آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟

آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟

آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟ یا خیر این سؤالی است که ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده است. لامپ های ال ای دی به عنوان یکی از بهترین منابع نور روشنایی با کیفیت و نوردهی بالا، به سرعت جایگزین لامپ های کم مصرف فلورسنت و لامپ های رشته ای شده است.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

امروزه شایعه سرطان زا بودن لامپ ال ای دی در بین کاربران بسیار شایع شده است. در این باره حرف های زیادی به گوش می رسد اما طبق گفته محققان، علت اصلی سرطان زا بودن هر گونه منبع نوری، قرار گرفتن در معرض تابش اشعه فرابنش و مواد شیمیایی خطرناک به کار رفته در درون آن ها است.

در این مقاله به این سرال که آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است یا خیر پاسخ می دهیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ساختمان لامپ ال ای دی

آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی با ساختمان داخلی این محصول آشنا شوید. لامپ ال ای دی یک لامپ جامد است که توسط سیستم دایود نور افشان،د مصرف انرژی را برای شما کاهش می دهد. این لامپ ها به دلیل داشتن راندمان بالا در منتشر کردن نور و در عین حال پایین بودن میزان مصرف انرژی، می توانند با لامپ های کم مصرف رقابت کنند.

دیودها نیمه هادی هایی هستند که با عبور جریان برق از آن ها، انرژی به صورت نور از لامپ ساطع می شود. درون این لامپ ها از جیوه استفاده نمی شود و در ساختار آن معمولاً از سرب استفاده شده است.

این نوع لامپ ها به راحتی دچار شکستگی نمی شوند و سرب موجود در آن ها نیز به راحتی وارد محیط نمی شود. طبق نتایجی که از سوی سازمان بهداشت اعلام شده است، لامپ های LED قرمز رنگ بیشترین سرب و لامپ های ال ای دی سفید رنگ کمترین میزان سرب را دارند.

به گزارش مجله علمی ساینتیفیك امریكن این لامپ ها در زمره منابع نوری سبز قرار می گیرند.

آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟
آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


مضرات لامپ ال ای دی

برای روشن‌تر شدن پاسخ سوال آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟ باید با مضرات این محصول آشنا شوید. لامپ هایی که با تکنولوژی ال ای دی ساخته شده اند، از بهترین تولیدات در زمینه لامپ هستند. این محصولات نسبت به محصولات دیگر معایب بسیار کمتری دارند. در ادامه به برخی از عیب های لامپ LED اشاره خواهیم کرد:

  • از معایب لامپ ال ای دی می توان به فلزات سنگین استفاده شده در تولید لامپ های ال ای دی اشاره کرد. یکی از این فلزات نیکل یا مس است که در یک پنجم افراد جامعه می تواند موجب حساسیت شود. از دیگر فلزات می توان به سرب یا آرسنیک اشاره کرد که به عنوان یک عامل تهدیدکننده محیط زیست شناخته شده است. در صورتی که بقایای لامپ ال ای دی وارد دریاچه ها و یا رودخانه ها شود، باعث مسمومیت آبزیان می شود.
  • میزان اشعه فرابنفش در این محصول بسیار کم است و نور سفید آن نسبت به نور زرد، اشعه کمتری وارد می کند. اگر لایه فسفر موجود روی شیشه کم باشد و یا بر اثر ضربه مقداری از آن بریزد، اشعه ماوراء بنفش آن به طور مستقیم وارد محیط می شود. این مقدار بسیار ناچیز است و به راحتی می توان از آن صرف نظر کرد زیرا هیچ آسیبی وارد نمی کند. با این حال طبق گزارش هایی که از اداره بهداشت زوریخ منتشر شده است، با در نظر گرفتن تمام آزمایش های انجام شده روی انواع لامپ، اعلام کرده است که بدن انسان تمام اشعه های الکترومغناطیسی را جذب می کند و به مرور زمان روی تمام سلول های مغزی، اعصاب و ماهیچه ها اثر می گذارد و ایجاد تورم می کند.
  • لامپ های ال ای دی نسبت به دیگر انواع لامپ همچون لامپ فلورسنت جیوه ندارند اما با این حال فلزات و مواد به کار رفته در آنها ممکن است برای برخی از افراد حساسیت زا باشد. به همین دلیل گفته می شود که زباله لامپ های led، محیط زیست را مسموم و آلوده می کند و باید به دور از سایر زباله ها باشد.

در مورد مضرات این لامپ، محققان توصیه می کنند که اگر سازندگان از غلظت فلزات این لامپ ها بکاهند، موجب تأمین سلامت و کاهش عوارض این محصولات می شوند.

آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟
آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟

بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟

یکی از مهم ترین عواملی که در لامپ ها سبب به وجود آمدن سرطان می شود، جیوه و مواد سمی است که در آن ها به کار رفته است. این لامپ ها از مواد سمی و جیوه در ساختار خود استفاده نکرده اند. به همین دلیل اشعه فرابنفش و مواد شیمیایی از خود منتشر نمی کنند. جیوه در این لامپ ها بسیار کم و یا اصلاً استفاده نشده است، به همین دلیل در این مورد می توان گفت این لامپ ها اصلاً سرطان زا نیستند.

برای پاسخ به سؤال آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟ یا خیر باید گفت طبق تحقیقات انجمن پزشکی آمریکا، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر زیان آور بودن این لامپ ها وجود ندارد و علاوه بر این می توان گفت این لامپ ها در مقایسه با لامپ های دیگر، سالم ترین منابع روشنایی برای انسان به شمار می آیند.

لازم به ذکر است مواردی که در مورد ضرر و خطر این لامپ ها صحبت می شود، مربوط به اتفاقات اثبات نشده یا لامپ های شکسته است. همچنین گفته شده لامپ های ال ای دی در مقایسه با بقیه لامپ ها کم مصرف تر هستند، میزان مواد سمی در آنها بسیار کم است و  از آنجاییکه حباب آنها شیشه ای نیست، پس درصد شکستن آنها نیز بسیار کاهش می یابد.

آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است
آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ ال ای دی


خطر شکستن لامپ های ال ای دی و نحوه صحیح مواجهه با آن

در ادامه سؤال آیا لامپ ال ای دی سرطان زاست؟ یا خیر باید بگوییم، حباب لامپ های ال ای دی اغلب نشکن است، با این حال امکان شکسته شدن آن ها وجود دارد. محققان معتقدند باز کردن و یا شکستن این لامپ ها و تنفس دود و بخار ناشی از آن ها سبب بروز سرطان نمی شود اما مواد شیمیایی موجود در آنها ممکن است بیماری هایی را در بدن انسان بروز دهد.

اگر در حال کار کردن با لامپ های led ناگهان لامپ شما شکست، باید آن را به عنوان یک زباله خطرناک بدانید و برای تمیز کردن آن از دستکش و ماسک استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی | برای نجات زمین از led استفاده کنید