انواع وال واشر

انواع وال واشر و کاربرد آنها

انواع وال واشر در نورپردازی داخل و خارج یک مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد. وال واشرها که از چیدمان تعدادی منبع نور در کنار یکدیگر تشکیل می شوند، انواع مختلفی دارند و در زمینه های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطلب انواع پروژکتور خطی یا والواشر و کاربردهای آنها را معرفی خواهیم کرد. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه مقاله می خوانیم:

وال واشر چیست؟

والواشر در واقع قطعه ای است که از چیدمان تعدادی منبع نور در کنار یکدیگر به صورت های مختلف تشکیل شده است. لازم است بدانید که تعداد لامپ ها، اندازه آن ها و میزان توان هرکدام می تواند بسته به نیاز و نوع استفاده ای که دارند، متفاوت باشد.

زمانی که والواشرها در تعداد بالا کنار یکدیگر قرار می گیرند، می توان از آن ها به عنوان پروژکتور نوری نیز استفاده نمود. این نوع پروژکتورها به صورت خطی مشاهده می شوند و می توان از آن ها برای نمای داخلی و یا نورپردازی نمای ساختمان نیز استفاده کرد.

جهت نور، زاویه تابش و شدت نور وال واشرها همگی قابل تغییر و کنترل است. این نوع چراغ ها در مدل های مختلف از جمله، تک رنگ، نور سفید و یا رنگی (آبی، سبز، بنفش، زرد، قرمز و …) تولید و با نام وال واشر RGB و یا هفت رنگ شناخته می شوند.

نوع دیگری از انواع وال واشر به نام RGBW، دارای طیف کاملی از رنگ ها است. به طوری که می توان از آن به صورت همزمان، نور سفید و نورهای رنگی را استخراج کرد.

وال واشر چیست
وال واشر چیست

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


ساختار چراغ وال واشر

انواع وال واشر چیدمان یک یا چند ردیفه دارند. والواشر یک ردیفه بیشتر برای نورپردازی دکوراسیون داخلی و خارجی، نورپردازی های تزئینی، نورهای تزئینی پشت آینه و پشت تابلوها، طراحی های شهر و ساختمانی، طراحی نورهای مخفی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

وال واشرهایی با چیدمان چند ردیفه، اغلب برای موارد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. می توان از این نوع وال واشرها برای بیلبوردهای تبلیغاتی، موزه ها، گالری ها، صنایع پزشکی، محوطه های کارگاهی، کشاورزی و … استفاده کرد.

انواع پروژکتور خطی براساس رنگ

انواع وال واشر از نظر طیف رنگی نور خروجی، به سه دسته وال واشر تک رنگ، وال واشر مولتی کالر و وال واشر فول کالر تقسیم بندی می شوند.

وال واشرهایی که تک رنگ هستند، برای مصارف مختلفی کاربرد دارند. هم چنین از قیمت نسبتاً پایین تری نسبت به سایر وال واشرها برخوردار هستند. در صورتی که وال واشر مولتی کالر و به خصوص وال واشرهای فول کالر، قیمت بالاتری را به خود اختصاص داده اند. در زمان خرید انواع وال واشر، باید به قابلیت و کاربردی که از آنها انتظار دارید، دقت نمایید.

انواع پروژکتور خطی براساس رنگ
انواع پروژکتور خطی براساس رنگ

انواع پروژکتور خطی براساس طریقه نصب

وال واشرها از نظر نصب به دو دسته توکار و روکار تقسیم می شوند. وال واشرهایی که به صورت توکار یا همان دفنی مورد استفاده قرار می گیرند، نور ساطع شده از آنها بیشتر باید قابل مشاهده باشد.

وال واشرها از نظر تعداد ردیف و کاربردی که دارند، در قاب های متفاوت و در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. وال واشرهایی که از قاب باریک بهره مند شده اند، بیشتر جهت نورپردازی استفاده می شوند. اما نوع دیگر آن ها که دارای قاب های بزرگ تر هستند، بیشتر در موارد صنعتی کاربرد دارند.

کاربرد وال واشر

از انواع وال واشر می توان برای به وجود آوردن نور تزئینی در محیط های مختلف استفاده کرد. برخی از کاربردهای این نوع چراغ عبارتند از:

  • کشاورزی و پرورش گیاهان
  • نمای بیرونی و داخلی ساختمان های مسکونی و تجاری
  • فروشگاه های بزرگ
  • فضاهای باز و سرپوشیده
  • بدنه پل ها برای تأمین روشنایی تزئینی
  • استفاده در بناهای تاریخی، موزه ها و گالری های هنری جهت ایجاد نور تأکیدی
  • به کارگیری وال واشرها در محل های مختلف مانند برج ها، زیر گذرها، ستون ها، تونل ها و …
  • استفاده از وال واشر برای صنعت تبلیغات در جهت تزئینات غرفه های نمایشگاهی و ویترین های تبلیغاتی
  • نورپردازی آکواریوم آب شور و آب شیرین
  • جشن ها و مراسم ها
کاربرد وال واشر
کاربرد وال واشر

تکنولوژی وال واشر

تکنولوژی نوری به کار گرفته شده در ساخت انواع وال واشر متفاوت است. چرا که شما می توانید مدل های مختلفی از وال واشرهای ال ای دی، اس ام دی (SMD) و سی او بی (COB) را خریداری نمایید. اما نوع رایج آن که امروزه بیشتر در بازار مشاهده می شود، وال واشر های ال ای دی است.

ال ای دی های به کار گرفته شده در ساختار این نوع وال واشرها دارای لنزی برای تنظیم تابش نور هستند و می توان با استفاده از آن آنها، کنترل بیشتری بر روی شرایط نورپردازی داشت.

این زاویه به طور کلی می تواند 45 تا 300 درجه را تحت پوشش خود قرار دهد. ال ای دی ها می توانند به صورت متراکم و یا با فاصله ای کم در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در این صورت نور خروجی بیشتر خواهد بود.

والواشر فول کالر DMX

والواشرهای فول کالر دیجیتال (DMX) نوع دیگری از والواشرهای پرکاربرد هستند. این نوع ادوات روشنایی این قابلیت را دارند که به وسیله درایورهای دیتا، بتوانید کنترل تک تک ال ای دی ها را به دست بگیرید و برنامه های مختلفی از افکت های نوری را به صورت تمام رنگ ساده و یا ریتمی (پرده ای) مطابق با نیاز و سلیقه خود اجرا نمایید.

والواشر فول کالر DMX
والواشر فول کالر DMX

وال واشر رشد گیاه

از انواع وال واشر می توانیم به وال واشر رشد گیاه اشاره کنیم. این نوع والواشرها برای گیاهان، صیفی جات و سبزیجاتی که در فضاهای خانگی، صنعتی و گلخانه ای به صورت طبقه بندی پرورش داده می شوند، بسیار مناسب هستند.

این تجهیزات در عرض های کم و در طول 25 سانتی متر تا 100 سانتی متر در بازار موجود هستند. مدل های خطی آنها در دو نوع ترکیب رشدی و فول اسپکتروم قابل سفارش هستند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ رشد گیاه ، لامپ رشد گیاه ارزان را از کجا بخریم؟


وال واشر خطی

وال واشر خطی دارای بدنه آلومینیومی است. ابعاد و اندازه آن بسته به کاربردی که دارد، متفاوت است. همچنین از وزن به نسبت کمی برخوردار است. با در نظر گرفتن ویژگی های وال واشر خطی، می توان از آن برای نورپردازی فضاهای خارجی استفاده کرد.

وال واشر پرچمی

وال واشر پرچمی از دیگر انواع وال واشر است که پرچم کشورهای مختلف را از طریق نور نشان می دهد. این دسته وال واشرها برای زیباسازی فضاهای شهری بیشتر کاربرد دارند.

وال واشرهای پرچمی به صورت عمودی بر روی پایه های چراغ برق نصب می شوند. لازم است بدانید که جنس این چراغ ها از آلومینیوم است و عایق خوبی برای رطوبت و گرد و غبار به شمار می آیند.

وال واشر نمای ساختمان

وال واشر نمای ساختمان مقاومت بالایی در برابر گرد و خاک و باران از خود نشان می دهد. این نوع وال واشرها به دو صورت تکی و خطی در دسترس هستند که شما باید بسته به نیاز و نوع نورپردازی که مدنظر دارید، مناسب ترین آن ها را انتخاب کنید.

این والواشرها به طور معمول در قسمت های برجسته نمای ساختمان ها نصب می شوند و زیبایی نمای ساختمان را در شب دو چندان می کنند.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان


مزیت استفاده از وال واشر

با در نظر گرفتن ویژگی ها و مشخصاتی که انواع وال واشر دارند، باعث شده اند که بتوان از آن ها برای نورپردازی محیط های مختلف استفاده کرد. در ادامه به شرح مزایای استفاده از والواشرها می پردازیم:

  • نصب آسان در محل ها و مکان های مختلف
  • کیفیت مناسب و مطلوب نور خروجی
  • کیفیت بالای جنس بدنه
  • مقاومت مناسب و چشمگیر در برابر شرایط جوی مختلف مانند نور خورشید، اشعه ماوراء بنفش، گرد و خاک و باران
  • تنوع لازم در طیف مرئی و نورهای خروجی
  • دارای قابلیت تنظیم زاویه تابش نور براساس نیاز
  • قیمت مقرون به صرفه و مؤثر در کاهش هزینه های پرداختی برق
  • دارای قابلیت تنظیم شدت نور
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • دارای ریموت کنترل برای تنظیم نور های خروجی
انواع وال واشر
انواع وال واشر

نکات مهم در خرید وال واشر

توجه داشته باشید که خرید انواع وال واشر باید براساس نیاز و اولویت های پروژه و محلی که نیاز به نورپردازی دارید، انجام پذیرد. مدل های مختلفی از این تجهیزات در بازار موجود هستند که باید متناسب ترین آن ها را خریداری کنید. توجه به نکات زیر در انتخاب وال واشر باعث می شود بتوانید بهترین نوع را انتخاب کنید.

سوژه نورپردازی

حتماً پیش از خرید وال واشر، سوژه های مختلف نورپردازی را مشخص کنید و یک طرح اولیه را به روی کاغذ بیاورید. بهتر است نمونه های مختلفی از ایده های نورپردازی با وال واشر را مشاهده نمایید.

تک رنگی یا چند رنگی

با در نظر گرفتن طرح اولیه، باید مشخص کنید که کدام دیوارها نیاز به وال واشر رنگی و کدام یک نیاز به نوع تک رنگ دارند.

توان مصرفی

به طور معمول توان مصرفی هر والواشر بیانگر مقدار نور خروجی آن است. البته عوامل دیگری مانند کیفیت ال ای دی ها، لنز و فناوری ساخت نیز می تواند بر روی توان مصرفی تأثیر بگذارد.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


کیفیت ساخت

در نظر داشته باشید که با توجه به قیمت و فرآیند نصب، باید از محصولاتی باکیفیت استفاده کنید. در غیر این صورت پس از چند ماه به دلیل خرابی، محبور به تعویض و پرداخته هزینه های تعمیر آن خواهید شد.

جنس بدنه و لنز

کیفیت بدنه از نکاتی است که باید در زمان خرید وال واشر به آن توجه ویژه ای داشته باشید. بهتر است برای تهیه وال واشر به سراغ کالاهایی بروید که جنس بدنه آن ها از آلومینیوم و استیل ساخته شده باشد. چرا که می توانند به خوبی گرمای تولیدشده در داخل والواشر را به بیرون انتقال دهند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که این چراغ ها در محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند و امکان دارد که در معرض برخورد اجسام واقع شوند.

درجه حفاظت IP

با در نظر گرفتن محیط نصب وال واشر، باید این چراغ در برابر نفوذ آب و گرد و غبار از مقاومت مناسبی برخوردار باشد. به همین خاطر اگر وال واشر در معرض نفوذ آب نصب می شود، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که از درجه IP مناسبی برخوردار باشند.

نکات مهم در خرید وال واشر
نکات مهم در خرید وال واشر

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟