لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ LED کدام است؟

لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ LED کدام است؟

لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ ال ای دی کدام است؟ این سؤالات متعدد کاربران در صنعت روشنایی و برق است.

ال ای دی مخفف چیست؟ لامپ ال ای دی (LED Lamp) مخفف عبارت Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. با پیشرفت تکنولوژی، صنعت روشنایی نیز دچار تغییرات بسیار زیادی شده است.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

در گذشته، اغلب از لامپ های رشته ای پرمصرف استفاده می شد اما امروزه این لامپ ها جای خود را به لامپ های کم مصرف ال ای دی داده اند. پیش تر از لامپ های ال ای دی به عنوان چراغ های کوچک در دستگاه های الکترونیکی استفاده می شد.

برای بهتر شدن فرآیند خرید لامپ ال ای دی می بایست نکات مهم برای خرید این کالا را خوب مطالعه کنید. در ادامه به معرفی بیشتر این محصول خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ LED چیست؟

لامپ ال ای دی نوعی لامپ است که برای ایجاد نور از دیودهایی به نام دیود نورافشان استفاده می کند. دیودهایی که از خود نور ساطع می کنند. در واقع این دیودها نوعی نیمه هادی محسوب می شوند.

خاصیت دیودهای نیمه افشان که در لامپ ال ای دی به کار می روند این است که تمامی جریان الکتریکی از آنها عبور نمی کند و بخشی از آن به صورت نور بازتاب می شود. لامپ ال ای دی با عبور جریان الکتریکی، از خود نور مرئی منتشر می کند.

تاریخچه ال ای دی

­ال ای دی یا دیود نورافشان نوعی واحد نوری است. این واحدهای نوری ابتدا در سال 1962 میلادی و توسط مهندس Nick Holonyak Jr تولید شد. اولین ال ای دی ها تنها با رنگ قرمز ارائه شدند و از ترکیب آلومینیوم، گالیم و آرسناید ساخته شده بودند.

پس از آن در دهه 70 میلادی ال ای دی هایی با رنگ های آبی، نارنجی، سبز و زرد نیز به بازار ارائه شدند. این محصولات بازده نوری کمی داشتند و به همین دلیل تنها در مدارهای الکترونیکی از آن ها استفاده می شد. سال ها بعد در دهه 80 و اوایل 90 میلادی، ال ای دی هایی با بهره نوری بسیار بالا به بازار عرضه شدند.


بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


علت تولید لامپ ال ای دی

در ادامه موضوع لامپ ال ای دی چیست؟ باید به علت تولید لامپ ال ای دی پرداخت.

  • همان طور که پیش تر گفته شد، لامپ هایی با این تکنولوژی جایگزین لامپ های رشته ای و پرمصرف شده اند.
  • داخل لامپ های رشته ای سیم باریکی به نام تنگستن وجود دارد. این فلز هنگامی که جریان برق از آن عبور می کند، از خود مقاومت نشان می دهد. در اثر این مقاومت، تنگستن موجود در لامپ گرم می شود و به همین دلیل از خود نور منتشر می کند. پس یکی از مهم ترین دلایل تولید لامپ ال ای دی، اساس کار لامپ های رشته ای است.
  • این لامپ ها به مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا گرم شوند و از خود نور تولید کنند. بنابراین مصرف انرژی بیشتری دارند.
  • علاوه بر این، لامپ های رشته ای کارکردی مشابه با بخاری های المنتی دارند!!! 95 درصد انرژی که توسط لامپ رشته ای دریافت می شود به گرما و تنها 5 درصد آن به نور تبدیل می شود. در نتیجه اتلاف انرژی آن ها بسیار زیاد است.
  • این لامپ دوستدار محیط زیست است و در تولید آن، تلفات انرژی نیز کمتر خواهد بود.
تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ رشته ای
لامپ ال ای دی چیست؟

کاربرد لامپ LED

یکی از موضوعاتی که در پاسخ به سؤال لامپ ال ای دی چیست؟ اهمیت پیدا می‌کند، کاربردهای لامپ ال ای دی است.

  • این تجهیزات در ابتدا به عنوان چراغ های کوچک نشان دهنده روشن و خاموش بودن و یا هشدار در دستگاه های الکترونیکی کاربرد داشتند و اغلب به رنگ های قرمز و سبز تولید می شدند. اما امروزه کاربرد گسترده تری دارند زیرا شرکت های تولیدکننده این گونه لامپ ها توانستند آن ها را در ابعاد بزرگ تری تولید کنند. این محصولات می توانند نور را در جهت های خاصی انتشار دهند.
  • علاوه بر این، مشکل رنگ نور این نوع لامپ ها که یکی از معایب آنها محسوب می شود نیز، برطرف شده است. امروزه این لامپ ها در ابعاد، رنگ، توان و شکل های ظاهری مختلف به بازار عرضه می شوند. در حال حاضر از لامپ ال ای دی سقفی در اغلب مجموعه ها به عنوان منبع اصلی نور استفاده می شود. لامپ ال ای دی مهتابی نیز در اغلب مکان ها جایگزین لامپ فلورسنت مهتابی شده اند.
  • لامپ های LED امروزه در تولید انواع چراغ خیابانی و وال واشرهای نمای ساختمان، پروژکتورها و انواع نورافکن، چراغ دفنی و استخری، چراغ راهنمایی و رانندگی، تولید لامپ های حبابی و ال ای دی هالوژنی، لامپ مهتابی ال ای دی، لامپ ال ای دی خودرو و … کاربرد دارد.

انواع لامپ LED براساس شکل ظاهری

لامپ LED سقفی قابلیت تولید در اشکال مختلف را دارد اما امروزه لامپ های زیر بیشترین کاربرد را دارند:

  1. لامپ ال ای دی گرد
  2. لامپ ال ای دی فیلامنتی
  3. لامپ طرح گل
  4. لامپ قارچی (سفینه ای)
  5. لامپ استوانه ای
  6. لامپ ال ای دی شمعی و شمعی اشکی
  7. لامپ ال ای دی هالوژنی
  8. لامپ مهتابی ال ای دی
شکل ظاهری لامپ led
لامپ ال ای دی چیست؟

اجزای تشکیل دهنده لامپ LED

نمی‌توان به موضوع لامپ ال ای دی چیست؟ پرداخت و از اجزای تشکیل دهنده لامپ ال ی دی صحبت نکرد. LEDها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند. قطعات لامپ ال ای دی عبارتند از:

  • دیودهای بازتاب دهنده نور
  • درایو و مدار لامپ ال ای دی
  • هیت سینک و یا انتقال دهنده حرارت

دیودها جریان برق مستقیم را از درایو دریافت کرده و سپس آن را به نور تبدیل می کنند. هیت سینک نیز گرمای ناچیز تولیدشده را به خارج سیستم هدایت می کند.

اجزای لامپ ال ای دی
لامپ ال ای دی چیست؟

انواع لامپ LED براساس تکنولوژی ساخت

لامپ های ال ای دی براساس فناوری ساخت به انواع مختلفی تقسیم می شوند. امروزه از برخی از انواع لامپ LED بیشتر استفاده می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

لامپ ال ای دی دیپ

استفاده از لامپ هایی از این نوع، از ابتدای دهه 1060 رواج یافت. این لامپ ها تنها قابلیت تولید در یک رنگ را دارند و بهره نوری آن ها بسیار پایین تر از لامپ های امروزی است. تراشه های این نوع لامپ ها دایره ای و یا گلوله ای شکل است.

لامپ ال ای دی SMD

اس ام دی تکنولوژی پیشرفته تر از ال ای دی است. لامپ LED SMD از سه بخش بدنه، درایو و بورد یا مدار لامپ اس ام دی تشکیل شده است و قطعات لامپ اس ام دی نیز همچون ال ای دی است. این بدنه می تواند دارای اشکال مختلف حبابی، نواری، شمعی و … باشد.

یکی از پرکاربردترین این لامپ ها شکل ادیسونی آن است که یادآور لامپ های قدیمی است. درایو یکسوکننده این لامپ، برق شهری را به برق مناسب برای مدار تبدیل می کند.

بورد لامپ اس ام دی صفحه ای از جنس آلومینیوم، پلاستیک و یا سرامیک است که تراشه ها بر روی این صفحه لحیم کاری شده اند. تراشه های اس ام دی دارای ساختاری مسطح شکل هستند و نسبت به تراشه های ال ای دی دیپ بسیار کوچک ترند. این لامپ ها هیچ گونه بورد واحدی ندارند و دیودها بر روی یک پنل لحیم شده اند.

طول عمر این محصولات از نوع ال ای دی بیشتر است زیرا حرارت کمتری تولید می کنند.

لامپ ال ای دی COB

این محصولات از تعدادی دیود تشکیل شده اند که بر روی یک بورد واحد قرار گرفته اند. معمولاً یک لامپ سی او بی از 9 دیود تشکیل شده است. لامپ COB نسبت به لامپ SMD قابلیت تولید رنگ های محدودتری دارد.

دیودهای به کار رفته در این محصول بیشتر از لامپ اس ام دی است. در نتیحه میزان نور تولیدشده توسط این لامپ نیز بیشتر است. تعداد دیود بیشتر، سبب افزایش حرارت تولیدشده می شود. در نتیجه هیت سینک آلومینیومی برای لامپ COB در نظر گرفته می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه ، لامپ رشد گیاه ارزان را از کجا بخریم؟


لامپ ال ای دی رشد گیاه

امروزه در صنعت گلخانه ای و رشد گیاه نیاز مبرم به انواع لامپ ال ای دی با رنگ های مختلف وجود دارد. از آنجایی که لامپ ال ای دی نوری بسیار نزدیک به نور طبیعی را تولید می کند، امروزه لامپ ال ای دی رشد گیاه بسیار پرطرفدار است.

مزایای لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی مزایا و ویژگی های مختلفی دارند که در ادامه به برخی از ویژگی های مثبت آن اشاره خواهیم کرد:

بهره نوری بالا

این لامپ ها تقریباً 90 درصد انرژی دریافتی خود را به نور تبدیل می کنند. در نتیجه هدررفت انرژی ندارند و استفاده از این گونه لامپ ها سبب صرفه جویی در انرژی می شود.

مصرف کم

میزان مصرف برق لامپ ال ای دی بسیار کم است زیرا تکنولوژی آن ها بر این اساس است. در نتیجه این لامپ ها می توانند در هزینه های مربوط به مصرف برق تا حد قابل توجهی صرفه جویی کنند.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


کیفیت نور مناسب

نوری که این لامپ ها تولید می کنند، بدون لرزش و به اصطلاح سوسو است و با گذشت زمان شدت آن تغییری نمی کند. علاوه بر این، تمامی رنگ ها زیر این نور به وضوح دیده می شوند.

طول عمر بالا

لامپ هایی که دارای تکنولوژی ال ای دی هستند، طول عمر بالایی دارند. طول عمر این گونه لامپ ها به دو صورت زیر محاسبه می شود:

  • تعداد دفعات خاموش و روشن شدن لامپ
  • طول عمر براساس میزان ساعت روشن بودن لامپ

بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


سالم بودن نور

نوری که لامپ های LED تولید می کنند، به نور طبیعی شباهت زیادی دارد. به همین دلیل برای چشم ضرری ندارد.

روشن شدن آنی

این محصولات به محض کلیدزنی روشن می شوند و نیاز به صرف مدت زمان جهت گرم شدن ندارند. هم چنین از چشمک زدن در لامپ ال ای دی نیز خبری نیست.

تولید نکردن گرما

گرمایی که توسط این محصولات تولید می شود، بسیار کم است و همان میزان هم توسط هیت سینک های داخلی خنک می شود. همین امر سبب کمتر آسیب دیدن لامپ می شود.


بیشتر بخوانید: هیت سینک چیست | نقش هیت سینک در لامپ ال ای دی


ساختار بدنه قوی

حباب و تیوب این گونه لامپ ها دارای استحکام بیشتری است. واحدهای نوری این لامپ ها برخلاف لامپ های رشته ای قدیمی، در اثر جابه جایی دچار اشکال نمی شوند. حتی در زمان شکستگی تیوب نیز، ال ای دی های لامپ از خود نور ساطع می کنند. تیوب آن ها به گونه ای طراحی شده است که می تواند نور را 180 درجه انتشار دهد.

سازگار با محیط زیست

در ساختار این محصولات از هیچ گونه ماده سمی و مضری مانند جیوه استفاده نشده است. به همین دلیل با محیط زیست و سلامت انسان ها سازگاری دارد.

تنوع در تولید

به دلیل اینکه چیپ و صفحه ال ای دی دارای ابعاد بسیار کوچکی است، می توان به راحتی در اشکال مختلف آن را تولید کرد. به عنوان مثال، امروزه لامپ LED نواری کاربرد زیادی در صنعت روشنایی دارد.

عدم تأثیرپذیری از دمای هوا

یکی از بزرگ ترین مزایای لامپ هایی که با تکنولوژی LED به بازار عرضه می شوند این است که می توانند در دمای منفی نیز به عملکرد خود ادامه دهند.

مزایای لامپ ال ای دی
لامپ ال ای دی چیست؟

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی | برای نجات زمین از led استفاده کنید


تفاوت لامپ کم مصرف و ال ای دی

اگر برای شما هم این پرسش پیش آمده است که لامپ ال ای دی بهتر است یا کم مصرف، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. پیش از پاسخ به این سؤال، در ابتدا به تفاوت میان آن ها خواهیم پرداخت:

  • میزان مصرف برق لامپ هایی که با تکنولوژی ال ای دی عرضه می شوند، کمتر از لامپ های کم مصرف است.
  • طول عمر لامپ LED نسبت به کم مصرف در حالت عادی بیشتر است.
  • ساختار لامپ ال ای دی سالم تر است زیرا در مواد سازنده آن برخلاف لامپ کم مصرف از جیوه استفاده نشده است.
  • لامپ کم مصرف در زمان خاموشی حالتی چشمک زن دارد که در سایر لامپ ها این ویژگی وجود ندارد.

در نتیجه استفاده از لامپ های ال ای دی گزینه بهتری نسبت به لامپ های کم مصرف است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف


شاخص های مهم در خرید لامپ ال ای دی

برای آنکه بهتر بدانیم لامپ ال ای دی چیست؟ بهتر است شاخص های مهم آن را بشناسیم:

  • لومن: لومن مقدار نوری است که از یک لامپ ساطع می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، روشنایی لامپ نیز بیشتر خواهد بود. در واقع لومن میزان درخشندگی این گونه لامپ ها را نشان می دهد.
  • توان: به کمک این شاخص می توانید یک لامپ مناسب با نوردهی بالا تهیه کنید. توان بالای لامپ، قدرت نوردهی آن را نیز بالا می برد.
  • رنگ نور لامپ: این گونه لامپ ها دارای رنگ نور طبیعی یخی، آفتابی و مهتابی هستند. لازم به ذکر است که امروزه لامپ ال ای دی رنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این لامپ ها می توانند تنها دارای تیوب رنگی باشند اما در بسیاری از مواقع، از تکنولوژی RGB در ساخت لامپ LED رنگی استفاده شده است. برای بررسی تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی به مجله راندنو مراجعه کنید.
  • سرپیچ: این محصولات با تمامی سرپیچ های موجود در بازار سازگاری دارند. به عنوان مثال، می توان لامپ های ال ای دی را با سرپیچ های E27 (معمولی)، E40 (بزرگ)، E14 (شمعی و اشکی) و MR16 (سرپیچ سوزنی و یا استارتی مخصوص لامپ هالوژنی) خریداری کرد.

بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


ایده های استفاده از لامپ های LED در دکوراسیون داخلی

امروزه لامپ های ال ای دی کاربردهای گسترده تری دارند و در اغلب مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به برخی از مکان هایی که می توان از لامپ LED استفاده کرد، اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از لامپ ال ای دی برای ایجاد نور مخفی
  • استفاده از لامپ ال ای دی در حمام
  • استفاده از لامپ ال ای دی در آشپزخانه
  • استفاده از لامپ ال ای دی برای القای رنگ
  • استفاده از ایده های خلاقانه در استفاده از لامپ ال ای دی

تعمیر لامپ ال ای دی

این گونه لامپ ها براساس نوع برد و چیپشان به سه نوع زیر تقسیم می شوند:

  • لامپ خازنی
  • لامپ با درایو خطی
  • لامپ با درایو بر مبنای آی سی

پیش از اینکه بخواهیم درباره تعمیر این گونه لامپ ها صحبت کنیم، باید دلیل خرابی و یا سوختگی و علت کم نور شدن لامپ ال ای دی را بدانیم.

حرارت یکی از عوامل مهمی است که سبب از بین رفتن این لامپ ها می شود. حرارت سبب از بین رفتن یک یا چند دیود نوری می گردد.

لازم به ذکر است که دیودهای نوری غیرقابل تعمیر هستند و باید تعویض شوند. اما اگر اشکالی در مدار لامپ به وجود آمده باشد، ابتدا باید به کمک دستگاه هایی مانند اسیلوسکوپ و … قطعات را عیب یابی کرد و سپس به تعمیر و یا تعویض آن اقدام نمود.

خرابی در لامپ های ال ای دی می تواند به دلیل شکسته شدن حباب آن ها نیز باشد. روش تعمیر لامپ ال ای دی متفاوت است و برای تعمیر این تجهیزات باید به متخصص آن مراجعه کرد.

تعمیر لامپ ال ای دی
لامپ ال ای دی چیست؟

انواع نور لامپ های ال ای دی ال (LED)

رنگ نور یک لامپ با مشخصه ای به نام دمای رنگ سنجیده می شوند که بر حسب کلوین محاسبه می شود. هرچه دمای رنگ بیشتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگ های سفید و سرد نزدیک تر است.

عدد دمای رنگ هر چه کمتر باشد، رنگ نور به محدوده رنگ های گرم نزدیک تر است. نور لامپ هایی که دمای رنگ بیشتر از ۴۰۰۰ کلوین دارند به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین‌تر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می‌شود.

ساخت لامپ ال ای دی

قیمت لامپ ال ای دی به عوامل زیادی مانند نوع تکنولوژی، توان، شار نوری، نوع سرپیچ، شکل بدنه، طول عمر و … بستگی دارد. از برترین برندهای تولیدکننده و سازنده این تجهیزات می توان به لامپ ال ای دی بروکس، پارس شهاب، نور، افراتاب، پارس شعاع، خزرشید، نور صرام پویا، افق، ZFR و … اشاره کرد.

جهت خرید لامپ ال ای دی از نمایندگی ها و فروشنده ها می توانند به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم با فروشندگان در ارتباط باشید.

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

یکی از نکات مهم در خرید لامپ LED توجه به المان های لامپ و نوع کاربرد آن ها است. از لامپ ال ای دی رنگی اغلب در مکان هایی خاص هم چون رستوران ها، اتاق خواب ها و … استفاده می شود.

توان، شار نوری، بهره انرژی، دمای رنگ، طول عمر، نوع تکنولوژی، برند و شرکت سازنده عوامل مهمی هستند که در هنگام خرید لامپ باید به آن ها توجه شود.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است


قیمت لامپ ال ای دی بروکس

شرکت بروکس کار خود را در سال 93 شروع کرد و انواع لامپ ال ای دی را تولید و ارائه می کند. امروز لامپ ال ای دی بروکس بسیار مورد توجه کاربران قرار دارد و نمایندگان آن در سرتاسر ایران فعال هستند.

دفتر مرکزی لامپ بروکس بزرگراه شهید قاسم سلیمانی، نرسیده به صیاد شیرازی، پلاک 1312 است. این شرکت یک جشنواره تحت عنوان طرح تعویض لامپ بروکس دارد. نمایندگی تعویض لامپ بروکس را نیز می توانید در لاله زار تهران پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی