مته چیست و چه کاربردی دارد؟

مته چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا به موضوع مته چیست و چه کاربردی دارد؟ بپردازیم. مته یکی از مهم ترین ابزار برای سوراخ کاری به شمار می رود که به شما این امکان را می دهد دیوار، سنگ، چوب، فلز یا هر نوع جسم دیگر را سوراخکاری کنید. مته در درون ابزاری به نام دریل قرار می گیرد و بوسیله آن به چرخش در می آید.

خرید انواع مته
خرید انواع مته

این محصول با داشتن سری های بسیار تیز و مخروطی شکل به کمک یک دریل می تواند با فشار مناسب هر نوع سطحی را سوراخ کند. این ابزار در شکل ها و سایزهای مختلفی ساخته می شود. در تولید این قطعه از آلیاژهای مختلفی استفاده می شود.

امروزه برخی از مته ها شکل ها و طرح های منحصر به فردی به خود گرفته اند و از آنها برای انجام کارهای خاصی استفاده می شود. با رشد صنعت ساخت و ساز و ایجاد ساختمان های پیش ساخته، استفاده از دریل ها نیز رواج زیادی پیدا کرده است. به دلیل وجود انواع مته، انجام پروژه های ساختمانی نیز بسیار ساده تر شده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

قسمت های تشکیل دهنده مته

در ادامه مقاله مته چیست به بررسی اجزای تشکیل دهنده این ابزار مهم در سوراخکاری می پردازیم. در اصل یک مته از 6 قسمت اصلی تشکیل شده است. این احتمال وجود دارد در برخی از مته های خاص که به کمک سه نظام به دریل متصل می شوند، اجزای بیشتری نیز وجود داشته باشد.

ساق مته

ساق مته که با نام دنباله مته نیز شناخته می شود، به صورت مستقیم به سه نظام دریل متصل می شود. با سفت شدن سه نظام، به صورت خودکار، مته در جای خود محکم می شود. در اصل دنباله های مته به صورت استوانه ای و مخروطی ساخته می شوند و بسته به نوع کاربرد و نوع مته با یکدیگر متفاوت هستند.

بدنه مته

بدنه مته قسمتی است که در دو سر آن شیارهای مارپیچی وجود دارد و می تواند براده هایی که در هنگام سوراخ کاری ایجاد می شوند را به سمت بیرون هدایت کند.

شیار مته

شیارهای مته در اصل به صورت زاویه دار هستند و می توانند با وارد شدن به داخل یک جسم، براده های مربوط به جسم را در خود نگهداری کنند.

جان مته

به فاصله میان دو شیار مارپیچی جان مته می گویند. برای اینکه یک مته استحکام بیشتری داشته باشد، میزان قطر انتهای جان مته از ابتدای آن بسیار بیشتر است.

فاز مته

قسمتی از مته که نازک است و در کنار شیار مارپیچ قرار گرفته است، فاز نامیده می شود.

لبه مته

مته دارای دو لبه اصلی است که به صورت شیب دار در نوک مته قرار گرفته است. این لبه ها وظیفه براده برداری از سطح مورد نظر را برعهده دارند.

نکاتی در مورد نگهدارنده مته
نکاتی در مورد نگهدارنده مته

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض مته دریل با انواع سه نظام


انواع مته

در این بخش از مقاله مته چیست به بررسی انواع مختلف مته ها می پردازیم. در نظر داشته باشید که مته ها از نظر ظاهری و نوع جنس باهم تفاوت های زیادی دارند و برای استفاده در محیط های مختلف استفاده می شوند.

مته الماسه

این محصول در اصل به علت وجود بخش سری خود به این نام مشهور شده است. نوک این مته معمولاً از فولاد کاربید ساخته شده است و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که این ابزار برای سوراخ کاری سنگ، بتن و سرامیک و مصالحی از این قبیل استفاده می شود و اگر از آن برای سوراخ کاری در فلزات استفاده کنید، مته ذوب شده و می سوزد.

مته الماس
مته الماس

مته کبالت

نام این مته تنها به علت 5 درصد کبالتی است که در آن به کار رفته است. این ابزار برای سوراخکاری در اجسامی همچون آهن، فولاد، استیل و تیتانیوم به کار می رود. سوراخکاری بر روی فلزات باعث تولید گرمای زیادی می شود که در این حالت کبالت مانع سوختن مته می شود.

مته کبالت
مته کبالت

مته کونیک

این مته که به نام مورس نیز معروف است، با داشتن قطر بیشتر برای سوراخکاری در فلزات استفاده می شود. این مته ها به دلیل قطر بیشتر (چون با سطح بیشتری در تماس هستند) حرارت بیشتری تولید می کنند و نیاز به خنک کردن دارند. توجه داشته باشید که برای استفاده بهتر از این مته، از دور کم دریل استفاده کنید.

مته کونیک
مته کونیک

مته ته گرد

بخش تهی این مته ها به صورت گرد ساخته شده است و انواع مختلفی از آلیاژها در آن به کار رفته است. این مته ها برای انواع سه نظام طراحی شده اند و با سایزهای مختلف به فروش می رسند. محبوب ترین نوع مته ته گرد، مته های کبالت دار هستند که کیفیت فوق العاده ای دارند.

مته ته گرد
مته ته گرد

مته چوب

این مته به دلیل طراحی خاص و نوک تیز خود به عنوان مته چوب شناخته می شود. قیمت این محصول معمولاً مقرون به صرفه است و برای کارهای هنری کاربرد دارد.

مته چوب
مته چوب

مته فلزی

این نوع مته برای سوراخ کاری بر روی فلزات ساخته شده است. با این مته می توان انواع مس و آلومینیوم را سوراخ کرد. این قطعه برای سوراخ کاری های عمومی بر روی گچ یا چوب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مته فلزی
مته فلزی

مته برگی

مته برگی دارای یک سری مانند برگ است که می تواند سوراخ کاری های بزرگ تری را انجام دهد. این نوع مته ها برای کار با چوب کاربرد دارند و اغلب در محیط هایی مانند چوب بری یا کارگاه های تولید الوار به کار می روند.

مته برگی
مته برگی

مته مخروطی یا کاجی

علت این نام گذاری، شکل مخروطی این مته است. از این مدل برای سوراخ کردن چوب و فلز استفاده می شود.

مته مخروطی یا کاجی
مته مخروطی یا کاجی

مته خزینه

از این مته می توان برای انجام کارهایی که زیبایی و تمیزی قطعه کار مهم است، استفاده کرد. گل پیچ در درون قطعه کار قرار می گیرد و پنهان می شود.

مته خزینه
مته خزینه

نکاتی در مورد نگهدارنده مته

در این قسمت از مقاله مته چیست به بررسی روش های نگهداری مته می پردازیم. برای اینکه بتوانید مته را به صورت مناسب و طولانی مدت استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که از مته برای انجام یک کار مخصوص به همان مته استفاده کنید. مته ها ممکن است بشکنند یا سر آنها بسوزد و یا ذوب شوند! همواره این موضوع مهم را در نظر داشته باشید.

از محکم بودن کامل نظامی که مته در آن قرار گرفته است، مطمئن شوید. همچنین توجه داشته باشید که نیاز به ایجاد فشار بسیار زیاد بر روی مته نیست، زیرا در اینصورت این احتمال وجود دارد که مته در داخل جسم گیر کند. پس با وارد کردن فشار مناسب و مداوم، می توانید عملیات سوراخ کاری را بهتر انجام دهید.

نکاتی در مورد نگهدارنده مته
نکاتی در مورد نگهدارنده مته

تولیدکنندگان مته

در این بخش از مقاله مته چیست به بررسی شرکت های تولیدکننده مته می پردازیم:

مته رونیکس

این برند سالهاست که در حوزه تولید لوازم صنعتی فعالیت می کند و در حال حاضر مته های فوق العاده ای را روانه بازار کرده است. مته های این شرکت اغلب به صورت پک و جعبه ای به فروش می رسند. این برند برای کارهای مختلف، انواع متنوعی از مته ها را تولید کرده است.

مته رونیکس
مته رونیکس

مته ولف

شرکت ولف یکی از تولیدکنندگان مته و سیم جوش در جهان است. این شرکت به لطف فناوری بسیار پیشرفته و تنوع بالای محصولات خود در جهان معروف شده است. مته کبالت ولف بسیار محبوب است و به عنوان یکی از بهترین ابزار برای سوراخ کاری به شمار می رود.

مته ولف
مته ولف

مته ریزو

اگر علاقه مند به خرید مته ارزان قیمت، اما بسیار باکیفیت هستید، ریزو می تواند یک انتخاب مناسب برای کارهای معمولی باشد. این مته ها کیفیت فوق العاده ای دارند و برای استفاده در هر جایی مناسب هستند. این شرکت تمرکز ویژه ای بر روی ساخت مته های چندکاربره دارد.

مته ریزو
مته ریزو

قیمت مته

در این بخش از مقاله مته چیست و چه کاربردی دارد؟ شما می توانید با عوامل تأثیرگذار در قیمت این محصول بیشتر آشنا شوید. برای اینکه بتوانید یک مته مناسب خریداری کنید، کافی است که ابتدا به نوع کار خود و جنس سر مته توجه کنید. همچنین مته ها در شکل ها و ابعاد مختلف به فروش می رسند و به همین دلیل می توانند قیمت های متفاوتی نیز داشته باشند.


بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل