیل شده اند. در نتیجه عملکرد درستی را ارائه نمی کنند. برای خرید سیم و کابل آلومینیومی و مسی به فروشگاه های معتبر در سراسر کشور مراجعه کنید.

سایت راندنو یک مرجع بسیار مناسب برای خرید سیم و کابل در ایران است. با مراجعه به این سایت می توانید به طور مستقیم و بدون واسطه با نمایندگان و مراکز فروش سیم و کابل ارتباط برقرار کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


نتیجه گیری

پیش تر با انواع جنس هادی های کابل آشنا شدیم. هرگاه بحث مقایسه کابل مسی و آلومینیومی و مقاومت بیشتر کابل های آلومینیومی مطرح می شود، کاربران به این نتیجه می رسند که استفاده از کابل آلومینیومی سبب افت ولتاژ می شود و افزایش دمای کابل مقابل عملکرد صحیح آن قرار می گیرد اما به این شکل نیست.

اگر انتخاب کابل آلومینیوم اصولی و استاندارد باشد، هیچ مشکلی در شبکه کابل کشی رخ نخواهد داد و از کابل آلومینیوم می توان بهره بیشتری برد.

دقت به سایز و سطح مقطع کابل امر بسیار مهمی است. افت ولتاژ و ظرفیت آمپری کابل، به سایز و سطح مقطع کابل برمی گردد و ناگفته نماند که برای عبور یک میزان جریان مشخص در بین دو کابل آلومینیوم و مسی، باید از کابل های آلومینیومی ضخیم تر استفاده شود.