10 نکته ایمنی در هنگام کار با دریل

10 نکته ایمنی در هنگام کار با دریل

رعایت نکات ایمنی کار با دریل همواره یکی از مهم ترین مسائل در زمان کار با دریل است. دریل یکی از ابزارآلات مهم و کاربردی در صنعت و مصارف خانگی به شمار می آید که جهت ایجاد حفره، سوراخ کاری و باز و بسته کردن پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار برقی در انواع مختلفی تولید می شود که از مهم ترین آن ها می توان به دریل چکشی و دریل پیچ گوشتی، دریل بتن کن، دریل سرکج و دریل شارژی اشاره کرد. برای آشنایی با انواع دریل می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

در این مقاله سعی بر این داریم به ۱۰ نکته ایمنی در هنگام کار با دریل اشاره کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نکات ایمنی به هنگام کار با دریل

  1. قبل از استفاده از دریل، حتماً دفترچه راهنمای سازنده آن را مطالعه کنید و آموزش کار با دریل را یاد بگیرید.
  2. هنگام کار، جهت حفاظت از دست ها از دستکش ایمنی استفاده کنید. هم چنین جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و یا پلیسه های حاصل از سوراخ کاری به داخل چشم ها و یا دستگاه تنفسی، می بایست از ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید.
  3. بعد از کار با دریل، مته آن به شدت داغ می شود. به همین دلیل باید کمی صبر کنید و سپس مته را تعویض و یا خارج نمایید. آموزش تعویض مته دریل را می توانید در مجله راندنو مطالعه کنید.
  4. از سیم رابطی که بلند است استفاده نکنید. لازم به ذکر است که بلند کردن دریل از سیم آن به طور جدی خودداری کنید.
  5. مته را متناسب با سطحی که می خواهید عملیات را بر روی آن انجام دهید، انتخاب کنید. به عنوان مثال، برای سوراخ کردن فلز از مته های متناسب با فلز و برای سوراخ کردن سرامیک از مته های مخصوص سرامیک استفاده کنید. همچنین لازم است که عمق سوراخ کاری را نیز قبل از انجام عملیات تعیین نمایید.
  6. قبل از انجام سوراخ کاری، از محکم بودن مته بر روی دریل اطمینان حاصل نمایید. قبل از روشن کردن دریل، می بایست ابتدا سر مته را داخل محل سوراخ کاری قرار داده و سپس عملیات سوراخ کاری را انجام دهید.
  7. نقطه ای که می خواهید سوراخ کنید را علامت گذاری کرده و برای جلوگیری از سر خوردن مته بر روی محل های سُر مانند سرامیک، یه تکه کاغذ بر روی محل قرار دهید.
  8. جهت کنترل و اشراف بیش تر، از دو دست برای کنترل دریل استفاده کنید. این کار باعث عدم لغزش دریل می شود. هم چنین از نگه داشتن قطعه کار به کمک دست کاملاً خودداری نمایید.
  9. برای کارهایی با زمان بالا و یا کارهای سنگین، می توانید از دسته کمکی استفاده کنید.
  10. به منظور افزایش کاربری و هم چنین افزایش طول عمر دستگاه، طی زمان های مشخص، دریچه ها و محفظه های دریل را تمیز کنید.
  11. از پوشیدن لباس های بلند و گشاد، شالگردن، دستبند و زیور آلات پرهیز کنید و در صورتی که موی بلند دارید، قبل از شروع دریل کاری آن را جمع کرده و ببندید.
  12. در صورت برخورد مایعات و آب به دریل، سریعاً آن را خاموش کرده و به کمک سشوار و یا ابزار دیگر آن را خشک نمایید.
نکات ایمنی کار با دریل
نکات ایمنی کار با دریل

بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری


بهترین دریل

بعد از موضوع رعایت نکات ایمنی کار با دریل یکی از مسائل مهم در هنگام انتخاب و خرید دریل، شرکت تولیدکننده آن است. از برترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده دریل می توان به دریل بوش، رونیکس، متابو، آاگ، توسن، هیوندای، دیوالت و بسیاری از برندهای دیگر اشاره کرد.

بهترین دریل
بهترین دریل

کابران می توانند در صورت استفاده از دریل، تجربیات و سؤالات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.