آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری

آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری

آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری از اولویت هایی است که قبل از استفاده از دریل باید به آن اهمیت داد. استفاده درست از دستگاه به شما این امکان را می دهد که سال های طولانی از آن استفاده کنید، بدون اینکه هزینه زیادی بابت تعمیر و سرویس آن پرداخت نمایید.

برای افراد مبتدی که اولین بار است با این دستگاه کار می کنند، شناخت اولیه از دستگاه اهمیت زیادی دارد و برای افرادی که با دریل زیاد سروکار دارند، آشنایی با جزئیات آموزش کار با دریل بسیار ضروری است.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

کار با دریل، کار سختی نیست اما نکاتی دارد که برای حفظ ایمنی خود و دستگاه باید رعایت کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با آموزش دریل کاری آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. برای آشنایی با انواع دریل نیز می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نکاتی که قبل از شروع دریل کاری باید به آن ها توجه کنید

استفاده از گیره در دریل کاری

استفاده از گیره در دریل کاری این امکان را به شما می دهد که بتوانید از هر دو دست خود برای مهار و کنترل دریل استفاده کنید. این مورد اغلب در قطعات کوچک تر استفاده می شود و در مواردی همچون سوراخ کردن دیوار کاربردی ندارد.

محل دریل کاری

حتماً به محلی که می خواهید سوراخ کاری را روی آن انجام دهید توجه کنید. دریل کاری در دیوار یا مکان هایی که از پشت آن ها لوله رد می شود یا سیم برق در آنجا وجود دارد، خطرناک است. بهتر است برای انجام این کار با لوله کش و برق کار مشورت کنید.

همچنین اگر مجبور هستید کنار سیم های برق درل کاری را انجام دهید، برق را از کنتور قطع کنید. اگر قصد آویزان کردن شئ سنگین به دیوار را دارید، حتماً جایی را سوراخ کنید که ستون داشته باشد. برای پیدا کردن ستون درون دیوار نیز می توانید از دستگاه مخصوص این کار استفاده کنید.

مته مناسب دریل کاری

همیشه به این مورد دقت داشته باشید که مته ای که در دریل قرار می دهید، باید متناسب با جنس قطعه و کاری باشد که می خواهید انجام دهید. اگر در این مورد شک دارید، از دیگران کمک بگیرید و یا اطلاعات روی جعبه مته ها را مطالعه کنید.

انتخاب مته دریل نادرست به دریل و سطح شما آسیب وارد می کند. مته خود را به درستی وارد دریل کنید. در غیر این صورت، گشتاور به دستگاه و سطح آسیب می زند.

به طور کلی، هر مجموعه مته مدل های متنوعی برای کار با چوب و انواع فلزات دارد. اگر قصد دارید روی گچ یا آجر سوراخ کاری انجام دهید، باید از مته های مخصوص مصالح استفاده کنید. همچنین استفاده از مته تیز کار را برای شما آسان تر و ایمن تر می کند. پس همیشه مته ها را با استفاده از سنگ رومیزی تیز نگه دارید.

آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری
آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری

ایجاد فرورفتگی در کار قبل از دریل کاری

قبل از اینکه سوراخ کاری را روی قطعه چوبی و یا فلزی مورد نظر انجام دهید، باید یک نقطه دقیق برای شروع کار روی سطح مورد نظر ایجاد کنید. برای انجام این کار می توانید از میخ استفاده کنید.

اگر قصد ایجاد سوراخی بزرگ تر دارید، ابتدا باید سوراخی کوچک و ظریف به عنوان سوراخ راهنما ایجاد کنید.

استفاده از نوار چسب کاغذی

استفاده از نوار چسب کاغذی در محل ایجاد سوراخ راهنما، باعث استحکام و مقاومت قطعه می شود. همچنین از ترک برداشتن یا لب پر شدن سطح قطعه نیز جلوگیری می کند.


بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


نکاتی که در شروع دریل کاری باید به آن ها توجه کنید

نحوه درست گرفتن دریل

در آموزش کار با دریل درست نگه داشتن دریل نیز مهم است. روش گرفتن دریل به این صورت است که ابتدا باید با یک دست پایه دستگاه و با دست دیگر بالای دریل و یا دسته کمکی را نگه دارید. توجه داشته باشید که فشار واردشده هنگام دریل کاری ثابت باشد. همچنین مته نیز باید عمود بر سطح شما قرار بگیرد.

علامت گذاری سطح و دریل

بهتر است با چسب روی مته خود، میزان عمقی را که می خواهید دریل کاری انجام دهید، مشخص کنید. برای خارج کردن راحت تر مته نیز می توانید از دکمه تنظیم چپ گرد و راست گرد دستگاه استفاده کنید و مته را برعکس بچرخانید تا راحت تر خارج شود.

انتخاب مته درست

برای انجام دریلکاری تمیز بر روی چوب قطور، لازم است پیچی را که می خواهید وارد چوب کنید، کنار مته قرار دهید. اندازه مته باید کمی نازک تر از پیچ باشد. در این حالت پیچ در سوراخ شل نمی شود. این راهکار در سوراخ کردن سطوح دیگر نیز کاربرد دارد.

با استفاده از این راهکار، ابتدا مته کوچک تر را انتخاب کنید و سوراخی با آن ایجاد نمایید. سپس از مته بزرگ تر استفاده کنید. این کار از ترک خوردن سطح چوب جلوگیری می کند. بیشتر مته ها حالت آهن ربایی دارند تا بهتر بتوانند پیچ را کنترل کنند.

گشتاور دستگاه

گشتاور را قبل از انجام کار تنظیم کنید. تنظیم گشتاور به کاری که قرار است انجام بدهید، مربوط می شود. زیر گشتاور حلقه ای وجود دارد که روی آن اعدادی بین 1 تا 10 یا 1 تا 20 تعبیه شده است. این بخش از دستگاه، نیرویی را که دریل برای انجام کار استفاده می کند، تنظیم می نماید.

تعویض مته

برای تعویض مته لازم است پیچ گشتاور را بچرخانید تا سه نظام شل شود. در مرحله بعد، پیچ گشتاور را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید. در دریل های قدیمی برای باز کردن مته از آچار مخصوص استفاده می شود. یعنی لازم است آچار را درون سوراخ گشتاور بگذارید و آن را بچرخانید تا مته شل شود.

مته مورد نظر را انتخاب کنید و آن را روی نوک محفظه قرار دهید. مته را تا دو سانت فرو کنید و بعد آن را محکم نمایید. نوع محکم کردن مته شما در دستگاه ها مختلف است اما اصول کار این است که محفظه را تا جایی بچرخانید که سه نظام دور مته محکم شود و تکان نخورد.


بیشتر بخوانید: آموزش تعویض مته دریل با انواع سه نظام


ابزارهای دریل کاری

از ابزارهای دریل کاری می توان به باتری اشاره کرد. بعضی از دریل ها باتری ندارند و در طول استفاده باید دستگاه را به برق بزنید اما برخی دیگر باتری دارند که قابل شارژ هستند.

روی دستگاه هایی که دارای باتری هستند، معمولاً یک چراغ ال ای دی وجود دارد که وضعیت شارژ شدن باتری را نشان می دهد. یک کلید چپ گرد و راست گرد نیز وجود دارد که با زدن این دکمه، جهت چرخش مته تغییر می کند. اغلب مته ها دارای درجه سرعت یک و دو هستند.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


نحوه صحیح دریل کاری و نکاتی که در هنگام دریل کاری باید به آن ها توجه کنید

شروع دریل کاری با سرعت کم

مته را در نقطه مورد نظر قرار دهید و دریل کاری را با سرعت کم شروع کنید تا مطمئن شوید که از نقطه مورد نظر فاصله نگرفته اید. دریل کاری با سرعت کم تا متوسط برای فلزات و با سرعت زیاد برای چوب مناسب است. تنها زمانی سرعت را بیشتر کنید که مته در حین کار دیگر نچرخد.

برای پیچ کاری لازم است ابتدا نوع آن را در نظر بگیرید و با توجه به سر پیچ و اندازه آن، مته را انتخاب کنید. سپس سرعت را در درجه پایین و گشتاور را در درجه بالا تنظیم نمایید.

فشار ندادن دریل

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان فشار بی مورد به دستگاه وارد نکنید زیرا باعث افت دور موتور دستگاه می شود. علاوه بر این، ممکن است باعث کندی مته شود که در این صورت مجبور خواهید شد برای پیشروی مته در کار، دریل را بیشتر فشار دهید و همین کار موجب کند شدن مته می شود. حتی ممکن است در اثر فشار بیش از حد، مته در حین کار بشکند.

در دریل کاری نیازی به اعمال زور نیست و بهتر است بگذارید ابزار کار خودش را انجام دهد. اما اگر در حین کار متوجه شدید که باید فشار بیشتری به ابزار وارد کنید، حتماً یک جای کار ایراد دارد و باید آن را بررسی نمایید. در صورت اعمال فشار، ممکن است دستگاه از دست سر بخورد و باعث به هم خوردن تعادل شما شود.

تمیز و خنک نگه داشتن مته

حرارت بیش از حد مته در هنگام کار با دریل، احتمال شکستن آن را افزایش می دهد. هنگام استفاده از دستگاه، ظرف آب خنکی کنار خود قرار دهید و بعد از هر چند سانتی متر دریل کاری، مته را برای چند ثانیه درون آب قرار دهید تا خنک شود.

جلوگیری از گیر کردن مته

اگر مته شما در کار گیر کرد، سعی نکنید با بالا بردن سرعت و فشار دادن دریل آن را بیرون بیاورید. ابتدا دریل را خاموش کنید و مته را از دستگاه جدا نمایید. باز هم تکرار می کنیم که دریل کاری زور آزمایی نیست و اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید، می تواند برای شما حادثه آفرین و خطرناک باشد.

کاهش سرعت دریل با افزایش عمق

اگر شما در سطحی با ضخامت کم دریل کاری کنید یا در عمق زیاد، از سرعت بالای دریل استفاده کنید و یا اگر فشار زیادی به دریل وارد نمایید، باعث می شود مته از آن سوی قطعه کار خارج شود. در این صورت، سطح سوراخ شده صاف نیست و لب پر می شود.

همچنین در صورتی که در حال کار با سرعت بالا در عمق زیاد باشید و قطعه با گیره محکم نشده باشد، ممکن است قطعه با مته بچرخد که این اتفاق خوشایندی نیست. به این نکته دقت داشته باشید که هرچه عمق مته در کار بیشتر شود، دور دریل نیز باید کاهش پیدا کند.

در اختیار داشتن دو مجموعه مته

توصیه می شود همیشه دو مجموعه مته در اختیار داشته باشید و برای شروع کار از مته ای که تیزتر است، استفاده کنید. در ادامه کار می توانید از مته های قدیمی تر نیز استفاده نمایید. بدین ترتیب شما همیشه یک مجموعه مته تیز خواهید داشت که در مواقع ضروری می توانید از آن ها استفاده کنید.

آموزش کار با دریل
آموزش کار با دریل

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته ایمنی در هنگام کار با دریل


نکاتی درباره دریل کاری فلزات

در آموزش کار با دریل برای سوراخکاری فلزات توجه کنید که در هنگام دریل کاری فلزات نازک و سبک، حتماً فلز را در جایی محکم کنید زیرا چرخیدن فلز هنگام دریل کاری می تواند بسیار خطرناک باشد. برای انجام این کار پایه هایی مخصوصی وجود دارد.

  • استفاده از مته مخصوص و همچنین مته ای که یک درجه کوچک تر از سایز مورد نظر شما باشد.
  • استفاده از آب و روغن برای روان کردن مته.
  • استفاده از دریل های ستونی مخصوص برای کار با قطعات بزرگ تر.
  • علامت گذاری محلی که می خواهید سوراخ کنید.
  • ضربه زدن با چکش و میخ روی محل مورد نظر که این کار باعث می شود مته از روی سطح فلز لیز نخورد.
  • پاک کردن ذرات اطراف پس از سوراخ کردن فلز. توجه شود که این کار را حتماً با یک دستمال انجام دهید زیرا ذرات فلز برنده هستند.

بیشتر بخوانید: کاربرد دریل چیست؟ چرا از دریل استفاده می کنیم؟


سوراخکاری با دریل روی شیشه

آموزش کار با دریل برای قطعات از جنس شیشه طی مراحل زیر انجام می شود:

مرحله اول: ابتدا شیشه را در محلی قرار دهید که محکم باشد و تکان نخورد.

دریل کاری روی شیشه
دریل کاری روی شیشه

مرحله دوم: دور محلی که می خواهید سوراخ کنید را کارتونی نازک بگذارید و آن را چسب بزنید تا از پخش شدن خرده شیشه جلوگیری شود. (روی کارتون نیز محل سوراخ کاری را مشخص کنید)

دریل کاری روی شیشه
دریل کاری روی شیشه

مرحله سوم: سرعت دریل را در پایین ترین حالت ممکن بگذارید و فشار زیادی به دریل وارد نکنید تا باعث شکستن شیشه نشود.

دریل کاری روی شیشه
دریل کاری روی شیشه

مرحله چهارم: از اسپری هوا و یا آب برای خنک کردن ناحیه در حال سوراخ کاری استفاده کنید.

در تمام این مراحل، نکات ایمنی را حتماً رعایت کنید زیرا کار با این دستگاه بسیار خطرناک است و می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به بار بیاورد.


بیشتر بخوانید: دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟


علاوه بر آموزش کار با دریل کاربران می توانند برای اطلاع از قیمت دریل و یا آشنایی با نحوه خرید دریل به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری نمایند. فروشندگان نیز می توانند با ثبت نام رایگان در سایت راندنو و قیمت گذاری کالاهای خود، روزانه با هزاران خریدار به صورت مستقیم در ارتباط باشند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل