VoIP چیست ؟ همه چیز درباره تلفن تحت شبکه یا ویپ

VoIP چیست | همه چیز درباره تلفن تحت شبکه

VoIP چیست و در چه زمانی از این سیستم استفاده می شود؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و به بررسی همه چیز درباره تلفن تحت شبکه یا ویپ بپردازیم.

در معرفی سیستم Voip می توان گفت باید سیم های مسی و گوشی‌های تلفن را فراموش کنید. امروزه شما می‌توانید در هر زمان و هر مکان، از یک کامپیوتر متصل به اینترنت، هدست و … تماس تلفنی بگیرید.

VoIP تکنولوژی است که صدای شما را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند و به شما این امکان را می‌ دهد که یک تماس مستقیم از یک کامپیوتر، یک تلفن VoIP یا سایر وسایل برگرفته از داده برقرار کنید.

به عبارت ساده تر، ویپ سرویس تلفنی است که در بستر اینترنت قرار دارد. همچنین ممکن است شما آن را به عنوان تلفن IP، تلفن اینترنتی، تلفن پهنای باند یا خدمات تلفن پهنای باند نیز شنیده‌ باشید.

لازم است که بدانید VoIP مخفف عبارت VOICE OVER INTERNET PROTOCOL به معنای پروتکل صدا بر روی اینترنت است: شما در این مقاله یاد خواهید گرفت که VoIP چیست و چه مزایا و محدودیت هایی دارد.

برای خرید تجهیزات اکتیو شبکه همین حالا اقدام کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تلفن ثابت چیست؟

تلفن ثابت همان تلفن‌های عادی محل کار یا منازل است که از طریق سیم مسی یا فیبر نوری به شبکه تلفن متصل می شود و داده ها را به صورت صوت آنالوگ به شخصی که با آن در حال صحبت هستید، منتقل می کند. این تلفن‌ ها سبک سنتی ارتباط در میان مردم هستند. گرچه سیستم قابل اطمینانی به شمار می آیند اما نقاط ضعفی نیز دارند.

تلفن‌ های عادی تنها از ویژگی‌ های اساسی همچون تماس کنفرانس، ثبت پیام صوتی و شناسه تماس گیرنده برخوردار هستند. این ویژگی ها نسبت به سیستم های ویپ بسیار محدودتر هستند و برخی از ویژگی‌ های آنها مشمول پرداخت هزینه‌ های بیشتر می‌ شود.

تلفن ثابت چیست
تلفن ثابت چیست

بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


VoIP چیست؟

تلفن تحت شبکه به تماس گیرندگان این اجازه را می دهد که از طریق اینترنت بتوانند تماس تلفنی برقرار کنند. برخلاف سیستم‌های تلفن سنتی که به سیم کشی مسی وابسته هستند، این فناوری از همان اتصال پهنای باند اینترنت استفاده می‌کند.

این پهنای باند توسط روتر یا شبکه وای فای ارائه می‌شود. از این طریق می‌توانید به کمک رایانه، تبلت، گوشی موبایل و هر دستگاه دیگری که می‌تواند به اینترنت متصل شود، تلفن را پاسخ دهید.

اغلب برنامه‌های ویپ امکاناتی همچون تماس داخلی رایگان، امکان برقراری کنفرانس صوتی و ویدئویی، صندوق صوتی مجازی، فکس آنلاین و طرح‌های مکالمه ماهیانه و مقرون به صرفه دارند. همچنین هزینه نصب ندارند و راه اندازی آنها ساده است. این سیستم مقیاس پذیر است و می توان در هر زمان، تعداد خطوط متصل به آن را تغییر داد.

VoIP چیست
VoIP چیست

بیشتر بخوانید: آموزش کاربردی کاهش نویز (Noise) خط اینترنت ADSL


آیا کسب و کار من نیاز به تلفن VoIP دارد؟

در ادامه موضوع VoIP چیست باید این نکته را بررسی کرد که آیا کسب و کار شما به Voip احتیاج دارد یا خیر؟

کاملاً قابل درک است که برخی از کسب و کارها ممکن است برای مدتی طولانی از سیستم‌های تلفن سنتی استفاده کرده باشند و مطمئن نیستند که آیا یک سیستم تلفن VoIP برای کسب و کارهای آن‌ها منطقی است یا نه. در حقیقت تفاوت‌ های قابل‌ توجهی بین VoIP و تلفن ثابت سنتی وجود دارد. در اینجا چند سؤال وجود دارد که می‌توانید قبل از تصمیم‌ گیری آگاهانه از خود بپرسید.

آیا با خطوط تلفن ثابت کسب و کارتان دچار مشکل شده اید؟

هزینه های تماس زیاد، قطعی مکرر، نداشتن یا گران بودن خدمات جانبی تنها چند نمونه از مشکلاتی هستند که ممکن است کسب و کار شما با خطوط تلفن ثابت داشته باشد.

علاوه بر این، سیستم‌های تلفن سنتی به طور کلی فقط سرویس تماس ساده را ارائه می‌ دهند و نمی‌ توانند با سناریوهای ارتباطات تجاری پیچیده‌ تر مواجه شوند. با افزایش تعداد نیروی کار و نیروی دورکار، عدم امکان جابجایی نیز از مشکلات عمده آنها به شمار می آید. خدمات تلفن آنالوگ برای انتقال ترافیک صوتی به خطوط فیزیکی تکیه دارند که این ویژگی کارکنان را در پشت میز قرار می‌ دهد تا بتوانند تماس‌ های تجاری را کنترل کنند.

آیا دورکاری کارمندان را در دستور کار دارید؟

از زمان شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها که قبلا ً محدود به تلفن های سنتی بودند، به سیستم‌های تلفن VoIP ارتقا پیدا کردند تا دورکاری را تسهیل کنند. به لطف VoIP، نیروی های دورکار می‌ توانند تماس‌ های تجاری با همان تعداد که در اداره دارند را با وسایل خود دریافت کنند و به قابلیت‌ های فراخوانی یکسانی دسترسی داشته باشند.

VoIP یک ابزار ضروری برای کار از راه دور و همچنین یک گام مهم به سمت تغییر دیجیتالی است. به علاوه با استفاده از یک اتصال VPN (شبکه خصوصی مجازی) به همراه راه‌حل VoIP، مکالمه شما بوسیله یک تونل رمزگذاری محافظت خواهد شد. یک ارائه‌ دهنده خدمات VoIP قابل‌ اعتماد باید قادر به ارائه اطلاعات دقیق در مورد نحوه ایمن‌ سازی ارتباطات راه دور برای مشتریان با استفاده از راه‌حل‌های VoIP تجاری خود باشد.

آیا دورکاری کارمندان را در دستور کار دارید
آیا دورکاری کارمندان را در دستور کار دارید

نحوه کار VoIP

در بحث VoIP چیست باید گفت، فن‌آوری VoIP این امکان را فراهم می‌ آورد که خدمات تلفنی سنتی با استفاده از پروتکل‌ های تغییریافته، روی شبکه‌ های کامپیوتری راه‌ اندازی شود. VoIP سیگنال‌ های صوتی را به بسته تبدیل می کند و آن ها را ارسال می‌ نماید، شبیه به یک پاکت الکترونیکی. بسته‌های VoIP را می‌توان بر روی هر شبکه سازگار با VoIP انتقال داد مانند یک شبکه محلی LAN.

این بدین معنی است که شما می توانید سرویس VoIP را نه تنها بروی اینترنت، بلکه بر روی شبکه داخلی نیز راه اندازی کنید.

این تلفن ها در بستر مبادله PBX مبتنی بر ابر ارائه می شوند. سیستم ابری سبب می شود محدودیت جغرافیایی از بین برود و افراد در هر مکانی که هستند، بتوانند به تلفن ثابت خود دسترسی داشته باشند.

مزایای تلفن VoIP

  • امکان دورکاری
  • ضبط همه مکالمات
  • کیفیت خوب صدا و تصویر
  • بدون نیاز به سیم کشی
  • هزینه بسیار کمتر مخابرات
  • داشتن چندین خط بر روی یک شبکه
  • مناسب سیستم های مدیرت مشتری CRM
  • قابل استفاده با تلفن ثابت، همراه یا کامپیوتر
  • به تجهیزات، سخت افزار و دستگاه تلفن نیاز ندارد.
  • تهیه فهرست کسانی که با شما تماس می‌گیرند.
  • امکان تبدیل تلفن های رومیزی به سرویس VOIP
  • خدمات جانبی مثل فکس CALL WAITING پیام صوتی و …
  • امکان استفاده در هر مکان و زمان. در مسافرت می‌توانید تلفن دفتر و منزل را جواب دهید!
مزایای تلفن VoIP
مزایای تلفن VoIP

معایب تلفن VoIP

  • نیاز به سرویس پرسرعت اینترنت
  • نوسانات سرعت اینترنت روی کیفیت تماس تأثیر منفی می گذارد.
  • عدم دسترسی به شماره های خدماتی مثل 110، 118 و  …
  • وابستگی زیاد به برق. اگر برق قطع شود، کل سیستم از کار می افتد.

به طور کلی از آنجاییکه سیستم ویپ داده ها را به دیجیتال تبدیل می کند، همانند سایر انواع داده ممکن است بسته‌های اطلاعاتی همان اولویت بسته‌های اولیه را نداشته باشند یا برخی از آن‌ها به مقصد نرسند.

تجهیزات مورد نیاز سرویس تلفن اینترنتی

در ادامه موضوع VoIP چیست به معرفی تجهیزات مورد نیاز تلفن تحت شبکه می‌پردازیم. بسته به نیازهای شما، تجهیزات مورد نیاز متغیر است ولی بطور کلی موارد زیر را باید تهیه کنید:

  • اینترنت با حجم نامحدود
  • اینترنت پهنای باند بر بستر فیبر نوری بهترین گزینه است.
  • برای استفاده در تلفن همراه هوشمند، فقط کافی است اپ مربوطه را نصب کرد.
  • برای استفاده در کامپیوتر، شما نیاز به نرم افراز مناسب اینترنت پرسرعت و یک هدست باکیفیت دارید.
  • در صورت اینکه بخواهید از دستگاهای تلفن رومیزی برای VOIP استفاده کنید، شما به دستگاه مبدل احتیاج خواهید داشت.
تجهیزات مورد نیاز سرویس تلفن اینترنتی
تجهیزات مورد نیاز سرویس تلفن اینترنتی

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری پیدا کردن IP کامپیوتر، لپتاپ و گوشی


امکانات سیستم VoIP

  1. مسیریابی تماس‌ ها
  2. سیستم تلفن گویا
  3. توزیع اتوماتیک تماس‌ ها
  4. گزارش گیری از تماس‌ ها
  5. مجهز به اپلیکیشن موبایل
  6. قابلیت انتقال تماس
  7. قابلیت ایجاد دفترچه تلفن
  8. دسترسی از طریق Softphone
  9. قابلیت جا به‌ جایی خطوط
  10. پشتیبانی 24 ساعته
  11. مقیاس پذیری بالا

جمع بندی

در این مقاله به پرسش VOIP چیست پاسخ دادیم. اگر شما در کسب و کار خود تعداد زیادی کارمند یا شعبه دارید، یا اینکه به طور روزمره با مشتریان تلفنی در ارتباط هستید و به طور کلی تماس های تلفنی نقش پررنگ و مهمی در نحوه عملکرد کسب و کار شما دارد، استفاده از خدمات تلفن اینترنتی VOIP می تواند تأثیر بسیار مثبت و عالی بر آینده تجاری شما داشته باشد.