دریل کاری فلزات و مهم ترین نکات آن

دریل کاری فلزات و مهم ترین نکات آن

دریل کاری فلزات مستلزم استفاده از تجهیزات خاص و رعایت نکات ایمنی است. به نظر برخی افراد، ایجاد حفره بر روی متریال های فلزی کار دشواری است. اما این فعالیت هیچ سختی ندارد و با انتخاب مته صحیح، می توانید این فعالیت را به درستی انجام دهید. سوراخ کاری فلزهای مختلف و رعایت نکات مهم آن، در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

با این حال اگر روزی به ایجاد حفره بر روی یک فلز نیاز داشتید، می توانید با ابزار مناسب و بدون کمک از افراد با تجربه، این کار را انجام دهید. در این مقاله به روش صحیح دریل کاری فلزات می پردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع مته و کاربرد آنها در دریل کاری فلز

برای حفاری متریال های مختلف، از مته های مختص به قطعه کار، استفاده می شود. دریل کاری فلزات با استفاده از بیت یا مته های مخصوص نیز انجام می گیرد. به طور کلی مته هایی که برای دریل کاری مواد چوبی، پلاستیکی و فلزی مورد استفاده قرار می گیرند، با یکدیگر تفاوت دارند. این مته ها از لحاظ ظاهر و ماده اولیه، با مته های قابل استفاده در سنگ و چوب نیز کاملا متفاوت هستند.

مته های فلزی با  نام HSS که مخفف عبارت High-Speed Steel است. این مته ها از لبه های تیز و برنده ای برخوردار هستند. همچنین با استفاده از آلیاژهای سخت فلزی تولید می شوند. در ادامه به بررسی مته های مختلف متریال های فلزی می پردازیم:

  • مته HSS-CO و HSSE: استفاده از این تجهیزات در زمینه حفاری فلزات سخت کاربرد دارد. معمولاً برای ایجاد سوراخ بر روی فولاد ضد زنگ استفاده می شوند.
  • مته HSS-N: بر روی بدنه این مته مارپیچ های معمولی وجود دارد. از این مته در زمینه سوراخکاری آهن و فولاد استفاده می شود.
  • مته HSS-W: این مته از مارپیچ های مستحکم برخوردار است. استفاده از این تجهیزات برای کار با مواد آلومینیومی و مسی مناسب است.
  • مته HSS-H: از نوع مته از مارپیچ های بلند برخوردار است و در زمینه ایجاد سوراخ بر روی متریال های فولادی و پلاستیکی سخت مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است برای اطلاعات بیشتر، می توانید مقاله مته چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه نمایید.

دریل کاری فلزات
دریل کاری فلزات

ابزار مورد نیاز برای دریل کاری فلز

همانطور که در ابتدا گفته شد، برای دریل کاری فلزات به استفاده از تجهیزات خاصی نیاز دارید. تنها تجهیزات مورد نیاز برای انجام این کار، استفاده از  مته مناسب است. توجه نمایید دریل کاری مواد فلزی دشواری خاصی ندارد. اما نسبت به ایجاد حفره بر روی متریال های چوبی، کمی سخت تر است. زیرا مواد فلزی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و جنس سختی دارند.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل ستونی


نکات مهم دریل کاری فلز

دراین بخش از مطلب دریل کاری فلزات شما را با نکات مهم این فعالیت آشنا می نماییم. با رعایت  این کات، می توانید نتیجه دلخواه از قطعه کار را مشاهده نمایید.

رعایت تمیزی و رفع ضایعات کوچک ایجاد شده در فلز

لبه های حفره ایجاد شده در فلزات، بسیار تیز هستند. به همین دلیل به طور مداوم باید با استفاده از یک ابزار مناسب مانند دستگاه پولیش قسمت های تیزو برنده آن را همسان کنید. با انجم این کار، از آسیب به دست های شما حین انجام کار جلوگیری می شود.

ایجاد سوراخ در مدت زمان طولانی در مرکز قطعه

پیش از راه اندازی ابزار یا دریل، قطعه کار را علامت گذاری نمایید. به عبارت دیگر، بخش هایی از فلز که قصد دارید سوراخ شوند، بهتر است با استفاده از تجهیزاتی مانند چکش علامت گذاری شوند. این کار به شما کمک می کند ابزار مورد نظر با سرعت بالایی کار کند. همچنین سوراخ های موجود در مته دقیق تر می شوند و فعالیت حفاری به سادگی انجام می شود.

تنظیم سرعت مناسب دستگاه

میزان سرعت دستگاه برای دریل کردن این قطعات اهمیت زیادی دارد. دریل کاری مواد فلزی نسبت به دریل کاری چوب، آهسته تر و با سرعت پایین تر، انجام می شود. به عنوان مثال با سرعت 1800 دور در دقیقه، یک سوراخ با قطر 8 میلی متر بر روی چوب ایجاد می شود. اما این میزان در قطعات فلزی امکان دارد 560 دور در دقیقه باشد.

ایجاد پیش سوراخ برای سوراخ های بزرگتر

اگر قصد ایجاد حفره های بزرگ بر روی قطعه کار را دارید، در ابتدا بهتر است که سوراخ کوچک بر روی آن حفر کنید. اگر مته مورد نظر قطر بیشتری داشته باشد و وارد فلز شود، به سرعت زیادی راندهه می شود یا به اصطلاح پس می زند. به همین دلیل با ایجاد سوراخ کوچکتر، از این اتفاق جلوگیری می شود.

نکات مهم دریل کاری فلز
نکات مهم دریل کاری فلز

بیشتر بخوانید: بهترین دریل رونیکس کدام است؟


مراقب تراشهای فلزی باشید

از دیگر مواردی که هنگام دریل کاری فلزات باید به آنها توجه داشته باشید، براده های فلزی هستند. هنگام استفاده از ابزارآلات برقی بر روی فلز، تراشه های تیز به وجود می آیند. اگر براده های حاصل ذرات بزرگتری داشته باشند، به دلیل وجود نیروی گریز از مرکز، به اطراف پرتاب می شوند. در نتیجه در هنگام دریل کاری، بهتر است فشار وارده به فلز را کاهش دهید. با این کار، از پرتاب شدن تراشه ها به اطراف جلوگیری می شود.

مته استپ (Step)

برای ایجاد سوراخ های بزرگ، بهتر است از مته استپ استفاده کنید. مته استپ نوعی مته مخروطی شکل است که برای ایجاد حفره در قطعات با قطرهای مختلف، مورد استفاده قرا می گیرد. در نتیجه با استفاده از این مته خاص، می توانید قطعه کار مورد نظر را با عمق مورد نظر، سوراخکاری نمایید.

استفاده از روغن مخصوص برش

اگر ضخامت قطر قطعه کار مورد نظر از یک صفحه بیشتر است، باید نقطه حفاری را روغن کاری نمایید. با استفاده از روغن برش، قطعه کار و حفره مورد نظر، خنک می شوند و دریل کاری به صحیح ترین شکل مورد نظر انجم می گیرد.

نکات ایمنی برای دریل کاری فلزات

در این بخش، شما را با نکات مهمی ایمنی در زمینه دریل کاری فلزات آشنا می نماییم. با رعایت این نکات، از آسیب به شما حین انجام کار، جلوگیری می شود. این نکات ایمنی به شرح زیر هستند:

  • هنگام ایجاد سوراخ بر روی فلز، استفاده از عینک ایمنی و دستکش ایمنی الزامی است. هنگام انجام کار، امکان پرتاپ براده های فلزی امکان دارد. به همین دلیل با استفاده از عینک کار، از آسیب به چشمان شما جلوگیری می شود. همچنین استفاده از دستکش کار، بریدن دستان شما را به حداقل می رساند.
  • برای انجام دریل کاری، هرگز فلز مورد نظر را در دست نگیرید. قطع کار در زمان انجام کار باید به طور محکم در سر جای خود قرار داشته باشد.
  • حین انجام کار، تراشه های حاصل از حفاری را از روی سطح کار تمیز کنید.
  • هنگام تمیز کردن تراشه ها، ابتدا دریل را از داخل سطح کار خارج کنید. سپس تراشه ها را با احتیاط زیاد تمیز کنید. به گرم و تیز بودن تراشه ها نیز توجه داشته باشید.
نکات ایمنی برای دریل کاری فلزات
نکات ایمنی برای دریل کاری فلزات

بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل شارژی


امیدواریم که مقاله معرفی دریل کاری فلزات برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به بررسی دریل کاری قطعات فلزی و نکات مهم انجام این کار پرداخته شد. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.