راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

آشنایی با انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتر نسبت به ویژگی‌ها و کاربرد هریک از دستگاه‌های جوش، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین انتخاب را داشته باشید. هزاران سال است که گذشتگان ما با استفاده از روش‌های مختلف، قطعات فلزی را به یکدیگر متصل می‌کنند.

اما از قرن ۱۹ام به بعد، روش‌های جدیدی در حوزه جوشکاری و ساخت انواع دستگاه جوش ابداع شده است که هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش

در این مقاله انواع روش‌های جوشکاری و راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهیم و به کاربرد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. جهت خرید انواع دستگاه جوشکاری و اینورتر جوش با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید لیست قیمت ابزار مورد نظر را مشاهده نمایید. سپس می‌توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این محصولات به صورت مستقیم در ارتباط باشید و کالای مورد نظر را خریداری نمایید.

آشنایی با انواع دستگاه جوش و نکات مهم در هنگام خرید، به شما کمک می‌کند بهترین برند دستگاه جوش را انتخاب کنید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

جوشکاری چیست؟

جوشکاری فرایندی است که در طی آن، با استفاده از گرما، فشار و یا هر دو، قطعات مختلف ذوب می‌شوند و پس از خنک شدن، به یکدیگر متصل می‌گردند. جوشکاری غالباً برای اتصال مواد فلزی و یا ترموپلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروزه از این روش برای اتصال چوب نیز استفاده می‌شود.

طبق تعریفی که در سایت brighthubengineering.com آورده شده است، جوشکاری صرفاً عملیات اتصال و لحیم‌کاری دو فلز به یکدیگر نیست، بلکه در طی عملیات جوشکاری، با استفاده از دمای بالا و یا بکارگیری فلزات و گازهای مختلف، ساختار دو فلز می‌تواند کاملاً با یکدیگر ادغام شده و به عبارتی دو قطعه تبدیل به یک قطعه شود.

جوشکاری چگونه انجام می شود؟

در تمامی فرایندهای جوشکاری، قطعات اصلی که به یکدیگر متصل می‌شوند، قطعات پایه هستند و علاوه بر آن، یک ماده به نام پرکننده نقطه اتصال (Filler) نیز وجود دارد. این پرکننده می‌تواند به شکل یک سیم جوش، الکترود مصرف شونده و غیره باشد. این ماده در واقع حوضچه‌ای از مواد مذاب را ایجاد می‌کند و موجب ایجاد پیوند قوی بین فلزات می‌شود.

ماده پرکننده معمولاً متناسب با قطعات اصلی انتخاب می‌شود تا بدین ترتیب بتواند یک جوش همگن را ایجاد کند. چنانچه این تناسب وجود نداشته باشد، یک جوش ناهمگن حاصل می‌شود. برخلاف روش‌هایی همچون لحیم‌کاری که فلز پایه ذوب نمی‌شود، فرایند جوشکاری یک فرآیند حرارتی بالا به شمار می‌آید که در آن، علاوه‌بر به کار بردن ماده پرکننده، فلزات پایه نیز ذوب می‌شوند.

گرمای ایجادشده موجب به وجود آمدن حوضچه‌ای از مواد مذاب می‌شود که این مواد پس از خنک شدن به یکدیگر متصل می‌شوند. گاهی این اتصال می‌تواند از فلز اولیه نیز مستحکم‌تر باشد. در برخی از فرایندهای جوشکاری از فشار به جای حرارت استفاده می‌شود.

چنانچه حوضچه مذاب تشکیل شده در مجاورت اتمسفر قرار بگیرد، احتمال واکنش این حوضچه با گازهای موجود در اتمسفر وجود دارد که این امر موجب به وجود آمدن عیوب جوش می‌شود. در انواع جوشکاری، معمولاً یک محافظت کننده برای جلوگیری از آلودگی و یا اکسیدشدن ماده پرکننده و فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوشکاری می‌تواند از منابع مختلف انرژی استفاده کند. برای مثال، جوشکاری با شعله گاز که در این نوع جوشکاری، انرژی توسط ماده شیمیایی همچون استیلن تأمین می‌شود. جوشکاری قوس الکتریکی که از جریان الکتریسیته بهره می‌برد. جوشکاری لیزری، جوشکاری پرتو الکترونی و جوشکاری اصطکاکی از انواع روش‌های جوشکاری محسوب می‌شوند.

امروزه تکنیک‌های مختلف جوشکاری در فضای باز، جوشکاری در زیر آب و حتی جوشکاری در فضا نیز وجود دارد.

انواع دستگاه جوش
انواع دستگاه جوش

انواع جوشکاری

برای انجام عملیات جوشکاری، با توجه به نوع کاربرد مورد نظر روش‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه به برخی از روش‌های جوشکاری اشاره شده است:

جوشکاری قوس الکتریکی (ARC)

در جوشکاری ARC یا جوشکاری قوسی از قوس الکتریکی به عنوان منبع حرارتی استفاده می‌شود. این نوع جوشکاری شامل فرآیندهای دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک است.

جوشکاری گاز بی اثر فلز (MIG) یا GMAW، جوشکاری چوب، جوشکاری گاز بی اثر تنگستن (TIG) یا GTAW، جوشکاری گاز، جوشکاری گاز فعال فلز (MAG)، جوشکاری قوس الکتریکی توپودری (FCAW)، جوشکاری قوس الکتریکی زیرپودری (SAW)، جوشکاری قوس پلاسما و جوشکاری الکترود دستی (SMAW) از انواع روش‌های جوشکاری قوس الکتریکی به شمار می‌آیند.

انواع جوشکاری قوس الکتریکی ARC
انواع جوشکاری قوس الکتریکی ARC

جوشکاری اصطکاکی (FRW)

در جوش اصطکاکی، قطعات فلزی، آلومینیومی و یا چوبی با استفاده از گرمای ناشی از اصطکاک مکانیکی، حالت خمیری پیدا می‌کنند و پس از خنک شدن به یکدیگر متصل می‌شوند.

جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی (FSW)، جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه ای (FSSW)، جوشکاری اصطکاکی خطی (LFW) و جوشکاری اصطکاکی چرخشی (RFW) از انواع روش‌های جوشکاری اصطکاکی به شمار می‌آیند.

جوشکاری اصطکاکی (FRW)
جوشکاری اصطکاکی (FRW)

جوشکاری با پرتور الکترونی (EBW)

در این روش، پرتو الکترون به سطح قطعات تابیده شده و بر اثر انرژی جنبشی حاصل از برخورد این الکترون‌ها، گرما حاصل می‌شود که این گرما منجر به ذوب شدن قطعات می‌گردد.

این جوشکاری در خلاء انجام می‌گیرد تا از پراکندگی الکترون‌ها جلوگیری شود. این روش جوش در صنایع عظیمی همچون هوافضا، تولید انرژی هسته‌ای، خودروسازی، راه آهن و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

جوشکاری پرتو الکترونی
جوشکاری پرتو الکترونی

جوشکاری با پرتو لیزری (LBW)

در این روش جوشکاری با استفاده از تابش اشعه لیزر، گرمای حاصل جهت ذوب و اتصال قطعات فلزی و ترموپلاستیکی ایجاد می‌شود.

این روش غالباً برای جوش‌های عمیق و سرعت بالا کاربرد دارد و در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوشکاری پرتو لیزری برخلاف جوشکاری پرتو الکترونی، در مجاورت هوا نیز انجام می‌شود.

جوشکاری با پرتو لیزری (LBW)
جوشکاری با پرتو لیزری (LBW)

جوشکاری مقاومتی (RW)

این روش جوشکاری روش سریعی محسوب می‌شود و در صنعت خودروسازی کاربرد دارد. جوشکاری نقطه‌ای (RSW) از انواع روش‌های مقاومتی شناخته می‌شود. در این روش، مقاومتی که قطعات در مقابل عبور جریان الکتریسیته از خود نشان می‌دهند، موجب ایجاد گرما و ذوب قطعات می‌شود.

جوشکاری مقاومتی (RW)
جوشکاری مقاومتی (RW)

انواع دستگاه جوشکاری براساس روش جوش

تنوع زیادی در انواع دستگاه جوش وجود دارد که در تمام آن‌ها، فلزات طی فرایندی ذوب می‌شوند و به یکدیگر متصل می‌گردند. هرکدام از این دستگاه‌ها کاربرد خاص خود را دارند.

به طور کلی انواع دستگاه جوش در دو نوع جریان ثابت (CC) و ولتاژ ثابت (CV) موجود هستند که هرکدام با ثابت نگه داشتن جریان و ولتاژ، شرایط را برای انجام عملیات جوشکاری تغییر می‌دهند. البته دستگاه جوش‌ها با توجه به نوع جوش و نوع مولد نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع دستگاه جوشکاری عبارتند از:

دستگاه جوش الکترود (MMA)

این نوع از انواع دستگاه جوش یکی از دستگاه‌های جوش و برش قدیمی و پرکاربرد است که به صورت دستی انجام می‌پذیرد. این دستگاه فرایند جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوشش‌دار (Shielded Metal Arc Welding) SMAW یا به اختصار جوشکاری الکترود دستی (Manual Metal Arc) MMA را با جریان AC و جریان DC انجام می‌دهد.

جوشکاری الکترود دستی برای نخستین بار در سال 1888 در روسیه ابداع شد. الکترود مصرفی در این دستگاه با پوشش ماسه‌ای یا سیلیسی پوشانده شده است و مغزی آن یک هسته فلزی متناسب با قطعه کار است که نقش مؤثری در انتقال جریان، ایجاد حرارت و تشکیل قوس دارد. این الکترود توسط نگهدارنده به صورت دستی به سمت قطعه کار هدایت می‌شود.

قوس ایجاد شده بین الکترود و قطعه کار موجب ذوب و اتصال قطعات می‌شود. از آنجایی که در این نوع دستگاه از گاز جهت محافظت استفاده نمی‌شود، پوشش به کار رفته بر روی الکترود، وظیفه محافظت از حوضچه مذاب را برعهده دارد. دود حاصل از سوختن بخشی از پوشش الکترود، حفاظت از حوضچه مذاب در مقابل آلودگی‌ها را انجام می‌دهد. علاوه بر این، پوشش موجود موجب ایجاد سرباره و ایجاد قوس پایدار نیز می‌گردد.

این روش جوشکاری نیاز به یک منبع تغذیه مداوم، یک الکترود، نگهدارنده الکترود و گیره کار دارد. این اینورتر جوش معمولاً جهت جوشکاری موادی از جنس فولاد، فولاد ضد زنگ و چدن در خطوط لوله، ساخت و ساز، تعمیرات تجهیزات سنگین و جوشکاری ضخامت‌های بیشتر از 3 میلی‌متر استفاده می‌شود و انتخاب مقرون به صرفه‌ای محسوب می‌شود.

جوشکاری MMA معمولاً تحت هر شرایطی قابل استفاده است و از این جهت، به عنوان یک روش جهانی در صنعت جوشکاری به حساب می‌آید.

جوشکاری الکترود دستی
جوشکاری الکترود دستی

دستگاه جوش میگ (MIG)

نوع دیگری از انواع دستگاه جوش دستگاه جوش میگ است. دستگاه جوشکاری میگ MIG (Gas Metal Arc Welding)، از قوس الکتریکی به عنوان منبع گرما استفاده می‌کند. این دستگاه جهت اتصال انواع فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، مس، نیکل و غیره در ضخامت‌های مختلف به کار می‌رود.

در این روش جوشکاری که برای نخستین بار در سال 1949 در آمریکا برای جوشکاری آلومینیوم ابداع و ثبت شد، از سیم جوش به عنوان یک سیم ذوب شونده یا همان الکترود مصرف شونده استفاده می‌شود. این سیم توسط تفنگ جوشکاری به طور مداوم مصرف می‌شود.

قوس الکتریکی بین انتهای الکترود سیم و قطعه کار زده می‌شود و همین امر موجب ایجاد حوضچه مذاب می‌گردد. عملکرد این دستگاه به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. سرعت تغذیه الکترود سیم و طول قوس توسط منبع تغذیه کنترل می‌شود اما حرکت سیم و تعیین موقعیت آن نسبت به قطعه کار، به صورت دستی انجام می‌شود.

این نوع دستگاه جایگزین مناسبی برای دستگاه جوش MMA است و بهره‌وری بالاتری را نیز ارائه می‌دهد.

در این نوع اینورتر جوشکاری، حوضچه مذاب یا قوس توسط گاز بی اثر و خنثی همچون گاز آرگون یا هلیوم محافظت می‌شود. جوشکاری میگ معمولاً سریع انجام می‌پذیرد و حتی در صورت عدم شارژ کامل الکترودها، قوس الکتریکی را برای مدت زمان طولانی ایجاد می‌کند. استفاده از دستگاه جوش CO2 نسبت به دستگاه جوش TIG بسیار آسان‌تر است.

این دستگاه در خودروسازی، کشتی‌سازی، ساخت و ساز و موارد مشابه کاربرد دارد. واژه Metal به علت وجود سیم جوش فلزی و واژه Gas نشان دهنده وجود گازهای بی اثر است.

تفاوت جوشکاری میگ و مگ

جوش مگ (MAG) همانند جوش میگ، یک نوع فرایند جوشکاری تحت پوشش گاز است، با این تفاوت که به جای گاز بی اثر از گاز فعال CO2 یا ترکیب گاز بی اثر با گاز فعال استفاده می‌شود. به این نوع دستگاه جوش، دستگاه جوش CO2 نیز گفته می‌شود.

استفاده از گاز فعال به جای گاز خنثی، موجب پایداری بیشتر قوس می‌گردد. اما از آنجایی که در جوش میگ، از گاز بی اثر استفاده می‌شود، احتمال واکنش با حوضچه مذاب وجود ندارد و بدین ترتیب جوش باکیفیت‌تری ایجاد می‌شود. معمولاً قیمت دستگاه جوش میگ نسبت به مگ بیشتر است.

به طور کلی دستگاه جوش میگ مگ نسبت به دستگاه جوش MMA، رسوب بیشتر و سرعت بالاتری را فراهم می‌کند اما در عوض، تجهیزات پیچیده‌تری دارد و از قیمت بیشتری نیز برخوردار است.

جوش میگ مگ یا CO2
جوش میگ مگ یا CO2

دستگاه جوش قوس الکتریکی توپودری (FCAW)

این نوع  از انواع دستگاه جوش فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی را به وسیله الکترودهای لوله‌ای حاوی پودر انجام می‌دهد. الکترود در این دستگاه به صورت مدام مصرف می‌شود و از این جهت نیازی به توقف و راه‌اندازی مجدد دستگاه نخواهد بود.

قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار ایجاد شده و موجب تشکیل شدن حوضچه مذاب می‌شود. در این دستگاه جهت محافظت می‌توان از گازهای محافظ استفاده کرد، اما غالباً پودر به کار رفته در الکترود نقش محافظت از حوضچه مذاب را برعهده دارد.

دستگاه جوش تیگ (TIG) یا دستگاه جوش آرگون

دستگاه جوش آرگون یا (Gas Tungsten Arc Welding) TIG برای انجام جوشکاری انواع آلیاژهای فولاد ضد زنگ، برنج، طلا، منیزیم، آلومینیوم، مس و نیکل در تمام ضخامت‌ها ه کار می‌رود. در این دستگاه جوش، از قوس الکتریکی جهت تأمین حرارت استفاده می‌شود. این دستگاه با نام دستگاه جوش آرگون نیز شناخته می‌شود زیرا اغلب از گاز آرگون به عنوان یک گاز بی اثر در آن استفاده می‌شود.

جوشکاری تیگ یا جوش تیگ در واقع آغازی برای جوشکاری‌های تحت پوشش گاز محسوب می‌شود. در اینورتر جوشکاری آرگون، از تنگستن یا آلیاژ آن به عنوان یک الکترود مصرف نشدنی استفاده می‌شود و حوضچه مذاب توسط گاز آرگون یا هلیوم به عنوان گاز بی اثر محافظت می‌شود. استفاده از گازهای محافظ، منطقه جوش را از هوای آزاد جدا می‌کند و از آنجایی که از گازهای خنثی استفاده می‌شود، در نتیجه این گازها قابلیت ایجاد واکنش با عناصر دیگر را نخواهند داشت. تفاوت دستگاه جوش تیگ و میگ، در نوع الکترود به کار رفته در آن‌ها است. الکترود در جوشکاری میگ از نوع مصرف شونده و در جوش تیگ، از نوع غیر مصرفی است.

تورچ دستگاه جوشکاری تیگ، می‌تواند از نوع آب خنک یا هوا خنک باشد. این دستگاه جوش برای جوشکاری فلزاتی با دمای ذوب بالا نیز کاربرد دارد و معمولاً برای فلزاتی همچون آلیاژهای سرب، قلع و روی که زودتر ذوب می‌شوند، کاربرد ندارد و برای اتصال فلزات نازک، انتخاب مناسبی است.

برای آشنایی بیشتر با این روش جوشکاری می توانید به مقاله جوشکاری تیگ یا جوش آرگون چیست مراجعه کنید.

جوشکاری تیگ یا آرگون
جوشکاری تیگ یا آرگون

بیشتر بخوانید: تفاوت جوشکاری آرگون با CO۲


دستگاه جوش پرتو الکترونی (EBW)

این نوع از انواع دستگاه جوش در شرایط خلاء مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این دستگاه، پرتو الکترونی منتشر می‌شود و گرمای لازم جهت ذوب و اتصال قطعات در طی فرایند جوشکاری را فراهم می‌کند و چنانچه در مجاورت هوا صورت گیرد، الکترون‌ها توسط هوا جذب می‌شوند. در راندنو می‌توانید انواع دستگاه جوشکاری و مشخصات فنی کالای مورد نظر را مشاهده نمایید. سپس می‌توانید به طور کاملاً مستقیم و بدون واسطه با فروشندگان این ابزار در ارتباط باشید و محصول مورد نظر را خریداری نمایید.

دستگاه جوش پلاسما (PAW)

این دستگاه از فرایند جوشکاری پلاسما بهره برده است. دستگاه اینورتر جوش پلاسما در ابعاد بزرگی تولید می‌شود، کاربرد صنعتی دارد و گران قیمت است. عملکرد این دستگاه در دسته جوشکاری قوس الکتریکی قرار می‌گیرد و مشابه اینورتر جوشکاری TIG است، با این تفاوت که در این دستگاه از گاز یونیزه شده پلاسما استفاده می‌شود.

در این دستگاه، درجه حرارت به بیش از 20000 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و از این نظر قوس پایدارتری را ایجاد می‌کند. همچنین یک آند در اطراف الکترود تنگستن قرار می‌گیرد که نقش محافظ را دارد.

دستگاه جوش اتمی هیدورژن (AHW)

در این دستگاه از دو الکترود فلزی تنگستن در مجاورت گاز هیدروژن به عنوان گاز محافظ استفاده می‌شود. این دستگاه بدلیل هزینه بالایی که دارد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه جوش زیرپودری (SAW)

در این دستگاه از سیم فلزی توپر به عنوان الکترود مصرف شونده استفاده می‌شود. نوک الکترود در داخل پودری از مواد معدنی قرار می‌گیرد. قوس در زیر پودر ایجاد می‌شود و پودر به کار رفته، نقش محافظت را برعهده دارد.

دستگاه جوش هوا گاز

این نوع از انواع دستگاه جوش که با نام‌های دستگاه جوش اکسی گاز یا اکسی استیلن نیز شناخته می‌شود، از روش قدیمی جوشکاری استفاده می‌کند. در این دستگاه یک مشعل جوشکاری یا همان تورچ، سوخت گازی را با اکسیژن ترکیب می‌کند و برای تأمین گرما جهت ذوب و اتصال قطعات، احتراق را ایجاد می‌کند. گرمای تولیدشده سبب ذوب فلز پایه و ماده پرکننده نیز می‌شود.

دستگاه جوش نقطه ای

دستگاه جوش نقطه ای جهت جوشکاری انواع ورق فولادی تا ضخامت 3 میلی‌متر استفاده می‌شود. در این دستگاه جوش، گرما با عبور جریان برق از ورق‌های فلزی ایجاد می‌شود. همچنین از دو الکترود مسی مشابه در این دستگاه استفاده می‌شود.

دستگاه جوش نقطه ای از روش جوش مقاومتی استفاده می‌کند و در صنایع مربوط به خودروسازی کاربرد فراوانی دارد. در جوشکاری نقطه ای یک خال جوش ایجاد می‌شود. این خال جوش تا زمان رسیدن به نقطه ذوب، گرم شده و در نهایت با ایجاد فشار، اتصال انجام می‌شود.

دستگاه جوش پلاستیک

این دستگاه جوش جهت اتصال قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع به جای اتصال پلاستیک‌ها به یکدیگر توسط چسب یا پیچ و مهره، می‌توان از دستگاه‌های مخصوص استفاده کرد. این دستگاه با ایجاد اصطکاک، حرارات و فشار، موجب اتصال قطعات پلاستیکی به یکدیگر می‌شود.


بیشتر بخوانید: آموزش نحوه کار با دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری


انواع دستگاه جوشکاری براساس منبع مولد نیرو

جریان لازم برای ایجاد قوس الکتریکی توسط منبع تغذیه دستگاه فراهم می‌شود. جریان ایجادشده می‌تواند مستقیم (DC) و یا متناوب (AC) باشد. تأمین جریان الکتریکی در دستگاه جوش به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه به توضیح انواع آن خواهیم پرداخت:

دستگاه جوش اینورتر یا اینورتر جوشکاری

اینورتر یک سیستم الکترونیکی است که در داخل دستگاه‌های جوش تعبیه می‌شود. اینورترهای جوشکاری نسل جدیدی از دستگاه‌های جوش به شمار می‌آیند. اینورتر وظیفه تنظیم ولتاژ را برعهده دارد.

این قطعه ولتاژ AC ورودی را به ولتاژ DC پایین‌تر و قابل استفاده برای دستگاه تبدیل می‌کند. برای مثال تبدیل ولتاژ AC 220 ولت به ولتاژ DC 20 ولت وظیفه اینورتر است.

در دستگاه جوش‌های قدیمی، از ترانسفورماتورهای بزرگ برای تنظیم ولتاژ استفاده می‌شد. این درحالیست که در دستگاه جوش اینورتر این کار توسط اجزای الکترونیکی انجام می‌شود.

در اینورتر جوشکاری، فرکانس اولیه منبع تغذیه توسط سوئیچ‌های الکترونیکی که با سرعت 1 میلیونیم ثانیه خاموش و روشن می‌شوند، افزایش یافته و بدین ترتیب حجم ترانسفورماتور به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

اینورترهای جوشکاری از تکنولوژی پیشرفته IGBT بهره برده‌اند. IGBT مخفف عبارت Insulated Gate Bipolar Transistor به معنای ترانزیستور دوقطبی با گیت عایق شده است و ترکیبی از ترانزیستور و MOSFET به شمار می‌آید. این تکنولوژی در مقایسه با تکنولوژی‌های قدیمی‌تر همچون MOSFET، پیشرفته تر است و موجب افزایش فرکانس در دستگاه می‌شود.

اینورترهای جوشکاری با بهره‌گیری از تکنولوژی آی جی بی تی، موجب ایجاد جریان خروجی یکنواخت‌تر، کارایی بهتر، کاهش وزن اینورتر و صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شوند.

دستگاه جوش اینورتر یا اینورتر جوشکاری
دستگاه جوش اینورتر یا اینورتر جوشکاری

بیشتر بخوانید: اینورتر جوشکاری چیست و چه کاربردی دارد؟


مزایای دستگاه جوش اینورتر

اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه جوش‌های قدیمی مزایایی دارند که عبارتند از:

وزن و اندازه

مهم‌ترین مزیت دستگاه جوش اینورتر نسبت به دستگاه جوش قدیمی، وزن سبک‌تر دستگاه است. در این نوع دستگاه، حجم ترانسفورماتور به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد و بدین ترتیب، وزن دستگاه کمتر می‌شود و دستگاه قابلیت حمل بسیار راحت‌تری دارد.

یک اینورتر جوشکاری 5 کیلوگرمی می‌تواند قدرتی معادل یک دستگاه جوش عادی 50 کیلوگرمی داشته باشد.

بهره وری

دستگاه جوش اینورتر بازده عملکرد مطوب 90-80% دارد. در دستگاه جوش قدیمی حجم ترانسفورماتور بزرگتر است. از این جهت این ترانسفورماتور مقاومت بیشتری دارد و با اتلاف گرمای بیشتر، به مقدار قابل توجهی انرژی را از دست می‌دهد. دستگاه جوش‌های بدون اینورتر معمولاً بازده‌ای حدود 50 درصد دارند.

چرخه کاری

منظور از چرخه کاری، مدت زمان کارکرد دستگاه نسبت به زمان استراحت دستگاه است. در دستگاه جوش اینورتر، اجزای ترانسفورماتور کوچکتر است و از این جهت، این اجزا پس از گرم شدن، به سرعت خنک می‌شوند. از این جهت، اینورترها، عملیات جوشکاری را برای مدت زمان طولانی‌تری بدون توقف انجام می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم چرخه کاری دستگاه جوش به مقاله چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟ مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: تفاوت اینورتر با دستگاه جوش | تفاوت دستگاه جوش قدیمی و دستگاه جوش اینورتر


ژنراتور

این دستگاه جریان برق را به صورت مستقیم یا DC فراهم می‌کند. این دستگاه در اصل جریان برق جوشکاری را افزایش می‌دهد و به همین دلیل یک مولد به شمار می‌رود. این دستگاه در دو نوع زیر تولید و عرضه می‌شود:

  • ژنراتور الکتریکی: این نوع به صورت عادی جریان برق دستگاه را افزایش می‌دهد.
  • ژنراتور احتراقی: این مدل دقیقاً شبیه به نوع الکتریکی است و تفاوت آن‌ها در تأمین انرژی است. این نوع دستگاه انرژی را به وسیله بنزین یا گازوئیل تأمین می‌کند. استفاده از این مدل به دلیل آلودگی‌هایی که برای محیط زیست ایجاد می‌کند، کاربرد کمتری دارد.
ژنراتور
ژنراتور

ترانسفورماتور

دستگاه جوش‌های ترانسفورماتوری ساده‌ترین نوع دستگاه جوش هستند و قابلیت این را دارند که جریان متناوب یا AC با شدت جریان کم و ولتاژ بالا را به شدت جریان زیاد و ولتاژ پایین تبدیل کنند. تراسفورماتورها از یک سیم‌پیچ اولیه، یک سیم‌پیچ ثانویه و همچنین یک هسته تولید شده است. در این نوع دستگاه برق ورودی با جریان متناوب یا AC به سیم‌پیچ اولیه وارد می‌شود و یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند.

میدان مغناطیسی ایجادشده بر روی سیم‌پیچ ثانویه اثر می‌گذارد و باعث ایجاد ولتاژ و جریان دیگری در آن می‌شود. این نوع مولد به وسیله یک فیش به برق شهری متصل می‌شود و به وسیله دو خروجی که کابل‌های اتصال دستگاه به آن‌ها وصل است، جریان مورد نیاز را برای انجام عملیات جوشکاری فراهم می‌کند.

این نوع دستگاه جوش در دو نوع ساده و پیچیده موجود است. نوع ساده این دستگاه می‌تواند به کمک یک باتری خودرو کار کند و عملیات جوشکاری را انجام دهد. از نوع پیشرفته این دستگاه نیز می‌توان به کنترلرهای CNC و فناوری IGBT موجود در دستگاه جوش‌ها اشاره کرد.

ترانسفورماتورها به دلیل مصرف بالا انرژی برق و وزن سنگین دیگر آنچنان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

ترانسفورماتور
ترانسفورماتور

رکتی فایر

رکتی‌فایر یا یکسوساز این قابلیت را دارد که جریان AC (متناوب) برق شهری را با جریان‌های 220 و 380 ولت به جریان مستقیم یا DC تبدیل کند. دستگاه‌هایی که مجهز به رکتی‌فایر هستند، به دستگاه جوش رکتی فایر شهرت دارند. این دستگاه‌ها به وسیله برق سه فاز کار میکنند و این برق به وسیله یک فیش به دستگاه می‌رسد.

این دستگاه در واقع همان دستگاه ترانسفورماتور است، با این تفاوت که یک سیستم یک سوکننده جریان الکتریکی به آن اضافه شده است. پایه کار رکتی‌فایر به این صورت است که در آن دیودها به صورت یک مسیر یک طرفه عمل می‌کنند و فقط اجازه عبور جریان الکتریکی در یک سوی مدار را می‌دهند. بدین ترتیب جریان به صورت مستقیم تولید می‌شود.

دستگاه جوش‌های رکتی‌فایر یک کلید گردشی دارند که مقدار جریان را تغییر می‌دهد. این کلید دارای دو درجه است که یکی از آن‌ها مربوط به جوشکاری SMAW و دیگری مربوط به جوشکاری GTAW است. دستگاه‌های دیگری نیز به نام ترانسفورماتور – رکتیفایر وجود دارد که ترکیبی از دو مدل است. از این دستگاه زمانی استفاده می‌شود که کاربر به جریان برق مستقیم با آمپر و جریان متفاوت از منبع برق اولیه نیاز دارد. این دستگاه در ابتدا ولتاژ را کم و آمپر را زیاد می‌کند و در ادامه جریان متناوب را به مستقیم تبدیل می‌نماید.

مزایای دستگاه جوش رکتیفایر

  • افزایش کیفیت جوش
  • امکان جوشکاری با الکترودهای مختلف
  • امکان جوشکاری در محل‌هایی که دسترسی به برق شهری وجود ندارد.
  • نویز پایین
  • صرفه‌جویی در مصرف برق
  • اطمینان از احتراق قوس
رکتی فایر
رکتی فایر

دینام

این دستگاه برق متناوب شهری را به کمک یک موتور الکتریکی به برق مورد نیاز برای استفاده دستگاه جوش تبدیل می‌کند. این موتور الکتریکی به وسیله چرخش خود سبب ایجاد جریان مستقیم مورد نیاز برای دستگاه جوش می‌شود.

این مدل دستگاه جوش‌ها از کیفیت جوش بالایی نسبت به دستگاه جوش‌های قدیمی برخوردار هستند اما به دلیل قیمت بالا و وزن سنگین، خیلی زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دینام
دینام

موتور جوش

موتور جوش در واقع ژنراتوری است که به وسیله یک موتورالکتریکی محور آن به گردش در می‌آید و جریان متناوب AC را به جریان مستقیم DC تولید می‌کند.

موتور جوش ترکیبی از یک موتور و یک ژنراتور از نوع DC  است. موتور جوش‌ها با آمپرهای مختلف در خروجی، در دو نوع سیار و یا ثابت ساخته می‌شوند. سوکت‌های خروجی AC در دیزل جوش‌های مدرن، امکان راه‌اندازی سایر تجهیزات را علاوه بر کار جوشکاری فراهم می‌سازند.

موتور جوش
موتور جوش

انواع تکنولوژی های به کار رفته در دستگاه جوش

به طور کلی پرکاربردترین و متداول‌ترین تکنولوژی‌های به کار رفته در دستگاه جوش به دو نوع ماسفت (MASFET) و آی جی بی تی (IGBT) تقسیم می‌شوند. این قطعات در واقع سوئیچ‌های قدرتی هستند که در مبدل‌های الکتریکی به کار رفته‌اند.

عملکرد مبدل‌های الکتریکی تا حد زیادی به این سوئیچ‌ها وابسته است. تکنولوژی ماسفت نسبت به IGBT قدیمی‌تر و ساده‌تر است. هرکدام از این تکنولوژی‌ها به ویژه IGBT مزایای مخصوص به خود را دارند. در مقاله تفاوت دستگاه جوش ماسفت MOSFET و IGBT به بررسی دقیق‌تر تفاوت‌های این دو تکنولوژی پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید: تکنولوژی IGBT چیست؟


نکات مهم به هنگام خرید دستگاه جوش

همان‌طور که گفته شد، دستگاه جوش‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. درنتیجه شما باید باتوجه به نوع و حجم فعالیت و همچنین جنس فلز و ضخامتی که دارد، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. به طور کلی هنگام انتخاب و خرید اینورتر باید به موارد ضروری توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را همراه با قیمت مناسب تهیه نمایید.

در ادامه به طور کامل‌تری به نکات مهم در خرید اینورتر جوشکاری می‌پردازیم.

روش جوشکاری

نوع کاربرد مورد انتظار از دستگاه و نوع روش جوشکاری در انتخاب دستگاه جوش نقش بسیار مهمی دارد. معمولاً هر دستگاه از یک روش جوشکاری استفاده می‌کند. انواع روش‌های جوشکاری و انواع دستگاه‌های جوش براساس این روش‌ها پیش از این مورد بررسی قرار گرفت.

به طور کلی، جوشکاری الکترود یک روش محبوب و پرطرفدار جوشکاری میان افراد مبتدی و حرفه‌ای شناخته می‌شود که برای انجام تعمیرات و بسیاری از کارهای حرفه‌ای تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوشکاری تیگ برای انجام جوشکاری‌های باکیفیت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما معمولاً روش کندی محسوب می‌شود. جوشکاری میگ یا مگ سریع ترین روش جوشکاری است و برای انجام پروژه‌های بزرگتر و صنعتی کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار جوشکاری


شدت جریان

شدت جریان دستگاه جوشکاری، قدرت دستگاه را مشخص می‌سازد. معمولاً جهت جوشکاری هر میلی‌متر فولاد، 40 آمپر جریان لازم است. بنابراین برای جوشکاری 10 میلی‌متر فولاد، لازم است دستگاه توانایی رسیدن به 400 آمپر جریان را داشته باشد. بنابراین لازم است قبل از خرید، میزان قدرت مورد انتظار از دستگاه با توجه به نوع کار تعیین شود.

هرچه جریان دستگاه بالاتر باشد، قیمت دستگاه جوش نیز بالاتر خواهد رفت. دستگاه‌هایی با آمپر بالاتر، جهت جوشکاری فلزاتی با ضخامت‌های بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرخه عملکرد

زمانی که دستگاه مدتی کار کند و بیش از حد داغ شود، برای مدتی خاموش می‌شود. منظور از چرخه عملکرد، مدت زمانی است که دستگاه می‌تواند بدون آنکه خاموش شود، به فعالیت خود ادامه دهد.

زمانیکه چرخه عملکرد یک دستگاه 60 درصد است، به این معناست که دستگاه می‌تواند برای مدت 6 دقیقه متوالی، بدون وقفه و خاموش شدن کار کند. بنابراین، چرخه عملکرد در واقع ظرفیت یک دستگاه جوش را مشخص می‌سازد.

اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن دستگاه جوش

استفاده از دستگاه جوشکاری اتوماتیک، عملیات جوشکاری را بسیار سریع تر می‌کند. در روش اتوماتیک، با تعیین میزان ضخامت قطعه، دستگاه به طور خودکار میزان آمپر و ولتاژ مورد نیاز را تنظیم می‌کند و عملیات جوشکاری را انجام می‌دهد.

در دستگاه‌های اتوماتیک، امکان ذخیره برنامه‌های جوشکاری در دستگاه نیز وجود دارد که این ویژگی، موجب سهولت جوشکاری می‌شود و عملیات را با سرعت بالا انجام می‌دهد.

نوع مبدل

همان‌طور که گفته شد، نوع مبدل و مولد در دستگاه‌ها متفاوت است. قیمت دستگاه، وزن و سهولت در جوشکاری به نوع مبدل بستگی دارد. در حال حاضر، دستگاه‌های اینورتر از استقبال و محبوبیت بی‌نظیری برخوردار هستند.

قطعات یدکی و لوازم جانبی

یک دستگاه معمولی باید دارای انبر الکترودگیر باشد، به گونه‌ای که این انبر، توانایی نگه داشتن الکترود در سایزها و قطرهای مختلف را داشته باشد. اگر انبر جوشکاری قابلیت تحمل جریان را نداشته باشد، باعث سوختن آن می‌شود و اگر قابلیت تحمل آن بسیار بالاتر از جریان جوشکاری باشد، به علت سنگین تر بودن، کار کردن با آن سخت شده و موجب خستگی دست می‌شود. به همین دلیل می‌بایست انبر جوشکاری، متناسب با نوع شدت جریان و کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، انتخاب شود.

یکی دیگر از لوازم جانبی دستگاه، ماسک جوشکاری و لباس مناسب است که از برخورد اشعه با چشم و همچنین اصابت اخگرهای حاصل از جوشکاری به بدن جوشکاران جلوگیری می‌کند.

الکترود و سیم جوش

انتخاب سیم جوش و الکترودهای مناسب برای این دستگاه، باید با دقت کافی صورت بگیرد. قطر و جنس الکترود، از بارزترین مشخصات برای انتخاب الکترود مناسب به شمار می‌آیند. در صورت استفاده از سیم جوش یا الکترود نامناسب، جوش مورد نظر کیفیت و مقاومت پایینی خواهد داشت.

کابل جوش

این کابل وظیفه انتقال جریان الکتریسیته به نقطه جوشکاری را برعهده دارد. کابل جوشکاری باید انعطاف‌پذیر و نرم باشد و همچنین در برابر کشش و سایش نیز مقاومت داشته باشد. کابل جوشکاری باید بتواند جریان مورد نیاز جوشکاری را با افت ولتاژ کم نیز انتقال دهد.

نمایشگر دیجیتال

دستگاه‌های نسل جدید دارای یک نمایشگر دیجیتالی هستند. به کمک این نمایشگر می‌توان امکانات دستگاه همچون شدت جریان و ولتاژ دستگاه را مشاهده کرد. وجود این قابلیت، کار کردن با این محصول را بسیار آسان می‌کند.

قابلیت حمل و جابجایی

وزن دستگاه و قابلیت حمل آن نقش مهمی در انتخاب و خرید اینورتر جوشکاری دارد. معمولاً پیشنهاد می‌شود از دستگاه‌های چرخ‌دار استفاده شود. اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه‌های قدیمی‌تر، وزن کمتری دارند، سبک‌تر هستند و راحت تر جابه‌جا می‌شوند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل جوش مناسب برای دستگاه جوش


قیمت دستگاه جوش

میزان بودجه‌ای که برای خرید دستگاه در نظر گرفته‌اید، در انتخاب دستگاه نقش بسیار مهمی خواهد داشت. هرچه جریان دستگاه بالاتر باشد و دستگاه قدرت بیشتری داشته باشد، قیمت دستگاه جوش نیز بالاتر می‌رود. علاوه بر قدرت دستگاه، برند نیز نقش مهم در تعیین قیمت دستگاه دارد. ایران ترانس، اینتیمکس، صبا الکتریک و غیره از بهترین برند دستگاه جوش به شمار می‌آیند.

در نهایت با توجه به تنوع زیاد محصولات موجود در بازار، همواره در هنگام خرید دستگاه جوشکاری، توجه به نکات متعددی لازم و ضروری خواهد بود. لازم است با در نظر گرفتن این نکات، قیمت انواع دستگاه جوش را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین مارک دستگاه جوش اینورتر را انتخاب نمایید.


بیشتر بخوانید: نکاتی که هنگام خرید دستگاه جوش باید به آن توجه داشت


بهترین مارک اینورتر چیست

در حال حاضر با توجه به کاربرد و استفاده زیاد از این دستگاه، شرکت‌های زیادی به تولید انواع دستگاه جوش و اینورتر می‌پردازند. از مهم‌ترین و برترین شرکت‌های تولیدکننده این محصول می‌توان به دستگاه جوش ایران ترانس، صبا الکتریک، میلر، گام الکتریک، رونیکس، توسن، آروا، محک، ادون، آینهل، هیوندای و غیره اشاره کرد.

کاربران گرامی می توانند در صورت استفاده از دستگاه جوش های مختلف، سؤالات و نظرات خود را در زیر این مقاله برای بهره مندی بیشتر دیگر کاربران درج نمایند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند دستگاه جوش اینورتر موجود در بازار


جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی راهنمای خرید اینورتر جوشکاری و انواع دستگاه جوش پرداخته شد. همان‌طور که گفته شد، نوع جوشکاری، چرخه عملکرد، شدت جریان دستگاه، نوع مبدل، الکترود و سیم جوش، برخورداری یا عدم برخورداری از نمایشگر دیجیتال، وزن و قطعات جانبی دستگاه از مهم‌ترین نکات در انتخاب دستگاه جوشکاری به شمار می‌آیند.

شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید بهترین دستگاه جوش مورد نیاز را خریداری نمایید. همچنین می‌توانید مشخصات فنی کالای مورد نظر را مشاهده نمایید و به صورت مستقیم با فروشندگان این تجهیزات در ارتباط باشید.

همچنین خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.