روشنایی بیمارستان | اصول نورپردازی بیمارستان و کلینیک

اصول نورپردازی در بیمارستان و کلینیک

روشنایی بیمارستان یا نورپردازی بیمارستان یکی از مهم ترین مسائل در ساخت و طراحی یک مجموعه درمانی همچون بیمارستان است. نورپردازی در این محیط ها باید با رعایت کامل اصول استاندارد صورت بگیرد. هر بیمارستان از چند بخش مختلف همچون اتاق آزمایش، اتاق عمل، اتاق ریکاوری و … تشکیل شده است که هریک باید به گونه ای خاص نورپردازی شود.

نورپردازی بیمارستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روشنایی استاندارد سبب افزایش دقت و کارایی در محیط هایی همچون اتاق عمل می شود. همچنین وجود نوری کافی که بتواند رنگ های محیط را به صورت کاملاً واقعی نشان دهد، در آزمایشگاه ضروری است زیرا به تشخیص و تصمیم گیری پزشکان کمک بسیار زیادی می کند.

نورپردازی مناسب سبب افزایش آرامش بیماران می شود. در روشنایی و نورپردازی بیمارستان می توان از تجهیزاتی همچون چراغ سقفی و پنل ال ای دی، چراغ آویز، لامپ مهتابی و … استفاده کرد.

اگر قصد دارید نورپردازی و تأمین روشنایی بیمارستان را برعهده بگیرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آموزش نورپردازی بیمارستان و نکات مهم درباره آن می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ضرورت رعایت استاندارد نورپردازی بیمارستان

امروزه نورپردازی در تمامی محیط ها به یکی از دغدغه های اصلی افراد تبدیل شده است. این موضوع در بیمارستان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه به بررسی برخی از مسائل که سبب می شود تا روشنایی بیمارستان از اهمیت بالایی برخوردار باشد، می پردازیم.

کاهش آلودگی

از آنجایی که محیط های تاریک و مرطوب برای رشد بسیاری از قارچ ها و باکتری ها مفید است، بیمارستان ها که مرکز درمانی هستند باید از هرگونه باکتری و یا عوامل بیماری زا به دور باشند. بنابراین رعایت استاندارد نورپردازی بیمارستان علاوه بر روشنایی محیط، در کاهش باکتری ها و عوامل بیماری زا بسیار مؤثر است و نورپردازی آن باید طبق اصولی خاص انجام شود.

تشخیص و تصمیم گیری درست

در تأمین روشنایی بیمارستان باید از تجهیزاتی استفاده کرد که شاخص نمود رنگ یا CRI بالایی داشته باشد. این تجهیزات رنگ اجسام را شبیه به رنگ واقعی خودشان نشان می دهند. این تجهیزات باید در بیمارستان به خصوص آزمایشگاه، اتاق عمل و اتاق های نمونه برداری مورد استفاده قرار بگیرند. زیرا در تشخیص بسیاری از بیماری ها، دیدن رنگ خون و قسمت های مختلف بدن اثرگذار است.

سهولت در کار پرسنل بیمارستان

سهولت در کار پرسنل بیمارستان از دیگر اهداف تأمین روشنایی بیمارستان است که بدون وجود نور این کار حساس به درستی صورت نمی گیرد. نور با شدت مناسب و رنگ استاندارد باعث بالا رفتن انرژی پرسنل می شود. همچنین عملکرد و بازدهی این افراد نیز بیشتر می شود. پرسنل در نور کافی بهتر می توانند به بخش های مختلف بیمارستان رسیدگی کنند.

سهولت در کار پرسنل بیمارستان
سهولت در کار پرسنل بیمارستان

ایجاد آرامش برای بیماران

ایجاد فضایی آرامش بخش هم برای کادر درمان و هم برای بیماران از دیگر اهداف نورپردازی است که می تواند حس آرامش را به بیماران منتقل کنند. برخی از نورها دارای طیف هایی هستند که دریافت آن ها سبب افزایش هورمون آرامش در بدن انسان می شود. به همین دلیل با انتخاب تجهیزات مناسب نورپردازی می توان آرامش افراد به خصوص بیماران را تا حد زیادی افزایش داد.


بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی بیمارستان

با پیشرفت تکنولوژی صنعت نورپردازی نیز رشد بسیار زیادی داشته است. در واقع یکی از رایج ترین تجهیزات و سیستم های روشنایی به کار رفته در بیمارستان ها لامپ های ال ای دی هستند که هم نور بسیار مناسبی دارند و هم مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و می توانند در کاهش هزینه های مربوط به بیمارستان ها بسیار مؤثر باشند.

علاوه بر این موارد، این لامپ ها برخلاف لامپ های کم مصرف دارای مواد خطرناک مثل جیوه نیستند و سلامت بیماران را به خطر نمی اندازند.

پنل ال ای دی از دیگر تجهیزاتی است که در نورپردازی بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد. این پنل ها به صورت روکار و توکار و در انواع SMD و COB عرضه می شوند. این محصولات مصرف انرژی کمی دارند و نور آن ها سالم است.

چراغ سقفی و چراغ اف پی ال نیز در نورپردازی بیمارستان به کار می رود. این تجهیزات در انواع سقفی توکار و روکار و آویز عرضه می شوند.

تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی بیمارستان
تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی بیمارستان

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


استانداردهای روشنایی بیمارستان

  •  یکی از مهم ترین استانداردها برای نورپردازی بیمارستان استفاده از سیستم روشنایی باکیفیت است.
  • بهداشتی بودن تجهیزات روشنایی نیز بسیار حائر اهمیت است. باید لامپ های استفاده شده عاری از هرگونه امواج مادون قرمز و فرابنفش و به طور کلی هرگونه مواد آسیب زا همچون جیوه باشد.
  • عدم ایجاد حرارت بالا توسط سیستم روشنایی بیمارستان یکی دیگر از موارد مهم است که باید به آن توجه شود. بنابراین بهتر است از لامپ هایی که دارای نور مناسبی هستند ولی حرارت کمی تولید می کنند، در مراکز درمانی مورد استفاده قرار بگیرند.
  • طولانی بودن عمر لامپ ها یکی دیگر از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این تجهیزات باید در برابر بسیاری از عوامل همچون خاموش و روشن کردن زیاد مقاومت داشته باشند و دچار افت کیفیت نشوند و از عمر طولانی برخوردار باشند.
  • مصرف پایین برق نیز نکته مهمی است که در انتخاب لامپ برای مراکز درمانی باید مورد توجه قرار بگیرد. از آنجایی که این مراکز در طول روز به صورت 24 ساعته فعالیت دارند، هزینه های زیادی صرف مصرف برق می گردد، پس تا حد امکان باید از لامپ های کم مصرف استفاده شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


رنگ نور در بیمارستان و کلینیک

یکی از رنگ های پرکاربرد که در نورپردازی بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ سفید است و نوری شبیه به روز دارد. این نور در کاهش افسردگی، کاهش خستگی، بهبود هوشیاری و … مؤثر است و می تواند بر روحیه بیماران نیز تأثیرگذار باشد.

اما علاوه بر رنگ سفید و خنک، رنگ های گرم نیز می توانند در بیمارستان ها کاربرد داشته باشند. به شرطی که در مکان مناسب و در زمان مناسب مورد استفاده قرار بگیرند. زیرا رنگ های گرم باعث خواب آلودگی می شوند و برای ساعات خواب مناسب هستند و بیشتر برای بیمارانی که به استراحت نیاز دارند، مفیدند. در حالی که برای پزشکان و یا پرستارانی که شیفت شب هستند، ممکن است مشکل ساز شوند.

پس انتخاب رنگ نور مناسب برای مراکز درمانی به زمان و محیط بیمارستان بستگی دارد و باید متناسب با این عوامل انتخاب شود.

رنگ نور در بیمارستان و کلینیک
رنگ نور در بیمارستان و کلینیک

بیشتر بخوانید: دمای رنگ نور چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟


نورپردازی بخش های مختلف بیمارستان

بیمارستان ها معمولاً از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که نورپردازی هریک از آنها اهمیت خاص خود را دارد که باید با دقت کامل انجام شود. معمولاً نورپردازی یک بخش با بخش های دیگر کاملاً متفاوت است که در ادامه به بررسی نورپردازی بیمارستان در بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت:

لابی بیمارستان

یکی از این بخش ها لابی بیمارستان است که یکی از بخش های مهم مراکز درمانی محسوب می شود. از آنجایی که ورودی تمامی بیمارستان ها به لابی ختم می شود، نورپردازی و زیبایی آن اهمیت بسیاری دارد. بنابراین در لابی بیشتر از رنگ های گرم تر، آرامش بخش و لامپ هایی که نور مناسب داشته باشند، استفاده می کنند تا افراد بتوانند به راحتی بخش های مختلف این مراکز را پیدا کنند.

اتاق انتظار

اتاق انتظار از دیگر بخش هایی است که نورپردازی آن اهمیت دارد و معمولاً باید از روشنایی کافی برخوردار باشد و به گونه ای باشد که فضایی آرامش بخش برای افراد ایجاد کند. بهتر است که مسیرهای رفت و آمد به بخش های مختلف با نورپردازی مشخص شوند. در اتاق های انتظار بیمارستان اغلب از رنگ های آفتابی و گرم استفاده می شود.

اتاق انتظار
اتاق انتظار

اتاق ریکاوری

در بخش های دیگر و اتاق بیماران بهتر است ترکیبی از نورهای مصنوعی و طبیعی بکار رود. باید نورپردازی به گونه ای باشد که نور آن توسط پزشکان قابل تنظیم باشد که این نورها در بالای تخت هر بیمار استفاده می شود تا پزشکان و پرستاران در صورت نیاز از آن استفاده کنند. در اتاق ریکاوری، شدت نور و توان آن اهمیت دارد و بهتر است زاویه تابش نور قابل تنظیم باشد.

اتاق عمل

اتاق عمل از دیگر بخش های مهم است که نورپردازی آن بسیار اهمیت دارد. نورپردازی باید به صورتی باشد تا پزشکان بتوانند به راحتی کار کنند و به آسانی بافت های مختلف را از هم تشخیص دهند. علاوه بر این، نور باید به گونه ای باشد که چشم جراح و دستیاران او دچار خستگی نشود و در دید آنها اختلالی ایجاد نکند.

اتاق عمل
اتاق عمل

نکات مهم در خرید تجهیزات نورپردازی کلینیک و بیمارستان

یکی از مهم ترین نکات در خرید و انتخاب نورپردازی بیمارستان توجه به کیفیت محصول است. بهتر است از برندهای معتبر و شناخته شده خرید انجام شود تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، خرید از فروشگاه های معتبر یکی دیگر از نکات مهم در خرید سیستم روشنایی است.

توجه به نوع و رنگ لامپ از دیگر نکاتی است که در خرید سیستم روشنایی باید به آن دقت شود. رنگ و نوع نور باید متناسب با نوع نیاز و محیط درمانی که قرار است در آن استفاده شود، انتخاب شوند.

داشتن گارانتی محصول یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود تا در صورت ایجاد هرگونه مشکل از این خدمات استفاده کرد تا باعث ایجاد هزینه های اضافی نگردد.