کاربرد دریل چیست؟ چرا از دریل استفاده می کنیم؟

کاربرد دریل چیست؟دریل‌ ها با توجه به کاربردهایی که دارند، از گستره وسیعی برخوردارند و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. دریل از ابزار کاربردی و پرمصرف است که جهت مصارف خانگی نیز از آن استفاده می شود.

این ابزار با استفاده از نیروی چرخشی باعث باز و بسته شدن پیچ ها و ایجاد سوراخ بر روی سطوح گوناگون می شود. دریل ها با توجه به مواردی مانند گشتاور، سرعت، قدرت، اندازه و … در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند.

همچنین هریک از انواع دریل از کاربردهای گوناگونی برخوردار هستند و بسته به نوع کارایی و ابعادی که دارند، می توان بهترین استفاده از این ابزار را داشت.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

همانطور که اشاره کردیم، دریل‌ها جهت سوراخکاری بر روی سطوح مختلف مانند چوب، فلز، بتن و … کاربرد دارند. همچنین از انواع این محصول می توان جهت سنباده زنی، برش، باز و بسته کردن انواع پیچ و موارد استفاده کرد که در ادامه مقاله کاربرد دریل به آنها می پردازیم. لازم به ذکر است که انواع دریل ازنظر منبع تغذیه به سه دسته دریل برقی، شارژی و بادی تقسیم می شوند.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دریل چیست؟

دریل از کاربردی ترین ابزارآلات سوراخکاری و تخریب متریال های گوناگون همچون مصالح، فلزات و چوب است. همانطور که قبلاً گفته شد، از دریل جهت باز و بسته نمودن پیچ، سنباده زنی و جلا دادن، برش و کاربردهای دیگر استفاده می شود. این ابزار در مصارف کارگاهی، صنعتی و حتی خانگی کاربردهای گوناگونی دارد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل


انواع دریل

دریل ها با توجه به کاربردهایی که دارند، در انواع گوناگونی تولید و ارائه می شوند. در ادامه این بخش از مقاله کاربرد دریل به معرفی انواع این ابزار کاربردی می پردازیم.

  1. دریل ساده
  2. دریل برقی
  3. دریل چکشی
  4. دریل گیربکسی
  5. دریل بتن کن
  6. دریل ستونی
  7. دریل سرکج
  8. دریل پیچ گوشتی
  9. دریل همزن
  10. دریل نمونه بردار
  11. دریل مگنتی
انواع دریل
انواع دریل

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دریل


چرا از دریل استفاده می کنیم؟

دریل ها با توجه به کاربردهایی که دارند، در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند. همانطور که در ابتدا گفته شد، انواع دریل علاوه بر ایجاد سوراخ با قطرهای گوناگون بر روی سطوح مختلف، جهت انجام کارهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه این بخش از مقاله به بررسی کاربرد دریل می پردازیم:

  1. باز و بسته کردن انواع پیچ های متعدد از کاربردهای دریل ساده و انواع این ابزار به شمار می آید.
  2. میکس کردن و مخلوط کردن مواد مختلف از دیگر کاربردهای دریل همزن است.
  3. برداشتن نمونه یا قطعه ای از مواد مورد نظر، از کاربرد های دریل نمونه بردار به شمار می آید.
  4. قلاویز کردن و خزینه کاری انواع مواد، از کاربردهای دریل ستونی به شمار می آید.
  5. برش انواع فلزات از کاربردهای دریل مگنت به شمار می آید.
  6. تخریب سطوح سخت و عمیق از کاربرد دریل بتن کن به شمار می آید.
  7. سوراخکاری و ضربه بر سطوح سخت مانند آجر، سرامیک، سنگ و فلز جزو کاربرد دریل چکشی محسوب می شود.
  8. قابلیت پیچ گوشتی، صیقل دادن و جلا دادن سطوح مختلف، سنباده زدن، پولیش و از بین بردن زنگ زدگی از دیگر کاربرد دریل ها به شمار می آید.

از کاربردهای جزئی تر این محصول و استفاده از آن در صنایع گوناگون، می توان به موارد زیر اشاره کزد:

  • تولید سازه های چوبی در صنایع و کارگاه های چوب
  • ساختمان سازی و فعالیت های عمرانی
  • طلاسازی و جواهرسازی
  • صنایع داروسازی
  • انجام کارهای لوله کشی و برق کشی
  • صنایع نفت و پتروشیمی
  • نصب انواع وسایل مانند کمد، لوستر، تابلو، دزدگیر، دوربین و …


بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری


اجزای تشکیل دهنده دریل

دریل ها از قطعات مختلفی تشکیل می شوند. در این بخش از مقاله به معرفی اجزای اساسی تشکیل دهنده این ابزار می پردازیم.

موتور

موتور از اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده این محصول به شمار می آید. این قطعه از قدرت های مختلفی برخوردار است و متناسب با فرآیندهای گوناگون، قدرت آن متغیر است. به عبارتی هرچه قدرت موتور بیشتر باشد، دستگاه جهت انجام کارهای سنگین تر مناسب تر است.

سه نظام

سه نظام قطعه ای است که بر روی دریل نصب می شود و انواع مته و سری بر روی آن قرار می گیرد. به عبارتی این ابزار وظیفه نگه داشتن و همچنین گردش مته را بر روی دریل برعهده‌دار است.

سه نظام ها به دو دسته اتوماتیک و آچارخور تقسیم می شوند. برای محکم کردن نوع اتوماتیک این قطعه، به خوبی می توان توسط دست این کار را انجام داد. اما نوع آچارخور این محصول همانطور که از نامش پیداست، جهت محکم کردن به آچار مخصوص نیاز دارد.


بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


مته

این قطعه بر روی سه نظام نصب می شود و توسط آن می توان بر روی سطوح مختلف حفره ایجاد کرد یا به عبارتی عملیات سوراخکاری را انجام داد. مته نیز در انواع گوناگونی تولید و عرضه می شود که هرکدام از آنها جهت انجام کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردی ترین انواع مته می توان از مته الماسه، گازور، خزینه و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: آموزش تعویض مته دریل با انواع سه نظام


کلید کنترل سرعت یا دیمر

این قطعه همانطور که مشخص است، سرعت دستگاه را کنترل می کند. بهره گیری از این کلید راحتی استفاده از دستگاه و تسلط کاربر را فراهم می کند. در نتیجه این کلید از حالت ولوم یا سوئیچ چند مرحله ای برخوردار است و تنظیمات تغییر سرعت دریل را انجام می دهد.

کلید چپ گرد و راست گرد

این قطعه تعبیه شده بر روی دریل، جریان برق را کنترل می کند و توانایی کنترل جهت چرخش دریل را نیز دارد. استفاده از این قطعه زمانی کاربرد دارد که مته در سوراخ گیر کرده باشد. در این حالت با دور مخالف می توان مته را از سوراخ خارج نمود.

دسته نگه دارنده

این قسمت از اصلی ترین لوازم جانبی دریل محسوب می شود. معمولاً دسته این محصول در بالا و دو طرف دریل قرار دارد. از این قطعه به منظور ایجاد ثبات در نگهداری دریل استفاده می شود.

کلید خاموش و روشن

کلید پاور یا روشن خاموش همانطور که از نامش مشخص است، جهت روشن و خاموش شدن دستگاه بر روی این محصول تعبیه شده است. به عبارتی این کلید عملیات قطع و وصل کردن جریان برق را برعهده دارد.  کلید این دستگاه در سه نوع ساده، کپسولی و دیمردار تولید و به بازار عرضه می شود.

سیم برق

سیم برق این محصول از یک کابل 2 الی 3 لایه تشکیل شده است. همانطور که مشخص است، این عملیات انتقال برق فاز و نول زمین را انجام می دهد.

تراز عمق سنج

تراز عمق سنج بر روی برخی از انواع دریل تعبیه شده است. توسط این ابزار می توان مقدار عمق یا سوراخ ایجادشده بر روی سطوح را اندازه گیری کرد.

امیدواریم مقاله کاربرد دریل برای شما مفید بوده باشد. لازم به ذکر است که اگر قصد خرید یک دریل جهت انجام کارهای سبک را دارید، انتخاب دریل های برقی معمولی گزینه مناسبی هستند. همچنین اگر جهت انجام کارهای مداوم و سوراخکاری های قطعات سخت و فلزی به این ابزار نیاز دارید، دریل هایی با توان بالاتر که از قابلیت چکشی برخوردار هستند، گزینه مناسبی محسوب می شوند.

اجزای تشکیل دهنده دریل
اجزای تشکیل دهنده دریل

جهت خرید انواع دریل در سایت راندنو می توانید مشخصات دریل مورد نظر و قیمت انواع دریل را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.