مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چیست؟

مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ از نام های آشنا در حوزه شبکه هستند. امروزه سیستم های وب و شبکه به یکی از اجزای جدانشدنی در زندگی افراد تبدیل شده اند. برای بررسی دقیق تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت این مقاله را از دست ندهید.

اگر با دنیای شبکه، اینترنت و تجهیزات آن آشنایی داشته باشید، قطعاً این کلمات را شنیده اید. تفاوت این تجهیزات با یکدیگر، یکی از سؤال هایی است که همواره ذهن کاربران در دنیای وب و شبکه را به خود مشغول کرده است.

این دستگاه ها جهت اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند اما نوع کارکرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. دانستن ماهیت وجودی هر کدام از این تجهیزات، امر بسیار مهمی است؛ زیرا هر یک از آن ها نقش به خصوصی را در شبکه ایفا می کنند.

در این مقاله، برای درک بیشتر تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت و پاسخ به سؤال مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟ ابتدا به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

آنچه می خوانیم:

مودم، قدم اول جهت اتصال به اینترنت

سیم های تلفن به تنهایی قادر به انتقال سیگنال های آنالوگ هستند. از طرفی، برای برقراری اتصال اینترنت، به سیگنال های دیجیتال نیز نیاز داریم. به همین دلیل، وجود یک مبدل ضروری خواهد بود.

مودم یک نوع مبدل سیگنال های آنالوگ و دیجیتال به یکدیگر است. این وسیله سیگنال های آنالوگی که توسط شرکت ارائه دهنده سرویس (ISP) دریافت می کند را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند. همچنین رایانه و دیگر تجهیزات قادر به تولید سیگنال های دیجیتال هستند. در نتیجه برای انتقال این سیگنال ها به شرکت ISP نیز، به یک مودم نیاز داریم.

نوع مودم اغلب با توجه به برنامه اینترنت مد نظر شما، توسط شرکت ISP به شما معرفی خواهد شد. مودم یک پل میان کاربران به دنیای اینترنت محسوب می شود که داده های دیجیتال و آنالوگ را به یکدیگر تبدیل می کند و آن ها را انتقال می دهد.

مودم، قدم اول جهت اتصال به اینترنت
مودم، قدم اول جهت اتصال به اینترنت

مودم ها می توانند دارای انواع داخلی و خارجی باشند، اما بر اساس نوع تکنولوژی، به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  • مودم DSL: این مودم شامل مودم ADSL و VDSL می شود.
  • مودم کابلی: این مودم از طریق کابل های کواکسیال، اتصال را فراهم می کند.
  • مودم 4G ،3G و LTE: نسل جدید مودم ها که شامل مودم های همراه و مودم های سیم کارتی نیز می شوند.
  • مودم فیبرنوری: این مودم از طریق تبدیل سیگنال های نوری به سیگنال های الکتریکی، اتصال را فراهم می کند.
مودم چگونه کار می کند؟
مودم چگونه کار می کند؟

بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


روتر، ایجاد اتصال بین دستگاه های مختلف و مودم

اتصال اینترنت توسط مودم صورت می گیرد اما انتقال اینترنت به سایر دستگاه ها مانند رایانه، تلویزیون های هوشمند، تلفن همراه و … توسط روتر و یا مسیریاب انجام می شود.

روتر یک شبکه محلی برای دیوایس های شما ایجاد می کند. بدین ترتیب، تمامی دستگاه ها به صورت همزمان به اینترنت متصل می شوند و قابلیت انتقال داده را خواهند داشت. به بیان دیگر، وظیفه دریافت اینترنت و اشتراک آن میان سایر تجهیزات، برعهده روتر است. علاوه بر این، دستگاه ها توسط روتر می توانند به یکدیگر نیز شبکه شوند.

روتر، ایجاد اتصال بین دستگاه های مختلف و مودم
روتر، ایجاد اتصال بین دستگاه های مختلف و مودم

شبکه ای که روتر فراهم می کند، می تواند از نوع شبکه محلی یا LAN باشد. اگر این شبکه بسط پیدا کند، به شبکه گسترده تری به نام WAN تبدیل می شود. در بسیاری از مجموعه ها WAN معادل همان اینترنت است.

در ادامه به انواع روتر از لحاظ نحوه اتصال و برقراری شبکه خواهیم پرداخت:

  1. اتصال بیسیم و به کمک آنتن روتر وای فای
  2. اتصال با سیم و به کمک سیم اترنت

از بهترین روترها می توان به روتر میکروتیک، شیائومی، تی پی لینک، سیسکو و … اشاره کرد.

اگر شما تنها یک دستگاه داشته باشید، به کمک پورت اترنت می توانید آن را به مودم متصل کنید، اما در غیر اینصورت برای فراهم کردن اینترنت برای سایر دستگاه ها حتماً به یک روتر نیاز خواهید داشت.

روتر این کار را توسط تکنولوژی وای فای برای شما انجام می دهد. البته برخی روترها به وای فای مجهز هستند (روتر بی سیم) اما برخی دیگر وایرلس نیستند، بلکه از طریق کابل اترنت شبکه محلی را ایجاد می کنند. در این صورت به یک اکسس پوینت نیز نیاز خواهید داشت!

روتر چگونه کار می کند؟
روتر چگونه کار می کند؟

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد


اکسس پوینت، برقراری اتصال بیسیم

در ادامه موضوع تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت به این سؤال می پردازیم که اکسس پوینت چیست؟ دستگاه اکسس پوینت تمامی سیگنال های دریافتی از روتر را به صورت بیسیم در فضا پخش می کند.

در گذشته، تمامی تجهیزات از طریق سیم های اترنت به یکدیگر شبکه می شدند اما امروزه، انواع اکسس پوینت امکان ارتباط کاملاً بیسیم دستگاه های مختلف را نیز فراهم می کنند.

اکسس پوینت، برقراری اتصال بیسیم
اکسس پوینت، برقراری اتصال بیسیم

تمامی روترهای خانگی به اکسس پوینت داخلی مجهز شده اند اما به طور کلی، می توان انواع اکسس پوینت را به صورت جداگانه خریداری کرد. به کمک چندین اکسس پوینت می توان یک شبکه بسیار وسیع ایجاد کرد.

از بهترین اکسس پوینت های موجود در بازار می توان به اکسس پوینت تی پی لینک، دی لینک، میکروتیک، همراه اول، ایرانسل، شیائومی، سیسکو و … اشاره کرد.

اکسس پوینت چگونه کار می کند؟
اکسس پوینت چگونه کار می کند؟

برای مشاهده انواع اکسس پوینت با برد بالا و اکسس پوینت کوچک می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت


سوئیچ، ایجاد پورت اترنت بیشتر

همان طور که پیش تر گفته شد، روترها می توانند از طریق درگاه اترنت، اتصال شبکه را فراهم کنند اما گاهی روترها ممکن است به تعداد پورت های زیادی مجهز نباشند.

تعداد درگاه های اترنت یک روتر به اندازه و نوع آن بستگی دارد. در صورتی که تعداد پورت های اترنت روتر کم باشد، کامپیوترهای کمتری نیز به آن متصل می شود. هنگامی که تمامی پورت های اترنت روتر شما اشغال باشد، می توانید از یک سوئیچ استفاده کنید.

سوئیچ، ایجاد پورت اترنت بیشتر
سوئیچ، ایجاد پورت اترنت بیشتر

تمامی دستگاه هایی که به درگاه اترنت نرفته اند، می توانند به سوئیچ متصل شوند و سوئیچ در نهایت به روتر وصل می شود.

سوییچ چگونه کار می کند؟
سوییچ چگونه کار می کند؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سوئیچ شبکه


سوئیچ با هاب متفاوت است

یکی از نکات مهم در استفاده از سوئیچ این است که حتماً به یک روتر نیاز خواهید داشت. سوئیچ نمی تواند همچون روتر، آی پی آدرس های مخصوصی در اختیار دستگاه ها قرار دهد. سوئیچ به تنهایی توانایی به وجود آوردن یک شبکه را ندارد. در این میان سوئیچ و هاب شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند.

هاب چندین دستگاه رایانه در یک شبکه محلی را به هم متصل می کند. تمامی اطلاعات شبکه به پورت های هاب ارسال می شود. هاب به جای این که بین چندین دستگاه مسیریابی ترافیکی کند، سیگنال های ورودی را می گیرد و آن را در تمامی تجهیزات شبکه کپی می کند. هاب معمولاً 4، 8، 16، 24 و 32 پورت دارد.

ریپیتر و حل مشکل کوتاه بودن کابل

رپیتر دستگاهی است که در بسیاری از شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دو ورودی جهت اتصال کابل دارد. هنگامی که طول کابل کم و مسافت زیاد باشد، کار این وسیله این است که دو کابل را از دو دستگاه مختلف به خودش متصل کند و اطلاعات از این طریق به دستگاه ها منتقل می شود.

ریپیتر و حل مشکل کوتاه بودن کابل
ریپیتر و حل مشکل کوتاه بودن کابل

مودم روتر، ترکیبی به صرفه

همان طور که از اسم این دستگاه پیداست، مودم روتر ترکیبی از دو دستگاه مودم و روتر است. در نتیجه کاربران برای اتصال به اینترنت و انتقال آن به چند دستگاه، تنها به یک وسیله به نام مودم روتر نیاز خواهند داشت.

استفاده از این دستگاه سبب کاهش هزینه های اقتصادی می شود و با حجم کوچکی که اشغال می کند، در مجموعه های کوچک یک انتخاب مناسب به شمار می آید.

امروزه در شبکه های خانگی و اداری کوچک از مودم روتر استفاده می شود. اما باید به این نکته توجه کرد که درصورت خرابی یک بخش، باید کل سیستم تعویض شود. هم چنین در صورت افزایش و توسعه شبکه نیز باید کل دستگاه تعویض شود.

مودم روتر، ترکیبی به صرفه
مودم روتر، ترکیبی به صرفه

تفاوت بین اکسس پوینت و روتر

در ادامه تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت به چند تفاوت میان اکسس پوینت و روتر اشاره شده است:

  1. اکسس پوینت یک نوع سخت افزار بی سیم (گیرنده و فرستنده وای فای) دارد در صورتی که روتر این سیستم را ندارد.
  2. در روتر یک الگوریتم پیچیده و ساختار یافته جهت مسیریابی اجرا می شود در صورتی که چنین الگوریتم های پیچیده ای در اکسس پوینت وجود ندارد.
  3. عملکرد کلی اکسس پوینت و روتر با هم تفاوت دارد.
  4. اکسس پوینت نمی تواند بسته ها را هدایت کند. روتر این بسته ها را به مقصد می رساند.

چه دستگاهی در خانه نیاز است؟

حال که تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت را درک کردیم، باید بگوییم بهترین و اقتصادی ترین دستگاه برای خانه، مودم روتر است. این دستگاه ترکیبی از دو تجهیز کارآمد است. منزل های مسکونی عمدتاً محیط های وسیعی نیستند، به همین دلیل تنها استفاده از مودم و روتر کفایت می کند.

در میان این تجهیزات مودم dsl بهترین دستگاه برای منزل است. این مودم سیگنال های دیجیتالی را از ارائه دهنده سرویس اینترنت دریافت می کند و پس از آن روتر موجود در خود مودم، ارتباط بین اینترنت و سایر دستگاه ها را فراهم می کند.

تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت
تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت

بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


سخن پایانی

دانستن تفاوت میان اینگونه تجهیزات در شبکه و چگونگی عملکرد هر یک از آن ها می تواند به شما کمک کند تا مصرف کننده و کاربر بهتری در دنیای شبکه باشید و با انتخاب درست این تجهیزات، از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

سایت راندنو تلاش کرده است تا با معرفی انواع مودم، روتر و تجهیزات شبکه دید وسیع تری در رابطه با شناخت هر یک از آنها به شما مصرف کنندگان گرامی ارائه بدهد. با مقایسه این تجهیزات می توانید بهترین مودم و یا روتر و سایر دستگاه ها را خریداری کنید و به طور مستقیم با فروشنده و نمایندگی آن ها در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟