تفاوت اینورتر با دستگاه جوش | تفاوت دستگاه جوش قدیمی و دستگاه جوش اینورتر

تفاوت اینورتر با دستگاه جوش | انواع جوشکاری

تفاوت اینورتر با دستگاه جوش راهنمای خوبی به هنگام خرید این دستگاه خواهد بود. دستگاه جوش یکی از پرکاربردترین ابزارآلات در صنعت به شمار می رود. از انواع دستگاه جوش برای اتصال دو فلز به یکدیگر استفاده می شود.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش

این دستگاه علاوه بر مصارف صنعتی برای مصارف خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه جوش ها براساس نوع جوش و موارد دیگر از جمله شدت جریان و … به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله به سؤال تفاوت اینورتر با دستگاه جوش چیست؟ تفاوت دستگاه جوش قدیمی و دستگاه جوش اینورتر می پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع جوشکاری

عموماً عملیات جوشکاری در فعالیت های صنعتی به سه روش زیر انجام می شود:

  • جوشکاری با الکترود
  • جوشکاری زیر پودری
  • جوشکاری با سیم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری


انواع دستگاه جوش الکترود

دستگاه جوش الکترود براساس نوع کارکرد و ویژگی هایی که دارد به 4 دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

دستگاه جوش اینورتر

این دستگاه نسل جدید دستگاه جوش است. اینورتر یک سیستم الکترونیکی است که در این دستگاه ها تعبیه شده است و وظیفه تنظیم ولتاژ را بر عهده دارد. این سیستم شدت جریان DC با ولتاژ کم مانند 9 و 12 ولت را به جریان AC با ولتاژ بالا تبدیل می کند.

اینورترهای جوشکاری از تکنولوژی روز دنیا بنام IGBT بهره می برند. تکنولوژی آی جی بی تی نسبت به تکنولوژی ماسفت مزیت های زیادی دارد که از بین آنها می توان به کیفیت جوش بالاتر، میزان نفوذ بیش تر و جریان خروجی یکنواخت تر اشاره کرد.

دستگاه جوش اینورتر
دستگاه جوش اینورتر

بیشتر بخوانید: تکنولوژی IGBT چیست؟


مزایای دستگاه جوش اینورتر

در بحث فرق دستگاه جوش با اینورتر لازم است با مزایای اینورتر بیشتر آشنا شویم:

  • در اینورتر جوشکاری وزن ترانسفورماتور به شدت کاهش می یابد و به همین علت، دستگاه جوش از وزن کم و قابل حملی برخوردار است.
  • بازده و بهره وری اینورترهای جوشکاری بسیار بیشتر است. از آنجایی که اینورترها دارای تراسفورماتورهای کوچک تری هستند، در نتیجه میزان گرمایی که در آنها بوجود می آید نیز کمتر است.
  • از آنجایی که اینورترها از ابعاد کوچک تری برخوردار هستند، به همین علت اجزای داخلی آنها با سرعت بیشتری خنک می شود. اینورتر از چرخه عملکرد بالاتری برخوردار هستند و می توان از آنها برای مدت زمان طولانی تری استفاده کرد.
  • این مدل دستگاه جوش انرژی کم تری مصرف می کند و می توان از آن برای مصارف خانگی استفاده کرد.
  • قابلیت تنظیم توان خروجی این دستگاه ها به صورت الکترونیکی است و این امکان را برای کاربر ایجاد می کند تا آن را مطابق با نیاز خود تنظیم کند.
  • ایجاد قوس با ثبات بیشتر و کیفیت بهتر.
  • جلوگیری از بوجود آمدن آلودگی صوتی.

بیشتر بخوانید: چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟


معایب اینورتر جوشکاری

  • بالا بودن قیمت دستگاه جوش
  • بالا بودن قیمت تعمیر و قطعات یدکی
  • حساسیت بالا به گرد و غبار
  • سرعت استهلاک بالای قطعات

بیشتر بخوانید: اینورتر جوشکاری چیست و چه کاربردی دارد؟


فرق اینورتر با دستگاه جوش قدیمی

در ادامه بحث تفاوت اینورتر با دستگاه جوش باید بگوییم ترانس های جوش قدیمی یا دستگاه جوش های ترانسفورماتور از وزن بسیار بالایی برخوردار هستند، در حالی اینورتر جوشکاری از وزن بسیار کمی برخوردار بوده و اکثراً قابل حمل یا پرتابل هستند.

مهم ترین تفاوت اینورتر با دستگاه جوش قدیمی در تبدیل جریان AC به جریان DC است. در نوع قدیمی از یک ترانسفورماتور هسته بزرگ آهنی جهت تبدیل جریان برق بالا AC با ولتاژ پایین به همان جریان با ولتاژ بالا استفاده می شد و در ادامه به کمک یک رکتی فایر، جریان متناوب به جریان DC تبدیل و جریان لازم برای جوشکاری تأمین می شد.

در حالی که در اینورهای جوشکاری، به محض ورود جریان AC، این جریان به کمک رکتی فایر به جریان DC تبدیل شده و جریان جوشکاری تأمین می شود.

اینورترهای جوشکاری دارای جوش باکیفیت تر و مستحکم تری نسبت به مدل های قدیمی هستند و به کمک برق تکفاز کار می کنند. هم چنین تکنولوژی IGBT به کار رفته موجب می شود این دستگاه ها دارای افت ولتاژ کم تر، جوش بهتر با نفوذ بیشتر هستند.

از دیگر مزیت های اینورتر نسبت به مدل های قدیمی، امکان استفاده از آن ها برای مصارف خانگی است.

تفاوت اینورتر با دستگاه جوش
تفاوت اینورتر با دستگاه جوش

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه کار با دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری


رکتیفایر

رکتی فایر یا یکسوساز جریان برق شهری را به جریان AC با ولتاژ 220 یا 380 ولت تبدیل کند.

دستگاه جوش رکتی فایر با برق سه فاز کار می کند. این دستگاه در واقع همان دستگاه ترانسفورماتور است، با این تفاوت که یک سیستم یک سوکننده جریان الکتریکی نیز به آن اضافه شده است.

پایه کار رکتی فایر به این صورت است که در آن دیودها به صورت یک مسیر یک طرفه عمل می کنند و فقط اجازه عبور جریان الکتریکی در یک سوی مدار را می دهند. بدین ترتیب جریان به صورت مستقیم تولید می شود. دستگاه جوش های رکتی فایر یک کلید گردشی دارند که مقدار جریان را تغییر می دهد. این کلید دارای دو درجه است که یکی از آن ها مربوط به جوشکاری SMAW و دیگری مربوط به جوشکاری GTAW است.

تفاوت دستگاه جوش اینورتر با رکتیفایر

پس از بررسی تفاوت اینورتر با دستگاه جوش به بررسی تفاوت های این دستگاه با رکتیفایر می پردازیم:

  • مهم ترین تفاوت این دو دستگاه در نوع کاربرد آن ها است. از رکتی فایر برای کارهای سنگین همچون جوشکاری اسکلت فلزی استفاده می شود در صورتی که اینورتر جوشکاری برای کارهای سبک تر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اینورتر جوشکاری با منبع برق تکفاز کار می کند و این امکان را به کاربران می دهد تا از آن برای مصارف خانگی استفاده کرد.
  • تفاوت دیگر این دو دستگاه جوش در وزن آن ها است. وزن رکتی فایر چندین برابر یک دستگاه جوش اینورتر است.
  • مصرف دستگاه و آمپراژ دریافتی در رکتی فایر بسیار زیاد است. معمولاً آمپراژ دریافتی برای اینورترها بین 18 تا 22 آمپر است در حالی که برای رکتی فایر این میزان تا 25 آمپر نیز می رسد.
تفاوت دستگاه جوش اینورتر با رکتیفایر
تفاوت دستگاه جوش اینورتر با رکتیفایر

دستگاه جوش ترانسفورماتور

این مدل ساده ترین نوع دستگاه جوش است. این دستگاه قابلیت تبدیل ولتاژ و جریان متوسط و بالا را به جریان بالا و ولتاژ پایین دارد. این مدل دستگاه جوش به دلیل وزن بسیاز زیاد و مصرف انرژی زیاد، دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این مدل به کمک فیش به برق شهری متصل می شود و مجهز به دو خروجی است. این خروجی ها که کابل های اتصال دو دستگاه به آنها وصل است، جریان مورد نیاز برای کار را فراهم می کنند.

دستگاه جوش ترانسفورماتور از یک سیم پیچ اولیه، یک سیم پیچ ثانویه و همچنین یک هسته تولید شده است. در این نوع دستگاه برق ورودی با جریان متناوب یا AC به سیم پیچ اولیه وارد می شود و یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی ایجادشده بر روی سیم پیچ ثانویه اثر می گذارد و باعث ایجاد ولتاژ و جریان دیگری در آن می شود.

این نوع دستگاه جوش در دو نوع ساده و پیچیده موجود است. نوع ساده این دستگاه می تواند به کمک یک باتری خودرو کار کند و عملیات جوشکاری را انجام دهد. از نوع پیشرفته این دستگاه نیز می توان به کنترلرهای CNC و فناوری IGBT موجود در دستگاه جوش اشاره کرد.

دستگاه جوش ترانسفورماتور
دستگاه جوش ترانسفورماتور

بیشتر بخوانید: تفاوت دستگاه جوش ماسفت MOSFET و IGBT چیست و کدام برای شما بهتر است؟


دستگاه جوش دینام

این دستگاه جوش مجهز به مولدهایی به نام دینام جوشکاری هستند. این دستگاه به کمک یک موتور الکتریکی جریان برق شهری را به جریان مورد نیاز برای کارکرد خود تبدیل می کنند.

این دستگاه جوش ها از کیفیت بهتری نسبت به مدل های قدیمی یا ترانسفورماتور برخوردار بود اما به دلیل وزن زیاد و هزینه بالای تعمیر و نگهداری، از آن ها نیز استفاده نمی شود.

دستگاه جوش دینام
دستگاه جوش دینام

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند دستگاه جوش اینورتر موجود در بازار


بهترین اینورتر جوشکاری

در حال حاضر برندهای اروپایی، آسیایی، ایرانی و آمریکایی در سراسر جهان به تولید این محصول و سایر ابزار برقی می پردازند. از محبوب ترین و  بهترین این محصولات می توان به اینورتر جوشکاری صبا، رونیکس، ایران ترانس، محک، ادون، کرون، آینهل، هیوندای، توسن، گام الکتریک و … اشاره کرد.

کاربران می توانند سؤالات خود در رابطه با تفاوت انواع دستگاه جوش و نظرات خود را پس از استفاده از برندهای مختلف اینورتر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: نکاتی که هنگام خرید دستگاه جوش باید به آن توجه داشت