تفاوت جوشکاری آرگون با CO2

تفاوت جوشکاری آرگون با CO2

تفاوت جوشکاری آرگون با CO2 چیست؟ جوشکاری فرآیندی است که در طی آن، با استفاده از گرما، فشار و یا هر دو، قطعات مختلف ذوب می شوند و پس از خنک شدن، به یکدیگر متصل می گردند. جوش تیگ یا آرگون و جوش میگ یا CO2 دو روش جوشکاری متداول و رایج در صنعت هستند. در این مقاله سعی بر تعریف هر کدام و تفاوت جوشکاری آرگون با CO2 خواهیم داشت.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش

آنچه در ادامه می خوانیم:

جوشکاری چیست؟

جوشکاری یکی از قدیمی ترین روش های اتصال دو قطعه فلزی و غیر فلزی به یکدیگر است. در تمامی فرآیندهای جوشکاری، قطعات اصلی که به یکدیگر متصل می شوند، قطعات پایه هستند و علاوه بر آن، یک ماده به نام پرکننده نقطه اتصال (Filler) نیز وجود دارد.

این پرکننده متناسب با نوع جوشکاری می تواند به شکل یک سیم جوش، الکترود مصرف شونده و … باشد. این ماده در واقع حوضچه ای از مواد مذاب را ایجاد می کند و موجب ایجاد پیوند قوی بین فلزات می شود.

در این حالت گرمای ایجادشده باعث بوجود آمدن یک حوضچه از مواد مذاب می شود که بعد از خنک شدن باعث ایجاد اتصال می شود. لازم به ذکر است که در بعضی از انواع جوشکاری، از فشار به جای حرارت استفاده می شود.

اگر حوضچه مذاب تشکیل شده در مجاورت اتمسفر قرار بگیرد، باعث واکنش حوضچه با گازهای موجود می شود. به همین علت از یک محافظت کننده برای جلوگیری از آلودگی و اکسید شدن ماده پرکننده و فلزات استفاده می شود.

عملیات جوشکاری منابع انرژی مختلفی دارد. برای مثال، جوشکاری قوس الکتریکی توسط جریان الکتریسیته و جوشکاری با شعله گاز از مواد شیمیایی همچون استیلن بهره می برد. در حال حاضر  تکنیک های متفاوتی برای جوشکاری در فضای باز، جوشکاری در زیر آب و حتی جوشکاری در فضا وجود دارد.

برای این که به فرق جوشکاری آرگون با CO2 بپردازیم، ابتدا لازم است که هرکدام از دستگاه جوش CO2  و دستگاه جوش آرگون را به صورت جداگانه بررسی نماییم.

جوشکاری چیست؟
جوشکاری چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری


 جوشکاری آرگون یا تیگ

این نوع جوش از رایج ترین و متداول ترین انواع جوشکاری در صنعت به شمار می آید. این جوشکاری به وسیله دستگاه جوش آرگون یا تیگ (TIG) انجام می شود. در این روش برخلاف روش های دیگر، الکترود در هنگام فرآیند جوشکاری مصرف نمی شود. به همین علت به آن گاز بی اثر گاز تنگستن (TIG) نیز می گویند.

این عملیات جوشکاری با گاز ارگون همراه با قوس الکتریکی انجام می شود. در این روش از تنگستن به عنوان الکترود مصرف نشدنی در فرآیند استفاده می شود. از آن جایی که تزریق فلز پرکننده در خارج از قوس انجام می گیرد، به دلیل عدم وجود اغتشاش در جریان قوس، جوش مورد نظر از کیفیت و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

در این نوع جوشکاری از سیم جوش به عنوان فلز پرکننده استفاده می شود. نکته قابل توجه در مورد جوشکاری تیگ این است که می توان بدون وجود سیم جوش نیز این جوشکاری را انجام داد.

جوشکاری آرگون یا تیگ
جوشکاری آرگون یا تیگ

بیشتر بخوانید: جوشکاری تیگ یا جوش آرگون چیست؟


کاربرد جوش آرگون یا تیگ

در بحث تفاوت جوشکاری آرگون با CO2 بهتر است با کاربردهای جوش آرگون آشنا شویم:

  • قابلیت جوشکاری فلزات آهنی، غیر آهنی، سخت و غیر سخت در تمامی ضخامت ها
  • جوشکاری پاس ریشه در لوله ها و مخازن مختلف
  • ورق های فلزی زیر یک میلی متر
  • برای جوشکاری فلزات رنگین مثل مس، آلومینیوم، نیکل، برنج و …

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه کار با دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری


جوش میگ (MIG) یا CO2

جوشکاری میگ یا GMAW یکی از انواع عملیات جوشکاری است که در آن از قوس الکتریکی به عنوان منبع گرما استفاده می شود. قوس الکتریکی بین انتهای سیم (الکترود) با قطعه و سطح جوشکاری، باعث بوجود آمدن حوضچه مذاب می شود. حوضچه مذاب یا قوس توسط گاز بی اثر و خنثی همچون گاز آرگون یا هلیوم محافظت می شود.

این جوشکاری بسیار سریع صورت می پذیرد و حتی در صورت عدم شارژ کامل الکترودها، قوس الکتریکی برای مدت زمان بیش تری ایجاد می شود.

در جوشکاری CO2 از یک اینورتر با منبع برق DC با قطب معکوس، سیم جوش، تورچ و کپسول گاز محافظ CO2 استفاده می شود.

در جوش میگ از سیم جوش به عنوان ذوب شونده و الکترود استفاده می شود. عملکرد این دستگاه به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. سرعت تغذیه الکترود سیم و طول قوس توسط منبع تغذیه کنترل می شود اما حرکت سیم و تعیین موقعیت آن نسبت به قطعه کار به صورت دستی انجام می گیرد.

جوشکاری میگ (MIG) یا CO2
جوشکاری میگ (MIG) یا CO2

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار جوشکاری


کاربرد جوش CO2

از دستگاه جوش CO2 یا میگ می توان برای اتصال انواع فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، مس، نیکل و … در ضخامت های مختلف استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: جوشکاری CO۲ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


مقایسه جوشکاری آرگون با CO2

در این مقاله به بررسی تفاوت های جوشکاری آرگون با CO2 می پردازیم:

  • بزرگ ترین تفاوت جوشکاری تیگ و میگ، نوع استفاده از آن هاست. عموماً از جوشکاری MIG به عنوان یک جوش مداوم استفاده می شود. در حالی که از جوش تیگ اغلب برای جوش های نقطه ای و خاص و یا در مکان هایی که ظاهر جوش مهم است، استفاده می شود.
  • سرعت جوشکاری CO2 بیشتر از سرعت جوشکاری آرگون است.
  • جوش آرگون از ظاهر بسیار زیباتری برخوردار است.
  • جوش میگ نیازمند الکترود مصرف شدنی است، در صورتی که در جوش تیگ الکترود تنگستن مصرف نمی شود.
  • در جوشکاری mig باید از سیم جوش استفاده کرد. در این جوشکاری سیم جوش به عنوان الکترود اول و فلز مورد جوشکاری به عنوان الکترود دوم به حساب می آید.
  • ضخامت جوش در جوشکاری MIG تا 40 میلی متر می رسد، در حالی که این ضخامت برای جوش آرگون نهایتاً تا 5 میلی متر می رسد.
  • برای انجام جوش آرگون می توان از منبع تغذیه AC و DC استفاده کرد، در حالی که در جوش CO2 فقط می توان از منبع برق DC با قطب معکوس استفاده کرد.
  • در جوش آرگون سیم جوش به صورت دستی و با سرعت کم وارد می شود، در حالی در جوش تیگ این کار با سرعت بالا و توسط دستگاه انجام می گیرد.
  • جوش میگ قابلیت جوشکاری برای فلزات در ضخامت های مختلف از جمله فولاد، آلومینیوم و … را دارد، در صورتی که از جوش تیگ برای کارهای کوچک تر مثل جوشکاری لوله استفاده می شود.
  • در جوش آرگون از از هوای محیط برای جداسازی محدوده جوش به عنوان یک گاز محافظ استفاده می شود. در صورتی که در جوشکاری میگ از گازهای خنثی که با فلزات ترکیب نمی شوند، استفاده می شود. به همین دلیل به جوش CO2، گاز بی اثر فلزی (MIG) نیز می گویند.

جال که با تفاوت جوشکاری آرگون با CO2 آشنا شدیم، کاربران می توانند در صورت داشتن تجربه کافی و کار با دستگاه جوش CO2 یا میگ و هم چنین کار با دستگاه جوش آرگون یا تیگ، تجربیات و سؤالات خود را در زیر این مقاله جهت استفاده کاربران دیگر به اشتراک قرار دهند.


بیشتر بخوانید: تفاوت اینورتر با دستگاه جوش | تفاوت دستگاه جوش قدیمی و دستگاه جوش اینورتر