آموزش نحوه کار با دستگاه جوش

آموزش نحوه کار با دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

چگونه جوشکاری کنیم؟ نحوه کار با دستگاه جوش چگونه است؟ پیش از استفاده از دستگاه جوش چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ این‌ها سوالاتی است که در این مطلب از بلاگ راندنو قصد داریم به ان پاسخ دهیم.

دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری یکی از ابزارآلات پرکاربرد در صنعت است که جهت مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. بسیاری از افراد توانایی کار با این دستگاه را ندارند و نمی دانند که چه طور باید آن را مورد استفاده قرار دهند. ما در این مقاله سعی می کنیم نحوه کار با دستگاه جوش یا دستگاه اینورتر جوشکاری را به شما آموزش دهیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

وسایل مورد نیاز برای جوشکاری

برای انجام عملیات جوشکاری لازم است ابزارآلات زیر را جهت انجام کار و حفظ ایمنی فرد در اختیار داشته باشیم:

  1. کابل جوشکاری
  2. انبر اتصال جوشکاری
  3. انبر جوشکاری
  4. الکترود
  5. ماسک جوشکاری
  6. لباس جوشکاری
  7. فرچه سیمی
  8. دستکش ایمنی جوشکاری
لوازم جوشکاری
آموزش نحوه کار با دستگاه جوش

بیشتر بخوانید: انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن ها


نحوه کار با دستگاه جوش

آموزش نحوه کار با دستگاه جوش را با معرفی نکاتی که حین جوشکاری باید رعایت کنید شروع می‌کنیم.

نحوه کار با دستگاه جوش و رعایت نکات ایمنی

قبل از انجام عملیات جوشکاری، لازم است جهت جلوگیری از اصابت جرقه های جوشکاری و هم چنین جلوگیری از برق زدگی چشم در برخورد نور و اشعه های حاصل از جوشکاری، از لوازم ایمنی مانند ماسک جوشکاری، لباس ایمنی و دستکش ایمنی استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


وصل کردن کابل برق

برای انجام جوشکاری ابتدا کابل برق دستگاه را به پریز متصل کرده و سپس فیش انبر جوشکاری را به قطب مثبت و فیش انبر اتصال را به قطب منفی متصل می کنیم و آن را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم.

روشن کردن دستگاه

در مرحله بعد با زدن کلید پاور، دستگاه روشن می شود. این کلید برای بعضی از دستگاه ها در جلوی دستگاه و برای برخی دیگر در پشت دستگاه قرار گرفته است.

نحوه کار با دستگاه جوش و انتخاب الکترود مناسب

بعد از روشن کردن دستگاه جوش می‌بایست سایز الکترود مورد استفاده را با توجه سطح مورد نظر جوشکاری انتخاب نماییم. الکترودها در انواع مختلف نازک و ضخیم در قطرهای مختلف تولید شده اند.

از الکترودهایی با ضخامت بالا برای صفحات ضخیم تر و کارهای صنعتی و از الکترودهای نازک تر برای ورق های نازک و مصارف خانگی استفاده می شود. به طور کلی، الکترودها با توجه با‌ آلیاژ مورد جوشکاری نیز استفاده می شوند. بعد از انتخاب الکترود مورد نظر باید آن را به انبر جوشکاری متصل نماییم.

الکترود جوشکاری
آموزش نحوه کار با دستگاه جوش

تنظیم شدت جریان

در مرحله بعد با توجه به الکترود مورد استفاده، می بایست جریان مورد نیاز در دستگاه جوش را تنظیم نماییم. یک راه مناسب برای انتخاب این مقدار این است که سایز الکترود مورد نظر را در عدد 35 ضرب کنیم تا شدت جریان مناسب بدست آید.

نحوه جوشکاری

در این مرحله دستگاه آماده جوشکاری است و باید با یک دست انبر جوشکاری و با دست دیگر انبر اتصال را بگیریم و شروع به جوشکاری بر روی قطعه مورد نظر نماییم.

انبر جوشکاری را به قطعه کار نزدیک می کنیم تا با ایجاد قوس الکتریکی میان الکترود و قطعه کار و با ذوب شدن الکترود و روکش اطراف آن، جوش مورد نظر انجام شود. باید توجه داشته باشیم که در حین جوشکاری، الکترود را بیش از اندازه به قطعه کار نزدیک نکنیم، زیرا در این صورت، الکترود به قطعه کار می چسبد.


بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


تمیز کردن قطعه

بعد از انجام عملیات جوشکاری می توانیم به وسیله فرچه های سیمی یا فرز، سطح قطعه کار را تمیز کرده و آن را صیقل دهیم.

نحوه کار با دستگاه جوش و اهمیت سرعت و زاویه جوشکاری

یکی از نکات مهم در نحوه کار با دستگاه جوش سرعت حرکت و هم چنین زاویه گرفتن الکترود است که در کیفیت و نوع جوش بسیار تأثیرگذار است. اگر حرکت الکترود با سرعت بالا انجام شود، میزان پهنا و نفوذ جوش کم و در صورتی که سرعت حرکت الکترود کم باشد، پهنا و نفوذ جوش ایجادشده زیاد است.

هر چه زاویه جوشکاری کم تر و عمودتر باشد، نفوذ و عمق جوش بیشتر است و در صورتی که این زاویه نسبت به خط عمود بیشتر باشد، نفوذ و عمق جوش کم تر خواهد بود.

سیستم آرک فورس (ARC FORCE)

این سیستم با نام کنترل قوس نیز شناخته می شود و در انواع اینورتر جوشکاری تعبیه شده است. این قابلیت به صورت یک ولوم بر روی دستگاه جوش قرار می گیرد و کاربران می توانند میزان عمق و یا نفوذ جوش را بوسیله آن کنترل نمایند. این تکنولوژی در واقع جهت تنظیم کردن الکترود SMAW در نظر گرفته شده است. برخی از مزایای سیستم آرک فورس عبارتند از:

  • جلوگیری از چسبیدن الکترود بر روی قطعه (Anti-Stick)
  • افزایش کیفیت جوش
  • افزایش کاربری
  • بالا رفتن قدرت جوشکاری در الکترودهای سلولزی
  • جلوگیری از سوراخ شدن قطعه
همچنین بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

نکات ایمنی و مهم در هنگام جوشکاری

موردی که در نحوه کار با دستگاه جوش اهمیت ویژه‌ای دارد رعایت و شناخت موارد ایمنی است.

  1. در هنگام جوشکاری حتماً از لباس کار،‌ دستکش ایمنی و ماسک جوشکاری استفاده شود.
  2. به هیچ عنوان بدون ماسک نباید به نور حاصل از جوش کاری نگاه کرد. در صورتی که این کار را بدون ماسک انجام دهیم، به اصطلاح چشم دچار برق زدگی شده و سیاهی می رود.
  3. در صورتی که قطر الکترود زیاد شد، باید سرعت حرکت الکترود را کاهش دهیم تا به اندازه مناسب رسوب نماید.
  4. در صورتی که جریان دستگاه کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، موجب چسبیدن الکترود به سطح کار می شود. در حالی که اگر این جریان بیشتر از مقدار مورد نظر باشد، الکترود بیش از حد داغ شده و موجب ذوب شدن آن می گردد.
  5. بهتر است قبل از انجام عملیات جوشکاری بر روی قطعه اصلی، روی قطعه فلزی دیگری به عنوان تست، عملیات جوشکاری را انجام دهیم. این کار باعث کاهش خطا می شود.
  6. انبر جوشکاری یک رابط برای ایجاد جریان بین کابل جوش و الکترود است. انبر جوشکاری باید کاملاً مطابق با شدت جریان دستگاه انتخاب شود. در صورتی که شدت جریان بالاتر از حداکثر تحمل جریان انبر باشد، باعث سوختن آن می شود و در صورتی که قابلیت تحمل جریان انبر جوشکاری بسیار بالاتر از شدت جریان مصرفی باشد، حمل و نقل آن برای فرد جوشکار دشوار می شود.
  7. در صورتی که روکش پوشیده شده دور الکترود ریخته شده باشد، نباید از آن استفاده شود. در صورت استفاده، باعث چسبیدن الکترود به سطح قطعه کار می شود.
  8. سعی کنیم از کابل مناسب برای جوشکاری استفاده کنیم. در صورتی که از کابل نامناسب برای دستگاه استفاده شود، باعث سوختن آن می گردد.
  9. بهتر است برای محیط های بارانی و مرطوب از دستگاه جوش های ضد آب استفاده کنیم.
  10. برای پیشگیری از خطر برق گرفتگی، ولتاژ برق نباید از 36 ولت در محیط های خشک و 12 ولت در محیط های مرطوب و خیس بیشتر شود.
  11. بهتر است قبل از انجام جوشکاری، سطح مورد نظر را به وسیله فرچه تمیز نماییم تا کیفیت جوش بالاتر رود.

بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟


سوالات متداول در رابطه با نحوه کار با دستگاه جوش

  • در صورتی که قطب های دستگاه جوش را اشتباه بزنیم چه اتفاقی می افتد؟ اگر قطب مثبت و منفی فیش ها را جابجا متصل کنیم، کیفیت جوش به شدت پایین می آید ولی آسیبی به دستگاه وارد نمی شود.
  • در صورت نبود انبر یا گیره اتصال چه کنیم؟ درصورتی که گیره یا انبر اتصال نداشتیم، می توانیم سر کابل قطب منفی را به قطعه متصل کنیم تا اتصال برقرار شود.
  • در صورتی که از الکترود مناسب برای جوشکاری استفاده نشود، چه مشکلی پیش می آید؟ اگر از الکترودهایی با قطر بالا برای صفحات نازک استفاده کنیم، باعث سوراخ شدن قطعه کار می شود و در صورتی که از الکترودهای نازک برای صفحات ضخیم استفاده کنیم، جوش صورت گرفته ضعیف است و قطعات به درستی متصل نمی شوند.
  • در صورت چسبیدن الکترود به قطعه کار چه کاری انجام دهیم؟ برای آزاد کردن آن لازم است با چند ضربه آرام، آن را از سطح مورد نظر جدا کنیم.
  • علت چسبیدن الکترود به سطح کار چیست؟ این امر می تواند علل گوناگونی داشته باشد. یکی از این دلایل می تواند جریان نامناسب دستگاه باشد. دلیل دیگر، نزدیک کردن بیش از اندازه و یا چسباندن الکترود به سطح کار در حین جوشکاری است. البته جنس نامناسب الکترود هم می تواند دلیل دیگر این اتفاق باشد.

در این مطلب سعی کردیم شما را با نحوه کار با دستگاه جوش آشنا کنیم. برای خرید دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری می توانید لیست قیمت دستگاه جوش را در سایت راندنو مراجعه کنید و دستگاه مورد نیاز خود را بدون واسطه از فروشندگان تهیه کنید.


بیشتر بخوانید: تفاوت اینورتر با دستگاه جوش | تفاوت دستگاه جوش قدیمی و دستگاه جوش اینورتر


فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 84
دوست نداشتم: 32
میانگین امتیازات: 2.63

۶ دیدگاه در “آموزش نحوه کار با دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

با سلام و احترام
چند ساعت باید با دستگاه کار کرد و چقدر باید بهش استراحت بدیم

سلام وقت به خیر
تمام دستگاه های جوش عددی بنام چرخه عمکلرد دارند که توسط شرکت سازنده تعیین میشه و داخل کاتالوگ دستگاه نوشته شده. به عنوان مثال اگر چرخه عملکرد دستگاهی 60 درصد باشه، باید در مدت زمان 10 دقیقه، 4 دقیقه به دستگاه استراحت داد.

سلام
من تازه میخوام با دستگاه جوش اینورتر کار کنم،
اگراز پریز برق بگیریم مشکلی پیش نمیاد مثل بالا زدن کنتور و نوسانات برق
چون دیدم بیشتر از خود کنتور برق میگیرن ولی من بلد نیستم،ممنون میشم اینم بهم یاد بدین

سلام دوست عزیز وقت بخیر
این موضوع بستگی به این داره که اینورتر شما از نوع سه فاز هست یا تکفاز.
اگر از نوع تکفاز هست و دستگاه جوش شما نیز از نوع اینورتر باشه هیچ مشکلی بوجود نمیاد، چرا که اینورترهای تکفاز هیچ نوسانی ایجاد نمی کنند و به راحتی میشه در هر جایی از پریز برق گرفت.
اما اگر اینورتر شما از نوع سه فاز است باید کنتورتون هم از نوع سه فاز باشد. این اینورتر ها صنعتی تر هستن و اصلاً کاربرد خانگی ندارن. اما به هر حال استفاده مستقیم از کنتور خیلی خطرناکه و اصلاً توصیه نمیشه.
اگر از نوع سه فاز استفاده می کنید بهترین راه مشورت با یک برقکار است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *