آشنایی با مهم ترین ابزار اندازه گیری

آشنایی با مهم ترین ابزار اندازه گیری

آشنایی با مهم ترین ابزار اندازه گیری به شما کمک می کند تا بتوانید فعالیت های گوناگونی را با دقت بالا انجام دهید. استفاده از ابزار اندازه گیری دقیق و همچنین آشنایی با ابزارهای اندازه گیری موجب افزایش کیفیت در انجام کارهای مربوط به اندازه گیری می شود. ابزار اندازه گیری صنعتی علاوه بر کاربردی که در صنایع مختلف دارند، در زمینه های تکنولوژی، آکادمیک و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید ابزار اندازه گیریبررسی انواع ابزار اندازه گیری در تحقیق دانشگاه ها، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در حوزه مهندسی گنجانده شده است. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا شما را با ابزارهای اندازه گیری مهندسی آشنا نماییم. در مقاله مهم ترین ابزار اندازه گیری به انواع ابزار اندازه گیری و کاربرد هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اندازه گیری چیست؟

پیش از هر چیز در ابتدا بهتر است با فرآیند اندازه گیری آشنا شوید. اندازه گیری فرآیندی است که مقدار یک جسم نسبت به یک استاندارد خاص، محاسبه می شود. به بیان ساده تر، اندازه گیری عبارت است از دانش تعیین نمودن وزن و اندازه گیری که با مشخصه مترولوژی (Metrology) شناخته می شود.

همچنین استانداردهای اندازه گیری باتوجه به سیستم اندازه گیری یکاهای خاصی مشخص می شود. سیستم اندازه گیری استاندارد از 7 واحد اصلی برخوردار است که در ادامه مطلب مهم ترین ابزار اندازه گیری شما را با آنها آشنا خواهیم نمود.

  • طول (m): واحد اندازه گیری این مشخصه متر است. همچنین برای محاسبه این مشخصه، می توان با استفاده از ابزار اندازه گیری طول این کار را انجام داد.
  • جرم (kg): واحد اندازه گیری این مشخصه، در استاندارد کیلوگرم قرار گرفته است.
  • زمان (s): مقدار واحد اندازه گیری زمان نیز بر حسب ثانیه مشخص می شود.
  • دما (k): واحد اندازه گیری این مشخصه نیز برحسب کلوین محاسبه می شود.
  • جریان الکتریکی (A): همچنین میزان محاسبه شدت جریان نیز با استفاده از یکای آمپر به دست می آید.
  • مقدار ماده (mol): واحد اندازه گیری مقدار ماده نیز باتوجه به یکای مول محاسبه می شود.
  • شدت روشنایی (cd): کاندلا نیز یکایی است که توسط آن می توان میزان شدت روشنایی را محاسبه نمود.

لازم به ذکر است که واحدهای دیگر نیز توسط 7 واحد اصلی ذکرشده در لیست بالا، تشکیل شده اند.

اندازه گیری چیست؟
اندازه گیری چیست؟

آشنایی با وسایل اندازه گیری

همانطور که در ابتدا گفته شد، انواع ابزار اندازه گیری با توجه به یکاهای گوناگون متفاوت هستند و روش های خاصی برای اندازه گیری هر کمیت وجود دارد. از انواع ابزار اندازه گیری در هر محیط صنعتی یا هر شغلی می توان استفاده نمود. همچنین بدون استفاده از انواع ابزار اندازه گیری، کیفیت خروجی فعالیت های مختلف کاهش می یابد. در بخش بعدی مقاله مهم ترین ابزار اندازه گیری به بررسی ابزار اندازه گیری دقیق و کاربرد آنها خواهیم پرداخت.

کولیس

کولیس یکی از انواع رایج ابزار اندازه گیری است که از دقت بالایی برخوردار است. اندازه گیری با کولیس این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا ابعاد مختلفی از اجسام را مانند طول، ضخامت، قطر داخلی و خارجی و همچنین عمق را به دست آورید. از انواع کولیس می توان به کولیس ورنیه، کولیس دیجیتال و کولیس ساعتی اشاره نمود.

کولیس
کولیس

بیشتر بخوانید: کولیس چیست و چه کاربردی دارد؟


متر

در این بخش از مقاله مهم ترین ابزار اندازه گیری به بررسی انواع متر خواهیم پرداخت. مترها یکی از پرکاربردترین ابزارهای اندازه گیری هستند که برخلاف کولیس ها، دقت بالایی ندارند. به عبارتی این محصول جهت اندازه گیری بازه های بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی مترها باتوجه به نوع اندازه گیری، در انواع ساده و لیزری تولید و به بازار عرضه می شوند.

در ادامه به بررسی انواع متر و کارکرد هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

متر دستی

متر نواری یا متر دستی که با نام متر ساده هم شناخته شده است، نوع دیگر این ابزار اندازه گیری است. این متر نوع متداول این محصول است و از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار است. از انواع متر دستی در صنعت نجاری و آهنگری، فروشگاه ها و منازل می توان استفاده نمود. همچنین لازم به ذکر است که این متر با توجه به متراژهای مختلف در انواع 2 متری، 3 متری، 5 متری و متراژهای بالاتر تولید می شوند.

متر لیزری

متر لیزری همانطور که از نامش مشخص است توسط پرتو لیزر و بازتاب آن، فرآیند اندازه گیری را انجام می دهد. همچنین به واسطه صفحه نمایشی که در این ابزار وجود دارد، مقیاس اندازه گیری شده را برای شما نمایش می دهد.

متر
متر

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع متر و کاربرد آنها


میکرومتر

میکرومتر نوع دیگری از ابزار اندازه گیری دقیق است که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. بازه اندازه گیری میکرومترها محدود است و در بیشتر مواقع، به صورت پلکانی و با بازه های 25 میلی متری اندازه جسم مورد نظر را تعیین می کنند. دقت میکرومترها معادل 0.001 میلی متر است و نوع ساده و دیجیتال از انواع میکرومتر به شمار می آیند.

ساعت اندیکاتور

ساعت اندیکاتور از دیگر انواع ابزار اندازه گیری کاربردی در صنعت است. در این بخش از مقاله مهم ترین ابزار اندازه گیری به بررسی ساعت اندیکاتور و انواع آن خواهیم پرداخت. ظاهر این ابزار شبیه به ساعت های عقربه ای است و جهت اندازه گیری هایی که به دقت بالایی نیار دارند، استفاده می شوند. ساعت اندیکاتور نیز طبق صفحه نمایش به دو دسته عقربه ای و دیجیتال تقسیم می شود.

از کاربرد ساعت اندیکاتور می توان به تشخیص میزان لنگی محورها اشاره نمود.

ساعت اندیکاتور
ساعت اندیکاتور

گونیا

همانطور که می دانید گونیا نوعی ابزار اندازه گیری زاویه است که در تعیین زاویه 90 درجه و عمود بودن دو جسم بر روی یکدیگر، نقش به سزایی دارد. گونیا مویی، گونیا مرکب و گونیا نجاری از کارآمدترین انواع گونیا به شمار می آیند. همچنین لازم به ذکر است که این ابزار با دقت های گوناگون و ابعاد متنوعی تولید و به بازار د عرضه می شود.

زاویه سنج

زاویه سنج نیز از دیگر ابزارهای اندازه گیری رایج است که به منظور اندازه گیری زاویه های مختلف اجسام مورد استفاده قرار می گیرند. تعیین زاویه فارسی بر کردن پروفیل ها از اصلی ترین کاربرد این ابزار است. زاویه سنج ها نیز مانند دیگر انواع ابزار اندازه گیری، در دو نوع ساده و دیجیتال تولید می شوند. در نوع ساده این محصول از یک خطکش و یک نقاله که به یکدیگر متصل شده اند، استفاده شده است.

در نوع دیجیتال این ابزار نیز از دو خطکش که توسط یک مفصل به یکدیگر متصل شده اند، استفاده شده است. همچنین به واسطه یک صفحه نمایشگر دیجیتال، زاویه میان این دو خطکش برای شما خوانا می شود.

زاویه سنج
زاویه سنج

تراز لیزری

در این بخش از مقاله مهم ترین ابزار اندازه گیری به توضیحی در خصوص تراز لیزری خواهیم پرداخت. این ابزار اندازه گیری لیزری به منظور تراز نمودن و ایجاد سنجش شیب و همچنین عمود کردن سطوح مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این ترازها از یک سیستم خود تراز اتوماتیک برخوردار هستند.

ضخامت سنج

این محصول یکی دیگر از انواع کاربردی ابزار اندازه گیری است که با نام ابزار اندازه گیری ضخامت شناخته شده است. با استفاده از ابزار اندازه گیری ضخامت سنج می توان از خوردگی، زنگ زدگی و هر آسیب احتمالی دیگری باتوجه به ضخامت قطعه ممکن است اتفاق بیافتد را تعیین می کند.

مهم ترین ابزار اندازه گیری
مهم ترین ابزار اندازه گیری

امیدواریم که مقاله مهم ترین ابزار اندازه گیری برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به مختصر توضیحی از ابزار اندازه گیری های پرکاربرد پرداخته شده است. جهت خرید ابزار اندازه گیری و اطلاع از قیمت ابزار اندازه گیری می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار اندازه گیری را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ابزار اندازه گیری دقیق و قیمت ابزار اندازه گیری تراشکاری درب آپارتمان و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.