فرز سنگبری چیست و چه کاربردی دارد؟

فرز سنگبری چیست و چه کاربردی دارد؟

فرز سنگبری چیست و چه کاربردی دارد؟ فرز سنگبری یکی از متداول ترین انواع فرز است که از آن، جهت برش گرانیت و انواع سنگ استفاده می شود. این فرز یکی از ابزارآلات مهم صنعتی است که در حوزه ساختمان سازی و سایر موارد بسیار زیاد استفاده می شود. این ابزار بسته به نوع تیغه خود، می تواند به راحتی سنگ ها را برش بزند.

به کمک این ابزار می توانید ابعاد یک سنگ را به صورت اصولی و دقیق تنظیم کنید و با یک برش صاف و یکدست سنگ را ببرید. این نوع فرز برای اولین بار در سال 1954 میلادی و در کشور آلمان دیده شد. این ابزار اکنون با پیشرفت فناوری، شکل تازه ای به خود گرفته است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای تشکیل دهنده فرز سنگبری

  • موتور
  • گیربکس
  • صفحه برش
  • حفاظ
  • دسته
  • بدنه
  • دیمر
  • کلید خاموش و روشن
  • فلنج
  • دنده اصلی
  • آرمیچر و بالشتک
  • کالکتور
  • شفت
  • دنده سرشفت
  • باتری (در مدل های شارژی)
  • کابل (در مدل های برقی)
فرز سنگبری چیست
فرز سنگبری چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


راهنمای خرید فرز سنگبری

این قسمت از مقاله فرز سنگبری چیست به شما کمک می کند تا در هنگام خرید این محصول بتوانید نکات مهم آن را درنظر بگیرید. شما در هنگام خرید این نوع فرزها باید به این ویژگی ها دقت کنید:

قدرت

موتور مهم ترین فاکتور برای خرید یک یک فرز سنگبری محسوب می شود. این قسمت به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به آسانی از فرز برای انجام پروژه های بزرگ استفاده کنید.

یک فرز سنگبری در حالت های مختلف به فروش می رود و هرچه قدرت موتور آن بیشتر باشد، به همان نسبت نیز گران تر است. قدرت موتور یا توان موتور برحسب وات و در مدل های شارژی برحسب ولت سنجیده می شود.

تیغه

برای بریدن هر نوع سنگی که دارای سختی زیادی است، یک نوع تیغه خاص وجود دارد. در هنگام خرید فرز سنگبری، حتماً باید به تیغه آن نیز دقت کنید. برخی از تیغه ها بسیار گران هستند و بسته به سایز دنده ها می توانند قیمت های متفاوتی داشته باشند.

بدنه

براساس نوع برند و همچنین نوع طراحی، فرزها در شکل های مختلفی ساخته می شوند. حتی مدل های نیمه صنعتی و مینی فرز نیز در بازار موجود است. جنس بدنه باعث راحتی شما در کنترل این محصول می شود و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محافظ یا گارد

یکی از مهم ترین قسمت هایی که بر روی یک فرز سنگبری قرار گرفته است، گارد تیغه است. این ابزار از افتادن یا شکستن تیغه در هنگام کار جلوگیری می کند و مانع از آسیب رسیدن به شما می شود.

نوع منبع تغذیه

امروزه محصولات بی سیم نیز در بازار وجود دارد که برای استفاده به صورت محدود ساخته شده اند. در این بین برخی از فرزهای سنگبری در ابعاد کوچک نیز از نوع بی سیم هستند. این محصولات برای استفاده در محیط هایی که امکان استفاده مستقیم از برق وجود ندارد، ساخته شده اند.

راهنمای خرید فرز سنگبری
راهنمای خرید فرز سنگبری

نکات مهم در استفاده از فرز سنگبری

این قسمت از مقاله فرز سنگبری چیست به صورت کامل بر روی نکات ایمنی استفاده از این محصولات تمرکز دارد. توجه داشته باشید که فرزها به کمک تیغه های خود که به سرعت در حال گردش هستند، هر نوع سنگی را برش می زنند. به همین دلیل استفاده از موارد خاص و نکات ایمنی در این محصولات اهمیت دارد. این موارد ایمنی عبارتند از:

استفاده از ابزار ایمنی

جهت جلوگیری از پرت شدن سنگ های ریز یا خاک سنگ در چشم یا زخمی شدن دست در هنگام برخورد به سنگ، بهتر است از کلاه، عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.

پوشیدن لباس مناسب

بهتر است برای کار با این ابزار از لباس های مناسب استفاده کنید. لباس نباید خیلی تنگ و یا گشاد باشد. سعی کنید اگر موهای شما بلند است، آن را ببندید. از استفاده کردن از شال گردن و زیورآلات مثل انگشتر خودداری کنید.

بدن خود را از دستگاه دور نگه دارید

افراد حرفه ای به خوبی می دانند که باید در هنگام استفاده از تیغه کمی با فاصله از دستگاه قرار بگیرند تا از آسیب رسیدن به بدن و پاها جلوگیری شود.

نکات مهم در استفاده از فرز سنگبری
نکات مهم در استفاده از فرز سنگبری

تیغه را حتماً محکم کنید

قبل از استفاده مطمئن شوید که تیغ شما کاملاً تیز و سالم است و در هنگام نصب کردن آن بر روی فرز نیز، کاملاً آن را چک کنید تا مطمئن شوید تیغه در جای خود ثابت شده است یا خیر.

مهره محور فرز را چک کنید

حواستان به شل بودن یا سفت بودن بیش از حد مهره محور فرز باشد. اگر بیش از حد این بخش سفت شده بود، دستگاه را خاموش کنید و از برق بکشید، سپس با آچار مخصوص خود آن را تنظیم کنید.

از روغن مناسب استفاده کنید

برای خنک کردن تیغه فرز، باید از روغن های مخصوص و مناسب جهت خنک سازی تیغه فرز استفاده کنید.

چک کردن تیغه

قبل از کار با تیغه دستگاه باید آن را چک کنید. تیغه دستگاه باید سالم و خالی از هر گونه شکستگی باشد.

تفاوت فرز آهنگری و فرز سنگبری

این بخش از مقاله فرز سنگبری چیست به مقایسه این ابزار با فرز آهنگری می پردازیم. فرز آهنگری از نظر طراحی تفاوت زیادی با فرز سنگبری ندارد. مهم ترین تفاوت این دو محصول، در سرعت گردش آزاد آن ها است. سرعت گردش آزاد فرزهای آهنگری حدوداً تا 2000 دور بیشتر از فرزهای سنگبری است.

سرعت فرزهای سنگبری بین 6000 تا 6500 دور در دقیقه است در حالی که سرعت گردش آزاد فرزهای آهنگری بین 8000 تا 8500 دور در دقیقه است.

تفاوت دیگر این دو ابزار در کاربرد آن هاست. فرز آهنگری برای برش دادن انواع فلز و پروفیل ساخته شده است، اما فرز سنگبری برای برش دادن سنگ، گرانیت، سرامیک و لوازم ساختمانی بکار می رود. در صورت استفاده از هرکدام به جای دیگری، باعث ایجاد خسارت هایی بر روی دستگاه و قطعه کار خواهید شد.

تفاوت فرز آهنگری و فرز سنگبری
تفاوت فرز آهنگری و فرز سنگبری

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز سنگبری و آهنگری


بهترین مارک فرز سنگبری

این قسمت از مقاله فرز سنگبری چیست به معرفی چند برند مشهور در حوزه تولید فرز سنگبری می پردازد:

فرز سنگبری آروا

این برند ایرانی که تاکنون بیش از 20 سال تجربه را با خود به همراه دارد، به عنوان یکی از بهترین برندهای فرز سنگبری در ایران به شمار می رود که محصولات خود را با استانداردهای جهانی ساخته است. آروا فرز سنگبری را به خوبی می شناسد و محصولات مختلفی را در این حوزه تولید و روانه بازار کرده است.

فرز سنگبری آروا
فرز سنگبری آروا

فرز سنگبری توسن

توسن یکی از شرکت های قدیمی در ایران است که در ساخت لوازم صنعتی تبحر زیادی دارد. این برند محصولات خود را در کشورهایی همچون چین و تایوان طراحی می کند و اکنون به دلیل وجود تنوع بالای لوازم خود در جهان، به عنوان یک برند معتبر در حوزه تولید لوازم صنعتی شناخته می شود.

فرز سنگبری توسن
فرز سنگبری توسن

فرز سنگبری بوش

این برند برای اولین بار در کشور آلمان کار خود را آغاز کرد و وظیفه آن تولید لوازم دستی صنعتی بود. این شرکت خیلی زود توانست محصولات صنعتی و برقی خود را نیز روانه بازار کند و اکنون به عنوان یکی از برندهای بزرگ تولیدکننده فرز سنگبری در جهان به شمار می رود.

فرز سنگبری بوش
فرز سنگبری بوش

از دیگر شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به فرز سنگبری ماکیتا، پوکا، کرون، دیوالت، آنکور، ادون، محک و … اشاره کرد.

قیمت فرز سنگبری

توجه کنید که خرید فرز سنگبری نیازمند رعایت فاکتورهای زیادی است که به صورت مستقیم می توانند بر روی قیمت این محصول تأثیر بگذارند. یک فرز سنگبری مناسب در حالت های مختلف قابل استفاده است و شما در هنگام خرید باید به نوع تیغه، لوازم جانبی، قدرت موتور، نوع برند و سایر موارد آن توجه داشته باشید.


بیشتر بخوانید: بهترین برند فرز سنگبری