کاهش نویز (noise) خط اینترنت

آموزش کاربردی کاهش نویز Noise خط اینترنت ADSL

کاهش نویز خط اینترنت ADSL یکی از دغدغه های کاربران اینترنت است. اگر شما از اینترنت adsl مبتنی بر خطوط تلفن استفاده می کنید، حتماً تا به حال با مسئله کاهش بی دلیل سرعت و قطعی و وصلی مکرر روبرو شده اید. بعد از تماس با شرکت ارائه خدمات adsl، پشتیبانی مدعی می شود که علت این مشکل وجود نویز بر روی خطوط تلفن شما است.

در این مقاله شما یاد خواهید گرفت که نویز چیست و با روش های کاهش نویز اینترنت آشنا خواهید شد. به کمک مقاله آموزش کاربردی کاهش نویز (Noise) خط اینترنت ADSL می توانید مودم خود را نیز تنظیم کنید.

برای خرید مودم پرسرعت همین حالا اقدام نمایید.

آنچه در ادامه می خوانیم:


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت


نویز چیست؟

برای بررسی روش های کاهش نویز خط اینترنت ADSL ابتدا نویز را شرح می دهیم:

نویز یعنی اختلال در ارسال اطلاعات بر روی خطوط تلفن ثابت. نویز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثل پوسیدگی و آسیب دیدگی کابل های تلفن، نزدیکی سیم های تلفن به خطوط برق فشار قوی یا دستگاه مایکرویو یا آسانسور. همچنین دستگاه های مثل دورنگار (فکس)، caller id، صفر بند، کارتخوان، تلفن بی سیم و سه راهی های نامناسب می توانند باعت نویز شوند.

به طور کلی هر عاملی که سبب افت کیفیت شود را نویز در نظر می گیریم.

این نکته را هم در نظر بگیرید که نویز می تواند از طرف شرکت مخابرات یا شرکت خدمات اینترنت شما باشد پس بهتر است با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته می شود، اطمینان حاصل کنید که نویز از طرف شما نیست.

نویز چیست
نویز چیست

چگونه متوجه شویم که بر روی خطوط تلفن نویز وجود دارد؟

کاهش نویز خط اینترنت ADSL را این چنین بررسی می کنیم:

همانطور که در بالا گفته شد، قطع وصل مکرر اینترنت و کاهش سرعت نوسانی می تواند یکی از علائم وجود نویز باشد. راه دیگر این است که گوشی تلفن را بردارید، اگر صدایی مثل خرخر شندید، این بدین معنی است که روی خطوط شما نویز وجود دارد.

همچنین خاموش و روشن شدن مکرر چراغ dsl (با وای فای اشتباه نشود) یکی از نشانه های وجود نویز بر روی کابل های تلفن است ولی بهترین راه برای مطمئن شدن، بررسی تنظیمات مودم است.

راه دیگری نیز وجود دارد که می توانید نویز روی خط اینترنت را بررسی کنید. برای این کار باید به تنظیمات مودم مراجعه کرد.

برای خرید مودم adsl همین حالا اقدام نمایید.

چگونه متوجه شویم که بر روی خطوط تلفن نویز وجود دارد؟
چگونه متوجه شویم که بر روی خطوط تلفن نویز وجود دارد؟

تنظیمات مودم

برای کاهش نویز خط اینترنت ADSL ابتدا تنظیمات مودم خود را چک می کنیم:

در تنطیمات به بخش status یا Statistics بروید و دو شاخص SNR و LINE ATTENUATION را بررسی کنید. با درنظر گرفتن معیارهای زیر متوجه خواهید شد که میزان نویز کابل های تلفن چقدر است.

برای LINE ATTENUATION

  • از 20 کمتر وضعیت نویز عالی
  • بین 20 تا 50 وضعیت نویز متوسط
  • از 50 بالاتر وضعیت نویز بسیار حاد است.

برای SNR

  • زیر 6 دسی بل وضعیت نویز خیلی بد
  • بین 7 تا 10 دسی بل وضعیت نویز معمولی
  • بین 11 تا 20 دسی بل وضعیت نویز خوب ولی با کمی مشکل
  • بین 20 تا 28 دسی بل وضعیت نویز مناسب
  • بالای 29 دسی بل وضعیت نویز بسیار عالی
کاهش نویز خط اینترنت ADSL
کاهش نویز خط اینترنت ADSL

بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


7 روش کاهش نویز خطوط تلفن و افزایش کیفیت خط مودم ADSL

برای کاهش نویز خط اینترنت ADSL روش های زیر را پیاده کنید:

کابل تلفن و نویز اینترنت

ابتدا از سلامت کابل ها و سیم های تلفن مطمئن شوید. بررسی کنید که کابل ها پوسیدگی یا آسیب دیدگی نداشته باشند. در ضمن طول کابل را هم در نظر بگیرید که بیش از حد بلند نباشد.

از سیم های باکیفیت مسی استفاده کنید. معمولاً سیم های تلفن 10 سال عمر می کنند و در 4 و 5 سال اول افت کیفیت محسوس است. نوسازی سیم های تلفن می تواند یک گزینه باشد.

برای خرید کابل تلفن همین حالا اقدام نمایید.


بیشتر بخوانید: بهترین کابل تلفن کدام است؟ معرفی انواع کابل تلفن


کابل برق و ایجاد نویز

همانطور که در بالا گفته شد، قرار گرفتن کابل تلفن در نزدیکی برق فشار قوی آسانسور، دستگاه مایکرویو، هیتر برقی و … باعث نویز می شود. پس در صورت امکان، کابل را جابجا کنید. کابل تلفن نباید در مسیر کابل فشار قوی یا سه فاز باشد. بهتر است کابل های تلفن از درون یک داکت عبور کنند تا میزان نویز کمتری دریافت کنند.

اتصال چند دستگاه به یک خط

در صورت امکان، دستگاه های بی سیم، کارت خوان، فکس، کالر آیدی، صفربند، سه راهی برق و … را از خطی که اینترنت را از آن می گیرید، جدا کنید و از آنها با فاصله مناسب از مودم استفاده کنید.

جایگاه مودم و ایجاد نویز

در مبحث کاهش نویز خط اینترنت ADSL یکی از مهم ترین دلایل ایجاد نویز جایگاه مودم است. مودم را با فاصله مناسب از سه راهی های برق قرار دهید. این سه راهی ها می توانند با تولید میدان مغناطیسی نویز ایجاد کنند.

کابل شبکه تقلبی و ایجاد نویز

استفاده از کابل های شبکه بلند و حتی سه راهی برای افزایش طول کابل شبکه می تواند نویز ایجاد کند. پس در صورت امکان از کابل های کوتاه و استاندارد شبکه استفاده کنید.

همچنین شما می توانید از فویل آلومینیوم بر روی کابل های شبکه نیز برای کاهش نویز استفاده کنید. کابل شبکه SFTP در ساختار خود هم از شیلد و هم از فویل استفاده کرده است. این کابل ها میزان دریافت نویز بسیار کمی دارند.

 

کابل شبکه تقلبی و ایجاد نویز
کابل شبکه تقلبی و ایجاد نویز

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی


اسپلیتر و جلوگیری از نویز

از دستگاه اسپلیتر استفاده کنید. این دستگاه کوچک، صدا و اطلاعات را از هم جدا می کند. اسپلیتر شامل یک خروجی و دو ورودی است. خروجی را به کابل تلفن و مودم و دستگاه تلفن را به ورودی ها وصل کنید. از دستگاه باکیفیت استفاده کنید. ممکن است شما به استفاده از 2 تا 3 دستگاه نیاز پیدا کنید.

اسپلیتر و جلوگیری از نویز
اسپلیتر و جلوگیری از نویز

به روزرسانی مودم

مودم را بروزرسانی کنید. ممکن است بروزرسانی نرم افراز مودم به کاهش نویز کمک کند.


بیشتر بخوانید: روش های اتصال به اینترنت


تمام نکات را رعایت کردم ولی هنوز نویز دارم چه کار باید کرد؟

در صورتی که کاهش نویز خط اینترنت ADSL با روش های بالا انجام نشد، روش های زیر را امتحان کنید:

  • در صورتی که مطمئن هستید که علت نویز از طرف کابل ها و دستگاه های شما نیست، با شرکت ارائه دهنده خدمات اینتریت خود تماس بگیرید و موضوع را اطلاع دهید. همچنین با مرکز مخابراتی نیز تماس بگیرد چون مشکل از طرف یکی از این دو است. اگر مشکل نویز حل نشد، باید به فکر تغییر شرکت خدمات اینترنت یا استفاده از اینترنت بی سیم یا همراه باشید.
  • مخابرات چند سالی است که درحال گسترش شبکه فیبر نوری است. در صورت امکان، با مراجعه به مرکز مخابرات منطقه خود، درخواست کابل کشی و خدمات فیبر نوری مخابرات بدهید. برای خرید مودم فیبر نوری همین حالا اقدام نمایید. همچنین می توانید درباره اینترنت فیبر نوری و مودم های آن در مقاله اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟ بخوانید.
  • دستگاه های تلفن همراه هم می توانند بر روی مودم adsl نویز ایجاد کنند. پس بهتر است از موبایل خود با فاصله از مودم استفاده کنید.
  • مودم های جدید و باکیفیت نیز می توانند باعث افزایش کیفیت اینترنت و کاهش نویز شوند.
  • می توانید از مخابرات، خط تلفن جدیدی تهیه کنید ولی این بار، بر روی کابل کشی و اصول فنی نظارت داشته باشید تا به خاطر مواردی مثل سیم های بی کیفیت، قرار گرفتن در نزدیکی کابل های فشار قوی، آسانسور و …، اینترنت شما دچار اختلال و یا به اصطلاح نویز نشود.
  • به طور کلی اگر نتوانستید میزان نویز سرویس DSL خود را کاهش دهید، باید سراغ اینترنت های دیگری بروید. اینترنت همراه، سرویس های 3G و 4G و LTE گزینه های مناسبی برای شما هستند.

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه