آموز تعمیر لامپ ال ای دی

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

برای آموزش تعمیر لامپ ال ای دی خواندن این مقاله را از دست ندهید. تعمیر این لامپ ها ساده است و در چند مرحله انجام می شود. طول عمر این لامپ ها بسیار زیاد است اما در برخی از مواقع ممکن است لامپ LED دچار سوختگی شود. پیش از تعمیر لامپ LED لازم است با برخی از اجزای آن آشنایی داشته باشید.

رایج ترین دلیل سوختگی این محصولات مربوط به سوختن دیودهای نوری آن است. عوامل دیگری نیز سبب سوختگی و نیم سوز شدن لامپ ها می شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه لامپ ال ای دی را تعمیر کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به دلایل سوختگی لامپ، اجزای لامپ LED و طرز تعمیر لامپ ال ای دی بزرگ و کوچک خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

علت سوختن لامپ LED

پیش از ورود به موضوع آموزش بهتر است مهم‌ترین علت یا علل سوختگی لامپ را بررسی کنیم. لامپ ها ال ای دی دارای طول عمر بالا و معادل 20 هزار ساعت هستند. اما عوامل بسیار زیادی وجود دارد که سبب سوختگی آن ها و کاهش طول عمرشان می شود. علت سوختگی می تواند به دو عامل کیفیت و استفاده نادرست از محصول مربوط باشد.


بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل مؤثر در آن


در ادامه پیش از پرداختن به روش های درست کردن لامپ به برخی از دلایل سوختگی لامپ LED اشاره خواهیم کرد:

کیفیت پایین لامپ ال ای دی

  1. حذف مدار چاپی در لامپ هایی با تکنولوژی DOB
  2. بی کیفیت بودن چیپ، مدار چاپی و یا PCP
  3. استفاده از آی سی های تقلبی و درجه 3
  4. استفاده از خارن به جای آی سی در مدارهای لامپ
  5. حذف هیت سینک از اجزای لامپ
  6. کاهش میزان آلومینیوم در بدنه و تجهیزات لامپ
  7. کاهش ضخامت چیپ ست
  8. کاهش مقدار چسب انتقال حرارت

استفاده نادرست از لامپ ال ای دی

  1. آسیب های فیزیکی واردشده به لامپ هم چون فشار و ضربه
  2. استفاده از دیمر برای کنترل میزان نور
  3. استفاده در محیط های مرطوب و یا استفاده در زیر باران
  4. استفاده در محیط های بیش از حد گرم و بیش از حد سرد
  5. ولتاژ خروجی بسیار کم و یا بسیار زیاد
  6. استفاده از لامپ در محیط های بسته که هوا در آن جریان ندارد.

بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


اجزای لامپ LED

در ادامه موضوع آموزش تعمیر لامپ LED به اجزاء لامپ ال ای دی خواهیم پرداخت. ساختار لامپ ال ای دی به گونه ای است که بر روی یک مدار و یا چیپ ست، تعداد زیادی دیود نورافشان قرار گرفته است. این دیودها بر روی یک مدار به شکل سری واقع شده اند. به همین دلیل سوختن یکی از این دیودها سبب از کار افتادگی کل لامپ می شود. به همین دلیل مهم ترین بخش در تعمیر لامپ بررسی برد آن است.

به طور کلی لامپ های ال ای دی از سه بخش اصلی تشکیل شده اند:

  • فریم لامپ: تمامی اجزای تشکیل دهنده یک لامپ داخل فریم لامپ قرار می گیرند. حباب لامپ و هیت سینک نیز جزئی از فریم محسوب می شوند.
  • برد مدار چاپی: تمامی دیودها و ال ای دی هایی که در یک لامپ به کار می روند، بر روی مدار چاپی نصب می شوند.
  • درایو: این تجهیزات برق فشار قوی را به میزان برق مورد نیاز برای ال ای دی ها تبدیل می کنند.

اگر می خواهید بدانید که چگونه لامپ سوخته را درست کنیم، باید بگوییم که عیب یابی مهم ترین بخش در تعمیر لامپ ها است. معمولاً عیب لامپ ها به دو بخش اصلی زیر تقسیم می شود:

  • سوختن یا قطع شدن قطعات ال ای دی
  • مشکل در درایو ال ای دی

بیشتر بخوانید: هیت سینک چیست | نقش هیت سینک در لامپ ال ای دی


آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

اغلب مواقع سوختن لامپ ال ای دی مربوط به خراب شدن دیودهای نوری است. از کار افتادن دیودها سبب کم نور شدن لامپ و یا سوختگی آن می شود. برخی از مشکل های موجود در لامپ هم چون چشمک زدن نیز به دلیل وجود نقص در مدار لامپ رخ می دهد. در ادامه به طريقه درست كردن لامپ ال اي دي می پردازیم.

تعمیر لامپ ال ای دی
تعمیر لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


وسایل مورد نیاز برای تعمیر لامپ LED

مهم ترین وسایل مورد نیاز برای تعمیر لامپ ال ای دی موارد زیر هستند:

  • مولتی متر
  • هویه
  • انبرک یا پنس
  • نوار چیپ ال ای دی
  • سیم لحیم

نکات ایمنی

  1. لامپ متصل به برق هیچ گاه نباید باز شود. زیرا احتمال برق گرفتگی زیاد است.
  2. پس از قطع برق باید به مدت 1 دقیقه و بیشتر منتظر بمانید تا برق موجود در درایور لامپ تخلیه شود.

بیشتر بخوانید: علت سوختن لامپ | چرا لامپ زود می سوزد؟


مراحل تعمیر لامپ ال ای دی

تعمیر برد این لامپ ها کار دشواری نیست. در ادامه به آموزش آن خواهیم پرداخت:

مرحله اول تعمیر لامپ ال ای دی : جدا کردن حباب لامپ

در نحوه تعمیر لامپ ال ای دی اولین مرحله به جدا کردن حباب از روی لامپ اختصاص یافته است. نحوه باز كردن حباب لامپ ال اي دي ساده است. حباب لامپ های ال ای دی به بدنه با چسبی مخصوص متصل می شود. برای باز کردن این حباب کافی است آن را بپیچانید. نحوه باز كردن لامپ ال اي دي بزرگ نیز به همین شکل است.

جدا کردن حباب لامپ
جدا کردن حباب لامپ

مرحله دوم: بررسی دیودها و مدارها

در این مرحله باید دیودها و مدارها را بررسی کنید. دیدودهای نوری بر روی ردیف هایی در چیپ ست قرار گرفته اند. رنگ این چیپ ست ها به رنگ نور لامپ بستگی دارد.

چیپ ست های سالم زرد کم رنگ و پر رنگ هستند. چیپ ست هایی که سوختند و یا خراب شده اند، تغییر رنگ می دهند و یا لک های سیاه کوچکی بر روی آن ها ایجاد می شود. برای تشخص دیودهای سوخته می توانید از یک دیودسنج مولتی متر نیز استفاده کنید.

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی
آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: چشمک زدن لامپ یا سوسو زدن لامپ چه علتی دارد؟


مرحله سوم: جدا کردن دیود سوخته

در این مرحله از تعمیر لامپ ال ای دی پس از این که دیود سوخته و از کار افتاده را تشخیص دادید، به کمک یک فازمتر و یا دم باریک، لایه رویی و زرد رنگ دیود را جدا کنید. می توانید به کمک یک هویه، دو طرف ال ای دی معیوب را حرارت دهید تا از بورد جدا شود. در این مرحله توجه کنید که به خود بورد اصلی آسیب وارد نشود.

جدا کردن دیود سوخته
جدا کردن دیود سوخته

مرحله چهارم: حذف دیود سوخته از مدار لامپ

پس از جدا کردن این لایه به کمک لحیم، روی دیود را لحیم کاری کنید. با این کار دیود سوخته از مدار لامپ خارج می شود و سایر دیودها به عملکرد صحیح خود ادامه می دهند. اگر قصد ندارید دیود جدیدی را جایگزین دیود سوخته کنید، باید این نکته را مدنظر داشته باشید که ولتاژ و فشار روی سایر دیودها بیشتر شده و ممکن است به آن ها آسیب وارد شود.

می توانید به کمک یک پنس، دیود ال ای دی جدید را در محل دیود سوخته قرار دهید و دو سر آن را به کمک هویه بر روی برد لحیم کنید. در این مرحله توجه کنید که دو سر مثبت و منفی به درستی جایگذاری شوند.

مرحله پنجم: بستن حباب لامپ

در مرحله آخر تعمیر لامپ ال ای دی باید بورد لامپ را در جای مخصوص قرار دهید و حباب لامپ را محکم ببندید. اگر سوختگی لامپ به این موضوع مربوط باشد، پس از جداسازی دیود خراب از مدار، لامپ روشن می شود.

اگر لامپ روشن نشد، سرپیچ آن را بررسی کنید. در صورت اشکال در سرپیچ می بایست این قطعه تعویض شود. نکته مهم در این بخش این است که تعویض سرپیچ امر تخصصی تری است و امکان برق گرفتگی در آن وجود دارد.

تعمیر لامپ ال ای دی
تعمیر لامپ ال ای دی

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نکات ایمنی برق و پیشگیری از برق گرفتگی


تست و عیب یابی درایو LED

تعمیرات لامپ ال ای دی به مراحل بالا محدود نمی شود. شما پس از تعمیر باید لامپ را تست کنید. به کمک متصل کردن درایو به جریان برق شهری و اندازه گیری میزان ولتاژ خروجی، می توان وضعیت سالم بودن آن را بررسی کرد. به عنوان مثال، درایوهای پنل ال ای دی را می توان به یک پنل سالم متصل کرد و از این طریق آن را بررسی کرد. عيب يابي تعمیر لامپ ال ای دی سوخته موضوع مهمی است. زیرا ممکن است اتصال به درستی برقرار نشده باشد.

سوختن لامپ های ال ای دی کمتر به سوختن درایو مربوط می شود. درایوهایی که مدارهای محافظ دارند، در صورتی که ال ای دی ها آسیب ببینند، درایو سالم می ماند.

درایوهایی که ولتاژ خروجی آن ها نوسان دارد و یا به طور کامل قطع شده است، امکان دارد خارن های آن آسیب دیده باشد. مشکل خازن در درایو، از روی شکل ظاهری آن نیز دیده می شود.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است


سخن پایانی

قیمت تعمیر لامپ ال ای دی نیم سوز به عوامل بسیاری بستگی دارد. مواد مصرفی، سختی کار، دستمزد، نوع تکنولوژی  و … عواملی هستند که بر روی هزینه تعمیر لامپ ال ای دی اثرگذار هستند. برای تعمیر این محصولات می توانید به نمایندگی ها و مراکز تعمیر لامپهای ال ای دی در لاله زار تهران و دیگر نقاط ایران مراجعه کنید. طریقه تعمیر لامپ ال ای دی استوانه ای، حبابی، بزرگ و … با هم مشابه است.

برای خرید لامپ ال ای دی و مشاهده لیست قیمت آن می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشنده ها و نمایندگی های آن در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: بهترین مارک لامپ ال ای دی