ترانک چیست و چه کاربردی دارد؟

ترانک چیست و چه کاربردی دارد؟

ترانک چیست و چه کاربردی دارد؟ ترانک شبکه یکی از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه است که وظیفه مرتب کردن کابل ها، نظم دهی، نگهداری و حفاظت از آن ها را برعهده دارد. در صورتی که کابل شبکه خارج از دیوار کار شود، برای نصب به ترانکینگ نیاز دارد. این تجهیزات در تمامی مسیرهای سیم کشی قرار می گیرند و تعدادی خروجی برای پریز برق، تلفن و کیستون شبکه ارائه می دهند. استفاده از ترانک مزایای زیادی دارد.

اگر قصد دارید از ترانکینگ در مجموعه خود استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال ترانک چیست پاسخ خواهیم داد و کاربردهای آن را بررسی می کنیم. برای خرید و اطلاع از قیمت ترانک شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشندگان ترانک و متعلقات در ارتباط باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ویژگی های ترانک شبکه

در ابتدای موضوع ترانک چیست به بررسی ویژگی های ترانک و معرفی ترانکینگ می پردازیم. ترانک قطعه ای مستطیل شکل است که اغلب از جنس پی وی سی یا UPVC ساخته شده است. این محصولات کابل شبکه و کابل برق را داخل خود جای می دهد. این کار سبب افزایش نظم و زیبایی مجموعه می شود. همچین سیم و کابل از دسترس افراد دور می شود و از آن ها حفاظت می شود.

برخی از شرکت های تولیدکننده ترانکینگ، این محصولات را به صورت نسوز به بازار عرضه می کنند. این ترانک ها می توانند در دمای بالا به کار گرفته شوند. ترانک ها در رنگ های سفید، طوسی، مشکی و گاهی رنگ چوب عرضه می شوند.

ترانک ها در مسیر خود پریز برق، تلفن، شبکه و دیگر موارد ارائه می دهند. در واقع این موضوع سبب تفاوت داکت و ترانک شبکه می شود. برخی از ترانک ها روی هم به کار گرفته می شوند. ترانک ها در ابعاد مختلف به بازار عرضه می شوند. برخی از شرکت ها ترانک با درب و برخی دیگر درب را به صورت جداگانه عرضه می کنند.

ویژگی های ترانک شبکه
ویژگی های ترانک شبکه

بیشتر بخوانید: داکت برق چیست و چه کاربردی دارد؟


مزایای استفاده از ترانک

حال که دانستیم ترانک چیست به بررسی مزیت های این محصول می پردازیم.

  1. استفاده از ترانک سبب کاهش هزینه ها می شود.
  2. این محصول مجموعه ها مرتب تر و زیباتر می کند.
  3. کابل ها در امنیت بیشتری هستند و از دسترس افراد غیرمتخصص دور می شوند.
  4. میزان نویز و اختلال الکترومغناطیسی کاهش پیدا می کند.
  5. این محصولات به صورت روکار به کار گرفته می شوند و نصب آن ها ساده است.
  6. سیم و کابل شبکه از فشار، ضربه، خوردگی، حشرات، گرد و خاک و دیگر موارد حفظ می شوند.
ترانک چیست
ترانک چیست

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از داکت برق


سایز ترانک شبکه

در این بخش از موضوع ترانک چیست به بررسی ابعاد ترانک می پردازیم. ترانک ها از لحاظ عمق، عرض و اندازه درب در چند سایز به بازار عرضه می شوند.

عرض های رایج ترانک های شبکه برابر با 80، 105، 150، 195 میلی متر است. مصرف کنندگان باید مطابق با محل نصب و حجم سیم و کابل ترانک مناسب را انتخاب کنند. عمق های رایج نیز برابر با 50، 80 و 100 میلی متر است. ابعاد ترانک اغلب به صورت 50*105 بیان می شود. عدد اول از چپ عرض ترانک و عدد دوم نیز عمق ترانک را نشان می دهد.

ترانک ها در طول 2 متر تولید می شوند. اگر کاربری به متراژ کمتر نیاز داشته باشد، باید یک شاخه 2 متری خریداری کرده و سپس آن را برش بزند. برروی تمام ترانک ها با هر ابعادی می توان پریز تلفن، پریز شبکه و دیگر موارد نصب کرد. پیش از خرید ترانک و متعقلات باید ابعاد مکان را بررسی کنید تا بتوانید ترانک متناسب با مکان خریداری کنید.

جنس ترانکینگ

این تجهیزات از مواد مختلفی ساخته شده اند که از مهمترین آن ها می توان به PVC و UPVC اشاره کرد. برخی از این تجهیزات دارای بدنه هایی هستند که در برابر آتش از خود مقاومت نشان می دهند و به اصلاح نسوز هستند. برخی از برندهای معتبر همچون ترانک لگراند از مواد اولیه بسیار باکیفیت در ساختار خود استفاده کرده است. ترانکینگ باکیفیت با گذشت زمان دچار پوسیدگی و تغییر رنگ نمی شود. این محصولات در رنگ های مختلفی همچون سفید، طوسی و مشکی عرضه می شوند.

سایز ترانک شبکه
سایز ترانک شبکه

متعلقات ترانک

در این بخش از مقاله ترانک چیست به بررسی متعلقات ترانک می پردازیم. ترانک ها برای مصب و راه اندازی به متعلقاتی نیاز دارند. از پرکاربردترین این متعلقات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بدنه ترانکینگ

بدنه ترانکینگ از اصلی ترین اجزای ترانک شبکه محسوب می شود. هر شاخه ترانک دو متر است، ترانک ها حاوی درب هستند و درون آنها شـیارهایی بمنظور ایجاد پارتیشن وجود دارد. هر ترانک به وسیله پارتیشن تقسیم می شود.

درب

شرکت های سازنده درب این تجهیزات را در دو نوع درب سخت و درب نرم تولید می کنند، که ترانک هایی با درب نرم دارای انعطاف پذیری بالا و سهولت در نصب هستند و نسبت به ترانک هایی با درب سخت قیمت بالاتری دارند. عمدتاً درب و بدنه به صورت دو محصول جداگانه تولید می شود تا در صورت نیاز کاربر بتواند هر کدام از آن ها را که نیاز بود تعویض کند. درب باید متناسب با برند باشد به همین دلیل بهتر است پیش از خرید درب، سایز داکت کابل شبکه و برق به درستی اندازه گیری شده باشد.

پارتیشن

از دیگر متعلقات ترانک می توان به پارتیشن اشاره کرد. پارتیشن از قرار گرفتن کابل برق در کنار کابل شبکه و ایجاد اختلال جلوگیری می کند. برخی از ترانکینگ ها این قابلیت را دارند که پارتیشن روی آن ها نصب شود اما برخی دیگر فاقد این قابلیت هستند.

زاویه

زاویه ترانک از دیگر متعلقات است که در سه نوع داخلی، خارجی و تخت عرضه می شود. استفاده از این زاویه ها سبب می شود تا در طول یک مسیر مشخص بتوان ترانکینگ را نصب کرد و آن را تغییر جهت داد.

  • زاویه داخلی ترانک: به منظور اتصال ترانک در گوشه 90 درجه داخلی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • زاویه خارجی ترانک: به منظور اتصال ترانک در گوشه 90 درجه بیرونی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • زاویه تخت ترانک: برای اتصال ترانک به صورت قائم مورد استفاده قرار می گیرد.

سه راهی

به کمک این وسیله که ظاهری شبیه به T دارد، می توان از ترانک انشعاب گرفت و در سه سطح مختلف ترانکینگ را ادامه داد. باید سه راهی متناسب با عمق و عرض ترانک انتخاب و به کار گرفته شود.

درزگیر

گاهی اوقات در طول یک مسیر در محل اتصال درب ها درزهایی به وجود می آید. دلیل آن هم این است که ترانک ها با شاخه های دو متری عرضه می شوند. برای از بین بردن این درزها از درزگیر استفاده می شود.

مسدود کننده

از ته بند یا مسدود کننده ترانک در ابتدا و انتهای مسیر ترانکینگ استفاده می شود. ته بند سبب زیبایی در نمای ظاهری و جلوگیری از خطراتی نظیر برق گرفتگی می شود.

فریم و کادر ترانکینگ

برای این که بتوان از انواع مکانیزم ها (مغزی ها) بر روی ترانک استفاده کرد، به یک نگهدارنده برای هر مکانیزم نیاز خواهیم داشت. فریم براساس سایز درب ترانک انتخاب می شود. به عنوان مثال فریم 85 میلی متر برروی درب 65 میلی متر نصب نمی شود.

بست نگهدارنده کابل

بست نگهدارنده کابل یک قطعه کوچک و پلاستیکی است که داخل ترانکینگ قرار می گیرد. تمامی کابل ها در بخش هایی از ترانک از داخل بست عبور می کنند.

پارتیشن ترانک

پارتیشن ترانک مسیر عبور سیم برق، کابل شبکه  را از یکدیگر جدا می کند. پارتیشن شبکه باعث می شود تا سیم ها و کابل ها تداخل و نویز ایجاد نکنند و بر روی یکدیگر اثر منفی نگذارند. بعضی از ترانک ها این قابلیت را دارند که پارتیشن روی آن ها نصب شود اما برخی دیگر فاقد این قابلیت هستند.

کادر ماژول

یکی از بخش های مهم در متعلقات ترانک مربوط به کادر ماژول است. کادر ماژول به بدنه ترانک وصل می شود تا پریز و کلیدهای برق در داخل آن قرار بگیرند. کادر ماژول‌ به صورت 2 ماژول، 4 ماژول، 6 ماژول و 8 ماژول به بازار عرضه می شود.

برترین برندهای متعلقات ترانک شبکه

امروزه شرکت های بسیاری به تولید ترانک و متعلقات آن می پردازند که در ادامه به برترین برندهای معتبر در این زمینه پرداخته می شود.

  1. سه راهی ترانک شبکه سوپیتا: شرکت سوپیتا محصولاتی نظیر ترانک شبکه، داکت و متعلقات ترانک شبکه را تولید و به بازار عرضه می کند. یکی از محصولات این شرکت سه راهی است که مربوط به متعلقات ترانک است.
  2. درب ترانک لگراند: شرکت لگراند انواع متعلقات و تجهیزات ترانک شبکه را تولید و به بازر عرضه می کند. یکی از این محصولات، درب ترانک است. پوشش ترانکینگ توسط درب ترانک انجام می شود و دارای دو نوع  نرم و سخت است. در نوع نرم باز و بسته کردن ترانک آسان تر است و در گوشه های آن زوایای زیبایی به وجود می آید.

کاربرد ترانک

یکی از مهمترین موضوعات در مقاله ترانک چیست بررسی کاربرد این محصولات است. اصلی ترین وظیفه ترانک ها حفاظت از سیم و کابل، نظم دادن به آن، مرتب کردن سیم و کابل، ایجاد چندین پریز برق و تلفن است. این محصولات در کارخانه ها، منازل مسکونی، اداره ها، بانک ها، دانشگاه ها، مراکز تجاری و دیگر موارد کاربرد دارد.

کاربرد ترانک
کاربرد ترانک

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت و ترانکینگ


نحوه نصب ترانک

در اولین مرحله باید نوع و تعداد پریزهای مورد نیاز برای نصب را در یک مجموعه محاسبه کنیم. پس از محاسبه پریزها باید ترانکی انتخاب کنیم. ترانک انتخابی باید بتواند تعداد کابل مورد عبور را پوشش بدهد. البته بهتر است پیش از خرید  داکت و ترانکینگ توسعه و گسترش شبکه در آینده را نیز در نظر بگیرید. کابل برقی که در ترانک استفاده می شود مهم است زیرا ممکن است برروی عملکرد دیگر کابل ها اثر بگذارد. در این حالت باید از داکت ها و ترانک های پارتیشن دار استفاده کنید. البته این موضوع را در نظر بگیرید که هنگام استفاده از پارتیشن، فضای کمتری برای عبور کابل خواهید داشت.

پس از به دست آوردن اطلاعات باید بعد مسیر ترانکینگ را مشخص کنید. این مسیرها بین کاربران، رک ها، جعبه های فیوز و سایر موارد انتهایی است. در تعیین مسیر ترانک کشی باید زیبایی و عدم برخورد با موانع را در نظر داشته باشید. ارتفاع نصب ترانک از سطح زمین باید استاندارد و معادل 40 الی 70 سانتی متر باشد. البته در شرایط خاص این ارتفاع ممکن است تغییر کند

پس از طراحی مسیر ترانگ باید کادر، فیس پلیت، پریز و سایر موارد را روی ترانک نصب کنید. در نهایت ترانک روی دیواری پیچ می شود. تا حد ممکن بهتر است از چسباندن چسب به ترانک خودداری شود.

تفاوت داکت و ترانک

حال که دانستیم ترانک چیست به بررسی تفاوت آن با داکت می پردازیم. این محصولات کاربردهای مشابهی دارند اما برخی از ویژگی های آن ها با هم تفاوت دارد.

  1. داکت ها سبک تر از ترانک هستند.
  2. پیشینه استفاده از داکت طولانی تر است.
  3. ترانک ها قیمت بیشتری نسبت به داکت دارند.
  4. برروی ترانک می توان پریزهای مختلف نصب کرد.
  5. در ترانک می توان قیمت های داخلی را از هم جدا کرد.
  6. داکت های اغلب برای سیم و کابل برق اما ترانکینگ برای شبکه کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟


بهترین ترانک شبکه

در حال حاضر استفاده از ترانک در شبکه بسیار رواج پیدا کرده است به همین دلیل شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت این محصولات می پردازند. برخی از این محصولات تولید داخلی و برخی دیگر وارداتی هستند. محصولات داخلی قیمت به صرفه تری دارند. به عنوان مثال قیمت ترانک سوپیتا از قیمت ترانکینگ لگراند کمتر است. از بهترین شرکت های تولید کننده این محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ترانک شبکه دانوب

یکی از برترین شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کند، شرکت دانوب است. این شرکت ایرانی به تولید تجهیزات پسیو همچون داکت و ترانک می پردازد و از اولین شرکت هایی است که توانسته است داکت پشت چسب دار به بازار عرضه کند. محصولات این شرکت مشابه محصولات شرکت های خارجی است. این شرکت به تولید متعلقات ترانکینگ نیز می پردازد. این محصولات را می توانید در دو سایز 50*80 میلی متر و 50*101 میلی متر خریداری کنید. از مزایای محصولات این شرکت می توان به غیرقابل اشتعال بودن آن ها اشاره کرد. همچنین این محصول این قابلیت را دارد که بتوان انواع پریز شبکه و … را روی آن نصب کرد.

ترانک شبکه لگراند

لگراند نامی آشنا در زمینه تولید تجهیزات شبکه است که در زمینه تولید انواع ترانک در شبکه نیز فعالیت می کند. این شرکت فرانسوی محصولات باکیفیت به بازار عرضه می کند و از لحاظ سایز و ابعاد نیز بسیار متنوع هستند. متعلقات ترانکینگ لگراند نیز به طور کامل به بازار عرضه می شود. این محصولات با گذشت زمان دچار پوسیدگی، تغییر رنگ و شکستگی نمی شوند زیرا دوام و کیفیت آن ها بسیار بالا است.

  • از دیگر برندهای این محصول می توان به ترانک شبکه البرز، کوپوس، سوپیتا و … اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله به شما گفتیم که برای خرید بهترین ترانک شبکه چه ویژگی هایی را باید در نظر داشته باشید. با شناخت این ویژگی ها در هنگام خرید می توانید مناسب ترین ترانک را خریداری کنید. برای خرید این تجهیزات می توانید با نمایندگی های عضو در سایت راندنو در ارتباط باشید و خریدی بدون واسطه را تجربه کنید. امیدوارم این مقاله از سایت راندنو برای شما مفید واقع بوده باشد. لطفا نظرات خود را با تیم راندنو به اشتراک بگذارید.