نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب یکی از مهم ترین بخش های نورپردازی یک مجموعه است. در مراحل اول، هنگامی که بحث چیدمان و نورپردازی اتاق خواب به میان می آید، افراد به فکر رنگ سرویس خواب، مبلمان، دکوری ها، رنگ دیوارها و … می افتند. در صورتی که نورپردازی این اتاق ها بسیار مهم تر از سایر موارد است.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

اتاق خواب در میان دیگر بخش های منزل از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا شما در حین مطالعه، تفکر، استراحت، خوابیدن و … به این بخش از منزل خود مراجعه می کنید. بسته به نوع سلیقه، نورپردازی این مکان می تواند متفاوت با دیگر بخش ها باشد اما نورپردازی استاندارد سبب افزایش آرامش و در مواقعی سبب افزایش تمرکز در حین مطالعه و دیگر کارها می شود.

در این مقاله به شیوه های استاندارد نورپردازی اتاق خواب و معرفی انواع لامپ برای اتاق خواب خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع نورپردازی در اتاق

به طور کلی دو نوع نورپردازی در اتاق خواب وجود دارد:

  • نورپردازی مستقیم
  • نورپردازی غیرمستقیم

در نورپردازی نوع اول از تجهیزاتی همچون لوستر، چراغ سقفی و چراغ آویز، چراغ دیواری و هر نوع وسیله دیگری که تولید نور می کند، استفاده می شود.

در حالت دوم، نورپردازی به شکل توکار و مخفی صورت می گیرد. این سبک نورپردازی اغلب از سقف انجام می شود، تنها بازتاب نور دیده می شود و منبع نور به صورت مخفی نصب می شود. در این سبک از نورپردازی اغلب از ریسه، لامپ های هالوژن و … استفاده می شود. استفاده از شیوه نورپردازی غیر مستقیم، جلوه زیبایی به اتاق می بخشد.


بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


رنگ نور مناسب برای اتاق خواب

در نورپردازی اتاق خواب انتخاب رنگ نور مناسب می تواند سلیقه ای و مطابق با دکوراسیون اتاق خواب باشد اما بهتر است رنگ نور از استانداردهایی نیز پیروی کند.

مناسب ترین نور برای اتاق خواب نوری است که رنگ آن به رنگ نور طبیعی نزدیک تر باشد. در میان لامپ های موجود در بازار، لامپ های رشته ای شباهت بیشتری را به نور خورشید دارند اما مشکل اصلی آن ها مصرف انرژی زیاد و تولید گرما است.

بهترین جایگزین برای لامپ رشته ای، لامپ ال ای دی است. این لامپ ها تنوع زیادی دارند و با تمامی چراغ ها سازگار هستند.

اگر می خواهید اتاق خواب شما به یک مکان آرامش بخش تبدیل شود، لامپی انتخاب کنید که رنگ نور آن به زرد و آفتابی متمایل باشد. لامپ هایی که نورهایی با توناژ زرد تولید می کنند، آرامش بیشتری را برای انسان ها فراهم می کنند. این نور سبب تولید هورمون ملاتونین (هورمون کاهش هوشیاری) می شود که این ماده باعث آرامش و خواب آلودگی می شود و شما را برای یک خواب راحت آماده می کند.

نور آبی سبب افزایش هوشیاری و تولید سروتونین می شود که تمرکز، هوشیاری و بیداری شما را افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده زیاد از نور آبی مضراتی در پی دارد. به عنوان مثال، قرارگرفتن در معرض نور آبی در طولانی مدت سبب چاقی، دیابت و برخی بیماری های قلبی و عروقی می شود.

نورپردازی اتاق خواب
نورپردازی اتاق خواب

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


لامپ مناسب چراغ خواب

چراغ هایی که اغلب در کنار تخت ها و بر روی میز قرار می گیرند، چراغ خواب هستند. استفاده از این چراغ ها در سال های اخیر بسیار رواج داشته است. به جای این چراغ ها می توان از چراغ های آویز و دیواری نیز استفاده کرد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که شب ها را به مطالعه می پردازند، استفاده از آباژور و چراغ خواب به شما پیشنهاد می شود. از هر نوع لامپی می توان در این تجهیزات استفاده کرد. لامپ باید با سرپیچ چراغ سازگاری داشته باشد.

لامپ های رشته ای تولید گرمای بسیار زیادی دارند. به همین دلیل ممکن است به چراغ خواب یا آباژور شما آسیب وارد کنند. به همین دلیل بهتر است از لامپ های کم مصرف و لامپ های ال ای دی در این تجهیزات استفاده کنید.

لامپ LED و دیگر تکنولوژی های مربوط به آن یعنی لامپ اس ام دی و COB همگی لامپ هایی مناسب برای استفاده در چراغ های خواب هستند زیرا نور آن ها سالم است و هیچ گرمایی از خود تولید نمی کند. علاوه براین، مصرف کم این لامپ ها سبب می شود تا هزینه مربوط به برق نیز کاهش پیدا کند.

لامپ مناسب چراغ خواب
لامپ مناسب چراغ خواب

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


دیمر و تنظیم نور اتاق خواب

یکی از بهترین تجهیزاتی که می توان در نورپردازی اتاق خواب از آن استفاده کرد، دیمر است. به کمک دیمر می توان نور اتاق خواب و تجهیزات روشنایی داخل آن را تنظیم کرد. به کمک دیمر می توان نورهای ملایمی را در هر ساعت از شبانه روز تولید کرد. با این کار نیازی نیست نگران مصرف انرژی باشید.

لامپ هایی که بتوان نور آن ها را به کمک دیمر کم و زیاد کرد، لامپ های رشته ای هستند. البته در حال حاضر برخی از شرکت های تولیدکننده لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف به تولید لامپ هایی می پردازند که بتوان برای کم و زیاد کردن نور آن ها از دیمر استفاده کرد.

لازم به ذکر است که نباید نور اتاق در بیشتر مواقع کم و ملایم باشد. زیرا نور کم منجر به کاهش نشاط، افزایش افسردگی و ایجاد کمبودهایی در بدن می شود. شدت نور تأثیر مستقیم بر روی سلامت جسم و روح انسان ها دارد. شدت نور بر روی تمرکز، اشتها، روحیه، انرژی، رفتار و بسیاری دیگر از جنبه های جسمی و روحی اثر می گذارد.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


نورپردازی اتاق کودک

هنگامی که می خواهید اتاق کودک خود را انتخاب کنید، توجه کنید که اتاق نور طبیعی بسیار زیادی دریافت کند. اتاق خواب کودک به دلیل این که فضایی برای یادگیری و استراحت است، باید حجم زیادی از نور طبیعی روز را دریافت کند. پس از آن باید مابقی نور را توسط چراغ ها و لوسترهای مناسب تکمیل کنید.

لامپ های هوشمند با قابلیت تنظیم نور در طول شبانه روز، گزینه بسیار مناسبی برای اتاق کودکان هستند. بهتر است محیط بازی با محیط یادگیری و مطالعه کودک مجزا باشد تا بتوانید نور استاندارد برای هر یک از این فرآیندها را ایجاد کنید.

یکی از نکات مهم در نورپردازی اتاق کودک استفاده از پرده مناسب است. از پرده هایی استفاده کنید که مانع تابش نور طبیعی خورشید نشوند.

نورپردازی اتاق کودک
نورپردازی اتاق کودک

توان و شار نوری لامپ مناسب اتاق خواب

لومن واحد اندازه گیری نور یک لامپ و توان میزان مصرف انرژی آن است. هرچه میزان لومن یک لامپ بیشتر باشد، میزان نوری که از خود منتشر می کند نیز بیشتر است. میزان لومن مورد نیاز در هر اتاق به ابعاد آن اتاق نیز بستگی دارد. همچنین رنگ آمیزی، میزان نور طبیعی دریافتی و سبک دکوراسیون نیز بر روی میزان لومن مورد نیاز اثرگذار هستند.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


تجهیزات نورپردازی

در نورپردازی اتاق خواب می توان از تجهیزات متنوعی استفاده کرد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. لوستر
  2. آباژور
  3. چراغ مطالعه
  4. چراغ سقفی
  5. چراغ دیواری
  6. چراغ آویز
  7. پنل ال ای دی
  8. ریسه
تجهیزات نورپردازی
تجهیزات نورپردازی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوستر


نکات کلیدی در نورپردازی

  • چراغ های مطالعه که روی میز قرار می گیرند و یا کنار تخت نصب می شوند، می توانند نور کافی جهت مطالعه را فراهم کنند.
  • چراغ های تولیدکننده نور موضعی می توانند تأکید بر روی برخی از تجهیزات اتاق شما همچون تابلوها، دکوری ها و … را بیشتر کنند.
  • پیش از خرید لامپ برای نورپردازی اتاق خواب به توان و شار نوری آن توجه کنید.
  • در تمامی سبک های نورپردازی، باید سعی کنید از نورهایی استفاده کنید که ایجاد خیرگی نکنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی