نورپردازی نمای ساختمان

همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان یکی از مهم ترین ارکان در ساخت یک مجموعه است. نورپردازی نمای بیرونی ساختمان علاوه بر تکمیل روشنایی باعث می شود تا زیبایی و جذابیت فضا چندین برابر شود. در گذشته نورپردازی نما تنها مربوط به ساختمان های اداری، تجاری، تالارها، رستوران ها و … بود اما امروزه برای تمامی ساختمان ها استفاده از جراغ نما اجباری است.

نورپردازی نما به کمک عناصر و المان های گوناگونی امکان پذیر است. به کمک تجهیزاتی هم چون والواشر نما، پروژکتور، جت لایت، ریسه و … می توان نمای ساختمان را نورپردازی کرد. در ادامه به معرفی تجهیزات نورپردازی، اصول و ضوابط و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت و همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان را به شما توضیح خواهیم داد.

با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی نما

امروزه صنعت نورپردازی در داخل و خارج ساختمان بسیار توسعه یافته و پیشرفت کرده است. به همین دلیل تجهیزات متنوعی در این خصوص به بازار عرضه شده است. در ادامه به برخی از پرکاربردترین تجهیزات در نورپردازی اشاره خواهیم کرد:

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

چراغ دکوراتیو

چراغ دکوراتیو و تزئینی دارای اشکال مختلفی است و امروزه یکی از پرکاربردترین تجهیزات در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان محسوب می شود. بدنه این چراغ ها نیز دیده می شود. این چراغ می تواند نور را از جهت های مختلف و با قدرت پرتاب مناسب منتشر کند.

در نورپردازی نما رومی بسیاری از ساختمان ها، از این گونه چراغ ها استفاده می شود. این چراغ ها می توانند نور را در یک جهت، دو جهت و یا چهار جهت بازتاب دهند. این محصولات در رنگ های گوناگونی به بازار عرضه شده اند و اغلب آن ها از تکنولوژی ال ای دی ساخته شده اند.

چراغ دکوراتیو
چراغ دکوراتیو

ریسه

ریسه نواری می تواند نوری متمرکز و خطی در نمای ساختمان ایجاد کند. این تجهیزات اغلب به عنوان نور مخفی مورد استفاده قرار می گیرند و تنها بازتاب نور آن ها قابل رؤیت است.

ریسه خطی در کنار ستون ها، اطراف پنجره ها و … نصب می شود. یکی از مهم ترین مزیت های این تجهیزات تنوع رنگ بسیار بالای آنها است. این ریسه ها مصرف انرژی کمی دارند و امروزه عمدتاً از ریسه هایی با تکنولوژی ال ای دی و اس ام دی استفاده می شود.

در حال حاضر ریسه هایی با تکنولوژی قدیمی تر مانند ریسه شلنگی در نمای ساختمان کاربرد زیادی ندارد و اغلب از ریسه ال ای دی و اس ام دی استفاده می شود.

ریسه
ریسه

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی


پروژکتور

پروژکتورها از سایر تجهیزات نورپردازی نور بیشتری تولید می کنند. استفاده از این تجهیزات به بزرگی سازه بستگی دارد. اغلب برای نورپردازی ساختمان های بزرگ از این تجهیزات استفاده می شود.

پروژکتور ال ای دی، COB و SMD بیشترین کاربرد را در نورپردازی خارجی دارند. این محصولات نیز دارای رنگ بندی متنوعی هستد. یکی از نکات مهم پیش از خرید پروژکتور برای نما، توجه به درجه حفاظت و کیفیت آن است. این محصولات می بایست ضد آب باشند. پروژکتورهای ساختمان نور پخشی را ارائه می کنند.

پروژکتور
پروژکتور

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع پروژکتور


جت لایت

این تجهیزات بر روی زمین نصب می شوند و نور آن ها به صورت پرتابی منتشر می شود. به این محصولات پروژکتور نما نیز گفته می شود. جت لایت برد زیادی دارد و بسیار پرکاربرد است. این محصولات توان های گوناگونی دارند و اغلب از تکنولوژی LED و COB در ساختار آن ها استفاده شده است. در نورپردازی نما ساختمان مدرن از این وسیله استفاده می شود.

جت لایت
جت لایت

وال واشر

پروژکتور خطی یا وال واشر از دیگر تجهیزاتی است که در نورپردازی می توان از آن استفاده کرد. این وال واشرها تنوع بسیار زیادی دارند و می توانند در قسمت های بالایی و پایینی ساختمان نصب شوند. این محصولات در ابعاد مختلف و طول های 20، 25، 50 سانتی متری و … تولید می شوند. هر یک از این چراغ ها دارای توان های مختلفی هستند. تکنولوژی اغلب والواشرها ال ای دی و یا SMD است.

والواشر
والواشر

چراغ دفنی

در نورپردازی نمای ساختمان ویلایی اغلب از چراغ های دفنی استفاده می شود. چراغ دفنی روی زمین داخل سنگ و یا خاک نصب می شود و می تواند نور را به سمت بالا بازتاب کند. این محصولات بسیار پرکاربرد هستند و محوطه و یا داخل پارکت نیز می توان از آن ها استفاده کرد.

چراغ دفنی
چراغ دفنی

بیشتر بخوانید: معرفی انواع لامپ و بهترین لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان


اصول نورپردازی خارجی ساختمان

نورپردازی نما دارای اصول و ضوابطی است. این اصول می بایست مورد تأیید سازمان هایی هم چون شهرداری و … نیز قرار بگیرد. در ادامه به برخی از مهم ترین نکته های نورپردازی نما اشاره خواهیم کرد.:

قاعده نورپردازی

نورپردازی و محل قرارگیری تجهیزات باید به گونه ای باشد که بازتاب نور از از خارج ساختمان به داخل ساختمان از طریق پنجره ها و درب ها وارد نشود.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

محل قرارگیری چراغ ها

اغلب نورپردازی ها در نمای ساختمان و به صورت نور مخفی صورت می گیرد. این تجهیزات در محل هایی هم چون درز دیوارها، کنار ستون ها، فضای بین پنجره ها و … نصب می شود. تجهیزات نورپردازی می بایست نصب ساده ای داشته باشند تا در صورت خرابی به راحتی بتوان آن ها را تعویض کرد.

المان های نورپردازی

نوع وسیله ای که جهت نورپردازی انتخاب می شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال در ساختمان های بلند می بایست از چراغ هایی با قدرت پرتاب نور بالا استفاده شود. برد پروژکتور و وسیله نورپردازی بسیار مهم است.

نورپردازی نمای ساختمان
نورپردازی نمای ساختمان

برد پرتاب نور

در ساختمان های کم ارتفاع پوشش نور عامل مهم تری نسبت به برد چراغ است. این محصولات باید پوشش نوری و زاویه تابش نور مناسبی داشته باشند. در این موارد اغلب از پروژکتورهای کوچک با زاویه تابش 150 الی 180 درجه استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


مصرف انرژی

چراغ هایی که در نمای ساختمان از آن ها استفاده می شود، باید مصرف انرژی بسیار کمی داشته باشند زیرا مدت زمان زیادی روشن هستند. به همین دلیل بهترین تجهیزات برای نورپردازی فضای خارجی و نمای ساختمان، چراغ هایی هستند که از تکنولوژی LED، SMD و یا COB در ساختار آن ها استفاده شده است.


بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB چیست؟


هماهنگی چراغ با نما

نورپردازی می بایست با توجه به شکل ظاهری ساختمان انجام شود. در برخی از موارد نور بهتر است از بالا بازتاب کند و در برخی دیگر نورهایی که از پایین منتشر می شوند، جلوه بهتری دارند. در نورپردازی ستون ها و کناره های ساختمان باید به این نکته توجه شود که نور محدود به همان بخش باشد و وارد قسمت های دیگر نشود.


بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


رنگ نور

یکی از مهم ترین عوامل در نورپردازی نما انتخاب رنگ نور است. این نور باید با نما و طراحی آن سازگاری داشته باشد. هم چنین در مناطق مختلف از نورهایی با رنگ های مختلف استفاده می شود. در مناطق گرمسیر اغلب از نورهای سرد مانند یخی و یا مهتابی استفاده می شود. در مناطق سردتر از نورهای گرم زرد، آفتابی و انبه ای استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی


نتیجه گیری

نورپردازی نمای ساختمان یکی از مهم ترین بخش های هر مجموعه ای است. نما اولین عاملی است که افراد از یک ساختمان آن را تماشا می کنند. طراحی نمای ساختمان و نورپردازی آن زیبایی ساختمان را چندین برابر می کند.

برای خرید تجهیزات نورپردازی نما می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان و نمایندگان فروش محصولات روشنایی در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: روشنایی معابر و نورپردازی بزرگراه ها