بهترین کابل تلفن و انواع کابل تلفن

بهترین کابل تلفن کدام است؟ | انواع کابل تلفن

کابل تلفن یکی از انواع کابل است که کاربرد بسیار زیادی در بازار دارد. امروزه تلفن یکی از مهم‌ترین راه های ارتباطی است. جهت برقراری ارتباط به کمک این وسایل، به تجهیزاتی همچون کابل تلفن نیازمند هستیم. انواع کابل تلفن وظیفه انتقال داده‌ها، اطلاعات و سیگنال‌های مخابراتی را برعهده دارند. در این مقاله از بلاگ راندنو به معرفی بهترین کابل تلفن و شرحانواع کابل تلفن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

انواع کابل مخابرات از رشته سیم‌هایی تشکیل شده اند که جهت ایجاد تمایز، هر کدام رنگ مخصوص به خود را دارند. این سیم‌ها با نظم به یکدیگر تابیده شده اند. در نتیجه، میزان دریافت نویز آن‌ها کاهش می‌یابد.

خرید انواع کابل مخابراتی

این کابل‌ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و تعداد زوج و سطح مقطع آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به معرفی بهترین کابل تلفن و انواع کابل تلفن خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کابل تلفن

یکی از موضوعاتی که در توضیح بهترین کابل تلفن اهمیت پیدا می‌کند شناخت انواع کابل تلفن است. اغلب این کابل‌ها هادی از جنس مس دارند و به اصطلاح CCC هستند. اما در برخی از موارد، کابل‌های مخابراتی دارای مغزی از جنس آلومینیوم هستند و تنها روکشی از مس دارند که به اصطلاح، کابل‌های CCA نیز نامیده می شوند. کیفیت کابل مسی تلفن بالاتر از کابل آلومینیومی است. البته این کابل‌ها قیمت بالاتری نیز دارند.


همچنین بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


به طور کلی، انواع کابل تلفن شامل موارد زیر است:

  1. کابل تلفن هوایی: این دسته از کابل ها دارای مقاومت و دوام بالایی هستند و در مقابل اشعه خورشید، بارش باران، نفوذ حشرات و … از خود مقاومت خوبی نشان می دهند. دلیل این مقاومت، وجود روکشی به نام پلی اتیلن است که کابل تلفن مخابرات را عایق کرده است. از این کابل ها می توان در محیط های خارجی ساختمان نیز استفاده کرد. روکش نهایی این نوع کابل عمدتاً مشکی رنگ است. کابل هوایی تلفن اغلب در قطر های 0.4، 0.5 و 0.6 میلی متر و در حداکثر 100 زوج عرضه می شود.
  2. کابل تلفن زمینی: این کابل ها روکشی از جنس PVC و به رنگ طوسی دارند. دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های هوایی هستند. این کابل ها در داخل ساختمان کاربرد دارند. این محصولات اغلب در قطرهای 04، 0.5 و 0.6 میلی متر عرضه می شوند و تعداد زوج آن ها از 2 تا 100 زوج است.
  3. کابل تلفن هوایی مهاردار: برخی از کابل های مخابراتی به یک نوع زره و مسنجر فولادی مجهز شده اند که مقاومت آن ها را افزایش می دهد. این محصولات اغلب در خطوط هوایی مخابرات مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. ژله فیلد خاکی: جهت کابل کشی در داخل کانال از این نوع کابل ها استفاده می شود. این محصولات دارای عایق پلی اتیلن هستند. میان هادی های آنها از ژله گرم نفتی و ضد آب پر شده است. از این کابل ها در زمین و به صورت دفنی نیز می توان استفاده کرد. ژله به کار رفته شده در ساختار آن در هوای گرم و سرد، از خود مقاومت نشان می دهد و از صدمه دیدن کابل جلوگیری می کند. هم چنین مانع نفوذ رطوبت به ساختمان کابل می شود.

از دیگر انواع کابل تلفن و بهترین کابل تلفن می‌توان به فیلد خاکی، هوایی ساده، ایرک کانالی، کابل دوبل هوایی مهاردار و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست ، مشخصات و کاربرد کابل زره دار


کابل مخابرات شیلددار

نوعی از کابل آیفون وجود دارد که به یک فویل و شیلد در ساختمان خود مجهز شده است. در این محصولات، یک لایه فویل آلومینیومی بر روی زوج سیم‌ها قرار گرفته است. به این نوع از کابل‌ها، کابل تلفن ضد نویز نیز گفته می‌شود. از این دسته کابل‌ها در کابل کشی آبفون های صوتی و تصویری نیز استفاده بسیار زیادی می‌شود.

بهترین کابل تلفن و انواع کابل تلفن
بهترین کابل تلفن و انواع کابل تلفن

بیشتر بخوانید: کابل هوایی چیست | آشنایی با انواع کابل هوایی و کاربردهای آن


تعداد زوج کابل‌های مخابراتی

این محصولات دارای زوج سیم‌هایی هستند که طول‌های یکسانی دارند و با ترتیب خاصی به یکدیگر تابیده شده‌اند. بدین ترتیب، میزان جذب نویز آن‌ها بسیار کم است. این سیم‌ها هرکدام دارای رنگ مخصوصی هستند تا در صورت نیاز، بتوان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد. کابل آیفون از دو زوج ساخته شده و تا 200 زوج نیز به بازار عرضه می‌شود. از پرکاربردترین کابل های تلفن می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  1. کابل تلفن دو زوج
  2. کابل 4 زوج
  3. کابل تلفن 6 زوج
  4. کابل 10 زوج
  5. کابل 15 زوج و …..

سیم تلفن (سیم رانژه)

در ادامه موضوع بهترین کابل تلفن و شناخت انواع کابل تلفن به کابل تلفن تک زوج می‌پردازیم. به کابل تلفن تک زوج، سیم تلفن و یا رانژه نیز گفته می‌شود. سیم رانژه از تابیده شدن دو سیم نازک از جنس مس و یا آلومینیوم ساخته شده است. از این سیم ها جهت ایجاد ارتباط میان پورت های ترمینال در تابلو کروز استفاده می شود. کروز تابلویی است که سیم هایی که از مرکز مخابرات کشیده می شوند، به آن وارد می شوند.


همچنین بخوانید: سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟


هم چنین جهت ایجاد ارتباط میان گوشی های تلفن تا پریز نیز از این نوع سیم تلفن استفاده می‌شود.

رنگ بندی کابل های مخابراتی

این تجهیزات دارای دو دسته رنگ‌های فرعی و اصلی هستند. رنگ های اصلی این کابل ها را به ترتیب سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش تشکیل می‌دهد و رنگ های فرعی آن نیز به ترتیب آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی است. تمام انواع کابل تلفن از ترکیب دو دسته رنگ اصلی و فرعی ساخته می‌شوند.

در این کابل‌ها، یک رنگ اصلی با 5 رنگ فرعی تابیده شده و پنج زوج را تشکیل می‌دهد. در نتیجه از ترکیب تمام رنگ‌های اصلی و فرعی، بیست و پنج زوج تشکیل می‌شود.

نحوه سوکت زدن کابل مخابراتی

در ادامه موضوع بهترین کابل تلفن و شناخت انواع کابل تلفن در مورد نحوه سوکت زدن این نوع کابل صحبت خواهیم کرد. سوکت rj11 یا همان سوکت تلفن کابل تلفن، شیشه‌ای است و دارای 4 پین مسی است که جهت اتصال سیم تعبیه شده است. پیش از شروع سوکت زدن، به ابزارآلاتی مانند آچار سوکت زن و سیم چین نیاز خواهید داشت.

در حالت عادی، پین های سوکت خارج آن قرار گرفته اند. زمانی که سیم های مربوط به هر پین مشخص شد، این پین ها توسط آچار به داخل فرو می روند.

  1. ابتدا باید سیم های به هم تابیده شده را از هم جدا کرد.
  2. در مرحله دوم باید این سیم ها به سوکت وارد شوند.
  3. دو پینی که در وسط سوکت قرار گرفته اند، مخصوص بوق هستند و دو پین کناری به پاور (داخلی دیجیتال در سانترال) مربوط می شوند.
  4. پس از وارد شدن سیم ها توسط آچار پرس، سوکت را به کابل پرس می کنیم.

قیمت کابل تلفن

در ادامه موضوع بهترین کابل تلفن و شناخت انواع کابل تلفن به بررسی قیمت این دسته از محصولات خواهیم پرداخت. قیمت این تجهیزات به عواملی هم چون تعداد زوج، سطح مقطع، متراژ، برند، استانداردهای تولید، جنس مغزی و … بستگی دارد. از بهترین کابل تلفن ضد نویز می‌توان به کابل تلفن کرمان، سیمیا، کابلان، تک سیم البرز، کمان و … اشاره کرد.

خرید کابل تلفن

این تجهیزات به صورت کلاف به بازار عرضه می‌شوند و مصرف کنندگان می توانند متراژ مورد نیاز خود را از آن بریده و مورد استفاده قرار دهند. هنگام خرید انواع کابل های آیفون و مخابرات باید به جنس هادی آن توجه کنید.

سایت راندنو مرجع بسیار خوبی جهت خرید انواع تجهیزات برقی است که با مراجعه به آن می توانید مشخصات فنی تمام کالاها را مشاهده کرده و با مراکز فروش کابل تلفن به طور مستقیم در ارتباط باشید. شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت این کابل ها می پردازند. از بهترین این برندها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل تلفن کرمان

کرمان یکی از بزرگترین تولیدکننده های انواع سیم و کابل برق به خصوص کابل تلفن در ایران است. این شرکت کابل های باکیفیت با رشته های مسی تولید می کند. کابل های تلفن این شرکت مفتول کلاس 1 دارند. جریان عبوری از کابل مخابرات کرمان به واسطه نوارهای پلاستیکی و نوعی شیلد و فویل حفاظت می شود. همین موضوع کیفیت کابل ها را تا حد زیادی بالا برده است. این کابل ها از لحاظ تعداد رشته و سطح مقطع بسیار متنوع هستند و تمامی نیازهای مصرف کنندگان را برطرف می کنند.

کابل کمان

کمان از دیگر شرکت های تولیدکننده سیم و کابل در ایران است که محصولات متنوعی به بازار عرضه می کند. کابل های کمان در سطح مقطع های گوناگون و تعداد رشته های مختلف به بازار عرضه می شوند. این کابل ها کیفیت بالایی دارند و کابل های تلفن آن در دسته کابل های بدون نویز قرار می گیرد.

کابل مخابرات شهید قندی

شرکت سیم و کابل شهید قندی در سال 1363 فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت محصولات باکیفیت به بازار عرضه می کند. شهید قندی در سال 1367 توانست به اولین فاز در تولید کابل های نوری دست پیدا کند. کابل های تولید شده توسط این شرکت به کشورهای همسایه صادر می شود.

از دیگر برندهای برتر در این زمینه می توان به کابل مخابراتی یزد، سیمیا، تک سیم البرز، مغان و … اشاره کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 62
دوست نداشتم: 30
میانگین امتیازات: 2.07

۱۹ دیدگاه در “بهترین کابل تلفن کدام است؟ | انواع کابل تلفن

درود
مطلب بسیار مفیدی بود. سپاس 😊
اگر کمی تصویر یا ویدیو از کابل‌ها هم اضافه کنید مطلب غنی تر میشه

سلام و وقت به خیر
ممنون از حسن توجه شما. حتماً نظر و ایده شما را اعمال خواهیم کرد. با تشکر فراوان

سلام علیکم وقت شما بخیر
تشکر از زحمت شما که اطلاعات واقعا مفیدی در اختیار ما گذاشت و بنده هم پیرو مطلب دوستمون در رابطه با عکس و همچنین در صورت امکان حدود قیمت تقریبی کابلها رو هم اضافه کنید واقعا عالی میشود .
با سپاس فراوان .

سلام وقت شما هم به خیر
ممنون از حسن توجه شما. در سایت راندنو قیمت انواع کابل در فروشگاه ها و نمایندگی های متفاوت بازار آورده شده. این قیمت ها هر روز توسط فروشندگان به روز می شوند. با مراجعه به منوی سایت راندنو بخش برق>کابل برق می توانید قیمت هارو مشاهده کنید.

سلام. ممنون از مطلب خوب. سوالی که برام ایجاد شد اینه که در کابل 100 زوج هم هر 100 زوج جفت جفت با هم تابیده هستند ؟ در اینصورت چرا در عکس رشته ها موازی و نتابیده هستند؟ سوال دوم اینه که در سربندی کابل تلفن از باکس تلفن ساختمان اگر دو سفید را به یک شماره و دو رنگی را به شماره دیگر متصل کرده و تا داخل آپارتمان ( حدود 30 متر) ادامه دهیم ، نویز ایجاد میشود ؟

سلام وقت به خیر
معمولاً تابیده شدن زوج ها در بالای کابل مشخص نیست که میبایست 5 الی 15 سانت و یا در بعضی از برندها بیشتر، روکش بیرونی کابل رو بشکافیم تا تابیده شدن زوج ها به یکدیگر مشخص بشه.
در خصوص سؤال دوم استاندارد کابل کشی مخابرات به این صورته که هر زوج (یک سفید و یک رنگی) همراه با هم به یک خط وصل میشن اما در نهایت اگر دو سیم سفید با یکدیگر به یک خط وصل شوند، تفاوتی در بوق دار شدن خط شما نمیکنه و ارتباطی با ایجاد نویز نداره.

سلام عرض خسته نباشید
من قصد دارم از سوکت تلفن مبدا ساختمان یک سیم تلفن بکشم و اتصال مستقیم بدم به مودم،چراکه بعد تست اینکار متوجه شدم تا ۴ برابر سرعت اینترنت افزایش پیدا میکنه؛فاصله حدود بیست متر هست،امکانش هست یه کالای مناسب و بدون نویز برای این امر معرفی کنین
سپاس

سلام دوست عزیز
برای اینکار بهتره کابل زوجی فویلدار و یا حتی شیلد و فویل استفاده کنید.باید از نوع ۰۶ به بالا باشه و اگر زمینی هست مشکی و در صورت هوایی بودن از کابل هایی به رنگ طوسی استفاده نمایید.

سلام کاشکی یه توضیح در مورد برد مسافت کابلها میدادی و یه سوال دیگه اینکه واسه سیم تلفن با برد مسافت زیاد که در سرعت اینترنت تداخل ایجاد نکنه چه نوع کابلی استفاده کنیم و اینکه تا چند متر کارایی داره

سلام دوست عزیز ممنون از حسن توجه شما
برد کابل های تلفن با قطر مس آن ها رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال کابل های تلفن 04، 05 و … به بازار عرضه می شوند. هرچه قطر مس بیشتر باشد و شیلد و فویل موجود در کابل ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، این کابل ها در طول مسیر بلندتر، نویز کمتری دریافت می کنند و برد بیشتری ارائه می دهند.
از طرفی کابل های تلفن زوجی نحوه تابیده شدن زوج آن ها بسیار مهم است.
مورد مهم دیگری که روی برد کابل ها اثر می گذارد، جنس مغزی آن ها است. کابل CCA یعنی کابل با مغزی آلومینیوم و روکش مس برد بسیار کمی ارائه می دهند.

سلام. آیا اتصال یک جفت سیم به هر یک از دو سیم ورودی از طرف مخابرات، باعث تقویت سیگنال و پهنای باند خط خواهد شد یا خیر؟(به طور مثال دو سیم آبی و سفید ورودی مخابرات است .برای بهبود کیفیت اینترنت، هریک از سیم های مذکور را به یک زوج سیم متصل کنیم. )
به عبارت دیگر سرعت اینترنت از قسمت ورودی تا درب واحد کاهش می یابد. بهترین راه حل ها چیست؟

با سلام احترام خانم کریمیان عزیز سوال دارم ا، جعبه تقسیم داخل مجتمع بنده میخواهم برای تلفن و بیشتر برای اینترنت که هم سرعت بالا وبدون نویز داشته باشد از جعبه تقسیم مجتمع تا واحد منزل بنده سیم تلفن بکشم بهترین کابلی که نویز نداشته باشد و سرعت اینترنت رو ببره بالا چه کابلی بخرم و سوال آخر آیا دو عدد نویز یا اسپلینتر روی تلفن برای اینترنت بزارم در سرعت و نویز کم تاثیر دارد یا همان یک یک نویز کافی باشد

باتشکر و احترام

سلام دوست عزیز
سوال شما دقیقاً مشخص نیست!
ولی اگر برای تلفن کابل کم نویز نیاز دارید، بهتر است از کابل هایی باکیفیت بالا به همراه فویل و سطح مقطع حداقل 0.6 میلی متر مربع استفاده نمایید.
بهترین برندهای کابل تلفن، کابل مخابرات سیمیا و کرمان صادراتی هستند. در صورت نیاز با شماره 02133950239 تماس حاصل نمایید تا نمایندگان اصلی این کابل به شما معرفی شود.
اگر برای اینترنت نیاز به کابل کشی دارید، بهتر است کابل SFTP که دارای شیلد و فویل است استفاده شود. بهترین کابل های SFTP بازار کابل شبکه لگراند، کابل شبکه نگزنس و رفسنجان است. البته شرط این برندها اصل بودن آن است.

آیا متراژ ۳۰متر موجوده کابل ۰۶ برای اینترنت

سلام. خانم کریمیان.ممنون بابا مطالبتون
برای اینترنت کابل خریدم اما اینکه قطرش چقدره و مغزی ش مسیه یا نه روی کابل چیزی ننوشته. فویلدار و طوسی رنگه و نوشته پیشرو کرمان. از سیم مخابرات مستقیم وصل کردم بهش بدون نزدیک بودن به کابل برق و…
نتیجه اینکه سرعت اسمی افزایش پیدا کرده اما نوسانش زیاده و میانگین سرعت همونه که با کابل قدیمی میداد.
طرح ۱۶ مگ دارم و کابل قدیم تا ۸ مگ بیشتر کشش نداشت. اما کابل جدید ۱۳ مگ خودشو میرسونه ولی نوسان زیاده! راهکار خاصی دارید؟
آیا سیم تلفن هم جوابگو هست مسیر۲۰متری که از سرخط یه اسپلیتر بذارم و به مودم وصل کنم؟

سلام دوست عزیز.
ممنون از حسن توجه شما
پچ کوردهای شبکه یا همان کابل های لن در انواع مختلفی به بازار ارائه می شوند. در دو نوع کلی UTP (بدون شیلد و فویل) و SFTP (با شیلد و فویل) هستند. از طرفی هر دوی این مدل ها به دو صورت CCA (آلومینیوم روکش مس) و پچ کورد مسی می توانند باشند. تشخیص CCA یا مسی بودن پچ کوردها بسیار سخت است. زیرا برندی مانند لگراند در بازار هم پچ کورد آلومینیومی و هم پچ کورد مسی دارد. بهتر است برای خرید با نمایندگان اصلی تماس بگیرید.
در هرصورت اگر پچ کورد شما SFTP و مس باشد دارای بیشترین سرعت در انتقال است. همچنین می تواند از پچ کوردهای Cat6a که سرعت و پهنای باند آن ها 10 برابر Cat6 است استفاده نمایید.

سلام. خانم کریمیان.ممنون بابا مطالبتون
برای اینترنت کابل خریدم اما اینکه قطرش چقدره و مغزی ش مسیه یا نه روی کابل چیزی ننوشته. فویلدار و طوسی رنگه و نوشته پیشرو کرمان. از سیم مخابرات مستقیم وصل کردم بهش بدون نزدیک بودن به کابل برق و…
نتیجه اینکه سرعت اسمی افزایش پیدا کرده اما نوسانش زیاده و میانگین سرعت همونه که با کابل قدیمی میداد.
طرح ۱۶ مگ دارم و کابل قدیم تا ۸ مگ بیشتر کشش نداشت. اما کابل جدید ۱۳ مگ خودشو میرسونه ولی نوسان زیاده! اسپلیتر هم گذاشتم .راهکار خاصی دارید؟
آیا سیم تلفن هم جوابگو هست مسیر۲۰متری که از سرخط یه اسپلیتر بذارم و به مودم وصل کنم؟

سلام. خانم کریمیان.ممنون بابا مطالبتون
برای اینترنت کابل خریدم اما اینکه قطرش چقدره و مغزی ش مسیه یا نه روی کابل چیزی ننوشته. فویلدار و طوسی رنگه و نوشته پیشرو کرمان. از سیم مخابرات مستقیم وصل کردم بهش بدون نزدیک بودن به کابل برق و…
نتیجه اینکه سرعت اسمی افزایش پیدا کرده اما نوسانش زیاده و میانگین سرعت همونه که با کابل قدیمی میداد.
طرح ۱۶ مگ دارم و کابل قدیم تا ۸ مگ بیشتر کشش نداشت. اما کابل جدید ۱۳ مگ خودشو میرسونه ولی نوسان زیاده! اسپلیتر هم گذاشتم. راهکار خاصی دارید؟
آیا سیم تلفن هم جوابگو هست مسیر۲۰متری که از سرخط یه اسپلیتر بذارم و به مودم وصل کنم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *