نصب پروژکتور ال ای دی

نصب پروژکتور ال ای دی

نصب پروژکتور ال ال ای دی در مجموعه کمک شایانی به تأمین نور می کند. پروژکتور ال ای دی می تواند نور نسبتاً زیادی تولید کند و محیط وسیع تری را روشن کند.

در این مقاله به آموزش راه اندازی و نصب پروژکتور LED و بررسی ویژگی های آن می پردازیم. پروژکتور نوعی وسیله روشنایی است که در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه می شود. برای نصب این تجهیزات بهتر است از یک متخصص برق یا تعمیرکار کمک بگیرید. با این حال می توانید خودتان نیز به کمک آموزش هایی که وجود دارد، اقدام به نصب یا تعویض پروژکتور کنید.

خرید انواع پروژکتور و نورافکن
خرید انواع پروژکتور و نورافکن

نصب پروژکتور نوری مراحلی دارد که این مراحل شامل قطع برق، مشخص کردن محل نصب، محاسبه ارتفاع نصب، آماده سازی تجهیزات و … می شود. پروژکتورها می توانند بر روی سقف، دیوار و پایه های مخصوص نصب شوند.

آب بندی پروژکتور در محیط های خارجی و محکم کردن آن ها موارد مهمی است که در هنگام نصب باید به آن ها توجه شود. اگر قصد دارید پروژکتور برای مجموعه خود نصب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

پروژکتور نوری چیست؟

پروژکتور نوری که به آن نورافکن نیز گفته می شود، دستگاه منعکس کننده نور است و یکی از تجهیزات نوری محسوب می شود. از پروژکتورها برای ایجاد روشنایی در محیط های داخلی و خارجی استفاده می شود. این محصول در انواع و مدل های مختلفی موجود است که در ادامه به بررسی انواع آن و نصب پروژکتور ال ای دی خواهیم پرداخت.

پروژکتورها قادر هستند که انتقال نور را از کانون الکتریکی با شدت بالا انجام دهند. با توجه به اینکه این محصول در توان و ولتاژهای گوناگون موجود است، باید انتخاب آن براساس مکان و متراژ موردنظر صورت بگیرد.

این پروژکتورها در انواع مختلف طراحی و تولید می شوند که می توان آنها را در سه دسته کلی SMD و COB و LED تقسیم بندی کرد.

پروژکتور نوری چیست؟
پروژکتور نوری چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع پروژکتور


پروژکتور ال ای دی LED

پروژکتور ال ای دی از بهترین پروژکتورها است که می توان از آن در محیط های مختلف همچون کارخانه ها، استادیوم ها، سالن های بزرگ و … استفاده کرد. این محصولات احتیاجی به گرم شدن ندارند و در همان لحظه روشن می شوند.

نور زیاد و مصرف انرژی پایین از مزیت های این محصول به شمار می آید. این محصول نسبت به دیگر پروژکتورها از عمر بیشتری برخوردار است. در ادامه به توضیحات بیشتر درباره این پروژکتور و نحوه نصب پروژکتور ال ای دی می پردازیم.

پروژکتور اس ام دی SMD

پروژکتور اس ام دی معمولاً جریان نوری خوبی دارد و به محض اتصال آن به برق روشن می شود. شدت نور این پروژکتور در همان لحظه اول به اوج خود می رسد.

همچنین باید گفت که شدت نور و زاویه تابش این پروژکتورها قابل تنظیم است و به طور کلی نور این محصولات یکنواخت و ملایم است. این محصولات نیز مصرف انرژی بسیار کمی دارند و استفاده از آن ها سبب صرفه جویی در هزینه های برق می شود.

پروژکتور اس ام دی SMD
پروژکتور اس ام دی SMD

پروژکتور سی او بی COB

پروژکتور COB یک نوع تکنولوژی جدید به حساب می آید که خود در زیردسته تکنولوژی LED قرار می گیرد و از ترکیب ال ای دی های کوچک تشکیل شده است. این نوع پروژکتورها از کیفیت و طول عمر خوبی برخوردار هستند. همچنین این محصول از مقاومت خوبی در برابر رطوبت برخوردار است و می توان از آن در محیط های مختلف استفاده کرد.

پروژکتور با لامپ گازی

نوع قدیمی تر پروژکتورها، پروژکتورهایی هستند که در ساختار آن ها از منابع نوری لامپ گازی استفاده شده است. این لامپ می تواند از نوع متال هالید، بخار جیوه و بخار سدیم باشد. این لامپ ها نسبت به لامپ های ال ای دی مصرف انرژی بیشتری دارند و مدت زمان راه اندازی آن ها طولانی تر است. نصب پروژکتور ال ال ای دی و گازی مشابه یکدیگر است.


بیشتر بخوانید: نورافکن و پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟


مزایای استفاده از پروژکتور

در ادامه موضوع نصب پروژکتور ال ال ای دی به مزایای استفاده از این محصول اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از مزایای اصلی پروژکتورها، مصرف برق پایین آنها نسبت به بازدهی است. این موضوع مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. با وجود نور خوب و مناسبی که این محصولات از خود منتشر می کنند، اما مصرف انرژی آنها بسیار کم است.
  • پروژکتورها اغلب طول عمر بسیار بالایی دارند که در صورت نگهداری صحیح می توان از آنها به مدت طولانی بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی استفاده کرد.
  • مقاومت بسیار بالای پروژکتورها در برابر عوامل مختلف همچون رطوبت، باد و باران از دیگر مزیت های این محصول به شمار می آید که می توان آنها را هم در محیط های بسته و هم در محیط های باز استفاده کرد.
  • پروژکتورها در برابر نوسانات برق مقاوم هستند و در صورت افزایش و یا کاهش ولتاژ دچار مشکل و یا سوختگی نمی شوند. این محصولات محدوده ولتاژ وسیعی را بین 180 تا 280 ولت پوشش می دهند.
  • پروژکتورها کاربرد بسیار وسیعی دارند و در نورپردازی نمای ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان


انواع محل نصب پروژکتور LED

در خصوص محل نصب پروژکتور ال ای دی باید گفت که این محصولات در مکان ها و محل های مختلفی قابل نصب هستند که این محل ها عبارتند از:

نصب روی برج نوری

یکی از محل های پرکاربرد نصب این محصولات بر روی تیرهای برق است که از آنها برای مکان های مختلف همچون محوطه ها و فضاهای سبز استفاده می شود. در واقع یکی از اصلی ترین تجهیزات دکل روشنایی و برج نوری انواع پروژکتور است.

این محصولات به کمک چند پیچ به شکل T و یا دیگر اشکال روی دکل روشنایی نصب می شوند. برج نوری بسته به نوع و ساختاری که دارد، می تواند 6 پروژکتور و یا بیشتر را تحمل کند. این برج ها در ارتفاع زیاد طراحی می شوند و بیشتر برای محوطه های باز و فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

نصب روی برج نوری
نصب روی برج نوری

بیشتر بخوانید: برج نوری چیست | آشنایی با دکل روشنایی یا برج روشنایی


نصب روی دیوار

یکی دیگر از مکان های نصب پروژکتور، بر روی دیوار است. اگر بخواهیم محیط اطراف را روشن کنیم، باید بر روی دیوارهای مرتفع و به صورت مایل این محصولات را نصب کنیم و اگر بخواهیم خود دیوار را نورپردازی کنیم، باید پروژکتور را به موازات دیوار نصب نماییم. راه های بسیار زیادی جهت نصب پروژکتور برروی دیوار وجود دارد.

نصب در پشت بام

در بسیاری از مجموعه ها همچون باغ ها و ویلاها، از پروژکتور جهت تأمین روشنایی استفاده می شود. این محصولات برروی پشت بام نصب می شوند و نور از بالا به سمت پایین تابیده می شود. در مکان هایی که نصب پروژکتور ال ای دی در محوطه های نزدیک به ساختمان و عمارت با محدودیت مواجه است، پروژکتور روی پشت بام نصب می شود.

نصب در پشت بام
نصب در پشت بام

نصب روی پایه های نگهدارنده

پایه های نگهدارنده نوعی میله های فلزی مخصوص هستند که در ارتفاع و ابعاد مختلفی تولید می شوند. این محصولات می توانند پروژکتور را در جای خود ثابت نگهدارند و از این طریق نوری کاملاً یکنواخت به محیط ارائه می دهند.

نصب در زیر و اطراف بنرهای تبلیغاتی

از دیگر مکان هایی که می توان نصب پروژکتور ال ای دی را مشاهده کرد، زیر و اطراف بنرهای تبلیغاتی است. این تجهیزات در هنگام شب جلوه خاصی به بنر می بخشند. همچنین نور پخش و یکنواخت این تجهیزات به گونه ای است که چشم رانندگان را آزار نمی دهد.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب پروژکتور

برای نصب پروژکتور ال ای دی به یکسری تجهیزات نیاز است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • اولین تجهیز مورد نیاز برای نصب پروژکتور ال ای دی جعبه فیوز است که با استفاده از آن متوجه قطع و یا وصل بودن جریان برق می شویم.
  • علاوه بر این، به یک پریز احتیاج داریم که بهتر است در نزدیکی مکان نصب پروژکتور باشد تا از این طریق آن را به جریان برق وصل کنیم.
  • داشتن پایه و یک مکان مناسب برای نصب پروژکتور از دیگر تجهیزات مهم برای نصب این محصول است.
  • داشتن ابزارآلاتی همچون دریل، پیچ گوشتی، نردبان، لوله خرطومی و … از دیگر لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای نصب پروژکتور است.
  • پروژکتورها باید به کمک یک دستک فلزی محکم در جای اصلی خود پیچ شوند. دستک اغلب از جنس آهن است تا بتواند وزن پروژکتور را تحمل کند.
  • برای پیچ کردن پروژکتور می توان از رولپلاک یا رول بولت استفاده کرد. رولپلاک ها برای پروژکتورهای سبک مناسب هستند و برای پروژکتورهای سنگین تر باید از رول بولت استفاده شود.
  • آپارات و چسب برق وسایل ضروری هستند که در نصب پروژکتور به خصوص در فضای آزاد به آن ها نیاز است. این محصولات از پروژکتور در برابر نفوذ گرد و خاک، حشرات، رطوبت و … جلوگیری می کنند.

مراحل نصب پروژکتور

برای نصب پروژکتور ال ای دی و دیگر پروژکتورها باید مراحل مختلفی را طی کرد تا نصب آن به درستی و بدون ایجاد مشکل صورت بگیرد. در ادامه به بررسی مراحل نصب پروژکتور می پردازیم:

قطع برق

قبل از هر کار برای نصب پروژکتور باید از قطع برق مطمئن بود. پس باید برق آن قسمتی که قرار است در آن پروژکتور نصب شود را قطع کرد تا از خطرات احتمالی و همچنین خطر برق گرفتگی در امان بمانیم.

نصب دستک و پایه برای قرارگیری پروژکتور

دستک و یا پایه در واقع ابزاری هستند که به وسیله آنها پروژکتورها در مکان های مختلف نصب می شوند. وظیفه آنها نگهداری و تحمل وزن پروژکتورها است. بنابراین دستک ها را به وسیله پیچ های محکم بر روی دیوار و یا هر سطح مسطح دیگر نصب می کنیم.

کابل کشی و سربندی

برق کشی و سربندی کابل ها یکی دیگر از مراحل مهم در نصب پروژکتور ال ای دی است که این کار باید با دقت لازم صورت پذیرد و بعد از انجام تمامی مراحل، پروژکتور آماده نصب و روشن شدن است.

نکته مهم در این مرحله این است که کابل کشی به گونه ای صورت بگیرد که مسیر سیم و کابل برروی دیوار یا سقف مخفی شود تا ظاهر بدی ایجاد نکند. اگر مسیر کابل کشی پروژکتور سخت است و با پیچیدگی همراه است، می توانید برای راحتی کار از جعبه تقسیم استفاده کنید.

آب بندی پروژکتور

اگر پروژکتور در فضای خارجی نصب شده است و در معرض بارش باران و نفوذ حشرات قرار می گیرد، باید از نوار آپارات و چسب برق کمک بگیرید تا بتوانید محصول را آب بندی کنید.

برای این کار باید ابتدا سر سیم ها را به یکدیگر سربندی کنیم. سپس به وسیله چسب برق روی هر دو سیم لخت را بپوشانیم. در نهایت کل مسیر را با چسب برق می پوشانیم. همچنین باید روی کابل را نیز به صورت یک دست با آپارات بپوشانیم. در نهایت یک بار دیگر با چسب برق کل مسیر سربندی کابل را می پوشانیم.

پس از اتمام این مراحل می توانید جهت تابش نور پروژکتور را تنظیم کنید.

نصب پروژکتور ال ای دی
نصب پروژکتور ال ای دی

بیشتر بخوانید: درجه حفاظت آی پی (IP) چراغ چیست؟


نکات ایمنی در نصب و راه اندازی پروژکتور LED

  1. اولین نکته مهم در نصب و راه اندازی پروژکتورها این است که نصب آن توسط افراد متخصص و کاربلد صورت پذیرد تا از ایجاد مشکل و یا خطرات ناشی از نصب جلوگیری شود.
  2. با توجه به این که برخی از پروژکتورها ممکن است در فضای باز نصب شوند و احتمال نفوذ باران و برف به داخل این پروژکتورها وجود دارد، باید کابل ها و سیم های مربوط به آن به طور کامل با چسب برق آب بندی شوند تا مشکل و یا اتصالی به وجود نیاید.
  3. نوع و محل نصب پروژکتورها یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن دقت شود و محل نصب باید به گونه ای باشد تا برای افراد مزاحمت ایجاد نکند.
  4. ارتفاع نصب پروژکتور باید مناسب باشد و به درستی در جای خود محکم شده باشد تا در صورت وجود طوفان از جای خود جدا نشود.