نکاتی که هنگام خرید دستگاه جوش باید به آن توجه داشت

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه جوش کدام است؟

نکات خرید دستگاه جوش یکی از موضوعات مهم میان مصرف کنندگان این محصول است. جوشکاری یکی از کارآمدترین روش ها برای چسباندن و اتصال دو قطعه فلزی و غیرفلزی به یکدیگر است.

توجه به نکات خرید دستگاه جوش به شما کمک می کند تا بهترین دستگاه جوش را متناسب با نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

خرید انواع دستگاه جوش
خرید انواع دستگاه جوش

ما در این مقاله به نکاتی که هنگام خرید دستگاه جوش باید به آن توجه داشت اشاره می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

جوشکاری چیست؟

جوشکاری عملی است که دو قطعه از طریق گرم کردن محل اتصال و یا ذوب کردن مواد اتصال، به صورت دائمی به یکدیگر متصل می شوند. البته متناسب با نوع اتصال، روش های گوناگونی برای جوشکاری وجود دارد.

جوشکاری چیست؟
جوشکاری چیست؟

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه کار با دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری


راهنمای خرید دستگاه جوش

نکات خرید دستگاه جوش که لازم است به آن ها دقت داشته باشیم، شامل موارد زیر است:

چرخه عملکرد دستگاه جوش

یکی از مهم ترین عواملی که باید هنگام خرید دستگاه جوش به آن توجه داشته باشیم، چرخه عملکرد دستگاه جوش است. به عبارت ساده تر، چرخه عملکرد، مدت زمانی است که یک دستگاه جوش می تواند بدون هیچ وقفه ای کار کند. تمام دستگاه های جوش دارای یک چرخه عملکرد هستند که توسط سازنده آن مشخص می شود و معمولاً مقدار آن نیز ۱۰ دقیقه است.

به عنوان مثال، اگر چرخه عملکرد دستگاهی برابر با 70 درصد باشد، به این معناست که این دستگاه این قابلیت را دارد که در 10 دقیقه، 7 دقیقه را بدون هیچ وقفه ای کار کند. چرخه عملکرد دستگاه جوش یا اینورتر در واقع ظرفیت آن را مشخص می کند.


بیشتر بخوانید: چرخه عملکرد دستگاه جوش چیست؟


شدت جریان تولیدی دستگاه جوش

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید دستگاه جوش به آن توجه داشت، شدت جریان تولیدی توسط دستگاه جوش است. هر دستگاه جوش متناسب با ضخامت کار، شدت جریان متفاوتی را تولید می کند. به گونه ای که هر چه ضخامت قطعه کار زیادتر باشد، دستگاه نیاز به شدت جریان بالاتری خواهد داشت.

در واقع شدت جریان، میزان قدرت دستگاه شما را نشان می دهد. طبیعتاً هر چه شدت جریان دستگاه بیشتر باشد، دستگاه از قدرت و قیمت بالاتری برخوردار است.

کابل جوش مناسب

کابل جوش وظیفه انتقال جریان الکتریسیته به نقطه جوشکاری را برعهده دارد. کابل جوشکاری باید انعطاف پذیر و نرم بوده و همچنین در برابر کشش و سایش نیز مقاومت داشته باشد. کابل دستگاه جوش باید بتواند جریان مورد نیاز جوشکاری را با افت ولتاژ کم انتقال دهد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل جوش مناسب برای دستگاه جوش


نمایشگر دیجیتال

وجود نمایشگر دیجیتال در دستگاه به کاربر کمک می کند تا میزان آمپر دستگاه و تنظیمات دیگر از جمله تنظیم ولتاژ، تنظیم پالس، پیش گاز و پس گاز، وضعیت جوش از الکترود به تیگ و میگ، بالانس تناوب و … را به راحتی ببیند.

نوع تکنولوژی

تکنولوژی های به کار رفته در دستگاه جوش ها به دو نوع ماسفت و آی جی بی تی تقسیم می شوند. تفاوت IGBT با ماسفت در این است که آی جی بی تی عملکرد ولتاژی بالاتر و تلفات ورودی پایین تری دارد.

دستگاه جوش هایی که دارای IGBT هستند، از میزان نفوذ جوش بیش تر، کیفیت جوش بالاتر، افت ولتاژ کم تر، قابلیت کار کردن در ولتاژ بالا و مقاومت کم در زمان روشن بودن برخوردار هستند. در مقاله تفاوت دستگاه جوش ماسفت MOSFET و IGBT به بررسی دقیق تر تفاوت های این دو تکنولوژی پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید: تکنولوژی IGBTچیست؟


سیستم تهویه

یکی دیگر از مهم ترین نکات در خرید دستگاه جوش، سیستم خنک کنندگی و تهویه دستگاه است. سیستم تهویه دستگاه جوش شامل حجم کیس دستگاه، قدرت فن دستگاه و هیتسینک ها می شود.

قطعات یدکی و ایمنی همراه دستگاه جوش

یک دستگاه جوش معمولی باید دارای انبر الکترودگیر باشد. به گونه ای که این انبر، توانایی نگه داشتن الکترود در سایزها و قطرهای مختلف را داشته باشد. یکی دیگر از لوازم جانبی دستگاه جوش، ماسک و لباس مناسب است که از برخورد اشعه با چشم و همچنین اصابت اخگرهای حاصل از جوشکاری به بدن فرد جوشکار جلوگیری می نماید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار جوشکاری


نوع دستگاه جوش

دستگاه جوش ها در انواع مختلفی تولید شده اند که هر یک برای اتصالات مختلفی استفاده می شود. به همین دلیل باید در حین خرید، با توجه به محل و نوع اتصال، دستگاه جوش مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

از مهم ترین انواع دستگاه جوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه جوش الکترود
  • دستگاه جوش آرگون یا تیگ
  • دستگاه جوش CO2 یا میگ
  • دستگاه جوش میگ و مگ
  • دستگاه جوش الکترونی
  • دستگاه جوش پلاسما
  • دستگاه جوش زیر پودری
  • دستگاه جوش هوا گاز
  • دستگاه جوش اتمی هیدروژن
  • دستگاه جوش پلاستیک
  • نقطه جوش دستی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری


وزن و ابعاد دستگاه جوش

از مهم ترین نکات در خرید دستگاه جوش، وزن و ابعاد دستگاه است. هر چه دستگاه از قدرت بالاتری برخوردار باشد، از وزن بیشتری نیز برخوردار است. به همین دلیل بهتر است از دستگاه هایی با وزن کم و پرتابل استفاده کرد.

در صورتی که وزن دستگاه شما بالای 10 کیلوگرم باشد، توصیه می شود از دستگاه جوش های چرخ دار استفاده نمایید. معمولاً دستگاه جوش های اینورتر وزن کم تری نسبت به نوع عادی دارند.

گارانتی و خدمات پس از فروش

معمولاً برندها و شرکت های مطرح تولیدکننده دستگاه جوش، دستگاه های خود را تا حداقل 12 ماه گارانتی می کنند و کاربران می توانند از خدمات پس از فروش آن برخوردار باشند. توصیه می شود از خرید دستگاه های بدون گارانتی خودداری کنید.

نکات خرید دستگاه جوش
نکات خرید دستگاه جوش

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند دستگاه جوش اینورتر موجود در بازار


بهترین برند دستگاه جوش

در حال حاضر دستگاه جوش یکی از پرکاربردترین ابزارآلات شناخته شده برای مصارف صنعتی و خانگی در جهان به شمار می رود. به همین علت شرکت های تولیدکننده ابزار زیادی به تولید این محصول پرکاربرد پرداخته اند.

از محبوب ترین و برترین برندهای این کالا می توان به دستگاه جوش صبا، ایران ترانس، رونیکس، توسن، دیوالت، هیوندای، میلر، آروا، ادون، آینهل، محک و … اشاره کرد.

بهترین برند دستگاه جوش
بهترین برند دستگاه جوش

کاربران می توانند در صورت خرید و استفاده از دستگاه جوش های مختلف سؤالات، تجربیات و نظرات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: تفاوت اینورتر با دستگاه جوش | تفاوت دستگاه جوش قدیمی و دستگاه جوش اینورتر