نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان

نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان

نور لامپ و اثر گذاری آن بر روی پوست انسان از جمله مطالعات نوین صنعت روشنایی است. تا به حال شنیده اید که نور خورشید به انسان انرژی می دهد؟ جالب است بدانید که انواع نور لامپ نیز انرژی های متفاوتی را به شما منتقل می کند.

نورپردازی نقش بسیار مهمی را در کیفیت عملکرد افراد و سلامت روان و فیزیک آنها ایفا می کند.

نورهای مختلف بر روی سطح هوشیاری انسان اثرگذار هستند. این دیدگاه کاملاً علمی است و  امروزه توسط متخصصان به اثبات رسیده است. در ادامه به تأثیر برخی از نورها و رنگ آن ها بر روی سلامت انسان ها خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دمای رنگ نور

دمای رنگ و یا Color Temperature (CT) نشان دهنده رنگ نور خروجی از لامپ ها و چراغ ها است. این شاخص میزان گرمی و سردی نور را نیز مشخص می کند. تمامی لامپ ها و تجهیزاتی که از خود نور ساطع می کنند، دارای دمای رنگ بخصوصی هستند که با واحد کلوین اندازه گیری می شود. هرچه عدد کلوین بزرگ تر باشد، نور تولید شده سردتر است و بالعکس.
• دماهای پایین در حدود 2700-3000 کلوین به عنوان رنگ های “گرم” مانند سفید گرم، زرد و نارنجی شناخته می شوند. این رنگ ها، به رنگ های نور در هنگام طلوع و غروب آفتاب شباهت دارد. لامپ بخار جیوه رنگی نزدیک به این دما را دارد.
• دمای متوسط در حدود 3000 تا 5000 درجه کلوین، نوری شبیه به سفید مهتابی را تولید می کنند. رنگ یخی حدود 3500 کلوین می باشد.
• دمای بالاتر یعنی حدود 5000 کلوین و یا بیشتر، به عنوان رنگ های “سرد” مانند آبی و سبز شناخته می شوند. این رنگ ها به رنگ نور در هنگام ظهر و عصر، شباهت دارند.


بیشتر بخوانید: دمای رنگ نور چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟


دمای رنگ نور
دمای رنگ نور

در ادامه به تأثیر رنگ نورپردازی های متفاوت بر روس جسم و روان فرد می پردازیم:


بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


نور آبی

یکی از عواملی که بر روی صحت عملکرد افراد در یک مجموعه بسیار اثرگذار است، میزان سطح هوشیاری افراد است. هوشیاری افراد بر روی خلق و خو و عملکرد آن ها اثر مستقیم می گذارد.

نور آبی
نور آبی

مزایای نور آبی روشنایی

لامپ هایی که امواج آبی تولید می کنند، با تولید سرونوتین (هورمون افزایش هوشیاری)، موجب افزایش تمرکز، بیداری و هوشیاری شما می شوند. لامپ هایی که موج آبی ندارند، باعث می شوند که مغز انسان ملاتونین (هورمون کاهش هوشیاری) تولید کند که این ماده باعث آرامش و خواب آلودگی می شود و شما را برای یک خواب راحت آماده می کند.
لامپ هایی که از خود نور آبی ساطع می کنند، دارای پایین ترین طول موج و حدود 480 نانومتر هستند.

از آن جایی که اغلب ما تمایل داریم در محیط اتاق خواب، فضایی آرامش بخش و خواب آرام داشته باشیم، بهتر است از لامپ هایی با امواج آبی اجتناب کنیم. مغز ما در این صورت با تولید ملاتونین، فضا را برای یک خواب راحت آمده می کند. اما اگر قصد مطالعه در شب را دارید، بهتر است از چراغ مطالعه ای با رنگ آبی ملایم و یا خنثی استفاده کنید.

لازم به ذکر است که استفاده مداوم از لامپ هایی با نور متمایل به آبی مضراتی در پی دارد. به عنوان مثال ترشح بیش از حد سیرکادین در بدن که در اثر وجود لامپ هایی با نور آبی به جود می آید، سبب چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی می شود.

نور آبی به صورت طبیعی از خورشید ساطع می شود که ضرری برای انسان ندارد. نورهای مصنوعی آبی می تواند مضر باشد. بیشترین میزان تولید نور آبی مربوط به نمایشگرهای گوشی موبایل، تبلت و لامپ فلورسنت و کم مصرف می شود. وجود این نورها در طو روز مفید است اما استفاده مداوم از نور آبی ممکن است در دراز مدت مشکل ساز شود.

مزایای نور آبی
مزایای نور آبی

نور سفید

لامپ هایی که دمای رنگ پایین تری دارند، نور سفید گرم تولید می کنند. لامپ ها با دمای متوسط سفید خنثی و لامپ ها با دمای بالاتر، سفید خنک و نوری شبیه به نور روز را تولید می کنند.
میزان روشنایی لامپ ها برخلاف تصور عموم با وات سنجیده نمی شود. وات میزان مصرف انرژی را مشخص می کند. لومن نشان دهنده میزان روشنایی است.

مزایای نور سفید

چراغ های سفید که نوری شبیه به روز را ایجاد می کنند، با افزایش تولید سروتونین، موجب افزایش تمرکز و هوشیاری شما می شوند. چراغ های روی میز کار بهتر است از نوعی باشند که دمای رنگ آنها قابل تنظیم است. در محیط های اداری استفاده از تجهیزات روشنایی که از خود نور سفید تولید می کنند بهترین گزینه است زیرا در این محیط ها بهتر است از لامپ هایی استفاده شود که میزان روشنایی محیط را به حداکثر می رسانند.
در محیط هایی مانند کتابخانه ها معمولاً رنگ نور سفید سرد مورد استفاده قرار نمی گیرد زیرا با رنگ صفحه کتاب تداخل دارد و موجب خستگی چشم خوانده می شود.

نور سفید
نور سفید

نور زرد

یکی از بهترین رنگ هایی که می توان در تمامی مجموعه ها از آن استفاده کرد، رنگ نور آفتابی و زرد است. طبق مطالعاتی که در سال 2017 انجام شده است، نور زرد سبب افزایش نشاط، تمرکز و توجه افراد و هم چنین سبب افزایش فعالیت بدنی آن ها می شود.

لامپ بخار سدیم دارای نوری زرد می باشد که در بسیاری از بزرگراه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای روشنایی نور زرد

این نور با رنگ نور طبیعی شباهت بسیار زیادی دارد و سبب تحریک سیستم عصبی نیز می شود. در بسیاری از منازل مسکونی از این رنگ به عنوان رنگ غالب استفاده می شود. اتاق نشیمن مکانی محبوب برای نشستن میهمانان و گذراندن اوقات فراغت و تماشای تلویزیون است. بهتر است در این فضا از لامپ هایی که نور آبی تولید می کنند و موجب ایجاد سروتونین می شوند، خودداری کنید.

در اتاق های نشیمن بهتر است از لامپ های قابل تنظیم بر روی دیوارها استفاده کرد تا تابلوها و وسایل تزئینی نمای بهتری داشته باشند و این نور به داخل صفحه نمایش تلویزیون نیز تابیده نشود. بهترین لامپ پیشنهادی راندنو برای پذیرایی و نشیمن منازل مسکونی، لامپ ال ای دی آفتابی است.

نور زرد
نور زرد

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی


نور قرمز

نور قرمز سبب افزایش احساسات و هیجان در انسان می شود. این نور هرگز کسل کننده نیست و استفاده از آن باعث افزایش متابولیسم در افراد می شود. به همین دلیل در بسیاری از رستوران های زنجیره ای، کافه ها، هایپر مارکت ها و … از نورهایی با رنگ قرمز استفاده می شود. این نور دارای طول موجی بزرگتر از نور آبی است. در واقع، بالاترین طول موج مربوط به رنگ قرمز است که در حدود 700 نانومتر می باشد.
برای خرید لامپ ال ای دی رنگی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

نور قرمز
نور قرمز

نور سبز

سبز رنگی است که با طبیعت سازگاری دارد و بر روی حواس انسان اثر آرام بخشی می گذارد. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2009 توسط تیم پزشکی کانادا صورت گرفت، استفاده از لامپ ال ای دی سبز و دیگر تجهیزاتی که از خود نور سبز تولید می کنند، سبب افزایش آرامش و تسکین درد بیمار می شود.

مزایای نور سبز

کارشناس های مراقبت بهداشتی در گزارش CMAJ به این نتیجه رسیدند که رنگ سبز سبب افزایش آرامش بیماران می شود و کسانی که در معرض نور سبز قرار می گیرند، احساس خوشایندی دارند. این نور به ترشح هورمون کورتیزول (هورمون آرامش) در بدن کمک می کند.

نور سبز
نور سبز

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ از ابتدا تا کنون


لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

هر یک از این لامپ ها دارای ویژگی های خاصی هستند. نور آفتابی دمای رنگی کمتر از 3300 درجه کلوین دارد. این لامپ ها احساس آرامش و گرم بودن را القا می کنند به همین دلیل در محیط هایی که فرد به استراحت نیاز دارد مورد استفاده قرار می گیرد. هم چون اتاق های نشیمن، سالن های پذیرایی و اتاق خواب.

در مقابل نورهای مهتابی توناژ آبی رنگ دارد و دمای رنگ آن ها بالاتر از 5000 کلوین است. برای مکان هایی که به نور شدیدتر و بیشتری نیاز است از این رنگ نور استفاده می شود. به عنوان مثال در فروشگاه ها، اداره ها، کارخانه ها و …. می توان از این نور استفاده کرد. زیرا روشنایی آن ها بیشتر است و سبب افزایش انرژی می شود. این نور یادآور ساعات روز است به همین دلیل حس شادابی را به افراد مجموعه القا می کند.

به طور کلی انتخاب نوع لامپ و رنگ نور به محیط مورد استفاده بستگی دارد. اما مجموعه نورهای شما بهتر است تلفیقی از رنگ های مختلف آفتابی و مهتابی باشد. لازم به ذکر است که نورهای زرد و آفتابی اشعه فرابنفش کمتری تولید می کنند و سالم تر هستند. رنگ وسایل در دو نوع آفتابی و مهتابی با هم تفاوت دارند. با نورهای سفید مجموعه بزرگ تر به نظر می رسد.

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی
لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


نوردرمانی چیست

فوتوتراپی که به آن نوردرمانی نیز گفته می شود، یک روش جهت بازگرداندن تعادل به جسم انسان و سایر موجودات است. استفاده از نورهای مختلف می تواند خلق و خو و عملکرد افراد را تصحیح کند.

نوردرمانی چیست
نوردرمانی چیست

بیشتر بخوانید: لامپ یو وی چیست؟ راهنمای خرید لامپ UV ضدعفونی یا فرابنفش


کاربرد فوتوتراپی

• یکی از روش های درمانی برای افرادی که به عارضه افسرگی و روحی دچار هستند، نور درمانی می باشد. رایج ترین نورهایی که در این روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، نور سفید و گاهی آبی است. در این روش، فرد مبتلا در مدت زمان مشخصی در مقابل نور قرار می گیرد.
• برای رفع زردی نوزادان از لامپ فتوتراپی استفاده می شود. این لامپ ها شباهت بسیاری به لامپ مهتابی دارند. نور این لامپ ها خاصیت فتواکسیداتیو دارد. در نتیجه بیلی روبین خون در نوزادانی که دچار زردی هستند، توسط این نور شکسته و دفع می شود.
• یکی از راه های درمان بیماری های پوستی هم چون پسوریازیس، استفاده از نور است. این روش سبب تسریع بهبود افراد مبتلا به این بیماری می شود. این افراد در طول زمانی مشخص، در مقابل لامپ و پنل های مخصوص قرار می گیرند.
• برخی از لامپ ها نوری خاص با طول موج مشخص تولید می کنند که سبب از بین رفتن برخی از زخم ها در بدن انسان می شود. در سال های اخیر، متخصصان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که نور آبی با طول موج 480 نانومتر می تواند به طور چشمگیری بر درمان زخم موثر باشد. این نور میزانی نیتریک اسید تولید می کند و سبب بهبود زخم و بافت پوست انسان می شود.
در برخی از موارد، از لامپ های مادون قرمز نیز جهت بهبود زخم های کهنه استفاده می شود. این لامپ ها جریان خون را بهبود می بخشند و سبب افزایش ذخیره اکسیژن و در نتیجه تسریع روند کلاژن سازی پوست می شوند.


بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


uv lamp

این تجهیزات در تصفیه خانه ها، آزمایشگاه ها و سیستم های گندزدایی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات نوری از خود ساطع می کنند که خاصیت جرم کشی و ضد عفونی دارد. لامپ UV، نورهای فرابنفش تولید می کند که طول موجی در محدوده 10 تا 400 نانومتر دارد. انرژی نوری که این لامپ تولید می کند، بیشتر از نور مرئی و طول موج آن کمتر از نور مرئی می باشد.

لامپ UV
لامپ UV

بیشتر بخوانید: لامپ یو وی چیست؟ راهنمای خرید لامپ UV ضدعفونی یا فرابنفش


لامپ رشد گیاه

لامپ رشد گیاه می تواند نور مناسب و مطلوبی را جهت پرورش گل و گیاه از خود بازتاب دهد. این تجهیزات کمک می کنند تا در هر نقطه از محیط و حتی بدون نور خورشید، بتوانید گیاه مورد علاقه خود را پرورش دهید. این لامپ ها نوری همانند نور خوشید از خود منتشر می کنند که سبب تقویت فرایند فتوسنتز در گیاه می شود. به این لامپ ها Grow Light نیز گفته می شود.

با توجه به این که برای گیاه هر دو نور قرمز و آبی نیاز است، در هنگام خرید باید به ترکیب رنگی آن توجه کرد.

لامپ رشد گیاه
لامپ رشد گیاه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه ، لامپ رشد گیاه ارزان را از کجا بخریم؟


قیمت لامپ ال ای دی رنگی

حال که با تاثیر نور لامپ بر روی بدن انسان آشنا شدید، فراموش نکنید پیش از خرید انواع لامپ تزئینی و ال ای دی باید به نکاتی مانند رنگ نور، توان، شار نوری، سرپیچ، دمای رنگ، تکنولوژی لامپ و … توجه کرد. زیرا این عوامل بر روی قیمت لامپ تأثیرگذار است. امروزه از لامپ SMD نیز استفاده های بسیار زیادی می شود زیرا مصرف انرژی کمی دارد و استفاده از آن هزینه های مربوط به مصرف برق را کاهش می دهد.
برخی از لامپ ها دارای قابلیت تغییر رنگ هستند. با تهیه آن ها دیگر نیاز به خرید چند لامپ ندارید.

این لامپ ها دارای تکنولوژی ال ای دی هستند و به همراه ریموت کنترل و یک چیپ هوشمند ارائه می شوند. این محصولات می توانند چندین رنگ مختلف را از خود ساطع کنند.
از برترین برندهای تولیدکننده انواع لامپ می توان به لامپ بروکس، پارس شهاب، افراتاب، پارس شعاع، افق، اسرام، کیهان، گلنور، پارس اروند، لامپ نور، هانی نور، مودی و … اشاره کرد.
برای مشاهده قیمت لامپ ال ای دی و مشخصات فنی انواع لامپ می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگی ها و مراکز فروش لامپ به طور مستقیم در ارتباط باشید.

قیمت لامپ ال ای دی رنگی
قیمت لامپ ال ای دی رنگی

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف در چیست؟


مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان

امروزه استفاده از لامپ های رشد گیاه چهت حفظ سلامت و رشد گیاهان در منازل مسکونی بسیار رواج پیدا کرده است. این محصولات هیچ خطری برای انسان ها ندارند و بلعکس می توانند باعث رشد طبیعی و ارگانیک نحصولات کشاورزی داخل منازل شوند. این لامپ ها می توانند به عنوان نور مکمل نیز در نظر گرفته شوند.

اشعه فرابنفش در چندین طیف جداگانه تولید می شود. طیفی از اشعه فرابنفش که توسط لامپ های رشد گیاه تولید می شود در محدوده مضر قرار نمی گیرد و برای سلامت انسان ها تهدیدی محسوب نمی شود.

از بهترین مارک های لامپ رشد گیاه می توان به لامپ نور، اسرام، فیلیپس، ناروا و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل