آشنایی با انواع دریل

آشنایی با انواع دریل

آشنایی با انواع دریل به شما کمک می کند تا دریل مناسب کار خود را از میان دریل ها انتخاب کنید. دریل از پرکاربردترین ابزار صنعتی به شمار می رود که در مشاغل مختلف کاربرد ویژه ای دارد.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

این دستگاه کاربردهای مختلفی دارد اما مهم ترین و کلیدی ترین کاربرد آن، ایجاد سوراخ و حفره در سطوح مختلف فلزی، چوبی، سنگی و … است. از کاربردهای دیگر دریل می توان باز و بسته کردن پیچ به ویژه در مواقعی که تعداد آن ها بالاست، تخریب سطوح، صیقل دادن، پولیش کاری و … اشاره کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای تشکیل دهنده دریل

پیش از ورود به موضوع آشنایی با انواع دریل بهتر با اجزای تشکیل دهنده این محصول آشنا شوید.

موتور

مهم ترین قسمت تشکیل دهنده دریل موتور آن است. موتور دریل قدرت های مختلفی دارد و انرژی لازم برای چرخش سه نظام و مته را فراهم می کند. هر چه موتور قدرت بالاتری داشته باشد، دریل از قیمت بالاتری برخوردار است.

سه نظام

یک قطعه فولادی است که در قسمت سر دریل نصب شده و وظیفه آن نگه داشتن مته دریل و چرخش آن است. سه نظام در دو نوع سه نظام دستی و سه نظام اتوماتیک موجود است. سه نظام قطرهای مختلفی دارد و سایز مته را متناسب با قطر آن انتخاب می کنند. برای آشنایی با روش تعویض سه نظام دریل می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


قاب یا بدنه

قاب یا بدنه معمولاً از جنس پلاستیک سخت و یا آلومینیوم تولید شده است و تمامی اجزا را می پوشاند. رنگ این قسمت منتاسب با لوگوی شرکت تولیدکننده است.

دسته

از دیگر اجزای این محصول دسته آن است که به کمک آن می توان دریل را نگه داشت و آن را کنترل کرد. دسته جزئی از بدنه دستگاه است.

کلید های مختلف

دریل دارای کلیدهای مختلفی است. کلید پاور یا روشن خاموش دستگاه کلیدی است که تمامی دریل ها به آن مجهز هستند. کلیدهای دیگری نیز مانند کلید چپ گرد و راست گرد، کلید دیمر یا کنترل سرعت و قفل سوئیچ نیز وجود دارد که تنها در بعضی ار دریل ها دیده می شود.

مته

مته دریل قطعه ای است که بر روی سه نظام سوار می شود و وظیفه آن چرخش و ایجاد سوراخ بر روی سطح مورد نظر است. این قطعه در جنس های مختلف و سایزهای متفاوت تولید می شود و هرکدام برای سطح و سرعت گردش خاصی استفاده می شود. برای آشنایی با روش تعویض مته دریل می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

گیربکس

گیربکس دریل به چرخ دنده ها و مجموعه ای از قطعات گفته می شود که در قسمت خروجی موتور نصب می شود. کاربرد گیربکس، یکسوسازی و یا همان کنترل سرعت است. در دریل های مرغوب، جنس این قطعه از فولاد درجه ۱ است.

آشنایی با انواع دریل
آشنایی با انواع دریل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل


منبع تغذیه دریل

در ادامه موضوع آشنایی با انواع دریل به معرفی انواع دریل خواهیم پرداخت.

دریل ها به دو صورت تقسیم بندی می شوند. اولین تقسیم بندی آن ها براساس منبع تغذیه به کار رفته در آن ها است. تقسیم بندی دیگر دریل براساس نوع کاربرد آن ها است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

دریل برقی

همان طور که از نام این کالا مشخص است، موتور این دریل از منبع برق شهری برای تأمین انرژی چرخش سه نظام استفاده می کند. این محصول به کمک کابل اتصال به منبع برق وصل می شود. این مدل قدرت بیش تری نسبت به مدل شارژی دارد.

دریل برقی
دریل برقی

دریل شارژی

دریل شارژی انرژی لازم برای چرخش سه نظام خود را از باتری به کار رفته در آن تأمین می کند. این مدل دریل فاقد هرگونه کابل است و می توان از آن در مواقعی که هیچ گونه دسترسی به منبع برق وجود ندارد، استفاده کرد.

دریل شارژی
دریل شارژی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟


این مدل علی رغم مزایای زیادی که دارد، از وزن نسبتاً بیش تر و قدرت کمتر نسبت به نوع بادی و برقی برخوردار است. بزرگ ترین کاربرد این نوع دریل در باز و بسته کردن پیچ های متعدد است. این دریل ها غالباً دارای قابلیت چپ گرد و راست گرد هستند.

باتری های به کار رفته در دریل شارژی انواع مختلفی دارد و می تواند از نوع لیتیوم یون و یا نیکل کادمیوم باشد. عموماً دستگاه های جدید دارای باتری لیتیوم یون هستند که کمتر دچار اثر حافظه می شوند.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


دریل بادی

دریل بادی از انواع دریل است که انرژی لازم برای کار کرد و چرخاندن سه نظام را از هوای فشرده داخل کمپرسور باد یا هوا تأمین می کند. این دریل به کمک شلنگ فنری به کمپرسور وصل می شود.

دریل بادی از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل نیاز به روغن کاری در فواصل زمانی معین، طول عمر بیش تر و استهلاک کمتر نسبت به انواع دیگر دارد.

دریل بادی
دریل بادی

کارکرد دریل

دریل ها براساس نوع کارکردی که دارند به انواع زیر تقسیم می شوند:

دریل ساده

قدیمی ترین نوع دریل است که اغلب از نوع برقی تولید می شود و فقط از آن برای عملیات سوراخ کاری استفاده می شود. امرزوه از این دریل برای انجام کارهای خانگی نیز استفاده می شود. این مدل قیمت کمتری نسبت به انواع دریل دارد.

دریل ساده
دریل ساده

دریل چکشی

دریل چکشی از پرکاربردترین دریل های موجود در بازار به شمار می آید. این دستگاه قادر است که همزمان با گردش مته، به آن ضربه نیز وارد کند. دریل چکشی عملیات سوراخ کاری را راحت تر انجام می دهد.

نرخ تعداد ضربه در هر دقیقه در این دریل ها حائز اهمیت است. به وسیله دریل چکشی می توان بر روی بسیار از سطوح سخت تر همچون آهن و سنگ نیز سوراخ ایجاد کرد.

دریل چکشی
دریل چکشی

بیشتر بخوانید: دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟


دریل گیربکسی

این مدل دریل مجهز به یک گیربکس جهت تنظیم سرعت دستگاه است. البته دریل های دیگر نیز دارای گیربکس هستند، اما این دریل به دلیل گیربکس و سیستم قوی تر، به این نام شهرت پیدا کرده است. از این مدل برای ایجاد سوراخ بر روی سطوح سخت تر و باز و بسته کردن پیچ های بزرگ استفاده می شود.

دریل گیربکسی
دریل گیربکسی

بیشتر بخوانید: دریل گیربکسی چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

  • اولین تفاوت این دریل ها در نوع کاربرد آن هاست. از دریل چکشی برای سوراخ کردن سنگ، بتن، چوب، فلز و … استفاده می شود در صورتی که از دریل گیربکسی برای انجام کارهای سخت تر و پیچ های بزرگ تر استفاده می شود.
  • نحوه سوراخ کردن در این دو دریل با یکدیگر متفاوت است. دریل چکشی عملیات سوراخ کاری را همراه با ضربه زدن انجام می دهد در صورتی که این کار با دریل گیربکسی فقط با چرخش انجام می دهد.
  • دریل چکشی مجهز به کلاچ بزرگ به منظور انتقال قدرت است و سه نظام آن قابلیت اتصال مته های گرد و شش سر را دارد، در صورتی که برای دریل گیربکسی این چنین نیست.

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی


پیچ گوشتی برقی

این مدل دریل برای باز و بسته کردن پیچ های متعدد طراحی شده است. این مدل دریل در دو نوع برقی و شارژی موجود است که نوع شارژی آن بسیار متداول و پرکاربرد است.

اکثر این دریل ها دارای قابلیت چپگرد و راستگرد هستند و در صعنت کابینت سازی، نجاری، نصب ترانک، سینی کابل و ساخت سازه های چوبی بسیار کاربرد دارند.

پیچ گوشتی برقی
پیچ گوشتی برقی

دریل بتن کن

این دریل یکی از بزرگ ترین انواع دریل است. از دریل بتن کن می توان برای سوراخ کاری دیوارهای بتنی و سنگی استفاده کرد. این دستگاه قابلیت نصب مته های بزرگ به صورت 5 شیار و 4 شیار را بر روی خود دارد اما توانایی تخریب سطوح را به صورت کامل ندارد.

دریل بتن کن
دریل بتن کن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل بتن کن ارزان و باکیفیت


دریل ستونی

دریل ستونی یا دریل ایستاده کمی ظاهر متفاوت نسبت به انواع دیگر دارد. این دریل بر روی میز قرار می گیرد و به دلیل عدم جابجایی، از دقت بالایی برخوردار است. از این دریل برای انجام کارهای ظریف از جمله جواهرسازی، طلاسازی و کارهای ظریف استفاده می شود.

دریل ستونی
دریل ستونی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل ستونی


دریل سرکج

این مدل دریل مجهز به سه نظام منحصر به فرد و به شکل قائمه است. سری قائمه این دریل به کاربر این امکان را می دهد تا در مواقعی که فضا محدود است، بتوان از آن استفاده کرد. این دریل قابلیت سوراخ کاری با مته های مختلف را دارد. از این دریل برای کارهایی همچون لوله کشی، برقکاری و کابینت سازی استفاده می شود.

دریل سرکج
دریل سرکج

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل سرکج ارزان و باکیفیت


دریل همزن

دریل همزن یا دریل میکسر یکی از انواع دریل است که از آن برای مخلوط کردن و ترکیب مواد مختلف در کارگاه های صنعتی، فعالیت های ساختمانی و عمرانی و مشاغل دیگر استفاده می شود.

از این دریل می توان برای مخلوط کردن سیمان، دوغاب، ملات و چیزهای دیگر استفاده کرد. این کالا در سه نوع برقی، شارژی و بنزینی موجود است.

دریل همزن
دریل همزن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل همزن


دریل نمونه بردار

دریل نمونه بردار یکی از انواع دریل است و از آن برای ایجاد سوراخ و برداشتن یک نمونه جهت ریخته گری و آزمایش استفاده می شود. سه نظام به کار رفته در این مدل نسبت به انواع دیگر متفاوت است.

دریل نمونه بردار
دریل نمونه بردار

بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل


بهترین مارک دریل

در حال حاضر به دلیل تنوع زیاد و پرکاربرد بودن این محصول، شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول پرکاربرد می پردازند. از برترین و محبوب ترین برندهای این کالا می توان به دریل دیوالت، ماکیتا، هیلتی، توسن، رونیکس، ادون، کرون، آنکور، آینهل، باس، ریوبی، بوش، متابو، هیوندای و … اشاره کرد.

انواع دریل
انواع دریل

کاربران می توانند در صورت استفاده از انواع دریل در برندهای مختلف، سؤالات، نظرات و تجربیات خود را برای آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: کدام دریل برای شما بهتر است؟