آموزش تعویض سه نظام دریل

روش تعویض سه نظام دریل | انواع سه نظام دریل

برای آموزش روش تعویض سه نظام دریل ابتدا باید بدانیم که سه نظام دریل چیست و چه کاربردی دارد. سه نظام دریل در واقع ابزاری است که خود محور بوده و دارای سه فک می باشد که جهت نگهداری انواع مته ها کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای سه نظام می توان به حداکثر رساندن گشتاور در هنگام سوراخکاری اشاره کرد. سه نظام دریل در ماشین های ابزار پیشرفته تا دریل های دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله در مجله راندنو، روش تعویض سه نظام دریل با جزئیان بیان شده است. روش های گفته شده برای تعویض سه نظام دریل شارژی، دریل ستونی و دیگر انواع دریل، قابل استفاده و کاربردی است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تعویض سه نظام دریل قدیمی

  1.  انتخاب سه نظام مناسب: سه نظام در جنس های فلزی (نیمه فلزی و تمام فلزی) و پلاستیکی تولید می شود. در ابتدای امر، می بایست نوع سه نظام را انتخاب نموده و آن را متناسب با سایز و قطر دریل، بر روی بدنه دریل سوار کنیم.
  2.  باز کردن دهانه سه نظام: به کمک نیروی دست و یا آچار سه نظام، دهانه سه نظامی را که انتخاب نموده اید، تا حد ممکن باز کنید. در قسمت انتهایی سه نظام یک پیچ قرار داده شده است که وظیفه اتصال سه نظام به دریل را برعهده دارد. این پیچ را باز نمایید. در هنگام باز کردن، متوجه اندازه پیچ و سایز آن خواهید شد که برای ادامه کار، به دانستن این اطلاعات نیاز خواهید داشت.
  3.  تعویض کامل و اتمام کار: پیچ سه نظام قدیمی که قصد تعویض آن را دارید، با زدن چند ضربه توسط آچار سه نظام یا آچار آلن شل کنید و توجه داشته باشید که ضربه ها می بایست برخلاف جهت عقربه های ساعت به بدنه دریل وارد شوند. پس از خروج سه نظام قدیمی، سه نظام جدید را روی دریل سوار کرده و این بار ضربه ها را در جهت عقربه های ساعت وارد کنید. سه نظام جدید را کاملاً سفت کنید و سپس، اتصال پیچ و مهره ها را چک کنید تاشل نباشد. یک مته داخل سه نظام جدید قرار داده و امتحان کنید تا لق نزند. از این پس سه نظام جدید آماذه است.
همچنین بخوانید: بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟

تعویض سه نظام آچارخور و جا زدن مته

  1.  زمانی که قصد دارید سه نظام آچارخور را تعویض کنید، می بایست ابتدا آچار سه نظام را با دندانه های سه نظام هماهنگ کرده و نوک آن را در سوراخ کنار سه نظام قرار دهید. با چرخاندن آچار در خلاف جهت عقربه های ساعت، سه نظام باز می شود.
  2.  فک هایی درون دریل مته را نگه می دارند. در این مرحله فک ها را آزاد می کنیم و مته را بیرون بکشید. مته جدید را وارد کرده و با دست مته و سه نظام را نگه دارید. بیت قطعه ای از دریل است که اطراف سه نطام را نگه می دارد. در این مرحله بیت را نگه داشته و سه نظام را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. سه نظام در جای خود محکم شده و مته را نیز در جای خود قرار دهید.

آموزش روش تعویض سه نظام دریل

تعویض سه نظام دریل ستونی

برای تعویض سه نظام دریل ستونی می بایست ابتدا دریل را از برق بکشید. سپس به کمک یک پیچ گوشتی، پیچ سه نظام دریل ستونی را شل نمایید. بعد از این مرحله، لازم است یک ضربه ضعیف به سه نظام وارد کرده و سپس آن را از دریل جدا کنید. البته پس از باز کردن پیچ وسط سه نظام، می بایست با یک آچار آلن داخل سه نظام را ثابت نگه داشته، سپس به کمک یک آچار معمولی، پیچ اتصال سه نظام به دریل را شل کنید تا سه نظام آزاد شود.

خرید دریل


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل ستونی


انواع سه نظام دریل

  1. سه نظام دستی یا سه نظام آچارخور: در این نوع سه نظام، نیروی وارده به فک ها توسط آچار و با دست وارد می شود. بر روی هر سه نظام، قسمت دندانه داری به نام فک وجود دارد. فک ها با نگهداری قطعه، باعث دقیق انجام شدن کار می شوند.
  2. سه نظام اتوماتیک: در این نوع، سه نظام توسط نیروی دست وارد می شود و بعد با فشار آوردن روی دکمه پاور دستگاه، ابتدا مته بیرون افتاده و سپس دهانه سه نظام کامل باز شده و به راحتی می توان با آن کار کرد. این نوع برای صنایع کاربرد دارد. برای بستن این ابزار گاهی از آچار چاکنت استفاده می شود.

انواع سه نظام دریل

کدام سه نظام مناسب تر است: اتوماتیک یا آچارخور؟

سه تظام آچارخور برای دریل های سبک و جهت سوراخکاری چوب مناسب است. سه نظام اتوماتیک برای دریل با توان و قدرت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. سه نظام اتوماتیک برای مصارف صنعتی، ساختمانی و سوراخ کاری فلزات بکار رفته و قدرت بیشتری به دریل می بخشد.


بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


نکات ایمنی هنگام تعویض سه نظام دریل

  1. در هنگام تعویض سه نظام، دریل را از برق بکشید. زیرا ممکن است با برخورد دست با دکمه پاور، دستگاه روشن شده و مته داخل آن پرتاب شود.
  2. در هنگام تعویض سه نظام دریل شارژی، اطمینان حاصل کنید که باتری دستگاه را جدا کرده اید و خطری ایجاد نمی شود.
  3. در زمان اتمام تعویض، فک های دور سه نظام را چک کنید تا به طور کامل در جای خود محکم شده باشند.
  4. مراقب قفل شدن سه نظام باشید. در هنگام قفل شدن از آچار استفاده کنید و قسمت داخلی را به بیرون نکشید.
همچنین بخوانید: ۱۰ نکته ایمنی در هنگام کار با دریل

قیمت دریل و خرید سه نظام دریل

شرکت های مختلفی در زمینه تولید سه نظام دریل فعالیت می کنند. جنس و استحکام سه نظام از مهم ترین عوامل در انتخاب و خرید این لوازم جانبی است.

عواملی چون قطر و رزوه در قیمت این ابزار تأثیرگذار می باشد. برترین برندهایی که در زمینه تولید سه نظام فعالیت می کنند، دیوالت، ماکیتا، توسن و رونیکس هستند. سه نظام ها از سایز یک تا سایز 25 میلی متر به بازار عرضه شده اند. برای خرید انواع دریل شارژی، ستونی، بادی، سرکج، ساده، پیچ گوشتی برقی و … می توانید به سایت راندنو مراجعه کرده و با فروشندگان ارتباط برقرار کنید.

در این مطلب از مجله راندنو تلاش کردیم تعویض سه نظام دریل را به شما آموزش دهیم. اگر سوال یا ابهامی درباره این موضوع در ذهن شما باقی مانده است آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری