تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7

تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7

تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 همواره برای کاربران شبکه موضوع بسیار مهمی بوده است. کابل شبکه یکی از اصلی ترین تجهیزات شبکه است که وظیفه انتقال داده و برقراری ارتباط میان تجهیزات شبکه را برعهده دارد.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

کابل های شبکه در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. یکی از انواع تقسیم بندی این کابل ها براساس سرعت و پهنای باند کابل شبکه است که براساس Category رده بندی می شوند. تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 در سرعت و پهنای باند آن ها است و به طور کلی کابل شبکه Cat6 عملکرد بهتری از خود ارائه می کند. کابل شبکه SFTP و کابل شبکه UTP از دیگر انواع کابل های شبکه به شمار می آیند.

اگر قصد دارید از کابل شبکه Cat5 یا Cat6 در شبکه خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی فرق کابل شبکه CAT5 با CAT6 با Cat7 خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

ضرورت استفاده از کابل شبکه

پیش از آغاز موضوع مقایسه کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 ابتدا به بررسی ضرورت استفاده از کابل شبکه می پردازیم. شبکه کامپیوتری به شبکه ای گفته می شود که از مجموع دو یا چند کامپیوتر و دیگر تجهیزات همچون پچ پنل و مودم و … تشکیل شده است. این شبکه به کمک منابع سخت افزاری و نرم افزاری می تواند اطلاعات را منتقل کند و با تمامی تجهیزات شبکه در میان بگذارد.

از گذشته تا به امروز، برای اتصال کامپیوترها و انتقال داده ها میان آنها از کابل شبکه استفاده میشده است. به همین دلیل می توان گفت مهم ترین نقش در شبکه را کابل لن یا کابل شبکه ایفا می کند. بدون وجود این کابل ها، اطلاعات و داده میان سایر تجهیزات منتقل نمی شود.

در حال حاضر کابل های شبکه کاربردهای گسترده تری پیدا کرده اند، از این رو در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. سرعت انتقال داده و پهنای باند یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که کابل ها براساس آن تقسیم بندی می شوند. در ادامه به بررسی سرعت و تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 خواهیم پرداخت.

تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7
تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


سرعت کابل شبکه CAT5

کابل لن Cat5 کابل زوجی به هم تابیده شده است که نوع پیشرفته تر آن تحت عنوان کابل شبکه Cat5e نیز به بازار عرضه شده است. این کابل ها می توانند در شبکه های کامپیوتری عملکرد خوبی را تا پهنای باند با فرکانس 100 مگاهرتز از خود نشان دهند. سقف سرعتی این کابل بین 10 تا 100 مگابیت برثانیه است. از این کابل ها می توان برای شبکه های اترنت 1000Base-T 100Base-T و 10Base-T و همچنین ATMها استفاده کرد.

کابل شبکه Cat5e که نسل پیشرفته تر این کابل ها است، سرعت انتقال داده ای تا 1000 مگابیت برثانیه دارد و سریع تر از کابل های شبکه Cat5 است. طول هر دو نوع کابل های شبکه Cat5 در بین دو دستگاه بهتر است حداکثر 100 متر باشد.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight


سرعت کابل شبکه CAT6

در ادامه موضوع تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 باید به بررسی ویژگی های کابل شبکه Cat6 بپردازیم. این کابل ها نیز همانند سایر کابل های شبکه وظیفه انتقال اطلاعات از دستگاهی به دستگاهی دیگر در شبکه را برعهده دارند.

کابل شبکه Cat6a نوع توسعه یافته و پیشرفته تر کابل های شبکه Cat6 است. این کابل ها در مقایسه با کابل های لن Cat5 از سرعت و دقت بیشتری برخوردار هستند. میزان پهنای باند این کابل ها دو برابر بیشتر از کابل های Cat5 است و می توانند از شبکه هایی با سرعت 10 گیگابیت برثانیه پشتیبانی کنند.

پهنای باند 250 مگاهرتزی که این تجهیزات دارند، باعث شده است تا کابل شبکه Cat6 به پرکاربردترین کابل شبکه موجود در بازار تبدیل شود.

از دیگر تفاوت های این کابل با کابل Cat5 می توان به قطر بیشتر آن اشاره کرد. همچنین این کابل ها به جداکننده ای مجهز شده اند که مانع تداخل بین سیم ها می شود. همین موضوع سبب افزایش سرعت انتقال داده و در کل افزایش کیفیت کابل ها شده است.

همان طور که پیشتر گفته شد، کابل های Cat6 حالت پیشرفته تر از کابل های لن Cat6 هستند که پهنای باند آنها به بیش از 500 مگاهرتز می رسد.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CCA و CCC


سرعت کابل شبکه CAT7

این کابل های از دو نوع کابل قبلی کیفیت و سرعت بهتری دارند، به همین دلیل قیمت کابل شبکه Cat7 نیز از دیگر کابل های شبکه بیشتر است. این کابل‌ های شبکه دارای استاندارد 10G یا 10 گیگابیتی هستند و در متراژهای کمتر از 50 متر تا سرعت 40 گیگابیت برثانیه می توانند اطلاعات را منتقل کنند. پهنای باند این کابل لن در حدود 600 مگاهرتز است و این عدد بسیار بیشتر از کابل های شبکه نسل های پیشین است.

یکی از مزایای این کابل ها که سبب ایجاد تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 می شود، این است که در مسافت های بیشتر یعنی 100 متر به بالا نیز می توانند اطلاعات را با سرعت 1 گیگابیت برثانیه انتقال دهند. کابل های شبکه Cat7 به صورت پیش فرض دارای شیلدهایی هستند که از نفوذ نویز و اختلالات الکترومغناطیسی به داخل کابل جلوگیری می کند.

کابل های Cat7a حالت توسعه یافته کابل های شبکه Cat7 هستند که پهنای باند آن ها به بیشتر از 1000 مگاهرتز نیز می رسد.

سرعت کابل شبکه CAT7
سرعت کابل شبکه CAT7

بیشتر بخوانید: کابل شبکه Cat۸ چیست و چه تفاوتی با Cat۷ دارد؟


هرچه عدد قرارگرفته شده در مقابل Cat بیشتر باشد، سرعت و کیفیت کابل نیز بیشتر می شود. در حال حاضر کابل شبکه Cat8 نیز به بازار عرضه شده است که کیفیت و پهنای باند آن بسیار مطلوب است. از این کابل ها در شبکه های بزرگ تر استفاده می شود.

مقایسه کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7

از مهمترین مواردی که سبب تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سال ارائه و تولید این کابل ها با هم متفاوت است. کابل های شبکه Cat5 بسیار زودتر از کابل های Cat8 به بازار عرضه شدند.
  2. سرعت انتقال داده کابل ها مهم ترین وجه تمایز این کابل ها است.
  3. کیفیت کابل ها و میزان نویزپذیری آن ها نیز باهم متفاوت است. کیفیت کابل های Cat8 بیشتر از کابل های Cat5 است.
  4. پهنای باند فرکانسی کابل ها با هم تفاوت دارد. هرچه عدد قرارگرفته شده در مقابل Cat بزرگ تر باشد، پهنای باند کابل نیز بیشتر است.
  5. عملکرد کابل ها در انتقال اطلاعات با هم تفاوت دارد.
  6. قیمت و هزینه تمام شده آن ها از دیگر عواملی است که سبب تفاوت این کابل ها با یکدیگر می شود. کابل های Cat5 از قیمت کمتری در میان سایر کابل ها برخوردار هستند و پس از آن به ترتیب کابل های Cat5e و Cat6 و Cat6a و Cat7 و Cat7a و Cat8 به عنوان کابل های گران تر شناخته می شوند.
  7. ضخامت این کابل ها باهم متفاوت است. کابل های Cat6 به نوعی جداکننده مجهز شده اند که سبب افزایش ضخامت آنها نسبت به کابل های Cat5 می شود. برای سنجش ضخامت کابل ها از استانداردی به نام AWG مخفف American Wire Gauge استفاده می شود.
  8. از دیگر مواردی که سبب تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 می شود، می توان به میزان پیچش زوج های آن اشاره کرد. کابل های پیشرفته تر مانند Cat7 و Cat8 میزان پیچش بیشتری دارند، به همین دلیل دریافت نویز و تداخلات الکترومغناطیسی در آن ها کاهش پیدا می کند.
  9. میزان افت سیگنال این کابل ها در مسافت های یکسان با هم متفاوت است. برخی از کابل ها افت سیگنال بیشتر و برخی دیگر افت سیگنال کمتری دارند.
  10. کابل های Cat7 از لحاظ نوع کانکتور و سوکت شبکه نسبت به دیگر کابل ها متفاوت هستند. کابل شبکه Cat7 از سوکت شبکه GG45 استفاده می کند، در صورتی که دیگر کابل ها از سوکت شبکه RJ45 بهره می برند.
مقایسه کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7
مقایسه کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


کدام نوع کابل برای شما مناسب تر است؟

اگر می خواهید کابل مناسب با شبکه خود انتخاب کنید، باید توپولوژی و ساختار شبکه را مدنظر قرار دهید تا بتوانید بهترین کابل شبکه ایرانی یا خارجی را برای مجموعه خود انتخاب کنید. همچنین دانستن تفاوت کابل شبکه CAT5 و CAT6 و Cat7 به شما کمک بسیار زیادی می کند. در شبکه ها و سازمان های بزرگ یا ارگان هایی همچون بانک و دیگر مجموعه ها که نیاز به انتقال سریع و درست داده ها است، از کابل های شبکه پرسرعت تر همچون Cat6 و Cat6a و Cat7 استفاده کنید.

همچنین اگر در شبکه خود از سیستم هایی همچون تلفن تحت شبکه یا ویپ VoIP استفاده می کنید، کابل شبکه Cat6 و Cat6a برای شما مناسب تر است. در شبکه های کوچک خانگی که انتقال دقیق و باکیفیت داده ها اهمیت چندانی ندارد، می توانید از کابل های Cat5 نیز استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه