چراغ خطی چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ خطی چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سؤال چراغ خطی چیست باید گفت چراغ خطی یا لاینی نوعی وسیله روشنایی است که منابع نوری آن بر روی یک خط قرار گرفته اند و می توانند نوری خطی تولید کنند. به واسطه این چراغ ها می توان الگوهای نوری منظم و نامنظم بسیار زیبایی ایجاد کرد.

امروزه استفاده از چراغ خطی به عنوان یکی از تجهیزات روشنایی بسیار رواج پیدا کرده است. چراغ خطی در ابعاد و اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شود و تکنولوژی های گوناگونی را در برمی گیرد.

چرغ خطی این قابلیت را دارد که به صورت روکار، توکار و آویز نصب شود. از این محصول می توان در راهروها، مراکز تجاری، فروشگاه ها، منازل مسکونی، پارکینگ ها و … استفاده کرد.

اگر قصد خرید چراغ خطی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به موضوع چراغ خطی چیست و چه کاربردهایی دارد خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چراغ خطی یا لاینی چیست؟

در پاسخ به سؤال چراغ خطی چیست باید گفت که این نوع چراغ ها که به چراغ های لاینی نیز معروف هستند، از مدرن ترین و به روزترین سیستم ها و ابزارهای روشنایی به شمار می آیند. این محصولات در مقایسه با سیستم های روشنایی قدیمی از طول عمر بیشتری برخوردار هستند. چراغ خطی انرژی کمتری مصرف می کند.

این چراغ ها از آنجایی که شبیه به یک خط هستند، با نام چراغ های خطی نیز شناخته می شوند و نور را به صورت یکدست پخش و ساطع می کنند.

این چراغ ها در رنگ های مختلف موجود هستند و به دلیل ویژگی های برتری که نسبت به دیگر چراغ ها دارند، در دکوراسیون ها و طراحی های خاص از آنها استفاده می شود. چراغ خطی زیبایی و جلوه خاصی به دکوراسیون های مدرن می بخشد.

این چراغ ها معمولاً در سایزها و اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و از تنوع زیادی برخوردار هستند. این محصولات برای هر فضا و مکانی مناسب هستند.

چراغ خطی چیست
چراغ خطی چیست

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


انواع چراغ خطی براساس نحوه نصب

در ادامه موضوع چراغ خطی چیست باید بگوییم چراغ خطی می تواند در مدل های مختلفی نصب شود.

چراغ خطی توکار

یکی از انواع این چراغ ها براساس نوع نصب، چراغ های خطی توکار هستند که می توان آنها را در سقف های کاذب نصب کرد. ترکیب این چراغ ها در کنار پنل ال ای دی بسیار زیبا می شود.

باید از قبل شیارهایی مناسب با ابعاد این چراغ ها در سقف ایجاد شود. این چراغ ها در دیوارهایی که از چنین شرایطی برخوردار باشند نیز قابل نصب هستند. به طور کلی پیش از نصب چراغ توکار خطی باید محل نصب آن تعبیه شود. این چراغ ها به دلیل این که در زمان نصب بدنه آنها پوشیده می شود، به چراغ های توکار نیز شناخته می شوند.

چراغ خطی توکار
چراغ خطی توکار

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره نورپردازی فضای اداری بدانید


چراغ خطی روکار

در ادامه موضوع چراغ خطی چیست باید گفت که چراغ های روکار یکی دیگر از انواع این چراغ ها از لحاظ نحوه نصب هستند. در صورتی که امکان نصب چراغ های توکار نباشد، از این مدل چراغ های خطی استفاده می شود. چراغ های روکار بعد از نصب بدنه بر روی دیوار و یا سقف مشخص می شوند و در رنگ ها و طرح های مختلفی موجود هستند.

چراغ خطی روکار
چراغ خطی روکار

چراغ خطی آویز

چراغ آویز خطی از دیگر انواع این چراغ ها است که معمولاً تفاوتی با دیگر چراغ های خطی ندارد و فقط در نحوه نصب آنها تفاوت وجود دارد. چراغ آویز از هر نوعی که باشد، برای سقف های بلند مناسب تر است زیرا نصب این محصولات سبب می شود که ارتفاع سقف کمتر به نظر برسد و نور بیشتری ساطع شود. همچنین این چراغ ها قابلیت جابجایی دارند و می توان آنها را باز کرد و در مکان دیگری نصب نمود.

برای نصب چراغ آویز به زنجیرهایی با طول مناسب، پایه و فریم جداگانه نیاز است.

چراغ خطی آویز
چراغ خطی آویز

انواع چراغ خطی براساس ظاهر

حال که دانستید چراغ خطی چیست باید بدانید که چراغ های لاینی براساس ظاهر در سایزها و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شوند. می توان این محصولات را در ابعاد و طول های مورد نظر تهیه کرد. چراغ خطی متناسب با دکوراسیون و مکانی که قرار است در آن نصب شود، انتخاب می شود.

معمولاً چراغ های خطی در طول های متنوع موجود هستند و دست مشتری برای انتخاب باز است. تنوع عرضی و ارتفاعی این چراغ ها نیز بسیار زیاد است که این مورد یکی از مزایای اصلی این چراغ ها محسوب می شود.

انواع چراغ خطی بر اساس ظاهر
انواع چراغ خطی بر اساس ظاهر

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


انواع چراغ خطی براساس تکنولوژی منبع نور

در ادامه پاسخ به سؤال چراغ خطی چیست می توانیم بگوییم که این چراغ ها از لحاظ تکنولوژی نور به دسته های ال ای دی، اس ام دی، سی او بی و … تقسیم بندی می شوند.

هرکدام از چراغ ها می توانند به صورت روکار، توکار و آویز مورد استفاده قرار بگیرند. این محصولات ویژگی های مخصوص به خود را دارد. چراغ های ال ای دی و تکنولوژی های مربوط به آن (SMD-COB) مصرف انرژی بسیار کمی دارد و گرمای ناچیزی از خود تولید می کنند. این محصولات نور سالم و یکنواختی دارند و به سلامت انسان و محیط زیست آسیبی وارد نمی کنند.

نوعی چراغ های خطی وجود دارند که از لامپ فلورسنت در آن ها استفاده می شود. این لامپ ها باید متناسب با سرپیچ و اندازه چراغ انتخاب شوند.


بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی


کاربرد چراغ های خطی

این چراغ ها در گذشته تنها برای فضاهای تجاری مثل دفاتر کار، فروشگاه ها و … مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه این چراغ ها با توجه به متنوع بودنشان، کاربردهای بیشتری دارند. به کمک این تجهیزات می توان نورپردازی حرفه ای تری انجام داد. این محصولات برای محیط هایی با طراحی داخلی مدرن بسیار مناسب هستند.

پس این چراغ ها در تمامی فضاها و مکان ها قابل استفاده هستند و کاربرد دارند. از چراغ های خطی می توان در سقف ها و دیوارهای منازل و همچنین زیر کابینت ها استفاده کرد.

علاوه بر منازل مسکونی، این چراغ ها در دفاتر کار، رستوران ها، کافه ها، فضاهای عمومی و … نیز استفاده می شوند و استفاده از  آن ها منجر به زیباتر شدن این مکان ها می شود.

کاربرد چراغ های خطی
کاربرد چراغ های خطی

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان


مزایای استفاده از چراغ خطی

در پاسخ به سؤال مزایای چراغ خطی چیست باید گفت که این چراغ ها در مقایسه با دیگر وسایل روشنایی دارای مزایا و نکاتی مثبت بیشتری هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • یکی از مزایای اصلی این چراغ ها کیفیت خوب و عملکرد مناسب آنها است. از آنجایی که بیشتر این لامپ ها از تکنولوژی های ال ای دی جهتدار بهره برده اند، همین موضوع به کیفیت هرچه بیشتر این لامپ ها کمک می کند.
  • مزیت دیگر این محصولات، نصب متنوع آنها است. این محصولات در اشکال مختلفی قابل نصب هستند.
  • به کمک چراغ لاینی می توان طرح های زیبا و جالبی را ایجاد کرد. این محصولات در نورپردازی مجموعه ها کمک شایانی می کنند.
  • افزایش زیبایی منزل و یا محل کار از دیگر مزیت های این چراغ ها است زیرا این چراغ ها در ابعاد و رنگ های مختلفی موجود هستند.
  • تنوع در رنگ و ابعاد این چراغ ها از دیگر مزیت هایی است که چراغ خطی دارد و می توان با توجه به دکوراسیون و متناسب با فضا آن را انتخاب کرد.
مزایای استفاده از چراغ خطی
مزایای استفاده از چراغ خطی

نکات مهم در خرید چراغ خطی

در این مقاله به پاسخ چراغ خطی چیست پرداختیم. هنگام خرید این محصول باید نکات زیادی را در نظر بگیرید:

  1. یکی از نکات مهم در خرید این محصولات، توجه به کیفیت و برند محصول است که باید به معتبر بودن آن توجه شود.
  2. چراغ خطی از آنجایی که در انواع مختلف موجود است، توجه به نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است و باید متناسب با فضای مورد نظر، توکار، روکار و یا آویز بودن آن مشخص شود.
  3. گارانتی یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه شود. داشتن گارانتی در واقع اطمینان تولیدکننده را از محصول خود نشان می دهد که به وسیله آن خیال مشتری از کیفیت محصول راحت می شود.
  4. معمولاً این چراغ ها در قیمت های مختلف در بازار موجود هستند که با مقایسه قیمت ها با یکدیگر می توان آنها را مورد ارزیابی قرار داد و به اصل یا تقلبی بودن آن ها پی برد.
  5. نوع تکنولوژی منبع نوری این لامپ ها در هنگام خرید باید مورد توجه قرار بگیرد.