تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی

تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی

تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی به یکی از دغدغه های مصرف کنندگان انواع لامپ و نورپردازان تبدیل شده است. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که لامپ سفید و مهتابی چه تفاوتی با یکدیگر دارند و از هرکدام در کجا باید استفاده کرد.

رنگ نور این لامپ ها سبب به وجود آمدن دو طیف نوری مهتابی و آفتابی می شود. این دو طیف نور با هم تفاوت هایی دارند و بهتر است از هرکدام در مکانی خاص استفاده کرد. در ادامه به بررسی تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

آنچه در ادامه مقاله می خوانیم:

رنگ نور لامپ

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که پیش از استفاده از لامپ باید مد نظر قرار داد، رنگ نور لامپ است. رنگ نور لامپ با معیاری به نام دمای رنگ سنجیده می شود که برحسب کلوین اندازه گیری می شود.

دمای رنگ معیاری است که رنگ منبع نور را براساس رنگ یک جسم سیاه مشخص می کند. جسم سیاه که معمولاً پلاتین در نظر گرفته می شود، هیچ نوری از خود منعکس نمی کند و کل نوری که به سمت آن تابیده می شود را جذب می کند. هنگامی که این شی ء گرم شود، رنگ آن تغییر می کند و در دماهای گوناگون از خود نورهایی به رنگ مختلف ساطع می کند. به همین دلیل به آن اصطلاحاً دمای رنگ نیز گفته می شود.

در ادامه موضوع تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی مهم است بدانید که هرچه عدد دمای رنگ بیشتر باشد، یعنی نور به رنگ سفید و سرد نزدیک تر است و هرچه عدد دمای رنگ کمتر باشد، یعنی رنگ نور به رنگ آفتابی و گرم نزدیک تر است. به همین دلیل دمای رنگ بیشتر از 4000 درجه کلوین را به عنوان نور سرد و سفید و دمای رنگ پایین تر از 3000 درجه کلوین را به عنوان نور گرم در نظر می گیرند.

دمای رنگ یک مشخصه مهم در نورپردازی و نورهای مرئی است که در زمینه های مختلف همچون نورپردازی، عکاسی، فیلم برداری و … کاربرد دارد.

رنگ نور لامپ
رنگ نور لامپ

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


انواع رنگ نور لامپ

در حال حاضر لامپ ها با رنگ های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. لامپ ال ای دی رنگی، کم مصرف، فلورسنت و … در بازار موجود است. این لامپ ها می توانند قرمز، آبی، سبز، زرد، بنفش و … باشند. اما رنگ لامپ هایی که به عنوان منابع نور در مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً به سه دسته آفتابی، مهتابی و یخی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

لامپ با نور آفتابی

این دسته از لامپ ها که به آنها لامپ با نور گرم نیز گفته می شود، کاربرد بسیار زیادی در نورپردازی مجموعه ها دارند. لامپ آفتابی یا White Warm به اختصار با کد WW نیز نمایش داده می شود. این لامپ ها دارای دمای رنگی کمتر از 3300 درجه کلوین هستند و نوری گرم تولید می کنند. به کار بردن این لامپ ها در مجموعه سبب ایجاد احساس آرامش و گرمی می شود.

رنگ نور لامپ های آفتابی به لامپ های رشته ای شباهت بسیار زیادی دارد. بیشتر در اتاق های خواب و پذیرایی از این لامپ ها استفاده می شود زیرا آرامش افراد را افزایش می دهد. نور این لامپ ها القاکننده نور خورشید است و بیشتر در هنگام غروب استفاده می شود. به همین دلیل به آنها لامپ آفتابی نیز گفته می شود. لامپ های ال ای دی آفتابی در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی
تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی


لامپ با نور مهتابی

در ادامه مبحث تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی باید گفت، لامپ هایی که نور مهتابی دارند، همان لامپ هایی با رنگ سفید هستند که به آنها White Daylight نیز گفته می شود. این لامپ ها نوری سفید رنگ ایجاد می کنند و دمای رنگ آن ها بیشتر از 5000 یا 6000 درجه کلوین است. به دلیل شباهت رنگ نور این لامپ ها با ماه (مهتاب)، به آنها لامپ مهتابی نیز گفته می شود.

بازدهی نوری این رنگ نور در لامپ ها بسیار زیاد است. به عنوان مثال در مکان هایی که به نور زیاد نیاز است، می توان از این لامپ ها استفاده کرد. به عنوان مثال، لامپ فلورسنت و مهتابی بیشتر در فروشگاه ها، اداره ها، انبارها و … کاربرد دارد. نور این لامپ ها شبیه به روشنایی در نیمروز است و همانند یک آسمان صاف و بدون ابر دیده می شود.


بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت چیست | هر آنچه باید درباره لامپ فلورسنت و انواع آن بدانید


لامپ سفید یخی یا نور طبیعی

یکی دیگر از لامپ هایی که رنگ نور آن ها بسیار پرکاربرد است، لامپ سفید یخی یا نور طبیعی است که به آن White Neutral و لامپ صدفی نیز گفته می شود. نور این لامپ ها بین نورهای آفتابی و مهتابی است. از این مدل لامپ ها بیشتر در محیط هایی که نیاز به نور ملایم اما پرانرژی است، استفاده می شود.

دمای رنگ این محصولان بین 3300 تا 5000 درجه کلوین قرار می گیرد. این لامپ ها شبیه ترین نور را به نور روز و خورشید دارند. به همین دلیل در بیشتر مکان ها از این رنگ لامپ ها استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: نورپردازی پذیرایی | همه چیز درباره روشنایی اتاق پذیرایی


فرق لامپ مهتابی با آفتابی

اگر قصد دارید مجموعه خود را نورپردازی کنید، بهتر است پیش از آن درباره تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی بدانید. در بیشتر مکان ها از هر سه این محصولات استفاده می شود تا بتوان نوری ترکیبی و بی نقص به وجود آورد. این محصولات از لحاظ ساختمان، ظاهر، عملکرد، طول عمر و بسیاری دیگر از عوامل به هم شباهت دارند اما برخی از ویژگی های آن با هم تفاوت دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمای رنگ
  • بازدهی نوری
  • رنگ نور
  • نوع تأثیر در بیننده
فرق لامپ مهتابی با آفتابی
فرق لامپ مهتابی با آفتابی

بیشتر بخوانید: دمای رنگ نور چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟


برای هر مکانی چه نور لامپی مناسب است؟

برای انتخاب رنگ نور لامپ برای هر بخش از یک مجموعه، باید تفاوت لامپ سفید و مهتابی را بدانید تا بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید. نورهای طبیعی و سفید یخی که همانند رنگ عادی روز هستند، بیشتر در محیط های کاری و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا حس شادابی را در محیط به وجود می آورند و سبب افزایش تمرکز و هوشیاری افراد در محیط می شوند.

در مقابل لامپ هایی که رنگ نور زرد و آفتابی دارند، بیشتر در محیط هایی که فرد در آن به استراحت و کسب آرامش می پردازد، استفاده می شوند. به عنوان مثال، هنگامی که به ساعات پایانی روز نزدیک می شویم و نیاز به آرامش و استراحت داریم، بهتر است در محیط هایی قرار بگیریم که رنگ نور آن آفتابی و متمایل به زرد است. در اتاق های خواب، اتاق کودکان و محیط هایی همچون رستوران و کافه از لامپ هایی با رنگ آفتابی بیشتر استفاده می شود.

در محیط های صنعتی همانند کارخانه ها، انبارها، واحدهای تولیدی و … که به نور با شدت بیشتری نیاز است، اغلب از لامپ هایی که نور مهتابی دارند استفاده می شود زیرا این مکان ها به نور زیادتری نیاز دارند. از طرفی این رنگ نور سبب افزایش توجه و تمرکز می شود.

برای هر مکانی چه نور لامپی مناسب است؟
برای هر مکانی چه نور لامپی مناسب است؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با سه نور اصلی صحبت کردیم و تفاوت لامپ سفید و مهتابی را نیز شرح دادیم. مهم ترین نکته ای که پیش از خرید لامپ مهتابی یا آفتابی باید مدنظر قرار دهید، این است که می خواهید از لامپ در چه محیطی استفاده کنید و هدف استفاده شما چیست. در بسیاری از مواقع رنگ نور از شدت نور نیز مهم تر می شود!

برای تولید نورهای مهتابی می توانید از لامپ فلورسنت یا لامپ کم مصرف کمک بگیرید. لامپ بخار سدیم و لامپ رشته ای اغلب نورهایی آفتابی و گرم دارند. لامپ بخار جیوه نیز می تواند نوری یخی و سفید تولید کند. در این میان، لامپ ال ای دی انعطاف بسیار زیادی دارد و از لحاظ رنگ نور نیز بسیار متنوع است.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ