تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری یکی از سؤالات مهم در بین خریداران دستگاه فرز است. فرز یکی از پرکاربردترین ابزارآلات در صنعت به شمار می رود که می توان از آن برای برش، سایش، پولیش، سنباده کردن و صیقل دادن سطوح مختلف چوبی، فلزی، سنگی و سایر سطوح استفاده کرد.

فرز انواع مختلفی دارد که از پرکاربردترین آن ها می توان به مینی فرز، فرز آهنگری، سنگبری، مینیاتوری، نجاری، انگشتی و … اشاره کرد. فرز سنگبری و آهنگری دو مدل از انواع پرکاربرد فرز هستند که در ادامه به معرفی و تفاوت های میان آن ها می پردازیم. اگر قصد شاهده قیمت فرز دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

فرز آهنگری چیست

همان گونه که از نام این مدل فرز مشخص است، از آن برای برش آهن و پروفیل استفاده می شود. فرز آهنگری کاربرد ویژه ای در صنعت ساختمان و کارگاه های آهنگری دارد. به طور کلی از این مدل به منظور ایجاد برش بر روی بسیاری از فلزات سخت از قبیل پروفیل، ورق گالوانیزه، لوله های فلزی و … استفاده می شود. علاوه بر این، از این دستگاه می توان برای صیقل دادن و سنباده کردن سطوح فلزی و برخی مصارف خانگی نیز استفاده کرد.

در گذشته برای برش قطعات فلزی از اره آهن بر استفاده می شد، اما اختراع فرز آهنگری باعث افزایش سرعت، سهولت کار، دقت و کیفیت کار می شود.

فرز آهنگری چیست
فرز آهنگری چیست

بیشتر بخوانید: فرز آهنگری چیست و چه کاربردهایی دارد؟


فرز سنگبری چیست

فرز سنگبری یکی دیگر از انواع خانواده فرزها به شمار می آید که از آن برای برش انواع سطوح سنگی، سرامیک و گرانیت استفاده می شود. این مدل در کارخانه ها، کارگاه های سنگبری، نمای ساختمان و کارهایی نظیر آن کاربرد ویژه ای دارد. علاوه بر این، از این دستگاه برای سایش و صیقل دادن سطوح سنگی نیز استفاده می شود. این فرزها قابیلت برش سنگ هایی تا قطر 230 میلی متر را دارند.

فرز سنگبری چیست
فرز سنگبری چیست

بیشتر بخوانید: فرز سنگبری چیست و چه کاربردی دارد؟


فرق دستگاه فرز آهنگری و سنگ بری

در قسمت بالا با دو مدل این دستگاه آشنا شدیم. اصلی ترین تفاوت فرز سنگبری و آهنگری در سرعت گردش این دو فرز است. فرزهای سنگ بری  سرعتی بین 6000 تا 6500 دور در دقیقه دارند، در حالی سرعت گردش آزاد فرزهای آهنگری 2000 دور در دقیقه بیشتر از نوع سنگ بری است و بین 8000 تا 8500 دور در دقیقه تعریف می شود. علت این تفاوت سرعت، درشت بودن دنده های فرز سنگبری است و هیچ ارتباطی به آرمیچر آن ها ندارد، چرا که نوع آرمیچر دو دستگاه یکی است.

تفاوت دیگر این دو دستگاه در نوع کاربرد آنهاست. همان طور که گفته شد، از مدل آهنگری برای ایجاد برش بر روی فلزات و پروفیل ها و از نوع سنگبری برای برش سنگ، گرانیت و سرامیک استفاده می شود. به دلیل اختلاف در سرعت، استفاده از مدل سنگبری برای برش فلز و پروفیل امری خطرناک است و آسیبی جدی به فرز و به فرد وارد می کند.

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری
تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز و مینی فرز چیست و کدام برای شما بهتر است؟


نکات مهم در استفاده از فرز آهنگری و فرز سنگبری

  1. بهتر است قبل از استفاده از این دستگاه ها، دفترچه راهنمای آنها را مطالعه کنید و با قابلیت ها و طرز استفاده از آنها آشنا شوید.
  2. صفحه برش فرز از سرعت بالایی برخوردار است و با برخورد به دست و اعضای بدن، باعث آسیب های جبران ناپذیری می شود. به همین دلیل لازم است از دستکش ایمنی و تجهیزات دیگر استفاده کنید و تا جایی که ممکن است، از فرزهای دارای حفاظ استفاده نمایید.
  3. برای جلوگیری از اصابت پلیسه های ناشی از برش به چشم، باید از عینک ایمنی در هنگام کار استفاده کرد.
  4. دیسک فرز یا صفحه برش وظیفه چرخش و ایجاد برش را برعهده دارد و باید قبل از استفاده از سلامت و سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  5. از قرار گرفتن دیسک فرز در جای خود اطمینان حاصل نمایید.
  6. از وارد کردن فشار بیش از حد به دستگاه و دیسک خودداری کنید، چرا که باعث شکسته شدن دیسک و آسیب به خودتان می شود.
  7. جهت روان کاری دستگاه، در فواصل زمانی معین صفحه برش را روغن کاری کنید.
  8. در صورت سفت بودن مهره محور صفحه برش، لازم است دستگاه را خاموش کنید و با ابزار مناسب اقدام به رفع این مشکل نمایید.
  9. از پوشیدن لباس های گشاد و بلند در هنگام کار با دستگاه خودداری کنید.
نکات مهم در استفاده از فرز آهنگری و فرز سنگبری
نکات مهم در استفاده از فرز آهنگری و فرز سنگبری

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز انگشتی و فرز مینیاتوری


بهترین فرز آهنگری و سنگبری

در حال حاضر فرز از پرکاربردترین و محبوب ترین ابزارآلات در صنعت به شمار می رود که از آن برای انجام کارهای صنعتی و خانگی استفاده می شود. شرکت های داخلی و خارجی متعددی به تولید این محصول می پردازند. از بهترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده ابزار برقی و انواع فرز می توان به فرز رونیکس، آنکور، دیوالت، ماکیتا، بوش، بلک اند دکر، آاگ، ادون، کرون، محک، متابو، توسن و … اشاره کرد.

بهترین فرز آهنگری و سنگبری
بهترین فرز آهنگری و سنگبری

کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را درباره تفاوت فرز سنگبری و آهنگری جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز