چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟

چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟

در این مقاله به صورت کامل و جامع به سؤال چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟ پاسخ خواهیم داد. یکی از مهم ترین مباحثی که در حین فرآیند جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است، چرخه عملکرد دستگاه جوش است.

در واقع چرخه کاری یا چرخه عملکرد دستگاه جوش می تواند مدت زمان کار با دستگاه را تعیین کند. این مدت زمان تعیین شده، زمان روشن شدن تا زمان داغ کردن دستگاه را به طور کامل مشخص می کند. به همین علت باید توجه ویژه ای به این واکنش داشته باشید.

در این مقاله به توضیحی درباره عملکرد دستگاه جوش و عوامل تأثیرگذار در این فرآیند می پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش

آنچه در ادامه می خوانیم:

چرخه عملکرد جوشکاری چیست؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، چرخه عملکرد دستگاه جوش یا Duty Cycle درصدی از زمان تعیین شده است که دستگاه جوشکاری به طور کامل و ایمن کار می کند. این چرخه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین می توان آن را با استفاده از آمپراژ اندازه گیری نمود. به طور مثال، اگر یک دستگاه جوشکاری از چرخه 200 آمپر در میزان 30 درصد برخوردار باشد، یعنی این دستگاه در مدت زمان 10 دقیقه می تواند در طول 3 دقیقه با آمپر 200 عملیات را انجام دهد. سپس در هفت دقیقه بعدی دستگاه خنک می شود و استراحت می کند.

در نتیجه اگر بخواهیم چرخه عملکرد دستگاه جوش را به زبان ساده شرح دهیم، باید بگوییم که تعداد دقایقی است که در بازه 10 دقیقه، دستگاه مورد نظر شما به صورت مداوم کار می کند. لازم به ذکر است که هر دستگاه جوشی از یک چرخه عملکرد مختص به خود برخوردار است. این چرخه عملکرد همانطور که گفته شد، توسط شرکت سازنده و برحسب درصد اعلام می شود. هر شرکت سازنده چرخه عملکردهای متفاوتی را برای دستگاه جوش های خود در نظر می گیرد.

هرچه چرخه عملکرد دستگاه جوش بیشتر باشد، دستگاه از قابلیت استفاده در مدت زمان بیشتری برخوردار است. چرخه عملکرد این محصول در اکثر دستگاه جوش های موجود در بازار 60 درصد است. به عبارتی در هر 10 دقیقه جوشکاری، باید 6 دقیقه فرآیند جوشکاری را انجام داد و 4 دقیقه به دستگاه استراحت داد. لازم به ذکر است که دستگاه جوش هایی با چرخه عملکرد 80 درصد و 100 درصد نیز در بازار موجود هستند. همچنین چرخه عملکرد دستگاه جوش با قیمت آن رابطه مستقیمی دارد.

چرخه عملکرد جوشکاری چیست؟
چرخه عملکرد جوشکاری چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری


عوامل مؤثر در چرخه کاری دستگاه جوشکاری

همانطور که قبلاً گفته شد، هرچه چرخه عملکرد دستگاه جوشکاری بیشتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر شده و قیمت دستگاه افزایش می یابد. در نتیجه نحوه عملکرد دستگاه جوش تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. از این رو تمام دستگاه های به کار رفته در زمینه جوشکاری، باید سربار حرارتی واردشده به قسمت های درونی خود را به طور کامل مدیریت کنند. به عبارتی فرآیند جوشکاری باید با رسیدن به یک درجه حرارت مشخص، متوقف شود تا به دستگاه جوش آسیبی وارد نشود.

این توقف باعث می شود تا دستگاه شما سالم بماند و تحت هیچ شرایطی آسیب های جدی به قسمت های مختلف آن وارد نشود. هنگامی که دستگاه به دمای مورد نظر رسید، باید ری استارت شده یا دوباره راه اندازی شود تا بدین ترتیب مشکلی برای شما به وجود نیاید.

از دیگر عوامل مهم در چرخه کاری این دستگاه، آمپرهای متفاوت است. در آمپرهای بسیار بالا، دستگاه جوشکاری خیلی سریع تر گرم می شود و چرخه کاری کاهش می یابد. ولی در آمپرهای پایین تر، چرخه کاری بالاتر می رود و دستگاه مورد نظر خیلی بهتر و بیشتر کار می کند.

چرخه دستگاه جوشکاری چگونه محاسبه و تست می شود؟

فرمول محاسبه چرخه کاری دستگاه جوش ثابت است و برابر با درصد زمان روشن بودن در دوره مورد آزمایش است. در ادامه این بخش از مقاله به عوامل متغیری که خروجی چرخه کاری مورد آزمایش را تحت تأثیر قرار می دهند، اشاره خواهیم کرد. این عوامل عبارتند از:

  • مدت زمانی که تست و اندازه گیری انجام می شود. این مدت زمان معمولاً در بازه زمانی 5 تا 10 دقیقه است. لازم به ذکر است که بازه 10 دقیقه در اولویت قرار می گیرد.
  • دمای محیطی که تست در آنجا انجام می گیرد. هرچه دمای محیط بالاتر باشد، شرایط بهتر است.
  • دستگاه جوشکاری به تازگی روشن می شود و یا مدتی کار می کند، سپس خنک می شود و تست درحال انجام است. لازم به ذکر است جهت انجام تست، دستگاهی که مدتی کار کرده است و سپس خاموش می شود تا خنک شود، نسبت به ماشینی که تازه روشن شده است، در اولویت قرار می گیرد.

اهمیت چرخه کاری در فرآیندهای جوشکاری متفاوت

تا این قسمت از مقاله حتماً از اهمیت این چرخه در دستگاه های جوشکاری آگاه شده اید. فرآیندهای جوشکاری می توانند تفاوت های زیادی با هم داشته باشند. همچنین بهره گیری از این چرخه ها می توانند به صورت مستقیم بر روی کارایی دستگاه شما نیز تأثیرگذار باشد. در نتیجه خیلی باید مراقب باشید و با خیال راحت از آن در موقعیت های مختلف استفاده نمایید.

چرخه کاری در انواع دستگاه های جوشکاری از اهمیت به سزایی برخوردار است. همچنین با توجه به فرآیند جوشکاری خود، دستگاه های جوش مختلف با چرخه های عملکرد متفاوت تولید و عرضه می شوند. در ادامه این بخش از مقاله چرخه عملکرد دستگاه جوش به معرفی روش های این چرخه می پردازیم.

چرخه کاری در جوشکاری MIG

انجام فرآیند در این نوع از دستگاه ها به صورت اتوماتیک انجام می شود. چرخه عملکرد دستگاه جوش در دستگاه های MIG به گونه ای است که می تواند برای مدت زمانی، با روشن و خاموش شدن های کوتاه مدت بین عملیات جوشکاری کار کند.

اصولاً بسته به پروژه ای که شما در حال مدیریت آن هستید، این مقدار می تواند متغیر باشد. در موقعیت های خاص همچون موقعیت های تولیدی، شما می توانید از چرخه عملکرد دستگاه جوش برای کوتاه کردن زمان تنظیمات و طولانی کردن زمان جوشکاری استفاده نمایید. در نتیجه چرخه عملکرد می تواند اهمیت خیلی زیادی داشته باشد.

چرخه کاری در جوشکاری MIG
چرخه کاری در جوشکاری MIG

چرخه کاری در جوشکاری MMA

چرخه عملکرد دستگاه جوش MMA یا Stick یک عملکرد دستی است و به صورت اتوماتیک صورت نمی گیرد. به عنوان مثال، شما فعالیت هایی همچون عوض کردن الکترودها، تمیز کردن محل جوش و … را به صورت دستی انجام می دهید و از خود دستگاه موردنظر برای انجام این کارها استفاده نمی کنید. در نتیجه مدت زمانی که در حال انجام جوشکاری هستید، کمتر از زمانی است که به جوشکاری MIG اختصاص می دهید.

لازم به ذکر است که این دستگاه ها در مدل ها و ساختار های گوناگونی تولید و عرضه می شوند. به عنوان مثال، دستگاه جوشکاری با 30 درصد چرخه کاری گزینه مناسبی برای انجام جوشکاری در این روش محسوب می شود.

چرخه کاری در جوشکاری MMA
چرخه کاری در جوشکاری MMA

چرخه کاری در جوشکاری TIG

در جوشکاری به روش TIG یا جوشکاری آرگون، چرخه کاری این محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جوشکاری TIG اغلب برای انجام کارهایی با جزئیات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش می توان بر روی موقعیت های لبه کار یا کوچک تر استفاده کرد. لازم است بدانید که هنگام استفاده از این دستگاه در پروژه های کوچک، دستگاه جوشکاری به چرخه کاری نزدیک نمی شود. چراکه میزان زیادی از جوشکاری موردنظر، با آمپر پایین صورت می گیرد.

در مواردی که این نوع جوش جهت جوشکاری های طولانی مدت و مداوم مورد استفاده قرار می گیرد، چرخه کاری بالاتر مناسب تر بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین TIG از فرآیندهای دستی استفاده می کند. به عبارتی، مواد فیلر به صورت دستی به دستگاه وارد می شوند و جوشکاری انجام می گیرد.

چرخه کاری در جوشکاری TIG
چرخه کاری در جوشکاری TIG

بیشتر بخوانید: جوشکاری تیگ یا جوش آرگون چیست؟


چرا دستگاه جوش نسبت به چرخه کاری کمتر کار می‌کند؟

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که چرا دستگاه جوش در مقایسه با چرخه کاری، کمتر کار می کند. در ادامه به عوامل مهم و مرتبط با این سؤال اشاره خواهیم کرد:

دمای محیطی

همانطور که می دانید، چرخه کاری دستگاه جوش بر روی دستگاه و دفترچه راهنمای آن درج شده است. اما بسیاری از کاربران هنگام استفاده از دستگاه، این موضوع را نادیده می گیرند. از این رو دمای محیط چرخه باید با دمای محیط مورد نظر یکسان باشد.

همچنین دستگاه های جوشکاری از یک فن جهت خنک کردن دستگاه استفاده می کنند. هرچه دمای محیط بالاتر باشد، این عملکرد کندتر پیش می رود. لازم به ذکر است که بسیاری از چرخه های کاری انواع دستگاه جوش، براساس دمای محیطی 70 فارنهایت هستند.

ولتاژ

از دیگر پارامترهای مهم دیگری که به آن توجه چندانی نمی شود، ولتاژ جوشکاری است. به هنگام انجام جوشکاری هرچه ولتاژ بیشتر باشد، چرخه کاری دستگاه جوش کمتر می شود. همچنین کم و زیاد شدن ولتاژ، آسیب های زیادی را به دستگاه مورد نظر شما وارد می نماید.

تهویه هوا

از دیگر مواردی که موجب ایجاد اختلاف در چرخه کاری دستگاه جوش می شود، تهویه هوا است. اگر گردش مناسبی در دستگاه جوشکاری شما صورت نگیرد، مشکلات مختلفی برای آن ایجاد می شود. از این رو چرخه جوشکاری نباید در یک محیط بسته و در موقعیت های خیلی تنگ صورت بگیرد.

چرا دستگاه جوش نسبت به چرخه کاری کمتر کار می‌کند؟
چرا دستگاه جوش نسبت به چرخه کاری کمتر کار می‌کند؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار جوشکاری


آیا روش تست چرخه جوشکاری همه دستگاه ها به یک شکل است؟

استاندارد EN60974-1 اروپا، استاندارد مورد قبول جهت تست و شناسایی چرخه کاری این محصول است. این استاندارد پذیرفته شده است و به عنوان بهترین معیار کارکرد ماشین در شرایط واقعی به شمار می آید. فرآیند انجام این تست به گونه ای است که دستگاه را دو بار به سربار حرارتی می رساند و مدت زمانی که دستگاه در طول 10 دقیقه کار می کند را به عنوان چرخه کاری آن در نظر می گیرند.

البته تمام دستگاه ها با استفاده از این سیستم استاندارد تست نمی شوند و به همین علت می توانند با یک سری مشکلات خاص مواجه شوند. در نتیجه بهتر است که شما اطلاعات کامل را در مورد این مباحث دریافت نمایید تا با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید. قبل از خرید، برچسب مشخصات و اطلاعات اصلی محصول را مطالعه نمایید.

همانطور که در این مقاله ذکر شد، چرخه کاری دستگاه جوشکاری از مهم ترین عواملی است که حین انجام عملیات جوشکاری، باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در این مقاله به بررسی کامل نکات این موضوع پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مؤثر واقع شده باشد.