نورپردازی پذیرایی | همه چیز درباره روشنایی اتاق پذیرایی

همه چیز درباره نورپردازی اتاق پذیرایی

نورپردازی پذیرایی یکی از مهم ترین بخش های یک مجموعه است. اگر نورپردازی سالن به درستی صورت نگیرد، فضای پذیرایی تاریک و دلگیر می شود و اجسام به درستی دیده نمی شوند. میزان نوری که قرار است در سالن پذیرایی وجود داشته باشد، موضوع بسیار مهمی است. همچنین تجهیزات به کار رفته نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

به طور کلی، از  لوستر، پنل ال ای دی، چراغ سقفی و ریسه، لامپ هالوژن و … می توان در نورپردازی سالن های پذیرایی استفاده کرد.

میزان نور موجود در هر فضا، بر روی روحیه، بینایی و هیجانات افراد اثرگذار است. به همین دلیل بهتر است در نورپردازی پذیرایی استانداردهای نورپردازی رعایت شود. از مهم ترین این اصول، توجه به رنگ دکوراسیون، ابعاد اتاق، افرادی که از پذیرایی استفاده می کنند و … است.

اگر قصد دارید پذیرایی و نشیمن خود را نورپردازی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی اصول و استانداردهای نورپردازی سالن پذیرایی خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اهمیت نورپردازی نشیمن و پذیرایی

نورپردازی مناسب یکی از عوامل بسیار مهم در زیبایی و پویایی دکوراسیون داخلی محسوب می شود که اگر به طور صحیح انجام نشود، باعث ایجاد ظاهری بد و بر هم زدن آرامش می شود. نورپردازی پذیرایی علاوه بر این که می تواند به زیبا شدن نشیمن و محیط کمک کند، می تواند در کوچک و یا بزرگ دیده شدن منزل نیز تأثیرگذار باشد. بنابراین نورپردازی باید کاملاً اصولی انجام شود. در نتیجه هر یک از منابع نوری در قسمت های مختلف سالن به کار گرفته می شوند.

نورپردازی زمانی می تواند به زیبایی پذیرایی شما کمک کند که تأثیرگذار باشد و با دکوراسیون منزل هماهنگی داشته باشد. برای مثال اگر دکوراسیون منزل شما سنتی است، بهتر است از لوستر استفاده کنید و اگر دکوراسیون کلاسیک است، از لوسترهای برنجی و یا برنزی استفاده شود. علاوه بر این، برای فضاهای کوچک از لوسترهای کوچک تر و برای فضاهای بزرگ تر از لوسترهای بزرگ تر استفاده نمایید.

به طور کلی، بهتر است از منابع نوری متعدد در سطوح مختلف و قسمت های گوناگون پذیرایی استفاده شود تا نور به صورت کاملاً یکنواخت باشد. در برخی از قسمت های پذیرایی هچون کنار تزئینات، قاب عکس، مجسمه، پرده و … می توان از نورپردازی متمرکز استفاده کرد.

دقت کنید که شدت این نورها زیاد نباشد و به چشم افراد آسیب وارد نکند. همچنین بهتر است نورپردازی پذیرایی قابل کنترل باشد تا با توجه به ساعات مختلف روز بتوان نور را تنظیم کرد.

نورپردازی پذیرایی
نورپردازی پذیرایی

رنگ نور مناسب برای نورپردازی

اتاق پذیرایی و یا نشیمن یکی از بخش های مهم در هر خانه ای است که اکثر فعالیت های روزانه درون آن انجام می شود. بنابراین نورپردازی و رنگ نور مناسب برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر نورپردازی اصولی و صحیح انجام شود، زیبایی پذیرایی را دو چندان می کند. به واسطه نورپردازی، تمامی دکوراسیون منزل به چشم می آید و محیطی آرامش بخش را برای افراد به وجود می آورد.

رنگ نور برای نورپردازی پذیرایی باید متناسب با فضا و دکوراسیون منزل باشد تا با تمامی وسایل پذیرایی هماهنگی داشته باشد. در برخی موارد نیز نورهای رنگی می توانند به زیباسازی فضا کمک کنند. به طور مثال، به کارگیری رنگ آبی در برخی از قسمت های پذیرایی سبب احساس آرامش می شود و می توان آن را با رنگ های دیگر نیز ترکیب کرد.

علاوه بر این، رنگ سفید یکی از بهترین رنگ ها برای پذیرایی است که می تواند به بزرگ نشان دادن پذیرایی کمک کند. اما در کنار رنگ سفید می توان از رنگ هایی همچون آفتابی، سبز، آبی، طلایی و … نیز استفاده کرد که بهتر است با توجه به دکوراسیون منزل و همچنین با توجه به میزان نور طبیعی دریافتی انتخاب شود.

به طور کلی بهتر است از رنگ های ترکیبی آقتابی و سفید در نورپردازی استفاده شود. نورهای گرم همچون زرد، آفتابی، قرمز، انبه ای و … می توانند به ایجاد محیطی گرم و صمیمی کمک کنند.

رنگ نور مناسب برای نورپردازی
رنگ نور مناسب برای نورپردازی

انواع نورپردازی نشیمن و پذیرایی

برای نورپردازی نشیمن و یا پذیرایی روش های مختلفی وجود دارد و در انواع و مدل های متفاوت می توان آن را اجرا کرد که در ادامه به بررسی انواع آن خواهیم پرداخت:

نور مخفی

یکی از مهم ترین روش ها برای نورپردازی نشیمن استفاده از نور مخفی است که می توان آن را هم بر روی دیوارها و هم بر روی سقف اتاق ها به کار برد. اما پرکاربردترین روش استفاده از این نورها در سقف اتاق پذیرایی است که هم در سقف های کاذب و هم در سقف های کناف مورد استفاده قرار می گیرند.

نکته مهم در خصوص این نوع نورپردازی این است که این نورها به تنهایی نمی توانند نور و روشنایی پذیرایی را تأمین کنند و تنها به زیباتر شدن و پرنورتر شدن نشیمن کمک می کنند و می توانند باعث بیشتر دیده شدن وسایل منزل شوند.

نور مخفی
نور مخفی

در نورپردازی مخفی منبع نور دیده نمی شود و بیننده تنها نوری که از آن بازتاب شده را می بیند. ریسه از مهم ترین تجهیزاتی است که در نورپردازی مخفی از آن استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: نورپردازی سقف کاذب


نورپردازی مستقیم

نوع دیگر از انواع نورپردازی پذیرایی نورپردازی مستقیم است. در واقع این نوع نور به نوری گفته می شود که هیچ نوع مانعی بین منبع نور و محدوده نورپردازی شده وجود نداشته باشد. معمولاً این نوع نورپردازی نور کل محیط را تأمین می کند و محیط را روشن می سازد.

این سبک نورپردازی نور را به طور یکنواخت بر روی سطح مورد نظر پخش می کند. برای این نوع نورپردازی می توان از لامپ های مختلف، لوسترها، چراغ سقفی و … استفاده کرد. علاوه بر این، بهتر است نوع لوستر با توجه به دکوراسیون و یا مدرن و کلاسیک بودن پذیرایی انتخاب شود.

همچنین چراغ های سقفی در این نوع نورپردازی قابل استفاده هستند که به دو صورت توکار و روکار قابل نصب هستند و می توانند نور کافی را برای محیط تأمین کنند.

نورپردازی مکمل

نوع دیگر نورپردازی نشیمن استفاده از نورهای مکمل است که می تواند به برجسته نشان دادن وسایل پذیرایی کمک کند. این نورها معمولاً به عنوان نور اصلی محسوب نمی شوند و نمی توانند نور کافی برای محیط را تأمین کنند و تنها در کنار نورهای دیگر می توانند به زیبایی منزل کمک کنند.

برای این کار می توان از چراغ های روشنایی و یا فرو رفته بر روی مجسمه ها، گیاهان، تابلوها، آثار هنری و … استفاده کرد تا بدین ترتیب به بهتر دیده شدن این اجسام کمک کرد. همچنین برای زیباسازی بیشتر می توان از آباژورها برای نورپردازی مکمل پذیرایی استفاده کرد. چراغ های دیوارکوب نیز گزینه بسیار خوبی جهت نورپردازی هستند.

نورپردازی مکمل
نورپردازی مکمل

تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی سالن پذیرایی

با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات نورپردازی نیز توسعه یافته اند. وسایل زیادی وجود دارد که می توانید در نورپردازی مجموعه خود از آن ها استفاده کنید که در ادامه به پرکاربردترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

لوستر

لوستر یکی از تجهیزات به کار رفته در نورپردازی پذیرایی یا نشیمن است و سبک آن باید متناسب با سبک دکوراسیون پذیرایی باشد. علاوه بر این، میزان روشنایی، تعداد شاخه ها و چراغ ها از دیگر عوامل مهم در انتخاب لوستر هستند که باید میزان روشنایی و اندازه آن ها متناسب با اندازه اتاق نشیمن باشد.

چراغ آویز

چراغ های آویز یکی دیگر از تجهیزات به کار رفته در نورپردازی سالن پذیرایی هستند که در انواع و طرح های مختلف در بازار عرضه می شوند. این چراغ ها بسیار زیبا هستند و جلوه خاصی به پذیرایی می دهند و در سبک های مختلف تولید می شوند. این چراغ ها را می توان با دکوراسیون منزل هماهنگ کرد.

پنل ال ای دی

پنل ها یکی دیگر از تجهیزات برای نورپردازی سالن هستند که یک نور عالی و یکنواخت برای شما ایجاد می کنند. این محصولات برای دیوارها و سقف ها قابل استفاده هستند. این پنل ها با ویژگی های منحصر به فرد همچون نصب آسان، زیبایی، رنگ بندی متنوع، هزینه مناسب و …، بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند و در دکوراسیون داخلی کاربرد زیادی دارند.

پنل LED در انواع چهارگوش و گرد و به دو صورت روکار و توکار عرضه می شود. همچنین انواع پنل اس ام دی و پنل COB نیز به بازار عرضه می شود.

چراغ سقفی

چراغ های سقفی یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی سالن پذیرایی هستند که تکمیل کننده دیگر روشنایی های به کار رفته در دکوراسیون محسوب می شوند. این چراغ ها در انواع و طرح های مختلف طراحی و تولید می شوند و به دو صورت روکار و توکار قابل نصب هستند. به چراغ های سقفی توکار، چراغ سیلندری نیز گفته می شود.

چراغ سقفی
چراغ سقفی

ریسه

ریسه نوری از دیگر تجهیزات نورپردازی در نشیمن و یا پذیرایی است که بیشتر جنبه تزئینی و دکوری دارد و به زیبا شدن اتاق پذیرایی کمک می کند. ریسه به تنهایی نمی تواند نور اتاق را تأمین کند و در کنار دیگر منابع روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: روشنایی بیمارستان | اصول نورپردازی بیمارستان و کلینیک