جوشکاری CO2 چیست؟

جوشکاری CO2 چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

جوشکاری CO2 چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ در جوشکاری CO2 یا MIG یا میگ به جای استفاده از گازهای بی اثر از گاز CO2 استفاده می شود. این مدل از جوشکاری می تواند به جای جوشکاری آرگون نیز کاربرد داشته باشد.

لازم به ذکر است که CO2 یک گاز فعال است و در طبقه بندی MAG قرار می گیرد. در این نوع جوشکاری از گاز محافظ کربن دی اکسید استفاده می شود. در این مدل از جوشکاری از گازهای محافظت شده استفاده می شود.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش
  1. علاوه بر این، در این روش جوشکاری شما می توانید ولتاژ و فشار گاز را در حین جوشکاری تنظیم نمایید. یه عبارتی جوشکاری CO2 از مفیدترین و مناسب ترین روش های جوش، برای قطعات نازک و نیمه ضخیم به شمار می آید. در نتیجه استفاده از این روش جوشکاری، فعالیتی مفید و پربازده محسوب می شود.

آنچه در ادامه می خوانیم:

جوشکاری CO2

گاز CO2 از کاربردی ترین گازهای مورد استفاده در صنعت جوشکاری است. از دستگاه جوش CO2 جهت جوش قوس الکتریکی و اتصال قطعات فولادی استفاده می شود. در ساختار این دستگاه جوش، از یک سیم جوش به جای الکترود استفاده شده است. همچنین تمام شدن سیم جوش، در مدت زمان زیادی صورت می گیرد. همین موضوع موجب سرعت بخشیدن به فرآیند جوشکاری و کاهش هزینه ها می شود.

کاربرد جوشکاری CO2

در این بخش از مقاله به کاربرد جوشکاری CO2 می پردازیم. این روش جوشکاری از کاربردهای زیادی برخوردار است. جوشکاری به روش CO2 مقاومت بالایی به وجود می آورد و از استحکام بیشتری برخوردار است. همچنین این روش جهت انجام پروژه های گوناگون در انواع صنایع کاربرد دارد که در ادامه مختصری به آنها خواهیم پرداخت.

صنایع خودروسازی

این روش جوشکاری در صنایع خودروسازی کاربردهای زیادی دارد. جهت اتصال بدنه خودروها از این روش جوشکاری استفاده می شود. همانطور که می دانید، بیشترین حجم از خودروها را بدنه آن ها تشکیل می دهد. از این رو لازم است بدنه از استحکام بالایی برخوردار باشد که این استحکام با این روش جوشکاری میسر می شود.

بدنه های خودرو فلزهای توخالی هستند که قطرهای مشخصی دارند. همچنین به دلیل استفاده از فولادهایی با مقدار کمی از کربن در ساختار بدنه خودروها، این بدنه ها از جوش پذیری بالایی برخوردار هستند.

صنعت ساختمان

در صنایع ساختمانی با توجه به حساسیت بالا، از روش جوشکاری CO2 استفاده می شود. این روش جوشکاری با ایجاد لایه محافظ، جوش مستحکمی را به وجود می آورد. از این رو با استفاده از لایه محافظ گاز در جوشکاری CO2، اتصال میان فلزات افزایش می یابد.

صنعت نفت و گاز

استفاده از این روش جوشکاری در صنایع نفت و گاز موجب می شود تا قطعات متصل به یکدیگر در برابر عوامل مختلف مقاومت داشته باشند. عواملی مانند کاهش و یا افزایش دما، رطوبت، فشار و … در این صنایع وجود دارد. از همین رو برای اتصال لوله های فولادی باید از این دستگاه استفاده کرد.

جوشکاری CO2 جهت ساخت انواع قطعات نیز کاربرد دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  • اتصال قطعات مختلف فولادی
  • سخت انواع دروازه
  • ساخت حفاظ های نرده ای و …

بیشتر بخوانید: چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟


کاربرد جوشکاری CO2
کاربرد جوشکاری CO2

مزایای جوشکاری CO2

استفاده از دستگاه جوش CO2 مزایای زیادی به همراه دارد. در ادامه این بخش از  مقاله جوشکاری CO2 چیست به مهم ترین مزایای جوشکاری با کربن دی اکسید اشاره خواهیم کرد:

  • جوشکاری با کربن دی اکسید موجب می شود تا شما مدت زمان جوشکاری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.
  • کیفیت بالای کار نهایی به دلیل نفوذ بیشتر جوش در فلز
  • استفاده از جوش MAG به گونه ای است که جهت اتصال فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی کاربرد دارد.
  • در این روش جوشکاری، میزان جرقه ایجادشده به شدت کم است.
  • به دلیل قیمت ارزان و مناسب گاز دی اکسید کربن، هزینه ها تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • در جوش CO2 درصد بالایی از سیم جوش در قسمت اتصال رسوب می کند.
  • حوضچه مذاب و قوس الکتریکی در جوش CO2 به طور کامل، قابل مشاهده است.
مزایای جوشکاری CO2
مزایای جوشکاری CO2

معایب جوشکاری CO2

در این بخش از مقاله جوشکاری CO2 چیست به معایب جوشکاری CO2 اشاره خواهیم کرد:

  • این روش جوشکاری نسبت به جوش های دیگر، به تجهیزات بیشتری نیاز دارد.
  • استفاده از این گاز می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.
  • این روش جوشکاری بسیار حساس است و انتخاب جنس مناسب اهمیت بالایی در آن دارد.
  • در برخی از موقعیت ها این گاز کاربردهای زیادی ندارد.
  • جهت انجام جوشکاری ورق های گالوانیزه، فلز روی از طریق پوشش مواد مذاب وارد می شود. از این رو این روش جوشکاری باعث کاهش مقاومت در برابر ترک های وارده می شود.
معایب جوشکاری CO2
معایب جوشکاری CO2

تجهیزات و لوازم جوشکاری CO2

در این بخش از مقاله جوشکاری CO2 چیست به تجهیزات و لوازم جوشکاری مگ می پردازیم. در لیست زیر شما می توانید تجهیزات و لوازم جوشکاری Co2 را به طور کامل مشاهده کنید:

  • رگولاتور یا شیر تنظیم که تنظیم فشار گاز را برعهده دارد.
  • تغذیه کننده سیم که می تواند یک توپ با 10 هزار متر سیم باشد.
  • انبر جوشکاری مخصوص که با استفاده از آن شما گاز و سیم را مدیریت می نمایید.
  • سیم جوش که می تواند در جنس های مختلفی همچون آلومینیوم، فولاد و استیل تولید شود.
تجهیزات و لوازم جوشکاری CO2
تجهیزات و لوازم جوشکاری CO2

دستورالعمل جوشکاری CO2

حال که مسائل ابتدایی در مورد سؤال جوشکاری CO2 چیست را پشت سر گذاشتیم، به دستورالعمل های این روش جوشکاری نیز نگاهی می اندازیم:

  • در ابتدا کپسول و دستگاه را روشن کنید.
  • دستگاه را با استفاده از کلید تست کنید و ولتاژ را تنظیم نمایید.
  • سپس سرعت سیم را تنظیم کنید.
  • در نتیجه شما می توانید به راحتی فرآیند جوشکاری را آغاز نمایید.

تفاوت جوش آرگون با جوش CO2

در جوش آرگون یا تیگ (TIG) از تنگستن و گازهای خنثی استفاده شده است. در مقابل در جوش CO2 از فلز و گازهای خنثی استفاده شده است. همچنین از تفاوت های اصلی این دو روش جوشکاری، می توان به میزان سرعت آنها اشاره کرد. همانطور که پیش از این نیز به این موضوع پرداختیم، جوش CO2 از سرعت بالاتری نسبت به جوشکاری تیگ برخوردار است.

ضخامت جوشکاری از دیگر تفاوت های این دو روش جوش به شمار می آید. به طوری که در دستگاه جوش آرگون ضخامت جوش بسیار کمتر از جوش میگ است. در جوش تیگ، ضخامت جوش به حدود 5 میلی متر می رسد. در مقابل ضخامت جوش های میگ تا حدود 40 میلی متر نیز می شود.

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره کردیم، در جوشکاری به روش میگ از گاز CO2 به عنوان لایه محافظ استفاده شده است. در جوشکاری به روش تیگ، جوش به صورت نقطه ای انجام می پذیرد. اما در مقابل از جوشکاری به روش میگ می توان به صورت مداوم استفاده کرد.

تفاوت جوش آرگون با جوش CO2
تفاوت جوش آرگون با جوش CO2

جوشکاری CO2 به چه صورت انجام می شود؟

در جوشکاری CO2 از گاز کربن دی اکسید استفاده می شود که توسط سیم جوش و با استفاده از موتور تغذیه به صورت خودکار، وارد مشعل جوش یا تورچ می شود. پس از انجام این فرآیند با وجود جریان الکتریکی در سیم جوش، قوس الکتریکی میان فلز و نوک الکترود به وجود می آید.

از این رو حرارت قوس بوجود آمده موجب می شود تا پس از ذوب سیم و فلز در شکاف مورد نظر، اتصال ایجاد شود. جهت اطلاع از تطابق آمپر و ولتاژ دستگاه جوش CO2، صدای ریز و مداوم سیم جوش هنگام کار با این دستگاه شنیده شود.

همچنین نیاز است تا اتصال منفی این دستگاه به طور صحیح انجام شود. لازم به ذکر است که اگراین تنظیمات به درستی انجام نشود، جرقه جوشکاری بیش از حد افزایش می یابد.


بیشتر بخوانید: اینورتر جوشکاری چیست و چه کاربردی دارد؟


چرا از CO2 در جوشکاری استفاده می شود؟

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که دلیل استفاده از گاز کربن دی اکسید در جوشکاری چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هریک از مواد به کار رفته برای انجام فعالیت های مربوط به جوشکاری، مزایا و معایب خاصی دارند. گاز کربن دی اکسید نیز از مزایای خاصی برخوردار است.

در قسمت های قبل مقاله جوشکاری CO2 چیست به مزایای اصلی این محصول اشاره نمودیم. این روش جوشکاری از قدرت بالایی برخوردار است و فرآیند ذوب و اتصال را به طور کامل انجام می دهد. همانطور که به معایب این روش اشاره کردیم، در هنگام کار با آن باید مراقب باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید.

جوشکاری CO2 بدون کپسول

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به نحوه کار دستگاه جوش CO2 بدون کپسول بپردازیم. گاهی اوقات شما در موقعیتی قرار دارید که لازم است بدون استفاده از کپسول های گاز، فعالیت های مربوط به جوشکاری را انجام دهید. از این رو یک راه جهت انجام جوشکاری در مقابل شما قرار می گیرد. این روش استفاده از دستگاه های پرتابل و مخصوص است.

شرکت های تولیدکننده ای که در این زمینه فعالیت می کنند، دستگاه های خاصی را مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از این دستگاه ها موجب می شود تا شما با خیال راحت فرآیند موردنظر را انجام دهید. همچنین می توانید بدون استفاده از کپسول های مختلف، فعالیت های مدنظر خود را به طور کامل انجام دهید.

جوشکاری CO2 بدون کپسول
جوشکاری CO2 بدون کپسول

استاندارد جوشکاری CO2

استانداردهای گوناگونی برای فعالیت های مربوط به جوشکاری تعریف شده است. هریک از این استانداردها تأثیرات خاصی را بر روی فعالیت های موردنظر شما می گذارند. از جمله این استانداردها می توان به استاندارد ایزو 9606 اشاره کرد. شما می توانید از این استاندارد جهت تست قطعات و تست ابزار استفاده نمایید.

استاندارد جوشکاری CO2
استاندارد جوشکاری CO2

دستگاه جوش CO2

دستگاه جوش میگ یکی از انواع دستگاه جوش پرکاربرد در صنایع جوشکاری به شمار می آید. همانطور که در ابتدا به این موضوع پرداختیم، این ابزار جهت ذوب و اتصال فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. کارکرد این ابزار به گونه ای است که جریان الکتریکی ایجادشده در سیم جوش حرکت می کند. سپس این فرآیند موجب ذوب و اتصال فلزات می شود.

همچنین هنگام استفاده از این دستگاه جوش، جرقه بسیار کمی ایجاد می شود.

عوارض جوشکاری CO2

همانطور که می دانید، در جوشکاری CO2 از گاز کربن دی اکسید استفاده شده است که این گاز برای سلامتی افراد مضر است. از این رو استفاده به صورت مداوم و بی رویه از این دستگاه، برای سلامت افراد زیان آور است. در نتیجه استفاده از ماسک جوشکاری از ورود گازها به داخل ریه افراد جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است که آسیب های وارده به افراد توسط این دستگاه، به عوارض تنفسی منتهی نمی شود. از دیگر عوارض جوشکاری CO2 می توان به آسیب به چشم و پوست افراد اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


جوشکاری CO2 چیست
جوشکاری CO2 چیست

نکات جوشکاری CO2

هنگام انجام فرآیند جوشکاری CO2 رعایت نکات قابل توجهی را باید در نظر بگیرید. در ادامه این بخش از مقاله جوشکاری CO2 چیست به نکات مهم کار با دستگاه جوشکاری CO2 می پردازیم:

  • همانطور که گفته شد، صدای جوشکاری CO2 مانند زنبورک است و باید به صورت یکنواخت پخش شود. از این رو باید به این نکته توجه داشته باشید که در این فرآیند قطع و وصل شدن اتفاق نیفتد.
  • به سر تورچ دستگاه جوش CO2 نباید هیچگونه ضربه ای وارد شود.
  • جهت تمیزکاری این دستگاه، از گازوئیل استفاده نکنید.
  • هر 200 ساعت یکبار، موتور تغذیه دستگاه را چک نمایید.
  • توجه داشته باشید که کابل های دستگاه مورد نظر از روکش پلاستیکی برخوردار باشند.
  • تنظیم نمودن میزان دمش گاز محافظ با قطر سیم جوش، از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • جهت جلوگیری آسیب های وارده توسط گاز دی اکسید کربن، از ماسک جوشکاری استفاده نمایید.
نکات جوشکاری CO2
نکات جوشکاری CO2

امیدواریم که مقاله جوشکاری CO2 چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در انتها لازم است تا به یک جمع بندی کلی از جوشکاری به روش میگ مگ بپردازیم. جوشکاری CO2 همانطور که در این مقاله اشاره شد، یکی از روش های جوش با گاز محافظ است.

استفاده از این گاز موجب مقرون به صرفه تر شدن هزینه های فرآیند جوشکاری CO2 می شود. در مقابل نیز لازم است تا معایب و تأثیرات تخریب کننده این فرآیند را بر روی سلامتی خود جدی بگیرید و نکات ایمنی جوشکاری CO2 را رعایت نمایید.

جهت خرید دستگاه جوش CO2 و اطلاع از قیمت انواع دستگاه جوش می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دستگاه جوش CO2 و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.