کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل شبکه یکی از مهمترین تجهیزات یک شبکه کامپیوتری است که وظیفه برقراری ارتباط میان تجهیزات مختلف و انتقال داده ها در شبکه را برعهده دارد. این کابل از زوج سیم های مسی تشکیل شده است که طبق نظم خاصی به هم تابیده شده اند.

بدون وجود کابل شبکه داده ها از سرور به تجهیزات شبکه منتقل نمی شوند. کابل لن انواع مختلفی دارد و با ویژگی های گوناگونی به بازار عرضه می شود.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

اگر قصد راه اندازی یک شبکه را دارید، باید بدانید کابل شبکه چیست و چرا استفاده از آن ضرورت دارد. در این مقاله به بررسی این کابل و انواع آن می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تعریف کابل شبکه

برای پاسخ به سوال کابل شبکه چیست به تعریف این کابل می پردازیم. کابل شبکه نوعی کابل است که از زوج سیم های مسی تشکیل شده است و برای جلوگیری از دریافت نویز به هم تابیده شده اند. البته لازم به ذکر است سیم های این کابل می تواند از جنس شیشه یا فیبر نیز باشد. کابل هایی که سیم هایی از جنس شیشه دارند کابل شبکه فیبر نوری نامیده می شوند.

کابل لن برای اتصال و انتقال داده بین کامپیوترها، روتر، سرور، سوئیچ و … به کار می رود. در نتیجه می توان گفت کابل ها رسانه هایی هستند که داده ها در آن جریان دارند و اطلاعات از طریق آن ها از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل می شود.

برای اینکه داده ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر تحت شبکه منتقل شود، باید یکسری مراحل نرم افزاری و سخت افزاری را طی کند. به عنون مثال داده ها باید کدگذاری و دسته بندی شوند و مقصد آن ها مشخص شود تا نهایتاً در یک مسیر خاص انتقال پیدا کند. کابل شبکه همان مسیر برای انتقال داده ها است.

کابل های شبکه به صورت قرقره و در کلاف های 305 یا 500 متری عرضه می شوند. این قرقره ها اغلب چوبی هستند. روکش کابل های شبکه بسته به شرکت تولید کننده رنگ بندی متفاوتی دارد.

کابل شبکه چیست
کابل شبکه چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه


تاریخچه کابل لن

در این بخش از مقاله کابل شبکه چیست به بررسی پیشینه کابل لن می پردازیم. برای اولین بار ایده ارتباطات دیجیتالی در سال 1844 توسط فردی به نام ساموئل مورس ارائه شد. ساموئل مورس مخترع تلگراف بوده است.

در نگاه اول این شیوه انتقال با چیزی که امروز مشاهده می کنیم بسیار متفاوت است. اما ایده ساموئل مورس باعث اختراع کابل شبکه و این شیوه از انتقال داده شد. تفاوت مهم این دو سبک انتقال داده در سرعت آن ها است. در قرن 19 در یک ثانیه حداکثر دو یا سه خط و نقطه در تلگراف ارسال می شد اما امروزه سرعت آن به بیش از یک گیگابیت رسیده است.

پس از اختراع تلگراف مخترعی به نام امیل بودات چاپ تلگراف را ارائه کرد. در این روش پیام های تلگرافی به صورت مجازی ارسال و دریافت می شدند. در سال 1966 نیز کدهای 7 بیتی با قابلیت پوشش 128 کاراکتر ارائه شدند و پس از آن کدهای 8 بیتی با قابلیت ارائه 256 کاراکتر عرضه شد.

برای اولین بار کابل شبکه در سال 1980 عرضه شد. این کابل ها سرعتی معادل 10 مگابیت برثانیه داشتند. این کابل ها نوعی کابل کواکسیال بودند. در سال 1983 استاندارد رسمی اترنت توسط IEEE عرضه شد و سرعت کابل ها و پهنای باند آن ها افزایش پیدا کرد.

در چهل سال اخیر سرعت ارتباطات تا حد زیادی افزایش پیدا مرد و نیاز به برقراری سریع بین تجهیزات بیشتر شد به همین دلیل کارخانه های مختلف استانداردهای گوناگونی را عرضه کردند. امروزه سرعت شبکه ها روز به روز در حال توسعه است.

تاریخچه کابل لن
تاریخچه کابل لن

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


کابل شبکه Twisted Pair

در موضوع کابل شبکه چیست باید بدانید که کابل شبکه نوعی کابل Twisted Pair است. همان طور که پیشتر گفته شد، اولین نمونه های کابل شبکه نوعی کابل کواکسیال بودند. در حال حاضر تمامی کابل های شبکه از نوع کابل های به هم تابیده شده هستند.

به این کابل ها کابل TP یا Twisted Pair نیز گفته می شود. کابل های لن 8 رشته سیم دارند که به صورت 4 رشته زوج به هم تابیده شده زیر روکش قرار گرفته اند. در هم تنیده شدن سیم ها سبب شده تا یک لایه امنیتی ایجاد شود و میزان دریافت نویز به حداقل خود برسد.

کابل شبکه Twisted Pair
کابل شبکه Twisted Pair

بیشتر بخوانید: کابل کشی شبکه


سوکت کابل شبکه

حال که دانستیم کابل شبکه چیست به بررسی سوکت آن می پردازیم. کابل های شبکه در حالت عادی سوکت ندارند و پیش از استفاده باید سوکت زده شوند. سوکت این کابل ها از نوع RJ45 است. این سوکت ها برای کابل های شبکه ساده تر در گروه Cat5 تا Cat6a از جنس پلاستیک و برای کابل هایی در گروه بالاتر همچون Cat7 از جنس فلزی هستند.

کابل هایی که در ابعاد مشخص عرضه می شوند و در کارخانه سوکت زده می شوند پچ کورد نامیده می شوند. روکش پچ کوردها رنگ بندی مختلفی دارد.

داخل کابل های لن 8 سیم با چهار رنگ اصلی سبز، آبی، نارنجی و قهوه ای وجود دارد. 4 سیم دیگر رنگ های فرعی یعنی سفید سبز، سفید آبی، سفید نارنجی و سفید قهوه ای دارند. یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی باهم تشکیل زوج می دهند.

سوکت کابل شبکه
سوکت کابل شبکه

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه


محافظت کابل شبکه

یکی از مهمترین موضوعات در مقاله کابل شبکه چیست بررسی نوع شیلد و محافظت کابل های لن است. 8 رشته سیم در این کابل ها وجود دارد که به صورت زوجی به هم تابیده شده اند. این کابل ها در ساختار خود علاوه بر زوج سیم ها شیلد و فویل نیز می توانند داشته باشند. دلیل استفاده از شیلد و فویل در این کابل ها جلوگیری از دریافت نویز است.

کابل های لن براساس ساختار در انواع زیر تولید می شوند:

  • کابل شبکه UTP: منظور از UTP (unshielded Twisted Pair) کابل شبکه بدون شیلد و فویل است. این کابل ها قیمت مقرون به صرفه ای دارند اما حفاظت آن ها نیز در برابر نویز کمتر است.
  • کابل شبکه SFTP: منظور از SFTP (Screened Fully shielded Twisted Pair) کابل شبکه با شیلد و فویل است. این کابل شبکه بهترین نوع حفاظت را ارئه می دهد. تمامی زوج های تابیده شده دارای روکشی مجزا هستند و کل آن ها نیز به یک شیلد مجهز شده اند. در شبکه هایی که کابل شبکه در کنار کابل برق به کار رفته است، بهتر کابل لن به شیلد و فویل مجهز باشد.
  • کابل شبکه FFTP: تفاوت این کابل با SFTP در نوع محافظت کلی از سیم ها است. در کابل های FFTP محافظ به صورت فویل است اما در SFTP از شیلد با بافتی انعطاف پذیر به عنوان محافظ استفاده شده است.
  • کابل شبکه STP: این کابل ها تنها به شیلد مجهز شده اند.
محافظت کابل شبکه
محافظت کابل شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


گروه کابل شبکه

یکی از مهمترین دسته بندی ها در کابل لن، دسته بندی براساس گروه آن ها است. در ادامه مقاله کابل شبکه چیست به بررسی گروه این کابل ها می پردازیم. سرعت انواع کابل شبکه و پهنای باندی آن به چند گروه از Cat1 الی Cat8 تقسیم بندی می شوند. گروه های کابل Cat1 تا Cat4 دیگر کارایی ندارند زیرا سرعت و پهنای باند آن ها کم است. اما کابل های Cat5 به بعد مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کابل شبکه Cat5: این کابل ها انتقال داده بین 10 الی 100 مگابیت در ثانیه دارند و حداکثر پهنای باند آن 100 مگاهرتز است.
  • کابل شبکه Cat5e: این کابل ها سرعت انتقال داده ای معادل 100 مگابیت در ثانیه دارند و پهنای باند آن ها 100 مگاهرتز است.
  • کابل شبکه Cat6: این کابل ها دارای سرعت انتقال داده ای معادل 1000 مگابیت در ثانیه هستند و پهنای باند آن ها 250 مگاهرتز است.
  • کابل شبکه Cat6a: این کابل ها سرعتی معادل 10000 مگابیت در ثانیه دارند و پهنای باند آن ها به 500 مگاهرتز می رسد.
  • کابل شبکه Cat7: این کابل ها سرعتی معادل 10000 مگابیت در ثانیه دارند و پهنای باند آن 500 مگاهرتز است.
  • کابل شبکه Cat7a: این کابل ها سرعتی معادل 10000 مگابیت در ثانیه دارند و پهنای باند آن بسیار بالا و در حدود 10 گیگاهرتز است.
  • کابل شبکه Cat8: این کابل ها جدیدترین کابل های شبکه موجود در بازار هستند و سرعتی معادل 40000 مگابیت در ثانیه دارند و پهنای باند آن 40 گیگاهرتز است.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CAT۵ و CAT۶ و Cat۷


انواع کابل شبکه براساس محل نصب

حال که دانستیم کابل شبکه چیست باید بگوییم کابل ها براساس کاربرد و محل نصبشان به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل شبکه اوت دور: این کابل ها روکش مستحکمی دارند و برای استفاده در محیط های خارجی مناسب هستند. جنس روکش این محصولات اغلب PE است.
  • کابل شبکه ایندور: این کابل ها برای نصب داخل مجموعه ها و محیط های مسقف مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor