تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت سیم و کابل پرسش به ظاهر ساده ای است اما ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول می کند. هر دوی این تجهیزات حامل جریان الکتریکی هستند و نقش بسیار مهمی را در شبکه های برق رسانی و دیگر صنایع ایفا می کنند. در ابتدا باید بدانیم که اغلب کابل های برق از 1 یا چند سیم برق تشکیل شده اند. در واقع می توان گفت، سیم ها جزئی از کابل ها هستند.

برای این که بتوانیم فرق سیم و کابل را بهتر بیان کنیم، ابتدا به معرفی سیم و کابل به صورت جداگانه خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم برق چیست؟

برای بررسی تفاوت سیم و کابل ابتدا به بررسی سیم برق می پردازیم:

سیم از یک هادی و رسانای جریان الکتریکی تشکیل شده است. وظیفه اصلی این تجهیزات انتقال جریان الکتریسیته از یک مکان به مکانی دیگر است. سیم ها می توانند در دو جنس آلومینیومی و مسی به بازار عرضه شوند.

سیم مفتول مسی و مفتول آلومینیومی، سیم هایی هستند که هیچ نوع روکشی ندارند و تنها از یک هادی تشکیل شده اند. از این سیم ها اغلب در سیم پیچی موتورها، تجهیزات صنعتی و … استفاده می شود. سیم هایی که در صنعت ساختمان سازی، اتوموبیل سازی و … مورد استفاده قرار می گیرند، سیم های برق روکش دار هستند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم برق


انواع سیم برق

سیم برق روکش دار دارای یک هادی آلومنیومی یا مسی است که به یک لایه عایق و روکش مجهز شده است. سیم های برق روکش دار در انواع زیر به بازار عرضه می شوند:

  1. سیم مفتولی
  2. سیم نیمه افشان
  3. سیم افشان
  4. سیم ارت
  5. سیم نایلون

فرق سیم مفتولی و افشان در این است که سیم های افشان منعطف تر هستند و از بی شمار مفتول نازک مسی تشکیل شده اند.


بیشتر بخوانید: سیم افشان چیست و انواع آن کدامند؟ آشنایی با کاربردها و مشخصات سیم افشان


کابل برق چیست؟

تفاوت سیم و کابل را با ارائه توضیحات کابل بیشتر درک خواهیم کرد:

کابل برق از یک الی چند رشته سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است که به یک یا چند لایه عایق نیز مجهز شده اند. مهم ترین وظیفه این محصول، عبور جریان الکتریکی و انتقال آن است.

برخی از کابل ها برای افزایش مقاومت در برابر عوامل زیست محیطی، از یک آرمور و زره در ساختار خود استفاده کرده اند. برخی دیگر نیز به شیلد مجهز شده اند که دریافت نویز آن ها را کاهش داده و مقاوتشان را افزایش می دهد.

در زبان انگلیسی به کابل برق علاوه بر Cable ،Cord Power نیز گفته می شود. Cord به کابل هایی می گویند که جریان الکتریکی را انتقال می دهند.

کابل برق چیست؟
کابل برق چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق


انواع کابل برق

کابل ها دارای انواع بسیار زیادی هستند. این محصولات از نظر پارامترهایی همچون تعداد رشته، سطح مقطع، نوع و جنس هادی، سطح ولتاژی، نوع کاربرد و … با هم تفاوت دارند.

هادی کابل برق

تفاوت سیم و کابل براساس هادی برق به این معنا که هادی کابل ها نیز همانند سیم ها می توانند از دو جنس آلومینیوم و یا مس ساخته شده باشد. این هادی می تواند به شکل مفتول، نیمه افشان و یا افشان باشد.

کابل آلومینیوم و کابل خودنگهدار تنها به شکل مفتولی ساخته می شوند زیرا فرم پذیری آلومینیوم از مس کمتر است. اما کابل مسی در هر دو نوع هادی ساخته می شود. کابل های افشان دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دو مدل قبل هستند.

ولتاژ کابل برق

این تجهیزات براساس سطح ولتاژ قابل تحمل به چهار دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. کابل فشار قوی (کابل قدرت)
  2. کابل فوق فشار قوی
  3. کابل فشار متوسط
  4. کابل فشار ضعیف (کابل سبک)

کاربرد انواع کابل برق

کابل ها براساس نوع کابردشان به چند دسته مجزا تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. کابل کنترل
  2. کابل مخابرات
  3. کابل خودنگهدار
  4. کابل کولر
  5. کابل آنتن
  6. کابل ابزار دقیق
  7. کابل اعلام حریق
  8. کابل کواکسیال
  9. کابل شبکه

کابل کشی برق

تفاوت سیم و کابل براساس زمینی یا هوایی بودن بدین ترتیب است که کابل های برق می توانند از نوع زمینی و یا هوایی باشد. کابل زمینی در داخل خاک به صورت دفنی و کابل هوایی بین دکل ها و تیرهای برق کشیده می شود. این محصولات می توانند آلومینیومی و یا مسی باشند.


بیشتر بخوانید: کابل هوایی چیست | آشنایی با انواع کابل هوایی و کاربردهای آن


فرق سیم با کابل

این تجهیزات دارای شباهت های زیادی هستند اما تفاوت هایی نیز با هم دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

ضخامت سیم و کابل

ضخامت کابل برق از سیم بیشتر است زیرا کابل به تعداد عایق و روکش بیشتری مجهز شده است. به دور هادی سیم ها تنها یک لایه عایق کشیده می شود.

متراژ سیم و کابل

در یک متراژ معین از هر دو محصول، کابل وزن بیشتری را به خود اختصاص می دهد. زیرا هم تعداد رشته های بیشتر و هم عایق های سنگین تری دارند.

متراژ سیم و کابل
متراژ سیم و کابل

برق فشار قوی و فشار ضعیف

کابل های برق تحمل ولتاژ در سطوح بالاتر را دارند اما سیم های برق در تحمل ولتاژهای سنگین، ضعیف تر عمل می کنند.

تعداد رشته سیم و کابل

سیم ها از یک رشته با سطح مقطع های گوناگون ساخته شده اند اما کابل برق می تواند یک رشته و یا بیشتر داشته باشند.

تعداد رشته سیم و کابل
تعداد رشته سیم و کابل

سطح مقطع سیم و کابل

کابل ها سطح مقطع های متنوع تری را پوشش می دهند. گاهی سطح مقطع آن ها به 240 میلی متر مربع و بیشتر نیز می رسد. اما سیم ها عمدتاً سطح مقطع های پایین تری را پوشش می دهند. در برخی از مواقع، سیم های ارت می توانند سطح مقطع های بزرگ مانند 150 میلی متر مربع نیز داشته باشند.

مقاومت سیم و کابل

کابل های برق از مقاومت و دوام بیشتری برخوردار هستند. دلیل این نکته هم این است که به ژاکت، زره، آرمور و شیلد اضافی مجهز شده اند.


بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار


تعریف های اشتباه سیم و کابل

در مبحث فرق کابل و سیم تعریف های اشتباهی بیان می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. سیم یک رشته و کابل چند رشته است.

این تعریف برای شرح تفاوت سیم و کابل مناسب نیست زیرا کابل های فشار قوی تک رشته، کابل های آرموردار و فشار ضعیف تک رشته و کابل های هوایی تک رشته نیز به بازار عرضه می شوند.

  1. هر هادی سایز پایین سیم و سایزهای بالاتر کابل است.

این تعریف نیز همانند تعریف بالا اشتباه است. زیرا سیم ارت 150*1 نیز وجود دارد که روکش سبز و زرد دارد.

خرید سیم و کابل

هزینه تولید، ساخت و قیمت تمام شده کابل برق از سیم برق بیشتر است. زیرا به تجهیزات پیشرفته تری نیاز است و مواد سازنده آن نیز بیشتر است. هم چنین میزان مس و یا آلومینیوم به کار رفته شده در آن نیز بیشتر است.

کاربرد انواع سیم و کابل

دامنه کاربرد سیم ها از کابل ها بیشتر است. در اغلب تجهیزات و وسایل خانگی الکتریکی از سیم برق استفاده می شود اما کابل ها استفاده محدودتری دارند.

تفاوت سیم و کابل
تفاوت سیم و کابل

بیشتر بخوانید: تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب


عوامل مؤثر بر قیمت سیم و کابل

  1. هزینه حمل و نقل
  2. هزینه تولید و مواد اولیه
  3. هزینه حقوق نیروی انسانی
  4. متراژ کلی سیم و کابل
  5. میزان هادی به کار رفته شده
  6. قیمت مس و آلومینیوم
  7. نوع کابل و سطح مقطع

خرید سیم و کابل

برای مشاهده قیمت و خرید سیم و کابل می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم از طریق نمایندگان و مراکز فروش، این محصولات را خریداری کنید.

از بهترین برندهای تولیدکننده انواع سیم و کابل می توان به سیم و کابل یزد، سیم و کابل ابهر، مشهد، همدان، خراسان افشارنژاد، ستاره یزد، سمنان، آمل، کرمان، سیمیا، پرتو الکتریک، کمان، مسین، راد افشان سحر، سیمند کابل و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: بهترین برند سیم و کابل