انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن ها

انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن ها

ماسک جوشکاری از تجهیزات جوشکاری است که از چشم کاربر در برابر نور حاصل از جوشکاری محافظت می کند. در این مقاله به انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن ها می پردازیم.

خرید انواع ماسک جوشکاری
خرید انواع ماسک جوشکاری

آنچه در ادامه خواهید خواند:

نحوه عملکرد ماسک جوشکاری

کلاه ماسک جوشکاری دارای یک طلق است که در برابر چشم قرار می گیرد و این طلق فیلترکننده اشعه های UV و IR است. در واقع ماده به کار رفته در طلق یا شیشه این ماسک ها، این کار را انجام می دهد.

اهمیت استفاده از ماسک جوشکاری

فرد جوشکار بدون ماسک جوشکاری به هیچ عنوان قادر به انجام عملیات جوشکاری نیست زیرا بدون ماسک، چشم به اصطلاح دچار برق زدگی (ملتهب و متورم شدن چشم) می شود که این پدیده برای چشم مضر است و موجب بروز عارضه هایی همچون آب مروارید، حساسیت و … می شود. این کلاه ماسک از چشم و صورت در برابر جرقه های مختلف و اشعه های فرابنفش و مادون قرمز محافظت می کند.

اثرات اشعه UV و IR

  • ایجاد چین و چروک و پیری پوست
  • ملتهب شدن قرنیه چشم
  • تیرگی پوست
  • سرطان پوست
  • ایجاد آب مروارید
  • آسیب به شبکیه چشم
انواع ماسک جوشکاری
انواع ماسک جوشکاری

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد آنها


انواع ماسک جوشکاری

این ماسک براساس نوع کاربردی که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود:

ماسک جوشکاری دستی

این ماسک از قدیمی ترین انواع ماسک جوشکاری به شمار می رود. این ماسک دارای دسته نگه دارنده است که کاربر می بایست با استفاده از آن، ماسک را جلوی صورت خود قرار دهد. این مدل از قیمت پایین تری برخوردار است. این ماسک برای انجام کارهای طولانی مدت مناسب نیست و از درجه حفاظت پایین تری برخوردار است. در این مدل باید لنز و شیشه را به صورت دستی تغییر داد.

ماسک جوشکاری دستی
ماسک جوشکاری دستی

کلاه ماسک جوشکاری

این محصول دارای بندهای رگلاژی است که مانند یک کلاه بر روی سر کاربر قرار می گیرد و کاربر دیگر نیازی به نگه داشتن آن ندارد. قسمت لنز این محصول می تواند باز و بسته شود و کاربر باید آن را به صورت دستی تعویض نماید. جنس این کلاه ماسک می تواند فلزی، آلومینیومی و یا استیل باشد.

نوع دیگر این نوع ماسک های جوشکاری به صورت کلاه هودی از جنس چرم است که بر روی سر قرار می گیرد و قسمت سر و گردن را به صورت کامل می پوشاند.

کلاه ماسک جوشکاری
کلاه ماسک جوشکاری

بیشتر بخوانید: نکات مهم ایمنی جوشکاری


ماسک جوشکاری اتوماتیک

این وسیله از پرکاربردترین انواع ماسک جوشکاری است و به صورت کلاه تولید می شود. در این ماسک نیازی به تنظیم کردن و نگه داشتن وجود ندارد. لنز و طلق به کار رفته در این مدل از ماسک های جوشکاری، نور حاصل از جوشکاری را شناسایی می کند، متناسب با آن تیره می شود و از چشم محافظت می کند. این مدل ماسک های جوشکاری برای انجام کارهای طولانی مدت هستند و باعث کاهش خستگی کاربر می شوند.

قیمت این ماسک جوشکاری بسیار بالاتر از نمونه های دیگر است اما در عوض در وقت و انرژی شما صرفه جویی می کند و استفاده از آن بسیار راحت تر از نمونه های دیگر است.

ماسک جوشکاری اتوماتیک
ماسک جوشکاری اتوماتیک

چرا باید در حین جوشکاری از ماسک استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از ماسک جوشکاری، جلوگیری از برق زدگی چشم ها است. حتما نام برق زدگی به گوشتان خورده است، برق زدگی فرایندی است که طی آن، قرنیه چشم ملتهب و متورم می شود. این اتفاق برای بینایی فرد مشکل ایجاد می کند. در بسیاری از موارد دیده شده که فرد دچار سوختگی در قسمت شبکیه چشم و در نتیجه از دست دادن بینایی خود شده است. اما شما می توانید با استفاده از ماسک جوشکاری از این اتفاق ناگوار جلوگیری کنید. نور ماوراء بنفش ساطع شده از ARC جوشکاری می تواند به پوست محافظت نشده آسیب برساند. همچنین می تواند سوختگی مانند آفتاب سوختگی ایجاد کند که این اتفاق با استفاده از ماسک جوشکاری قابل حل است.

عوارض عدم استفاده از ماسک جوشکاری

همانطور که پیش از این گفته شد، جوشکاری یک حرفه خطرناک است و در هنگام کار، باید چندین لایه محافظتی به تن داشت. ماسک جوشکاری، دستکش جوشکاری، پیشبند چرمی و وسایل دیگر، از مهمترین تجهیزاتی است که باید حین جوشکاری از آن ها استفاده شود. بهتر است ماسکی که انتخاب می کنید دارای کلاه باشد تا از سر و گردن نیز محافظت کند.

  • در هنگام جوشکاری آهن، دو نوع امواج رادیویی تولید می شود. یکی از این امواج، اشعه UV است که به اشعه نور خورشید شباهت دارد. نزدیک بودن به اشعه UV در طولانی مدت، باعث ایجاد سرطان پوست می شود. عدم استفاده از ماسک، موجب تسریع ورود امواج به پوست می شود. دومین اشعه تولید شده از این نوع جوشکاری، اشعه مادون قرمز است که از این اشعه در مایکروویو برای گرم کردن غذا استفاده می شود. در نتیجه استفاده از ماسک، احتمال ورود اشعه های مضر به داخل بدن را کاهش می دهد.
  • مشکلات شبکیه چشم از دیگر عوارض عدم استفاده از ماسک جوشکاری است. نابینایی از رایج ترین آسیب این نوع عوارض است.
  • گرمای شدید حاصل از جوشکاری که به صورت برخورد می کند می تواند در مواقعی باعث سوختن ابروها و ایجاد تاول های پوستی شود.
  • پاشیدگی، از دیگر اتفاقاتی است که در جوشکاری رخ می دهد. این پاشش مذاب، باعث سوختگی های عمیق و جدی می شود.

از سایر عوارضی که می تواند در هنگام عدم استفاده از ماسک برای چشم ها پیش بیاید می توان به آب مروارید، مشکلات در بینایی و … اشاره کرد. در صورت بروز هر یک از اتفاقات ذکر شده ممکن است شخص دیگر قادر به جوشکاری نباشد یا حتی در دیدن نورها و روشنایی ها برای او سخت باشد.  پس بهتر است با استفاده از ماسک جوشکاری از چشم و پوست در برابر این عوارض مراقبت نمایید.

نکات مهم در خرید ماسک جوشکاری

  • همان گونه که در قسمت بالا گفته شد، ماسک های جوشکاری در انواع مختلفی تولید می شوند. در واقع کارایی تمامی آن ها یکی است اما ماسک های جوشکاری دستی معمولاً برای انجام کارهایی با مدت زمان کم و ولتاژ پایین مناسب هستند.
  • طراحی استاندارد و ارگونومیک محصول از دیگر عوامل مهم و تأثیرگذار در انتخاب و خرید ماسک جوشکاری است.
  • نسبت واکنش ماسک ها به اشعه ها متفاوت است. ماسکی مناسب است که کمتر از 0.1 ثانیه به نور و اشعه واکنش نشان دهد. به اصطلاح به این بازه زمانی، زمان تاخیر یا Delay گفته می شود.
  • زوایه دید کاربر به ویژه در کلاه ماسک های جوشکاری موضوع بسیار مهمی است.
  • ماسک جوشکاری کلاهی باید به گونه ای طراحی و تولید شده باشد که گرما، رطوبت و بخارهای موجود در کلاه را به حداقل برساند و مانع از تعریق سر کاربر شود.
  • وزن ماسک جوشکاری باید مناسب باشد و موجب خستگی کاربر نشود.
  • جنس به کار رفته در بدنه ماسک نیز باید مناسب باشد. معمولاً انواع فلزی این ماسک ها از وزن بیشتری برخوردار هستند.
  • قابلیت تنظیم در ماسک هایی که بر روی سر قرار می گیرند،موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • به شرکت تولیدکننده، گارانتی و خدمات پس از فروش نیز باید توجه داشت.
نکات مهم در خرید ماسک جوشکاری
نکات مهم در خرید ماسک جوشکاری

بهترین ماسک جوشکاری

شرکت تولیدکننده محصول از مهم ترین معیارها در خرید ماسک جوشکاری است. امروزه شرکت های زیادی به تولید این محصول می پردازند که از بین آن ها می توان به ماسک جوشکاری تک پلاست، هترمن، اخوان، آروا، وینر و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار جوشکاری


قیمت ماسک جوشکاری

قیمت ماسک های جوشکاری بسته به نوع آن ها متفاوت است. کلاه ماسک جوشکاری قیمت بالاتری نسبت به ماسک های دستی دارد و ماسک های اتوماتیک قیمت بالاتری نسبت به دو نوع دیگر دارند. شرکت تولیدکننده این محصول نیز در قیمت آن مؤثر است.

کاربران می توانند قیمت انواع ابزار ایمنی را در سایت راندنو مشاهده کنند و با فروشندگان به صورت مستقیم ارتباط برقرار نمایند. علاوه بر این، کاربران در صورت نیاز می توانند سؤالات و نظرات خود را درخصوص انواع ماسک جوشکاری در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


جمع‌بندی

در این مقاله از مجله راندنو سعی کردیم به صورت جامع نحوه عملکرد ماسک جوشکاری، اهمیت استفاده از آن، انواع، دلیل استفاده از ماسک جوشکاری و عوارض عدم استفاده از آن را بررسی کنیم. همچنین شما را با نکات مهم در خرید این ماسک، بهترین ماسک جوشکاری و قیمت آن آشنا کردیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.