انواع کابل مخابرات

انواع کابل مخابرات

انواع کابل مخابرات یا کابل تلفن در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. کابل مخابرات یکی از مهمترین کابل ها در برقراری ارتباط است. کابل مخابرات سیگنال های مخابراتی و داده های صوتی را انتقال می دهد. این محصول در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود و از نظر ضخامت هادی، نوع روکش، نوع شیلد و فویل، ساختار و دیگر موارد تقسیم بندی می شود.

این کابل ها از ابتدا تا به امروز پیشرفت بسیار زیادی داشته اند. اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل مخابرات خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل مخابرات می پردازیم.

خرید انواع کابل مخابراتی

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل مخابرات چیست؟

در ابتدای موضوع انواع کابل مخابرات به بررسی ماهیت این کابل ها می پردازیم. کابل مخابرات یا کابل تلفن نوعی کابل برق است که در شبکه های انتقال اطلاعات، مخابرات و دیگر موارد برای انتقال سیگنال های مخابراتی و داده های صوتی به کار گرفته می شوند. کابل های تلفن در داخل و خارج ساختمان به کار گرفته می شوند. کابل تلفن به صورت دفنی از سمت مخابرات در زمین نصب می شود و از طریق جعبه تقسیم های بزرگ که در سطح شهر وجود دارند، به جعبه تقسیم های کوچک در منازل و دیگر مجموعه ها می رسند.

این کابل ها در ضخامت های مختلف، تعداد زوج های گوناگون، جنس ها و ساختار متفاوت به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی انواع کابل مخابرات پرداخته شده است.

کابل مخابرات چیست؟
کابل مخابرات چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل مخابرات چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل براساس سایز

انواع کابل مخابرات براساس سایز به چند دسته تقسیم بندی می شوند. این سایز شامل ضخامت هادی، تعداد رشته ها، ضخامت روکش و سطح مقطع می شود.

  • صخامت هادی: این کابل ها هادی هایی با ضخامت 0.4 تا 0.8 میلی متر مربع دارند. سطح مقطع این کابل ها با قدرت سیگنال آن ها رابطه مستقیم دارد. در نتیجه کابل هایی که قطر مغزی بیشتری دارند، در فوصل طولانی تر می توانند سیگنال ها را بهتر انتقال دهند. زیرا در این کابل ها از مس و هادی بیشتری استفاده شده است. کابل های ضخیم کمتر دچار افت کیفیت می شوند. کابل مخابرات با مقطع 04، 05 و 06 بیشترین کاربرد را در صنعت دارد.
  • زوج های کابل تلفن: کابل تلفن براساس کاربرد و محل نصب از تک زوج تا 200 زوج به بازار عرضه می شود. کابل تلفن تک زوج که با سیم رانژه شناخته می شود. از این کابل در ترمینال کروز جهت ارتباط دادن پورت ها استفاده می شود. در میان تمامی کابل های مخابرات کابل تک زوج مخابرات، کابل دو زوج و کابل 6 زوج مخابرات بیشترین کاربرد را دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مخابرات


انواع کابل براساس هادی

هادی مهمترین بخش هر نوع کابلی است. در این بخش از موضوع انواع کابل مخابرات به بررسی هادی این کابل ها می پردازیم. کابل های مخابرات هم براساس جنس هادی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل مخابرات مسی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند و مزایای بیشتری نسبت به کابل آلومینیومی دارند. به عنوان مثال انتقال سیگنال در این کابل ها با کیفیت و دقت بیشتری انجام می شود.
  • کابل مخابرات آلومینیومی: این کابل ها هادی هایی از جنس آلومینیوم دارند و قیمت آن مقرون به صرفه تر از کابل های مسی تلفن است.
انواع کابل مخابرات
انواع کابل مخابرات

 

انواع کاربرد کابل تلفن

در این بخش از موضوع انواع کابل مخابرات به بررسی انواع کابل براساس نصب می پردازیم. کابل تلفن مسی براساس نحوه نصب و کاربردی که دارد به دو دسته تقسیم بندی می شود.

  • کابل مخابرات هوایی: این کابل ها دوام و مقاومت بالایی دارند و به صورت هوایی و Outdoor مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات روکشی خاکستری یا طوسی رنگ اغلب از جنس PVC دارند. کابل های هوایی در برابر افزایش و کاهش دما، تابش اشعه های مختلف، حشرات و دیگر موارد از خود مقاومت نشان می دهند. انعطاف پذیری این کابل ها نسبت به نوع زمینی کمتر است.
  • کابل مخابرات زمینی: این کابل ها روکشی مشکی رنگ دارند و در محیط های دخلی و به صورت Indoor به کار گرفته می شوند. روکش این کابل ها اغلب از جنس XLPE است.  این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و می توان داخل لوله ها از آن استفاده کرد.

کابل های مخابرات زمینی و هوایی از نظر رنگ روکش، استحکام، کاربرد، انعطاف پذیری و نصب باهم تفاوت دارند.


بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن


انواع کابل براساس ساختار

کابل مخابرات براساس ساختار درونی به چند دسته تقسیم بندی می شود:

  • کابل مهاردار هوایی (SSC): این کابل ها یک مسنجر فولادی گالوانیزه دارند. به همین دلیل مقاومت آن ها زیاد است اغلب برای انتقال سیگنال در خطوط هوایی از آن ها استفاده می شود. در مناطق روستایی که از نگهدارنده کابل یا دکل استفاده می شود، این کابل بیشترین کاربرد را دارد.
  • کابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار: این کابل ها وظیفه ایجاد ارتباط بین پست تلفن و مشترک را برعهده دارد. کابل دوبل تلفن از دو رشته سیم مسی و مفتول فولادی ساخته شده است. به این کابل ها کابل مخابرات جنگلی نیز گفته می شود.
  • کابل ژله فیلد کانالی تلفن (CFC): این کابل ها اغلب در لوله ها و کانال ها به کار گرفته می شوند. جهت افزایش مقاومت و استحکام این کابل ها از نوعی ژله فیلد در ساختارشان استفاده شده است.
  • کابل مسی مخابراتی کانالی (CUC): یکی از پرکاربردترین انواع کابل مخابرات این نوع کابل است. این کابل در کانال ها کشیده می شوند. همچنین برای ارتباط مرکز مخابراتی تا کافو نیز از این کابل بهره گرفته می شود. این محصولات در تعداد زوج های بالا عرضه می شوند.
  • کابل تلفن خاکی (BFC): این کابل ها روکش هایی مقاوم دارند که طول عمر کابل را تا حد زیادی افزایش می دهد. همچنین نوعی ژله فیلد نیز در این کابل ها وجود دارد.
  • کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF): این کابل ها برای ایجاد ارتباط بین اتاق کابل و اتاق MDF بسیار مناسب هستند. روکش این کابل ها از جنس پی وی سی است.
انواع کابل براساس ساختار
انواع کابل براساس ساختار

انواع کابل براساس شیلد

از دیگر انواع کابل مخابرات می توان به کابل شیلددار اشاره کرد. کابل مخابرات به صورت شیلددار و بدون شیلد به بازار عرضه می شود. کابل تلفن ضد نویز کابلی است که به شیلد مجهز شده است به همین دلیل نویز بسیار کمی دریافت می کند. شیلد این محصولات یک لایه فویل آلومینیومی یا پلی استر است.


بیشتر بخوانید: VoIP چیست | همه چیز درباره تلفن تحت شبکه یا ویپ


کابل فیبر نوری

این کابل ها ساختاری متفاوت نسبت به کابل های مسی دارند. اما ویژگی های نسبتاً بهتری نسبت به آن ها از خود نشان می دهند. این محصولات از رشته های باریک از جنس سیلیکا یا شیشه ساخته شده اند و می توانند سیگنال، اطلاعات و دیتاها را با سرعت بسیار بالا منتقل کنند. این محصولات براساس نوع کاربرد می توانند در انواع داخلی و بیرونی تولید شوند.