تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبیر

تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی

تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی یکی از مهم ترین مسائلی است که تکنسین های برق باید به آن توجه کنند.

کابل شبکه وظیفه انتقال دیتا را برعهده دارد و برای اتصال یکی از تجهیزات شبکه به سایر تجهیزات و یا اتصال دو یا چند رایانه برای به اشتراک گذاری چاپگرها، اسکنرها و … مورد استفاده قرار می گیرد. تشخیص تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی به شما کمک می کند بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

انواع مختلف کابل های شبکه، مانند کابل شبکه زوج به هم تابیده Indoor ،SFTP ،UTP و Outdoor، کابل کواکسیال و آنتن، کابل فیبر نوری و …، بسته به لایه فیزیکی، توپولوژی و اندازه شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه ها را می توان در فاصله چند متری (از طریق اترنت) یا مسافت تقریباً نامحدود (از طریق اینترنت) به یکدیگر ارتباط داد. از پچ کورد نیز در مسافت های کوتاه در دفاتر کار و منازل، برای برقراری ارتباط مودم یا کیستون شبکه با سیستم سیم کشی استفاده می شود.

با توجه به تنوع کابل های شبکه موجود در بازار، متأسفانه خریداران با انواع تجهیزات تقلبی شبکه مواجه می شوند که این امر، منجر به ایجاد دردسرها و هزینه های بیشتر برای آن ها می شود.

ما در این مقاله سعی بر این داریم تا روش های شناسایی کابل شبکه اصلی یا اورجینال و تقلبی را به شما معرفی کنیم و به فرق کابل شبکه اصل با فیک بپردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تشخیص کابل شبکه اصلی یا اورجینال از تقلبی

معمولاً هادی کابل شبکه از جنس مس است. مس آلیاژی است که هدایت الکتریکی بیشتر و همچنین قیمت بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد.

همچنین می بایست در یک کابل شبکه، تابیدن زوج ها به یکدیگر به صورت استاندارد باشد. امروزه برخی از شرکت ها اقدام به تولید کابل با برندهای معتبر خارجی کرده اند. علاوه بر این، تست فلوک و داخلی یا وارداتی بودن کابل نیز باید مشخص شود.

تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی
تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی

بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


موارد مهمی که لازم است به هنگام خرید یک کابل شبکه مورد توجه قرار بگیرد، عبارتند از:

شناخت کابل لن

برخی از انواع کابل LAN توسط شرکت های تولیدکننده کابل شبکه تولید نمی شوند. به همین دلیل بهتر است کابل های شبکه شرکت های مختلف را بشناسید. به عنوان مثال، در حال حاضر شرکت لگراند کابل شبکه از نوع Cat4 تولید نمی کند. به همین دلیل کابل های شبکه لگراند از گروه Cat4 که در ایران موجود هستند، تقلبی اند.

پیش از خرید محصول بهتر است شناخت کافی از کابل پیدا کنید. مثلاً کابل شبکه utp لگراند با کد 032755 تولید می شود که طبق گفته شرکت، در وب سایت رسمی لگراند و در تمامی کاتالوگ های این محصول ذکر شده است.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست؟


جنس هادی کابل شبکه

کابل های اترنت اصلی Cat۶ ،Cat۵e و CAT۶a با استفاده از مس ۱۰۰% جامد ساخته می شوند. برخی از تولیدکنندگان، کابل های آلومینیومی روکش دار مسی و فولادی روکش دار مسی را ارزان تهیه می کنند و می فروشند تا بتوانند هزینه ها را کاهش دهند.

اگر کابل های شما هسته فولادی یا آلومینیومی دارند، مطمئناً سیگنال های ضعیفی به شما ارائه می دهند. همچنین ناگفته نماند که این موضوع بر روی عملکرد و سرعت شبکه شما نیز تأثیرگذار خواهد بود.

شما به راحتی می توانید با حرارت دادن قسمتی از هادی، متوجه این موضوع شوید. اگر روکش از بین رفت و تغییر رنگ فوری داد، کابل از نوع تقلبی است زیرا آلیاژ مس مقاومت بالایی دارد.

جنس هادی کابل شبکه
جنس هادی کابل شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CCA و CCC


روکش کابل شبکه

جنس معمول روکش های کابل های شبکه از نوع PVC است. در نوع SFTP، یک لایه شیلد و فویل بر روی هادی مشاهده می شود. اگر روکش کابل ها از نوع LSZH یا Low Smoke Zero Halogen باشد، به این معنی است که در زمان سوختن دود نمی کند.

گاهی به اشتباه یا تقلب، کارخانه ها جنس PVC را به عنوان LSZH به فروش می رسانند که با سوزاندن تکه ای از روکش، این موضوع کاملاً مشخص می شود. تولیدکنندگانی نیز هستند که درجه قابل اشتعال CRM و CMP را با یک ماده ژاکت، با کیفیت پایین جایگزین می کنند که ضد آتش نیست.

روکش کابل های اصلی اغلب کیفیت بهتری دارد و استحکام آن ها بیشتر است، در صورتی که کابل های تقلبی دچار پوسیدگی و خوردگی می شوند. روکش کابل شبکه فیک ناهمواری دارد و سطح آن صاف نیست.

روکش کابل شبکه
روکش کابل شبکه

بیشتر بخوانید: انواع روکش کابل شبکه


نوع بسته بندی کابل شبکه

جزئیات کوچک همچون جعبه ای که در آن، کابل ها را دریافت کرده اید نیز موضوع مهمی است. لازم است بدانید که کابل ها از کجا آمده اند و آیا از منبع اصلی خریداری شده اند یا خیر.

برندهای معتبر کابل شبکه دارای بسته بندی منحصر به فرد با رنگ استاندارد هستند. به عنوان مثال، بسته بندی رول باکس، مختص کابل شبکه لگراند است. معمولاً قرقره کابل های UTP، متراژ ۳۰۵ متر دارند و کابل های SFTP، بر روی قرقره هایی با ۵۰۰ متر طول عرضه می شوند.

نوع بسته بندی کابل شبکه
نوع بسته بندی کابل شبکه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه


برند کابل شبکه و رنگ بندی

کابل های شبکه به صورت وارداتی و یا تولید داخل ارائه می شوند. از بهترین برندهای داخلی و تولیدکننده می توان به کابل شبکه سیمیا، شهید قندی، رفسنجان و کرمان اشاره کرد. همچنین کابل شبکه نگزنس، لگراند، اشنایدر، بلدن، رپیتون و … نیز از بهترین برندهای وارداتی کابل شبکه موجود در ایران به شمار می آیند.

معمولاً کابل شبکه لگراند Indoor در ایران به رنگ آبی، کابل شبکه Indoor نگزنس به رنگ نارنجی و بلدن به رنگ طوسی عرضه می شود. همپنین معمولاً رنگ کابل های شبکه Outdoor مشکی است.

قیمت کابل های مونتاژشده برندهای اصلی در ایران می بایست بین ۴۰ تا ۶۰ درصد پایین تر از کابل های وارداتی لحاظ شود. بهتر است پیش از خرید کابل شبکه، رنگ کابل های تولیدشده توسط کمپانی های معروف را بدانید.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


تست فلوک،چنل و پرمننت

یکی دیگر از روش های تشخیص کابل شبکه اصلی و تقلبی، تست فلوک از کابل ها است. شرکت فلوک سازنده دستگاه فلوک است که زیر مجموعه شرکت Danaher به شمار می آید.

تست فلوک در دو نوع چنل (Channel) و پرمننت (Permanen) انجام می شود و تفاوت این دو تست در نوع سوکت ها است. تست پرمننت دقیق تر است و کابلی که تست پرمننت را در ۹۰ متر پاس کند، قطعاً تست چنل را نیز پاس می کند. کابل های تقلبی اکثراً تست چنل را پاس می کنند اما قطعاً تست پرمننت را پاس نمی کنند.

تست فلوک، چنل و پرمننت
تست فلوک، چنل و پرمننت

بیشتر بخوانید: تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟


شناسایی نماینده اصلی کابل شبکه و مشخصات درج شده کارخانه بر روی محصول

ابتدا نمایندگان اصلی و رسمی کابل شبکه را در بازار شناسایی کنید. سایت راندنو بهترین فروشندگان کابل شبکه ایرانی و خارجی را به شما معرفی می کند. اگر آدرس فیزیکی، ایمیل، شماره تلفن یا اطلاعات تماس سازنده در محصول یا بسته بندی ذکر نشده باشد، این موضوع می تواند باعث نگرانی شود.

این بدان معنی است که شما هیچ راهی برای برقراری تماس با سازنده جهت رسیدگی به شکایات را ندارید و بدین ترتیب بهتر است از خرید چنین محصولاتی خودداری کنید. اگر اطلاعات تماس ذکر شده است، سعی کنید قبل از خرید، این موارد را در وب سایت تأیید کنید یا برای تأیید تماس بگیرید.

پس از خواندن این مقاله می توانید فرق میان کابل شبکه لگراند اصلی و تقلبی و به طور کلی تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی با هر برندی را درک کنید و بهترین خرید را داشته باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران