راهنمای خرید انواع پروژکتور

راهنمای خرید انواع پروژکتور

پروژکتور یا نورافکن از انواع تجهیزات روشنایی به شمار می آید. ما راهنمای خرید پروژکتور را به شما ارائه خواهیم کرد. این محصول وسیله ای پرکاربرد است که از آن برای نورپردازی های داخلی مانند سالن های آمفی تئاتر، تالارها، کارخانه ها، تونل ها و پل ها استفاده می شود.

همچنین از پروژکتور برای نورپردازی در محیط های خارجی مانند زمین ورزشی، حیاط منازل، پادگان ها، محوطه اداره ها، نور تزئینی و برای تبلیغات روی بنرها، روشنایی خیابان و معابر، زیباسازی نمای ساختمان و … استفاده می شود.

خرید انواع پروژکتور و نورافکن
خرید انواع پروژکتور و نورافکن

از کاربرد پروژکتور می توان به استفاده از آن در انواع استادیوم های ورزشی مانند اسکی در شب، اتومبیل رانی، راگبی، کریکت و فوتبال اشاره کرد. در این مقاله به راهنمای خرید انواع پروژکتور روشنایی می پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

پروژکتور چیست

قبل از بررسی راهنمای خرید پروژکتور لازم است بدانیم پروژکتور چیست؟ پروژکتور از یک محفظه، روکش و نوعی منبع نوری تشکیل شده است. در برخی از پروژکتورها یک نوع محافظ، کاسه انعکاس نور، بالاست و استارتر نیز وجود دارد.

این وسیله در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود و وظیفه تأمین نور و روشنایی فضای داخلی و خارجی را برعهده دارد. اغلب آن ها از برق تغذیه می شوند. برخی از آن ها نیز به باتری های خورشیدی مجهز شده اند و از انرژی خورشیدی جهت روشن شدن استفاده می کنند.


بیشتر بخوانید: نورافکن و پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع پروژکتور براساس شکل ظاهری

پروژکتور سقفی

برخی از انواع نورافکن بر روی سقف نصب می شوند. این نوع پروژکتورها با پیچ به سقف نصب می شوند و نور را به صورت عمودی منعکس می کنند. معمولاً در سقف های بلند از این وسیله استفاده می شود.

پروژکتور سقفی
پروژکتور سقفی

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


پروژکتور دیواری

این محصول روشنایی معمولاً بر روی دیوار نصب می شود و قابلیت تنظیم ارتفاع نور را دارد. این نورافکن ها می توانند در ارتفاعات مختلف نصب شوند و فضای محوطه را روشن کنند. این نورافکن های کوچک در نماهای ساختمان بکار می روند.

پروژکتور دیواری
پروژکتور دیواری

پروژکتور گرد

این نوع محصولات معمولاً دو دسته هستند. دسته اول همان چراغ های سقفی گرد هستند و دسته دوم پروژکتورهای شیپوری هستند که می توانند لامپ گازی یا ال ای دی داشته باشند.

پروژکتور گرد
پروژکتور گرد

انواع پروژکتور

پروژکتورها براساس نوع لامپ به چند دسته پروژکتور SMD، پروژکتور COB، پروژکتور LED و پروژکتور گازی تقسیم می شوند که در ادامه به اختصار به توضیح هریک از آنها می پردازیم. جهت خرید نورافکن به سایت راندنو مراجعه کنید و بهترین برندها را مشاهده نمایید.

پروژکتور SMD

از پروژکتور SMD در فضاهایی که نیاز به روشن کردن مکانی بزرگ را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، با توجه به زاویه تابش زیاد، این نوع چراغ خارجی برای روشن کردن تابلوها کاربرد دارد. نورافکن SMD قابلیت ایجاد نور پراکنده بدون ایجاد سایه روشن دارد.

این نوع نورافکن ها غالباً از نوع IP65 هستند. به این معنا که می توان از آن ها در محیط هایی که در معرض آب و یا گرد و غبار هستند نیز استفاده کرد. این محصول کم مصرف است و می تواند نور زیادی را با قدرت بالا منتشر کند.

طول عمر این نوع نورافکن SMD بسیار بالا و تقریباً معادل 50 هزار ساعت است. نور این محصول نزدیک به نور طبیعی خورشید است و پرتوی فرابنفش و مادون قرمز نیز تولید نمی کند.

پروژکتور SMD و پروژکتور ال ای دی قابلیت اتصال مستقیم به برق 220 ولت را دارند.

پروژکتور COB

لامپ این پروژکتور نسبت به سایر پروژکتورها، نور را در فضای بزرگ تر و با مساحت بیشتر منتشر می کند. چیدمان فشرده چراغ های COB که به صورت چیپ هایی بر روی یک بورد قرار گرفته اند، این قابلیت را ایجاد کرده اند. نورافکن COB شدت نور بالایی دارد.

این نوع نورافکن نه تنها در مصرف انرژی راندمان بالاتری نسبت به سایر نورافکن ها دارد، بلکه گرمای کمتری نیز تولید می کند. نور افکن COB طول عمر بالا با کیفیت نور بالایی دارد.


بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB چیست؟


پروژکتور LED

پروژکتور ال ای دی نوری باکیفیت در رنگ های مختلف تولید می کند و استفاده از آن، موجب کاهش مصرف برق می شود. از مهم ترین کاربردهای این پروژکتور ال ای دی، روشنایی نمای ساختمان و محیط است. همچنین این محصول طول عمر بالا (بیش از 10 هزار ساعت) دارد و خیلی سریع روشن می شود.

امروزه پروژکتور SMD و پروژکتور ال ای دی، بدلیل توان بالا، تولید حرارت کم و همچنین تنوع رنگی بالا، مصرف بیش تری نسبت به سایر پروژکتورها دارند.

پروژکتور گازی

این دسته از پروژکتورها در مکان هایی با فضای محدود مورد استفاده قرار می گیرند و مصرف بالایی دارند. این نورافکن در مکان هایی مانند انبار، سالن تئاتر، سینما و … کاربرد دارد.

این نورافکن انواع مختلفی همچون بخار جیوه، بخار سدیم و متال هالید دارد. پروژکتورهای گازی (بخار جیوه) جهت روشن شدن، نیاز به یک استارتر و ترانس دارند. در این نوع پروژکتورهای گازی، یک لامپ جداگانه در داخل آنها نصب می شود. علاوه بر این، یک ترانس و استارتر در پشت آنها نیز قرار گرفته است.

پروژکتور گازی انواع مختلفی دارد:

  • بخار سدیم: به دلیل سمی بودن اشعه این نوع نورافکن و خطر بخار سدیم برای انسان، این پروژکتور در اماکن پرازدحام استفاده نمی شود. این نورافکن برای روشن شدن کامل به زمان نیاز دارد تا به حداکثر میزان نور خود برسد. این محصول به رنگ زرد در بازار موجود است. طول عمر این محصول با توجه به توان مصرفی و شرایط آب و هوایی، حدود 1 الی 2 سال است.
  • بخار جیوه: این نوع نورافکن نیز مانند بخار سدیم، جهت روشن شدن نیاز به زمان دارد. طول عمر این نوع محصول با توجه به تعداد دفعات روشن و خاموش شدن، کاهش می یابد. همچنین نور این چراغ بخار جیوه سفید و در تمام جهات قابل انتشار است.

به پروژکتورهایی که در آن ها از لامپ گازی خیاری استفاده شده است، اصطلاحاً پروژکتور خیاری گفته می شود. این پروژکتورها مصرف انرژی زیادی دارند. برای استفاده از این پروژکتورها باید از بالاست تقویت ولتاژ، استارت و ترانس مخصوص استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و بخار جیوه


پروژکتور وال واشر

پروژکتور وال واشر که به آن نورافکن نما نیز گفته می شود، از قرار گرفتن تعدادی لامپ با توان و اندازه متفاوت در کنار یکدیگر ایجاد شده است. وال واشر نما یک پروژکتور نواری است و از آن در نمای خارجی و داخلی ساختمان، نمای خارجی مکان های تاریخی، گالری نقاشی و انواع تزئینات استفاده می شود.

چراغ دفنی نیز نوعی نورافکن خارجی به شمار می آید که برای داخل زمین و استخر کاربرد دارد.

پروژکتور وال واشر و پروژکتور دفنی
پروژکتور وال واشر و پروژکتور دفنی

از ویژگی های این محصول می توان به نصب راحت، کیفیت نور، مقاومت بالا، کاهش هزینه زیباسازی، قابلیت کنترل، مقاومت در برابر ضربه و همچنین امکان تنظیم شدت نور اشاره کرد.

پروژکتور RGB نما، آبشاری و پرچمی همگی از انواع وال واشر نما به شمار می آیند که در انواع تک رنگ و هفت رنگ با توان های مصرفی گوناگون تولید و به بازار عرضه می شوند. این نوع محصول بسیار منعطف است و قابلیت ایجاد نور ثابت و یکنواخت دارد. یکی از ویژگی های بارز این محصول، طول عمر بالای آن است.

از دیگر قابلیت های پروژکتور RGB می توان به تغییر رنگ به کمک ریموت اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان


پروژکتور خورشیدی

نوعی پروژکتور به بازار عرضه شده است که از انرژی خورشیدی جهت روشن شدن استفاده می کند. این پروژکتورها به سلول های خورشیدی مجهز شده اند که در طول روز انرژی خورشید را ذخیره کرده و در هنگام شب از آن استفاده می کنند.

از این پروژکتور اغلب در مکان هایی استفاده می شود که برق شهری در آن وجود ندارد و یا مصرف انرژی بسیار زیاد است.

تفاوت پروژکتور SMD و COB

پروژکتور SMD یا COB؟ اگر برای شما هم این سؤال به وجود آمده است، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. پروژکتور COB به علت نقطه ای بودن منبع نور، سایه های تیزی به وجود می آورد. درحالیکه منبع نور پروژکتور SMD به گونه ای است که سبب پخش بیشتر نور می شود.

پروژکتور SMD این قابلیت را دارد که از آن به عنوان نورهای رنگی متغیر استفاده شود، درحالیکه این امکان برای پروژکتور COB وجود ندارد. این نکته را باید توجه داشت که پروژکتورهای COB منبع نور تک رنگ خوبی به شمار می آیند.

پروژکتورها براساس وات یا توان مصرفی نیز تقسیم بندی می شوند. از پرفروش ترین پروژکتورهای ال ای دی در ایران می توان به پروژکتور ال ای دی 200 وات، 150 وات، 50 وات و 30 وات اشاره کرد.

جنس پروژکتور

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید پروژکتور جنس این محصولات است. جنس نورافکن ها می تواند از آلومینیوم دایکاست، پلاستیک فشرده و یا فولاد باشد.

پروژکتور ضد آب

معمولاً چراغ هایی که در فضای بیرونی نصب می شوند، می بایست درجه حفاظت آب بندی بالایی داشته باشند. نورافکن هایی که در معرض آب باران و گرد و غبار محیط هستند، می بایست دارای IP بالایی باشند.


بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


پروژکتور ضد انفجار

این نورافکن ها دارای محفظه ای بزرگ جهت مقاومت در برابر ضربه های ناشی از انفجار هستند. این وسیله روشنایی در تونل ها، معادن، پالایشگاه های نفت و گاز کاربرد دارد.

مزایای استفاده از پروژکتور

  1. به کمک پروژکتور می توان محیط وسیعی را روشن کرد، بدون این که نیاز باشد از چند لامپ مختلف استفاده کرد.
  2. این محصولات بازده نوری خوبی ارائه می کنند و نسبت به قیمتی که دارند، از بهره نوری مناسبی برخوردار هستند.
  3. به کمک پروژکتور می توان نور را بر روی یک شی خاص متمرکز کرد و یا یک ناحیه دلخواه را توسط آن روشن کرد.
  4. این محصولات در انواع ضد آب نیز ارائه می شوند، به همین دلیل در محیط های خارجی می توانند جایگزین مناسبی برای لامپ ها باشند.
  5. این محصولات در ابعاد گوناگونی عرضه می شوند و از تنوع زیادی برخوردار هستند.

نکات مهم در خرید پروژکتور

در راهنمای خرید پروژکتور باید پارامترهای مختلفی را مورد بررسی قرار داد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. قیمت پروژکتور
  2. نوع تکنولوژی پروژکتور
  3. میزان مصرف برق
  4. میزان نوردهی
  5. ولتاژ ورودی
  6. ضد آب بودن و درجه حفاظت نورافکن
  7. شیوه انعکاس نور و زاویه پخش
  8. دما و ضریب نمود رنگ
  9. گارانتی و شرکت سازنده

قیمت پروژکتور

قیمت پروژکتورها براساس تکنولوژی مصرفی شان متفاوت است. عموماً COBها گران تر از SMDها هستند. پروژکتورهای گازی بدون لامپ ارزان تر هستند، اما زمانیکه لامپ، ترانس و استارت افزوده شود، امکان دارد قیمت پروژکتور نورافکن افزایش یابد. نورافکن هایی که دارای قابلیت ضد آب بودن هستند، از قیمت بیشتری برخوردارند.

خرید پروژکتور

حال که با راهنمای خرید پروژکتور آشنا شدیم، بهتر است بدانیم از بهترین پروژکتور روشنایی موجود در ایران، می توان به پروژکتور صبا ترانس، مازی نور، گلنور، پارس شعاع، اکی لایتینگ و شعاع اشاره کرد. جهت خرید بهترین نورافکن می توانید داخل سایت راندنو، بهترین قیمت ها را از نمایندگان اصلی دریافت کنید.


بیشتر بخوانید: نصب پروژکتور ال ای دی