روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت

روش افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت

افزایش سرعت مودم چگونه است؟ در این مقاله به معرفی روش های افزایش سرعت در مودم های مختلف خواهیم پرداخت. روش های افزایش سرعت مودم تی پی لینک، D-Link، ایرانسل، هواوی، زایکسل، تندا و دیگر مودم ها با یکدیگر یکسان است.

خرید انواع مودم
خرید انواع مودم

امروزه اینترنت به یک عضو جدانشدنی در زندگی ما تبدیل شده است. کیفیت بالای شبکه اینترنت می تواند بر روی جنبه های مختلف زندگی از جمله کار و بیزینس، تحصیل، مطالعه و تحقیق، پرداخت قبوض و … اثرگذار باشد.

در این مقاله ابتدا به روش های افزایش سرعت مودم و نحوه تغییر رمز مودم و معرفی 3 مورد از بهترین مودم های عرضه شده در سال 2020 خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

راهکارهای افزایش سرعت اینترنت مودم

در ادامه راه هایی به شما پیشنهاد می شود که با انجام آن ها سرعت مودم خود را ارتقا دهید:

انتخاب مکان مناسب برای مودم

در برخی از مواقع، دلیل پایین بودن سرعت اینترنت، قرار گرفتن مودم در نقطه کور است. گاهی با یک جابه جایی ساده می توان به افزایش سرعت اینترنت مودم کمک کرد. مودم نباید در کنار سدهای فیزیکی مانند مایکرویو، سطوح فلزی و … قرار بگیرد.

هم چنین دستگاه هایی که امواج رادیویی تولید می کنند نیز، می توانند بر روی افزایش سرعت مودم تأثیرگذار باشند. از نظر موقعیت مکانی، ارتفاع قرارگیری مودم نیز می تواند حائز اهمیت باشد. در برخی از مناطق تنها با افزایش ارتفاع محل قرارگیری مودم، می توان سرعت آن را افزایش داد.

بهتر است مودم خود را کف زمین قرار ندهید زیرا در هنگام انتشار، سیگنال ها با مواد خاصی برخورد می کنند و دچار مشکل می شوند. علاوه بر این، اغلب مودم ها به گونه ای طراحی شده اند که سیگنال را کمی به سمت پایین ارسال می کنند. به همین دلیل بهتر است مودم در ارتفاع قرار بگیرد.

افزایش سرعت مودم
افزایش سرعت مودم

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت


ارتقا و یا تعویض مودم

تمام تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی با گذشت زمان قدیمی می شوند و یا کیفیت آن ها افت می کند. مودم های جدیدی که به بازار عرضه می شوند، دارای تکنولوژی های پیشرفته تری نسبت به نسل های قدیمی هستند. به همین دلیل استفاده از مودم های جدید می تواند سبب افزایش سرعت مودم و بازده و سرعت اینترنت شما شود.

برای مشاهده قیمت مودم ADSL به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان اصلی در ارتباط باشید.

مودم روترهای جدید دارای استاندارد 11ac هستند و در میان کاربران استاندارد 802.11ac از طرفداران بیشتری برخوردار است. مودم روترهایی که به استانداردهای 802.11b و یا 802.11g مجهز شده اند، سرعت بالایی ندارند. مودم روترهایی که استاندارد آن ها از پسوند ac و ax پیروی می کند، سرعت مناسبی دارند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد


استفاده از ورق آلومینیومی

آنتن موجود در مودم ها وظیفه پخش سیگنال را برعهده دارد. به همین دلیل بهتر است مودم در مرکز مجموعه شما قرار بگیرد. در صورتی که مودم کنار دیوار قرار گرفته باشد، بخش عظیمی از فرکانس ها و سیگنال های مودم جذب دیوار می شود.

استفاده از ورق آلومینیومی سبب می شود تا تمام سیگنال های ارائه شده توسط مودم به محیط بازتاب داده شود و در پی آن افزایش سرعت مودم adsl را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از ورق آلومینیومی
استفاده از ورق آلومینیومی

انتخاب آنتن مودم مناسب

آنتن مودم ها در دو نوع دایرکشنال و Omni دایرکشنال ارائه می شود. در مودم هایی که آنتن دایرکشنال دارند، سیگنال های ارسالی توسط مودم تنها به یک جهت ارسال می شود اما در مودم های Omni، سیگنال توسط آنتن به تمامی جهات فرستاده می شود.

با توجه به محل قرارگیری مودم روتر، می توانید آنتن مورد نظر خود را برای مودم خریداری کنید. مودم هایی که تعداد آنتن بیشتری دارند، می توانند سیگنال های قوی تری را ارسال کنند. این انتخاب موجب افزایش سرعت مودم می شود.

اگر مودم شما به 2 آنتن مجهز شده است، پیشنهاد می شود آنتن ها در وضعیت عمود برهم قرار بگیرند تا بتوانند امواج را به تمام نقاط پراکنده کنند.

استفاده از پاورلاین

پاورلاین یکی از تجهیزات شبکه است که جهت تقویت امواج مورد استفاده قرار می گیرد. پاورلاین ها جعبه های کوچکی هستند که از طریق آن ها، انتقال داده تا 300 متر در ساختمان فراهم می شود. انتهای یکی از جعبه ها از طریق کابل اترنت به دستگاه روتر و انتهای دیگر آن به پریز متصل می شود.

جعبه دیگر در مجاورت دستگاهی که سیگنال کافی دریافت نمی کند، قرار می گیرد. این تجهیزات در بسته های دوتایی به فروش می رسند. نوع بیسیم آنها نیز به بازار عرضه می شود که قیمت بیشتری نسبت به نوع سیمی دارد.

استفاده از پاورلاین
استفاده از پاورلاین

بیشتر بخوانید: آموزش کاربردی کاهش نویز (Noise) خط اینترنت ADSL


تغییر باند وای فای

به کمک تغییر شماره فرکانس و کانال مودم می توانید سرعت آن را نیز تغییر دهید. تمامی روترها دارای فرکانس 4 گیگاهرتز هستند. سطح یکسان فرکانس و کانال رادیویی در بین تمام مودم های منطقه شما، سبب به وجود آمدن تداخل و کندی سرعت در مودم شما می شود.

تغییر باند وای فای نیز یکی از راه های مؤثر افزایش سرعت مودم است.

مودم دو بانده

برخی از مودم ها دو بانده هستند. این مودم ها می توانند از دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی کنند. اغلب تجهیزات الکترونیکی فرکانس 2.4 گیگاهرتزی تولید می کنند در نتیجه این کانال بیش از حد شلوغ است. به همین دلیل بهتر است از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده کنید.

برای تغییر باند مودم روتر می بایست به تنظیمات مودم tp-link و یا دیگر برندها مراجعه کنید.

افزایش امنیت مودم

استفاده از رمز قوی و مناسب می تواند موجب افزایش سرعت مودم شود و استفاده بدون اجازه دیگر کاربران از شبکه اینترنت شما را محدود کند.

به روزرسانی نرم افزار مودم نیز می تواند دستگاه شما رو از حملات هکرها حفظ کند. مودم روترهای جدید به صورت خودکار بروزرسانی می شوند اما مودم های قدیمی این قابلیت را ندارند. به روز بودن نرم افزارها، مودم شما را در مقابل حملات سایبری مقاوم می کند.

افزایش امنیت مودم
افزایش امنیت مودم

نرم افزار QoS

برنامه QoS می تواند پهنای باند مصرف برنامه های دیگر را کاهش دهد. این اپلیکشن می تواند اینترنت مصرفی شما را بهینه کند. QoS برنامه های شما را اولویت بندی می کند. برخی از اپلیکیشن ها حجم زیادی از اینترنت را به خود اختصاص می دهند.

لازم به ذکر است که در اجرای برنامه های شما مانند پخش ویدئو هیچ گونه اختلالی به وجود نمی آید. برنامه QoS در مودم های قدیمی وجود ندارد و تنها در مودم های جدید می توانید به کمک تغییر برنامه و به روزرسانی آن، موجب افزایش سرعت مودم شوید.

استفاده از اکسس پوینت

در مجتمع های مسکونی بزرگ می توان از اکسس پوینت جهت تقویت سرعت مودم استفاده کرد. اکسس پوینت سیگنال های مودم را به نقاط دور افتاده و اتاق های دورتر ارسال می کند.


بیشتر بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟


تغییر رمز وای فای

پس از افزایش سرعت مودم یه تغییر رمز اینترنت می پردازیم.
تغییر رمز وای فای در اغلب مودم ها به یک صورت انجام می پذیرد. در ادامه به برسی مراحل آن خواهیم پرداخت:

مرحله اول

ابتدا آدرس 168.1.1 را در نوار جستجوگر مرورگر خود وارد کنید. پس از کلیک بر روی دکمه جستجو، وارد صفحه تنظیمات مودم می شوید.

مرحله دوم

در این مرحله نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور به صورت پیش فرض روی مودم، بسته بندی آن و یا دفترچه راهنما نوشته شده است. در غیر این صورت، اغلب مودم ها دارای نام کاربری و رمز عبور admin هستند و می توانید از آنها استفاده کنید و به صفحه تنظیمات مودم خود وارد شوید.

مرحله سوم

در این مرحله با یک صفحه که در آن چند تب وجود دارد، مواجه می شوید. در بین تب ها، تب Wireless را کلیک کنید. اگر با چنین تبی مواجه نشدید، بر روی گزینه Network کلیک کنید و سپس از پنجره جدید گزینه Wireless را پیدا نمایید.

مرحله چهارم

پس از ورود به بخش Wireless می توانید از روش رمزگذاری WPA2 به عنوان پروتکل های امنیتی استفاده کنید. این نوع پروتکل بیشترین میزان امنیت را برای وای فای شما فراهم می کند اما ممکن است برخی از دستگاه های قدیمی قابلیت اتصال به این نوع امنیت وای فای را نداشته باشند.

سه نوع پروتکل برای امنیت مودم شما وجود دارد که عبارتند از WEP ،WPA و WPA2.

مرحله پنجم

در کادر پایین می توانید یک رمز عبور سخت و فراموش نشدنی برای مودم خود انتخاب کنید.

مرحله ششم

در بخش بعدی می توانید نام کاربری (نام مودم و وای فای) را نیز تغییر دهید. باید به بخش تنظیمات SSID وایرلس مراجعه کنید. در انتخاب نام مودم دقت کنید زیرا تمامی افراد این نام را مشاهده می کنند.

پس پیشنهاد می شود از وارد کردن اطلاعات شخصی خودداری کنید. در برخی از مواقع نیز بهتر است از قابلیت هیدن (hidden) برای مودم خود استفاده کنید.

مرحله هفتم

در نهایت باید اطلاعات خود را ذخیره کنید. بر روی گزینه Save Settings کلیک کنید تا تمامی تغییرات شما بعد از چند دقیقه بر روی دستگاه ذخیره شود.

از طریق دستورالعمل بالا می توانید رمز مودم خود را تغییر دهید. تغییر رمز وای فای tp-link ،d-link، ایرانسل و … تقریباً یکسان است.

بهترین مودم 2021

در ادامه بهترین مودم های سال را به شما معرفی می کنیم.

روتر بی سیم LTE دی-لینک مدل DWR-M921

این روتر دی لینک می تواند به صورت بی سیم و با سیم مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول سیم کارت خور است و به پورت های USB ،RJ-45 ،LAN و WAN/LAN مجهز شده است.

این مودم دارای استاندارد بی سیم b/g/n11 است و به کلید WPS نیز مجهز شده است. محدوده فرکانسی این محصول 2.4 گیگاهرتز است و دارای دو عدد آنتن خارجی و داخلی نیز می باشد. این روتر دی لینک از شبکه های WCDMA  و FDD LTE ،GSM ،TDD LTE پشتیبانی می کند.

مودم روتر بی سیم ADSL2 Plus و VDSL2 دی لینک مدل DSL-224

این مودم دارای 2 عدد آنتن خارجی و استاندارد بی سیم 11b/g/n است. این محصول به پورت های اترنت RJ-45 LAN ،RJ-45 WAN/LAN و پورت RJ-11 مجهز شده است. مودم دی لینک ذکرشده دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتز است و از برنامه QoS نیز استفاده کرده است.

مودم قابل حمل 4G هوآوی مدل E5577

از دیگر مودم های محبوب سال 2021 می توان به این مورد اشاره کرد. این مودم ابعاد کوچکی دارد و به راحتی حمل می شود. اتصال آن از نوع بیسیم است و دو رابط سیم کارت و کارت حافظه برای آن تعبیه شده است. این محصول دارای آنتن داخلی است. سرعت انتقال داده‌ها در این مودم در حالت LTE FDD تا 150 مگابیت بر ثانیه است.

منبع تغذیه مودم جیبی هواوی از نوع باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت است. استاندارد وای فای مودم E5577 برابر با /a/b/g/n 802.11 است. این مودم هواوی در محدوده فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز فعالیت می کند. از مهمترین ویژگی نرم افزاری آن می توان به وجود برنامه QoS اشاره کرد.

بهترین مودم 2021
بهترین مودم 2021

بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


خرید مودم

در این مقاله به آموزش افزایش سرعت مودم پرداختیم. برای خرید انواع مودم روتر و سایر تجهیزات اکتیو شبکه، می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با صدها فروشگاه و نمایندگی به طور مستقیم و بدون واسطه در ارتباط باشید.

برای مشاهده لیست قیمت مودم و روتر می توانید با مراجعه به سایت راندنو با نمایندگان اصلی در ارتباط باشید.

قیمت مودم به عوامل زیادی همچون فرکانس، سرعت، تعداد آنتن، نرم افزار، برند، نوع تکنولوژی، بیسیم یا باسیم بودن مودم و … بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: رایج ترین مشکلات مودم و روش برطرف کردن آن ها