دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟

دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟

دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟ دریل چکشی یکی از انواع دریل است و این قابلیت را دارد که علاوه بر گردش مته، به آن ضربه نیز وارد کند. دریل های چکشی کاربردهای زیادی دارند و از آن ها برای ایجاد سوراخ بر روی سطوح مختلف استفاده می شود.

خرید انواع دریل چکشی
خرید انواع دریل چکشی

آنچه در ادامه می خوانیم:

مزایای استفاده از دریل چکشی

  • دریل های چکشی برای انجام دریل کاری های بزرگ تر بهتر عمل می کنند. این ابزارآلات به شما این امکان را می دهند که بدون نیاز به ایجاد فشار بیش از حد به مته، دیوار را به راحتی سوراخ کنید.
  • این دریل ها در دو حالت ساده و چکشی قابل تنظیم هستند. ابعاد این دریل ها نسبت به دریل های معمولی بسیار بزرگ تر است.
  • این نوع دریل ها به دلیل توان بیشتر دارای سه نظام قطورتری هستند. به همین دلیل می توان از آن ها برای سوراخکاری در سطوح سخت همچون بتن، آجر و سنگ استفاده کرد.
  • یکی از مزایای اصلی این دریل ها، قابلیت استفاده از مته های معمولی و شش سر است. این مته ها برای سوراخ کاری در سطوح سخت استفاده می شوند.
  • وجود حالت چکشی سبب می شود تا شما با خیال راحت و در کمترین زمان ممکن بتوانید دریل کاری را به خوبی انجام دهید.
  • این نوع دریل ها به شما این امکان را می دهند تا با تنظیم مناسب و ایجاد حالت ضربه ای، بدون گیر کردن مته درون دیوار یا سطح سخت، آن را به صورت دقیق سوراخ کاری کنید.
  • این محصولات برای شکستن بتن و آجر مناسب هستند. دریل ضربه ای به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در کمترین زمان ممکن سطوح سخت را سوراخ کنید. در واقع حرکت چرخشی در این دریل ها با حرکت چکشی ترکیب می شود و با ایجاد فشار کمتر، می توانید سطوح سخت تر را به راحتی برش بزنید.
مزایای استفاده از دریل چکشی
مزایای استفاده از دریل چکشی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دریل


تفاوت دریل چکشی با دریل ساده

به طور کلی عملکرد دریل چکشی همچون عملکرد دریل ساده است. این دریل ها به شما این امکان را می دهند تا براساس متریال و سطحی که در نظر دارید، آن ها را برای ایجاد فشار بیشتر تنظیم کنید. اما دریل های ساده برای استفاده در گچ و سطوح ضعیف تر مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید بر روی سطوح ساده سوراخ کاری کنید، می توانید با خرید یک دریل ساده به آسانی این کار را انجام دهید.

می توان گفت تفاوت اصلی این دریل ها در حالت چکشی دریل است. دریل چکشی دارای یک چرخ دنده در قسمت شفت و یک فلنج در انتهای بدنه است. با اعمال نیرو، فلنج به عقب و جلو حرکت می کند و دستگاه شروع به ضربه زدن می کند. می توان از حالت ساده و بدون چکشی این دریل ها نیز استفاده کرد که همان کارکرد دریل ساده را دارد.

تفاوت دریل چکشی با دریل ساده
تفاوت دریل چکشی با دریل ساده

تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن

برای درک بهتر موضوع دریل چکشی چیست بهتر است با تفاوت آن با دریل بتن کن آشنا شوید. دریل های بتن کن دارای عملکرد ترکیبی هستند و علاوه بر آن، دارای خاصیت چرخشی در تخریب نیز هستند.

از دریل بتن کن به منظور تخریب و هم چنین سوراخ کاری استفاده می شود. این نوع دریل ها دارای سیستم مته گیر و قلم پیشرفته هستند و می توان همانند چکش تخریب از آن ها استفاده کرد. در مقابل، دریل ضربه ای فقط برای ایجاد سوراخ های مختلف استفاده می شود و برای عملیات تخریب مناسب نیست.

تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن
تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن

تفاوت دریل چکشی با دریل گیربکسی

دریل گیربکسی از نظر طراحی ظاهری بسیار شبیه به دریل های ساده دارد. داخل این دریل یک گیربکس دو حالته وجود دارد که به کمک آن می توانید سرعت دریل را کم یا زیاد کنید.

این نوع دریل ها به شما کمک می کنند تا بتوانید از آنها در باز و بسته کردن پیچ ها، قلاویزکاری و حتی سوراخ کاری با سرعت کم استفاده کنید.

امروزه بسیاری از دریل های گیربکسی به شما این امکان را می دهند تا بتوانید از آنها در حالت های چکشی نیز استفاده نمایید. به طور کلی دریل های گیربکسی ابعاد کوچک تری دارند.

تفاوت دریل چکشی با دریل گیربکسی
تفاوت دریل چکشی با دریل گیربکسی

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی


دریل چکشی مناسب

در ادامه مقاله دریل چکشی چیست به بررسی یک دریل چکشی مناسب خواهیم پرداخت. برای داشتن دریل چکشی مناسب شما باید ویژگی های مختلف آن را در نظر بگیرید.

بسته به سطوحی که با آنها سروکار دارید و میزان بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید یک دریل مناسب خریداری کنید. دریل های چکشی در دو نوع شارژی و برقی تولید شده اند. دریل برقی ارزان تر است و اکثراً از قدرت موتور خیلی زیادی بهره می برد.

به طور کلی لازم است برای خرید یک دریل ضربه ای مناسب بادی به ویژگی ها و قابلیت هایی نظیر نوع و سایز سه نظام، طراحی استاندارد و ارگونومیک، قابلیت چپگرد و راست گرد، دیمر، کنترل سرعت و … اشاره کرد.

دریل چکشی چیست
دریل چکشی چیست

بهترین مارک دریل چکشی

در این بخش از مقاله دریل چکشی چیست شما با چندین مارک مختلف از این محصول آشنا خواهید شد:

دریل چکشی رونیکس

رونیکس یکی از باکیفیت ترین محصولات این حوزه را روانه بازار کرده است. دریل های این برند اکنون از محبوبیت زیادی در ایران و سایر کشورها برخوردار هستند. این شرکت انواع مختلفی از دریل های چکشی مختلف را روانه بازار کرده است و اکنون نیز به صورت ویژه بر روی تولید دریل های شارژی تمرکز دارد.

دریل چکشی رونیکس
دریل چکشی رونیکس

دریل چکشی بوش

دریل های بوش از کیفیت فوق العاده ای برخوردار هستند. محصولات بوش به دلیل داشتن سیستم کنترل سرعت، به آسانی در کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای بوش به عنوان بهترین بخش دریل های این شرکت شناخته می شوند. این محصولات به دلیل قدرت زیادی که دارند، در هر جایی مورد استفاده قرار می گیرند.

دریل چکشی بوش
دریل چکشی بوش

دریل چکشی ماکیتا

این برند تجاری در سال 1915 برای اولین بار کار خود را آغاز کرد. محصولات ماکیتا از قدرت بالایی برخوردارند. قیمت دریل های این برند کمی بیشتر از سایر برندهاست. به همین علت ماکیتا محصولات خود را تحت عنوان ابزارآلات مک تک با قیمت کمتر به بازار عرضه کرده است.

از محبوب ترین و برترین تولیدکنندگان این محصول می توان به دریل چکشی رابین، دیوالت، توسن، کرون، آنکور، ادون و … اشاره کرد.

دریل چکشی ماکیتا
دریل چکشی ماکیتا

قیمت دریل چکشی

قیمت دریل ضربه ای به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از پارامترهای مهم و تأثیرگذار در قیمت این محصول توان و قدرت دستگاه است. هرچه توان و قدرت دستگاه بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است.

عموماً نوع شارژی این کالاها با توان یکسان از نوع برقی بیشتر است. از عوامل تأثیرگذار دیگر در قیمت این کالا می توان به نوع سه نظام، شرکت تولیدکننده، گارانتی، خدمات پس از فروش و … اشاره کرد.

کاربران می توانند سؤالات خود را در رابطه با مقاله دریل چکشی چیست در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن