تاریخچه لامپ از ابتدا تا کنون

تاریخچه لامپ از ابتدا تا کنون

دانستن تاریخچه لامپ از ابتدا تا کنون شاید برایتان جالب باشد. امروزه لامپ از پرکاربردترین تجهیزات روشنایی محسوب می شود. همواره دانشمندان در تلاش هستند که نمونه های جدیدتر لامپ را به بازار عرضه کنند.

اختراع اولین لامپ به زمان توماس ادیسون بازمی گردد. این اختراع مورد توجه دانشمندان زیادی قرار گرفت. به همین دلیل پس از ادیسون این اختراع روز به روز پیشرفته تر شد.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

لامپ رشته ای، لامپ گازی، لامپ فلورسنت، لامپ ال ای دی و …. همگی نمونه هایی از انواع لامپ هستند که در طی سال های پیاپی به بازار عرضه شده اند. اگر علاقمند هستید در رابطه با روند اختراع یا تاریخچه لامپ اطلاعاتی به دست بیاورید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

قدم اول در اختراع لامپ با همفری دیوی

در موضوع تاریخچه لامپ باید بگوییم اولین قدم و استارت در اختراع لامپ توسط همفری دیوی (Humphry Davy) در سال 1802 زده شد. وی یک شیمیدان بریتانیایی بود که موفق به کشف عناصری همچون سدیم، کلسیم و پتاسیم شد.

دیوی در واقع اولین نفری بود که ایده اختراع لامپ داشت. این فرد در ابتدا یک باتری که جریان الکتریکی را در خود نگه می داشت، اختراع کرد که با کمک آن و اتصال جریان به کربن توانست نوری را تولید کند که تا آن زمان سابقه نداشت. البته این نور مدت زمان کمی روشن بود و دوام زیادی نداشت. بنابراین از نظر کاربردی و اقتصادی به صرفه نبود.

تاریخچه لامپ
تاریخچه لامپ

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


اختراعات وارن دیلیرو و جوزف سوان

پس از کارهایی که دیوی روی اختراع لامپ انجام داد، دانشمند انگلیسی دیگری به نام وارن دی لی رو (Warren de la Rue) روی اختراع لامپ ها کار کرد. این دانشمند در سال 1840 حلقه ای از جنس پلاتین را داخل لوله خلاء قرار داد و جریان را از آن عبود داد. این تجهیزات به دلیل این که از پلاتین در ساختار آن ها استفاده می شد، بسیار گران بودند.

جوزف سوان (Joseph Swan) نیز یک دانشمند انگلیسی بود که در سیر اختراع و تاریخچه لامپ نقش مهمی ایفا کرد. این فرد در سال 1850 توانست از رشته های کاغذهای کربنی در شیشه های حبابی استفاده کند. اما طول عمر این لامپ ها نیز همانند سایر لامپ ها زیاد نبود.

اختراع اولین لامپ توسط توماس ادیسون

تاریخچه لامپ و اختراع اولین نمونه آن به سال های بسیار دور یعنی سال 1879 برمی گردد. در واقع اختراع لامپ موضوعی بود که بسیاری از دانشمندان روی آن تحقیق می کردند. اما این تحقیقات در نهایت به وسیله توماس آلوا ادیسون (Thomas Alva Edison) تکمیل شد.

تولید این لامپ ها در ابتدا کاری بسیار پرهزینه بود و انرژی و برق بسیاری زیادی در تولید آنها مصرف میشد. علاوه بر این، نمونه های اولیه لامپ طول عمر بسیار کمی داشتند. بنابراین استفاده از آنها مقرون به صرفه نبوده است.

ادیسون به واسطه رشته های بامبو که کربنیزه شده اند، لامپی اختراع کرد. اما با گذشت زمان ادیسون با استفاده از مواد اولیه ای که در ساخت این لامپ ها به کار می برد، توانست طول عمر و نوردهی لامپ ها را افزایش دهد. وی با تلاش های بسیار توانست در سال 1880 تولیدات خود را به بازار عرضه کند.

اختراع اولین لامپ توسط توماس ادیسون
اختراع اولین لامپ توسط توماس ادیسون

بیشتر بخوانید: لامپ ادیسونی چیست و چه کاربردی دارد؟


اختراعات هنری وودوارد و میتو اوانز

هنری وودوارد (Henry Woodward) در واقع دانشجوی پزشکی در تورنتو بود و شریک وی میتو اوانز یک هتلدار بود. این دو نفر بخشی از تاریخچه لامپ را به خود اختصاص داده اند. این دو نفر درخواست حق اختراع لامپ برقی را در کانادا به نام خود ثبت کردند.

لامپ برقی که این دو اختراع کردند، از یک لوله شیشه ای و یک میله کربنی ساخته شده بود که این دو به دو الکترود نیز متصل می شدند. این لوله ها معمولاً خالی از هوا می شدند و درون آن ها را با نیتروژن پر می کردند. این کار باعث طولانی تر شدن سوختن رشته ها می شد. طریقه کارکرد این لامپ ها به گونه ای بود که با عبور برق از کربن ها، لامپ روشن می شد.

لامپ هایی که این دو اختراع کردند، کاملاً قابل استفاده بودند اما به دلیل نداشتن بودجه و پول کافی نتوانستند آن را به تولید انبوه برسانند. به همین دلیل بعد از گذشت یک سال، حق اختراع خود را به مبلغ پنج هزار دلار به توماس ادیسون فروختند و بعد از آن ادیسون تولید آن را گسترش داد. ادیسون بعد از آن، مقدمات اختراع تجهیزاتی همچون کلید، فیوز، کنتور و … را نیز فراهم کرد.

تحول دنیای نورپردازی با اختراع لامپ های فلورسنت

همان طور که درباره تاریخچه لامپ و اختراعات مربوط به آن گفتیم، نمونه های اولیه طول عمر بسیار کمی داشتند. از آنجایی که مصرف انرژی این لامپ ها بالا بود، از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه نبودند. اما با مرور زمان و اختراعات جدیدتر، تحولاتی در دنیای نورپردازی پدید آمد و آن هم اختراع لامپ فلورسنت بود.

لامپ های فلورسنت در واقع توسط پیتر کوپر هیویت در سال 1890 اختراع شدند. از این لامپ ها بیشتر در صنایع مختلف و سالن های عکاسی استفاده می شد. این لامپ ها در ابتدا در دو نوع خطی و دوار تولید و ساخته می شدند. این لامپ ها در سال 1980 وارد بازار ایران شدند. در ایران این لامپ ها به لامپ های کم مصرف نیز شناخته می شوند. این لامپ ها در واقع خیلی زود جایگزین لامپ های پرمصرف شدند و معمولاً از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

تحول دنیای نورپردازی با اختراع لامپ های فلورسنت
تحول دنیای نورپردازی با اختراع لامپ های فلورسنت

بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت چیست | هر آنچه باید درباره لامپ فلورسنت و انواع آن بدانید


اختراع لامپ فلورسنت فشرده

لامپ های فلورسنت فشرده در دسته لامپ های کم مصرف و یا فلورسنت قرار می گیرند. این محصولات در مقایسه با دیگر لامپ ها بسیار کم مصرف تر هستند و از طول عمر بالایی برخوردارند. همچنین لامپ کم مصرف فشرده از نظر سایز و ابعاد نیز بسیار کوچک تر است.

این لامپ ها نیز مانند لامپ های فلورسنت از مواد شیمیایی و جیوه تشکیل شده اند. در صورت شکسته شدن آن ها ممکن است مشکل ایجاد شود و دفع آن ها معمولاً کاری سخت است. همچنین این لامپ ها از قیمت بیشتری برخوردار هستند اما با توجه به طول عمر بالای آن ها و مصرف کم انرژی کم، بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

اختراع لامپ فلورسنت فشرده
اختراع لامپ فلورسنت فشرده

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


ورود بهترین تکنولوژی لامپ، تکنولوژی ال ای دی

درباره تاریخچه ال ای دی باید گفت که این لامپ ها در سال 1962 اختراع شدند و جزو نسل سوم محصولات روشنایی به حساب می آیند. کلمه ال ای دی در واقع مخفف Light Emitted Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است.

این تکنولوژی به دلیل مصرف برق بسیار کم، در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار است. با توجه به این موضوع، لامپ LED کاربردهای بسیار زیادی دارد که از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یکی از کاربرد های مهم این لامپ در لوازم نمایشی مثل تلویزیون است. علاوه بر این، این لامپ در تابلو های برقی و نوری که از آن ها برای تبلیغات استفاده می شود نیز کاربرد دارد. همچنین از این تکنولوژی می توان برای دکوراسیون های داخلی و خارجی منازل، اداره ها و … استفاده کرد.

ورود بهترین تکنولوژی لامپ، تکنولوژی ال ای دی
ورود بهترین تکنولوژی لامپ، تکنولوژی ال ای دی

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


تکنولوژی لامپ اس ام دی

درباره تاریخچه لامپ و تاریخچه اس ام دی باید گفت که این لامپ ها در زیردسته فناوری ال ای دی قرار می گیرند. لامپ اس ام دی مصرف انرژی بسیار پایین و طول عمر بسیار زیادی دارد. علاوه بر این، لامپ های اس ام دی به دلیل تنوعی که در رنگ دارند، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته اند و از آن ها در مکان های مختلف استفاده می شود.

لامپ سی او بی نیز نمونه دیگر از تکنولوژی ال ای دی است که همانند SMDها مورد توجه قرار گرفته اند.

بنابراین در تاریخچه لامپ به طور کلی می توانیم بگوییم که لامپ ها از زمان اختراع تا به امروز، تکنولوژی های بسیار زیادی را طی کرده اند و به مرور زمان، بر کیفیت و طول عمر این محصولات افزوده شده است تا حدی که با استفاده از لامپ های امروزی، مصرف انرژی و برق کاهش یافته است و با خیال راحت می توان از آنها استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB چیست؟