تاریخچه لامپ ال ای دی

تاریخچه لامپ ال ای دی از دیروز تا امروز

 تاریخچه لامپ ال ای دی به سال ها پیش بازمی گردد. با این حال تکنولوژی ال ای دی روز به روز در حال پیشرفت است و انواع و اقسام مختلف آن به بازار عرضه شده است. در حال حاضر از لامپ ال ای دی بیشتر از سایر انواع لامپ ها استفاده می کنیم و دلیل آن هم مزیت هایی است که لامپ LED نسبت به سایر لامپ ها دارد.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

در این مقاله به تاریخچه لامپ ال ای دی و ویژگی ها و تکنولوژی های مختلف آن اشاره خواهیم کرد. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ال ای دی چیست

LED از دیودهای نورافشان یا Lighting Emitting Diode تشکیل شده است. دیود یک قطعه الکتریکی است که در هنگام برقراری اتصال برق از خود نور تولید می کند. ال ای دی ها به سرعت جایگزین لامپ های رشته ای، فلورسنت، لامپ گازی و … شدند زیرا از مزیت های بسیار زیادی برخوردار هستند. این محصولات مصرف انرژی بسیار کمی دارند و طول عمر آن ها نیز بالا است.


بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست؟ و انواع لامپ LED کدام است؟


تاریخچه لامپ LED

در تاریخچه لامپ ال ای دی باید بگوییم یک مهندس رادیو بریتانیایی به نام هنری جوزف راند در سال 1907 برای فردی به نام گولیلمو مارکونی کار می کرد. هنری به کمک ردیاب های کریستالی آزمایشات متعددی انجام داد و برای اولین بار به این نکته پی برد؛ هنگامی که ولتاژی معادل 10 ولت بر روی بلور کاربید سیلیسیوم اعمال شود، نوعی نور زرد رنگ از آن منتشر می شود.

هنری در آن زمان به طور کامل این موضوع را درک نکرد اما دانسته ها و یافته های خود در این حوزه را در سال 1907 در مجله ای به نام برق جهانی منتشر کرد. این یافته ها سرآغازی برای کشف تکنولوژی ال ای دی بودند.

 Joseph Rand
Joseph Rand

ساخت ابتدایی ترین دیود

در تاریخچه لامپ ال ای دی نام ولادیمیرویچ لوزف نیز به چشم می خورد. فردی به نام ولادیمیرویچ لوزف در سال 1927 از روسیه مقاله ای تحت عنوان آشکارساز کاربید سیلیسیوم درخشان و اثر تشخیص و نوسانات با بلورها منتشر کرد.

لوزف هنگام کار با گیرنده های رادیویی به این نتیجه رسید که هنگامی که جریان مستقیم از طریق اتصال کاربید سیلیسیوم عبور داده می شود، تقطه ای نورانی به رنگ زرد ایجاد می شود.

ولادیمیر با این کار در واقع توانسته بود یک دیود بسازد. این مشاهدات پیش تر توسط هنری جوزف راند ثبت شده بود اما لوزف اولین فردی بود که نظریه ای اساسی درباره نحوه این کار و عملکرد خود ارائه داد. در سال 1927 مشاهدات و جزئیات آزمایش های لوزف در ژورنال روسی منتشر شد.

Oleg Vladimirovich Losev
Oleg Vladimirovich Losev

ال ای دی مادون قرمز

پس از گذشت چند دهه، پیشرفت های زیادی در این حوزه صورت گرفت و دستاوردهای زیادی توسط دانشمندان به دست آمد. در سال 1961 دو فرد با نام های گری پیتمن و باب بیارد از شرکت Texas Instruments به این نتیجه رسیدند که دیود گالیم آرسنید هر بار که به جریان الکتریکی متصل می شود، نوری از جنس مادون قرمز از خود تولید می کند. پس از چند سال ال ای دی های مادون قرمز اختراع شدند و به ثبت رسیدند.

Grary Pittman
Grary Pittman

ال ای دی با نور مرئی

در سال 1962 فردی از جنرال الکتریک به نام نیک هولونیاک جونیور اولین دیود منتشرکننده نور را اختراع کرد. این دیود می توانست نوری با فرکانس محدوده مرئی تولید کند. لامپ هایی که از این دیود در ساختار آن ها استفاده شده بود، جزو اولین لامپ های ال ای دی در دنیا به شمار می آیند.

هولونیاک با اختراع این دیودها و ساخت اولین لامپ ال ای دی در دنیا عنوان پدر لامپ LED را از آن خود کرد.

با این حال آزمایشاتی که در آنها به کمک ماده های نیمه رسانا، ال ای دی هایی اختراع می شدند، تا دهه 60 نیز ادامه پیدا کرد. در ابتدای دهه 60 ال ای دی ها گالیم آرسیدید فسفیدهایی بودند که بر روی یک بستر از گالیم آرسنید قرار می گرفتند.

استفاده از گالیم فسفید در ساختار LEDها سبب شده بود تا راندمان آن ها بیشتر شود و نور آن ها روشن تر و به نارنجی متمایل شود.

Nick Holonyak
Nick Holonyak

ال ای دی با بازده نوری بالاتر

فردی به نام جورج کرافورد از شرکت منسانتو در سال 1972 توانست از دو تراشه گالیم فسفید قرمز و سبز ال ای دی هایی بسازد که نورهای زرد رنگ از خود تولید می کردند. همین امر سبب شد تا شرکت مونسانتو اولین شرکتی باشد که لامپ های ال ای دی را در مقیاس های بزرگ و جهت مصارف انبوه تولید کند.

همین فرد توانست ال ای دی بسازد که ده برابر بیشتر از ال ای دی هولونیاک از خود نور تولید کند.

M. George Craford
M. George Craford

ال ای دی های قرمز، زرد، سبز و نارنجی

در سال 1976 فردی به نام توماس پیرسال توانست تکنولوژی دیودهای تابش دهنده نور را جهت استفاده در ارتباطات و فیبر نوری توسعه دهد. توماس به صورت مداوم به تحقیق و توسعه پرداخت و تلاش های او در سال 1980 سبب توسعه اولین نسل های LED شد که بسیار روشن تر از سایر ال ای دی ها بودند و نورهایی به رنگ قرمز، زرد و سبز تولید می کردند.

علاوه بر این، دانشمندان به کمک ترکیب فسفید آلومینیوم گالیم ایندیم (AlGalnP) و استفاده از آن به عنوان نیمه رسانا در سال 1990 توانستند ال ای دی های نورانی با رنگ های قرمز، نارنجی، زرد و سبز تولید کنند.

Thomas P. Pearsall
Thomas P. Pearsall

ال ای دی های آبی و سفید

فردی به نام شوجی ناکامورا در سال 1979 توانست ال ای دی هایی با رنگ آبی اختراع کند. شوجی در ساخت این ال ای دی ها از گالیم نیترید استفاده کرد. این لامپ ها نورهایی به رنگ آبی بسیار روشن داشتند که بعدها با پوشاندن تراشه نور آبی با فسفرهای فلورسنت، دانشمندان توانستند ال ای دی با نور سفید اختراع کنند.

این طرح در سال 1979 اجرا شد اما تولید آن با وسایل موجود بسیار هزینه بر بود. به همین دلیل در سال 1993 این محصول به تولید انبوه رسید. تیمی که باعث اختراع این تکنولوژی شده بود، در سال 2014 موفق به دریافت حایزه نوبل فیزیک شد.

Shuji Nakamura
Shuji Nakamura

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


ظهور ال ای دی های قابل حمل

در ادامه تاریخچه لامپ ال ای دی باید بگوییم در سال 2001 اولین ال ای دی های قابل حمل به بازار عرضه شدند و به دنبال آن در سال 2003 اولین ماژول های ال ای دی با تکنولوژی COB به بازار عرضه شدند.

پس از گذشت سال ها لامپ هایی به بازار عرضه شدند که ویژگی هایی همانند لامپ های امروزی داشتند و تنها برخی از ویژگی های آن ها بهبود یافته بود. به عنوان مثال، طول عمر آن ها بیشتر و بهره نوری آن ها افزایش پیدا کرده بود.

تاریخچه لامپ ال ای دی
تاریخچه لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


قیمت و خرید لامپ ال ای دی

در این مقاله به بررسی تاریخچه لامپ ال ای دی پرداختیم. چهت مشاهده لیست قیمت لامپ ال ای دی و انواع لامپ LED می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشندگان و نمایندگان آن در ارتباط باشید. برای بررسی دقیق تر مزایای استفاده از لامپ ال ای دی نیز می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

از برترین برندهای لامپ LED می توان به بروکس و افراتاب، پارس شهاب، نور و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است