آشنایی با انواع متر و کاربرد آنها

آشنایی با انواع متر و کاربرد آنها

انواع متر اندازه گیری شامل متر لیزری، مهندسی، فلزی، چرخ دار، باتری دار، متر تاشو، خیاطی، چند کاره و مدل های دیگر است. مترها از کاربردی ترین ابزارآلات اندازه گیری به شمار می آیند. با استفاده از متر می توان ابعاد، طول، عرض و ارتفاع اجسام مختلف را اندازه گیری نمود. این وسیله از جنس پارچه، پلاستیک، فلز و موارد دیگر تولید می شود. انواع مختلف این ابزار اندازه گیری از نواری درجه بندی شده و باریک برخوردار هستند.

خرید انواع متر
خرید انواع متر

هر یک از مترهای نام برده، جهت اندازه گیری در شاخه های کاری خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات از ساختار ساده ای برخوردار هستند اما تولید آن به دقت بالایی نیاز دارد. اگر شما هم قصد دارید با انواع متر آشنا شوید و درخصوص کاربردهای این ابزار اطلاعاتی را کسب نمایید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

متر چیست؟

احتمالاً برای شما هم سؤال پیش آمده است که متر چیست و چه انواعی دارد؟ اگر بخواهیم تعریف متر را به زبان ساده تر بیان کنیم، متر ابزاری مدرج است که با اندازه ها و کاربردهای گوناگون، طراحی و تولید می شود. اندازه گیری با متر یکی از ساده ترین روش ها برای مشخص کردن طول، عرض و ارتفاع اجسام است.

واحد متر براساس میلی متر، سانتی متر و اینچ درجه بندی می شود.

از متر چه استفاده هایی می شود و چه کاربردهایی دارد؟

استفاده از مترها در صنایع مختلف بسیار رایج است. از انواع متر در خانه و محل کار، برای اندازی گیری های دقیق و آسان طول و عرض اشیا استفاده می شود. با استفاده از این تجهیزات، ابعاد و ارتفاع کامل اجسام و محیط های مختلف مشخص می شود.

متر چیست؟
متر چیست؟

تاریخچه متر

در گذشته اندازه گیری با کمک دست و پا انجام می گرفته است. واژه متر ریشه فرانسوی دارد و از طریق فرهنگستان علوم فرانسه طی تشکیل تیمی 4 نفره از دانشمندان پدید آمده است. پس از یک سال مطالعه توسط این گروه، یک ده میلیونیوم فاصله قطب شمال تا خط استوا در نصف النهار مبدأ، یک متر تعریف شد. لازم به ذکر است که این اندازه گیری 9 سال زمان برد.

سپس با ساخت یک میله پلاتینی به اندازه یک متر که از جنس پلاتین و ایریدیوم بود و در برابر تغییرات دما مقاومت بالایی داشت، معیار و مبنای متر پایه گذاری شد.


بیشتر بخوانید: مانومتر چیست و چه چیزهایی می بایست در مورد آن بدانیم؟


انواع متر اندازه گیری

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با انواع متر و کاربردهای آن آشنا نماییم. این وسیله اندازه گیری در سایزهای 3، 5، 7، 10، 15، 30، 50 و حتی 100 متری تولید می شود. اندازه های 3 و 5 متری برای انجام کارهایی در مقیاس کوچک، برای مثال در خانه قابل استفاده است. همچنین مترهایی با مقیاس بیشتر (30، 50، 100) اغلب از جنس پارچه و پلاستیک تولید می شوند.

در ادامه به بررسی این تجهیزات به همراه عکس متر اندازه گیری آورده شده است.

متر چرخ دار

انواع متر چرخدار جهت اندازه گیری مسافت های طولانی تا 10 کیلومتر مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزار اندازه گیری از یک چرخ بزرگ و یک دسته ساخته شده است. مترهای چرخ دار در دو نوع مکانیکی و دیجیتالی تولید و به بازار ارائه می شوند.

متر چرخ دار
متر چرخ دار

گونیا متر

از این ابزار جهت اندازه گیری زوایای مختلف قطعات گوناگون استفاده می شود. متر گونیا برای انجام فعالیت هایی مانند کابینت کاری، دکوراسیون داخلی، نصب انواع سرامیک و پارکت کاربرد دارند.

متر باتری دار

متر باتری دار از دیگر انواع این محصول به شمار می آید. این متر از بدنه ABS ضد ضربه نیز برخوردار است. وجود باتری در ساختار این متر موجب شده است تا این وسیله از سیستم جمع کننده خودکار برخوردار شود. به طوری که با فشردن دکمه، متر به صورت اتوماتیک جمع می شود.

این وسیله از انعطاف بالایی برخوردار است. کاربرد متر از نوع باتری دار، در زمینه اندازه گیری محیط هایی با متراژ بالا رایج است.

متر باتری دار
متر باتری دار

متر تاشو

متر تاشو از چوب یا فایبرگلاس ساخته می شوند. طول متر تاشو تا 2 متر نیز می رسد. استفاده از انواع متر تاشو بسیار کاهش یافته است. متر چوبی تاشو یکی از رایج ترین انواع این محصول است. در این بخش تصویر متر از نوع تاشو برای شما قرار داده شده است.

متر تاشو
متر تاشو

متر قدسنج

از این متر همانطور که از نامش مشخص است، جهت اندازه گیری قد استفاده می شود. این مترها در مراکز گوناگون پزشکی از کاربردهای زیادی برخوردار هستند. مترهای قدسنج از یک پایه برخوردار هستند و موجب می شوند تا بر روی زمین بایستند. استفاده از این ابزار اندازه گیری به گونه ای است که ابتدا باید پایه را بر روی زمین قرار دهید و هوک آن را بکشید.

پس از کشیدن هوک و رسیدن عدد 0 به نشان قرمز، آن را به دیوار متصل نمایید تا بدون هیچ حرکتی باقی بماند.

متر لیزری

انواع متر لیزری از ابزارآلات اندازه گیری پیشرفته به شمار می آیند. متر لیزری جهت اندازه گیری دقیق فواصل زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. از این ابزار پیشرفته جهت انجام فعالیت های مهندسی و پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود. مترهای لیزری از انواع گوناگونی برخوردار هستند.

برخی از انواع این تجهیزات از قابلیت اتصال به گوشی برخوردار هستند و محاسبات پیچیده را به آسانی انجام می دهند. لازم به ذکر است که استقاده از مترهای لیزری برای افرادی مناسب است که اندازه گیری های پی در پی انجام می دهند.

متر لیزری
متر لیزری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید متر لیزری


متر مهندسی

انواع متر مهندسی از دیگر مدل های این ابزار محسوب می شوند. این متر ظاهری کاملاً متفاوت نسبت به دیگر مدل های این تجهیزات دارد. در ساختار این محصول، از دسته ارگونومیک استفاده شده است. استفاده از دسته ارگونومیک موجب سهولت استفاده از این دستگاه می شود. همچنین برای جمع کردن متر، باید به کمک دسته گردان که در کنار این دستگاه تعبیه شده است، این کار را انجام داد. لازم به ذکر است نمونه های مهندسی این ابزار از طول عمر بالایی برخوردار هستند.

این مترها باتوجه به ساختارهای مقاومی که دارند، جهت استفاده در فعالیت های مهندسی و کارگاهی، گزینه مناسبی به شمار می آیند. به طور معمول مترهای مهندسی در متراژهای 30 و 50 تولید و به بازار عرضه می شوند.

متر مهندسی
متر مهندسی

متر جیبی

مترهای جیبی از متداول ترین مدل های این ابزار به شمار می آیند. قالب، ساختار و بدنه این مترها به صورت نیمه ساخته است. به عبارتی هیچ گونه فنری برای جمع کردن آنها وجود ندارد. از این رو حالت منحنی این متر موجب شده است تا نوار آن بر سر جای خود بازگردد.

انواع متر
انواع متر

متر خیاطی

مترهای خیاطی از پلاستیک نرم و انعطاف پذیر ساخته می شوند. این ابزار جهت اندازه گیری گوشه ها و انحناها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین هر دو طرف مترهای خیاطی، طبق واحد سانتی متر درجه بندی می شود.

طول انواع متر خیاطی حدود یک و نیم متر است. همچنین در ابتدا و انتهای این وسیله یک قطعه فلزی استفاده شده است تا ایستایی مطلوبی داشته باشد. اندازه گیری قد با متر خیاطی از دیگر کاربردهای این تجهیزات اندازه گیری محسوب می شود.

متر خیاطی
متر خیاطی

متر چندکاره

متر چندکاره همانطور که از نامش مشخص است، به گونه ای طراحی شده است که قابلیت های تمامی انواع متر در آن به کار رفته است. مترهای چندکاره انعطاف بالایی دارند و جهت اندازه گیری های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. مترهای چندکاره مانند متر لیزری عمل می کنند و از نمایشگر دیجیتالی برخوردار هستند.

همچنین این متر از یک رول چرخان جهت اندازه گیری های منحنی برخوردار است. لازم به ذکر است که استفاده از متر چندکاره موجب می شود تا شما نیازی به مترهای گوناگون نداشته باشید.

متر تلسکوپی

از انواع متر تلسکوپی جهت اندازه گیری های طولی استفاده می شود. شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که چرا به این ابزار متر تلسکوپی گفته می شود؟ این ابزار اندازه گیری به دلیل برخورداری از قابلیت جمع شدن به حالت تلسکوپ، به این نام نامگذاری شده است. همچنین این وسیله از قابلیت حمل آسانی برخوردار است و متداول ترین نوع آن، حدود 10 متر است.

متر تلسکوپی
متر تلسکوپی

جنس متر

ابزارآلات اندازه گیری نام برده، با استفاده از مواد و متریال های مختلفی ساخته می شوند. در این بخش به بررسی متریال های به کار رفته در ساختار این تجهیزات می پردازیم:

متر فایبر گلاس

از انواع دیگر مترها می توان به متر فایبرگلاس اشاره کرد. این محصول از مدرن ترین نمونه های متر است که در برابر ضربات و شرایط آب و هوایی مرطوب مقاومت بالایی دارد. از این رو استفاده از این مترها از محبوبیت به سزایی برخوردار هستند.

متر فلزی

انواع متر فلزی همانطور که از نامش مشخص است، بدنه ای فلزی دارند. اجزای داخلی متر فلزی از استحکام بالایی در برابر ضربات برخوردار هستند. قسمت سری متر فلزی یک آهنربا وجود دارد که اندازه گیری در مکان هایی با متراژ بالا را آسان می کند. لازم به ذکر است اندازه گیری با متر فلزی در محیط های مرطوب توصیه نمی شود.

متر فلزی
متر فلزی

متر روکش دار PVC

این ابزار به دلیل برخورداری از روکش PVC، بدنه ای ضد ضربه و نرم دارد. این ابزار از قابلیت اتصال به لباس در هنگام کار نیز برخوردار است.

متر PVC از یک قفل جهت توقف اندازه گیری و بند پارچه ای برخوردار است. استفاده از این متر برای افرادی مانند نجارها که فعالیت های تخصصی انجام می دهند، مناسب است. همچنین این نوع متر جهت اندازه گیری فواصل کوتاه که در آن ایستایی اهمیت ویژه ای دارد، کاربرد دارد.

همانطور که در این مقاله به انواع متر و کاربردهای آنها پرداختیم، این ابزار جهت کاربردهای گوناگونی طراحی و تولید می شود. در نتیجه هنگام خرید متر با توجه به محیط کاری و میزان دفعات اندازه گیری، نوع مناسب این ابزار را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که برخی از متر ها از متریال های مقاوم و مستحکمی ساخته می شوند. استفاده غیر اصولی از این ابزارآلات اندازه گیری، موجب آسیب به آنها و کاهش طول عمر آنها می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید متر و اطلاع از قیمت انواع متر می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت متر و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.